Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmetyttääkö ketään muuta nuo halvalla ruokaa -vinkit?

Vierailija
18.11.2013 |

Minusta ovat kalliita. Meillä syödään mun mielestä aika halvalla. Esim. tänään paistoin pannulla porkkanapaloja (2 kpl porkkanaa), keräkaalia 1/4 pienestä kaalista, sipulin, sekaan kolme eilistä perunaa ja loput jauhelihasta (muutama ruokaluksikallinen).

Aivan terveellinen ja hyvä ruoka. Tuo sitten syötiin. Maitoa lasi per nenä ja itse otin vielä ruