Sairausloma ja esimiehen kehoitus irtisanoutua
Olen ollut kuukauden sairauslomalla työuupumuksen vuoksi. Olemme käyneet esimieheni kanssa keskustelun, jonka tarkoituksena oli keskustella työhön palaamisesta. Esimieheni totesi keskustelussa, että muutoksia ei voi tehdä ja että minun kannattaisi pohtia pystynkö ylipäätään tekemään työtäni ja vihjaili, että en olisi työkykyinen. Samassa keskustelussa hän kuitenkin totesi, että ei ole huomannut minulla mitään ongelmia ennen sairauslomalle jäämistä eli koko juttu tuli hänelle puskista.
Nyt selvisi, että minulle on palkattu sijainen 6 kuukaudeksi vaikka sairauslomani mahdollisesti päättyy kuukauden sisään. Mitä tästä pitäisi ajatella? Yrittääkö ne syödä minut pois?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Meillä lääkäri käskee irtisanoutua. Työuupumuksesta tai masennuksesta ei anneta sairaslomaa, vaan joko reippaasti töihin tai irtisanoutuminen. Ei työnantajilla ole varaa maksaa saikuja.
Jos ei ole varaa maksaa saikkuja pitää olla varaa järjestää asiat niin että ihmiset ei uuvu.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt oikein juurta jaksaen miten se työ uuvuttaa niin että pitää saikulle jäädä. Kyllä itsekin työpäivän jälkeen usein väsyttää tai aamulla kun pitää herätä. Menen seuraavana iltana aikaisemmin nukkumaan, jolloin seuraavana aamuna olen pirteä.
Älkää kukkuko pitkin öitä somettamassa, vaan keskittykää lepäämään.
No kerrotaan: Ei työvuorolistoja, eikä säännöllistä työaikaa. Edellisenä iltana tulee soitto tai tekstiviesti josta selviää monelta lähdetään töihin seuraavana päivänä, tosin työt voi alkaa myös vielä saman päivän aikana. Työpäivät kestää 10-15h, koskaan ei voi tietää tarkalleen. Kun työt loppuu, on 9-11h tauko ennen seuraavaa vuoroa, tuona aikana pitää suorittaa työmatkat, syöminen, suihku ja mahdolliset kauppareissut ym. ja muutama minuutti perheen kanssa vietettyä aikaa ja tietysti ne yöunet.
Työnantaja keksii tasaisin väliajoin jotain kivaa minkä johdosta palkkaa voidaan laskea, jolloin taas mietitään miten selvitään ja millä perhe elätetään. Jokainen voi kokeilla miten pitkään jaksaa ilman uupumista.
Et todellakaan irtisanoudu itse. Etkä ala mitään neuvottelemaan. Ota yhteys liittoosi välittömästi. Sairastuminen ei ole peruste irtisanoa.
T: Lakimies
No tyhmintä mitä voi tehdä on totella. Saat vielä karenssin kaiken päälle.
Ehkä hän ajattelee sinun olevan pitempään poissa. Minä olin 4,5 kuukautta pois uupumuksen takia. Sen jälkeen hommia uudelleen organisoitiin ja nyt on kaikki asiat hyvin.
Ota liiton edustaja mukaan näihin "keskusteluihin".
Vierailija kirjoitti:
Mulle lääkäri sanoi että että et sitten missään nimessä itse irtisanoudu tämän vaivasi takia. On kyllä käynyt mielessä, mutta karenssihan siitä tulee. Työnantajan pitäisi irtisanoa sinut.
Niinpä. Työantaja joutuisi käyttämään melko paljon mielikuvitusta, että keksisivät jonkin laillisen irtisanomisperusteen.
ap
Vierailija kirjoitti:
No tosiasiahan se on, että jos työ on sinut uuvuttanut ja siihen ei mitään muutosta tule, niin terveydelläsi leikit jos tuossa työssä jatkat. Että itsesi takia mieti muun työn etsimistä.
Olen ajatellut palaisin joksikin aikaa vanhaan työhöni ja etsiä samalla uutta työtä.
ap
Ei ole pakko tehdä 15 tunnin työvuoroa.
Ota nyt hemmetissä jo liittoon yhteys!
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt oikein juurta jaksaen miten se työ uuvuttaa niin että pitää saikulle jäädä. Kyllä itsekin työpäivän jälkeen usein väsyttää tai aamulla kun pitää herätä. Menen seuraavana iltana aikaisemmin nukkumaan, jolloin seuraavana aamuna olen pirteä.
Esimerkiksi silloin kun työuupus on aiheuttanut unettomuutta. Jos ei nuku, niin ei jaksa mitään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, onko työnantajasi ollut yhteydessä työterveyteen tai lääkäriisi, joka on arvoinut asian niin, että et millään toivu kuukauden sairasloman aikana, vaan tulet tarvitsemaan lisää sairaslomaa, ollaksesi työkykyinen.
Sitten tehnyt oman päätöksensä ja hommannut sijaisen valmiiksi.
Tai sitten kusettaa sinua, jotta itse irtisanoutuisit, mikä olisi tietenkin työnantajalle helpoin ratkaisu jo palkanmaksunkin kannalta.
Nythän hän maksaa palkkaa sekä sijaiselle, että sinulle, niinkauan kun olet palkallisella sairauslomalla.
Miten pitkään olet nykyisessä työssäsi toiminut, ja oletko ollut aiemmin sairaslomilla ja kuinka pitkään? Niilläkin on merkitystä.
Esimiehellä ei ole oikeutta olla yhteydessä työterveyteen ilman työntekijän lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Jaatte työt, tietysti. Sinähän olet uupunut siksi, että sulla on liikaa työtä. Nyt teidän vaan pitää vakuuttaa pomo, että on firmalle kannattavampaa että olette siellä molemmat. Aikaa on se puolen vuoden soppari loppuun. Teillähän on molemmilla voimassa oleva työsopimus, joten saikun jälkeen töihin vaan.
Esimies kieltää, että uupumukseni johtuisi työstä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, onko työnantajasi ollut yhteydessä työterveyteen tai lääkäriisi, joka on arvoinut asian niin, että et millään toivu kuukauden sairasloman aikana, vaan tulet tarvitsemaan lisää sairaslomaa, ollaksesi työkykyinen.
Sitten tehnyt oman päätöksensä ja hommannut sijaisen valmiiksi.
Tai sitten kusettaa sinua, jotta itse irtisanoutuisit, mikä olisi tietenkin työnantajalle helpoin ratkaisu jo palkanmaksunkin kannalta.
Nythän hän maksaa palkkaa sekä sijaiselle, että sinulle, niinkauan kun olet palkallisella sairauslomalla.
Miten pitkään olet nykyisessä työssäsi toiminut, ja oletko ollut aiemmin sairaslomilla ja kuinka pitkään? Niilläkin on merkitystä.
Työnantaja saa soittaa työterveyslääkärille vaikka sata kertaa, mutta lääkärillä ei ole lupa kertoa toisen terveystietoja ilman tämän lupaa. Älä siis levittele perätöntä tietoa.
Vierailija kirjoitti:
6 kuukauden sijaisen palkkaaminen ei välttämättä ole merkki ulossavustamisesta. Yhdistettynä tuohon esimiehen vihjailuihin (jos olet käsittänyt ne oikein) on tietty aika vahvat merkit siihen suuntaan.
Jos kuitenkin ajattelen itseni (empaattisen) esimiehen asemaan, niin 6 kuukauden sijaisuus on kyllä ihan kaikkien etu. Vaikka ap tulisikin takaisin, mikään ei takaa, etteikö hän jäisi uudestaan sairaslomalle, jolloin sijaisuus tulisi tietenkin uudestaan hakuun. Toisekseen sijainen voi tosiaan helpottaa ap:n työtaakkaa, jos uupumus johtuu siitä. Kolmanneksi, moneen työtehtävään on hankala palkata ketään esim. 6 viikoksi.
Esimieheni ei ole empaattinen. Kaukana siitä. Ei empaattinen esimies kehottaisi irtisanomaan tässä tilanteessa. Hän on kylmä ihminen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Irtautuminen työstä tapahtuu automaattisesti jos sairasloma on tarpeeksi pitkä.
Tai jos on ollut useita pitempiä jaksoja toistuvasti sairaslomalla.
Silloin asia käsitellään ja mukana on yleensä myös työterveys ja luottamusmies tai työsuojeluvaltuutettu.
Loputtoman pitkään toistuvasti sairaslomalla olevaa työntekijää ei voida pitää töissä.
Silloin katsotaan, että työntekijä on omaan tai juuri siihen työhön työkyvytön.
Tietenkään ap:n ei pidä nyt itse irtisanoutua, vaan mennä töihin jos kykenee ja jäädä odottelemaan työnantajan puolelta, että mitä sieltä kuuluu.
Höpölöpö. Ihan skeidaa koko sun juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtautuminen työstä tapahtuu automaattisesti jos sairasloma on tarpeeksi pitkä.
Tai jos on ollut useita pitempiä jaksoja toistuvasti sairaslomalla.
Silloin asia käsitellään ja mukana on yleensä myös työterveys ja luottamusmies tai työsuojeluvaltuutettu.
Loputtoman pitkään toistuvasti sairaslomalla olevaa työntekijää ei voida pitää töissä.
Silloin katsotaan, että työntekijä on omaan tai juuri siihen työhön työkyvytön.
Tietenkään ap:n ei pidä nyt itse irtisanoutua, vaan mennä töihin jos kykenee ja jäädä odottelemaan työnantajan puolelta, että mitä sieltä kuuluu.
Höpölöpö. Ihan skeidaa koko sun juttu.
Olen eri, mutta juristi kuitenkin.
Ei valitettavasti ole millään tavoin skeidaa tuo aiempi ihan voimassa olevan Suomen Työsopimuslain mukaan.
Lue vaikkapa tästä:
http://mklaw.fi/uutinen/voiko-tyonantaja-irtisanoa-pitkaan-sairauslomal…
Kannattaa sunkin AP lukaista tuo yo. selkeä teksti (itse lain sijaan) läpi nyt jo tässä vaiheessa.
Mutta: et kuitenkaan käsitykseni mukaan (sen mukaan siis mitä olet kirjoittanut) ole tuossa tilanteessa vielä. Esimiehesi toki todennäköisesti toivoo, että ottaisit vaan ja irtisanoutuisit jo nyt, etenkin jos on päättänyt, että uupumuksesi johtuu muusta kuin työstä, mikä toki on hänelle se kätevämpi ajatusmalli.
Työelämä on kovaa ja rankkaa tänä päivänä. Siinä ei paljon ihmisarvoa mietitä, vaan firmojen pomot miettivät vain osinkojaan.
Minä kyllä ymmärrän työnantajaakin. Kukapa haluaisi pitää työntekijää joka ei käy edes töissä?
Olen avustaja vammaiselle ihmiselle, meitä on kaksi avustajaa, ja tämä toinen saikuttaa koko ajan!
Juuri oli koko elokuun sairaslomalla, sitten syyskuun alussa jopa viikon töissä ja taas saikulla. Jos minäkin satun vaikka joskus oleen kipeenä ja tämä toinenkin on poissa, niinkuin aina, niin on kova työ löytää tuuraajaa.
Niin toivoisin että tuon lusmun tilalle tulisi joku joka myös käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi silloin kun työuupus on aiheuttanut unettomuutta. Jos ei nuku, niin ei jaksa mitään.
ap
Et tietenkään mene väsyneenä töihin!
Yritä sellaista, mitä et ole koskaan aikaisemmin kokeillut;-)
http://www.vhh-terveysravinto.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=7410
Hr pomo tässä, tosiaan pitää kestää sairasloma vuoden verran ennenkuin voi työnantaja yksipuolisesti irtisanoa, TAI sitten jo aiemmin jos on selvää ettei paranemista ole näköpiirissä JA tukitoimet on jo tehty ja kokeiltu. Irtisanominen on helposti laiton jos joku elementeistä puuttui, esim jos sanotaan vuoden poissaolon jälkeen irti MUTTA ei ole ollut mitään tukitoimia.
Sen verran vaan että työnantajalla on ihan yksipuolinen oikeus ottaa sinulta tehtäväsi pois ja antaa ne sille sijaiselle jonka palkkasivat. Sinun tehtäväsi on se mikä työnantajan direktio on, eli jos esimies katsoo ettet selviydy töistäsi, hän saa siirtää tehtäväsi toiselle ja antaa sinulle muita tehtäviä. Direktio-oikeus on työnantajalla, sinä et ole se joka päättää kuka tekee mitäkin toimenkuvaa.
Noin yleisesti, kannattaa olla kaikissa kolmikantaneuvotteluissa halukas/aktiivinen kaikkiin tukitoimiin. Jos et ole, ja tämä päättyy irtisanomiseen, tuo haluttomuus osallistua tukitoimiin kääntyy sinua vastaan.
Kela maksaa työnantajalle kun pitempi sairasloma, jo alle kuukaudesta.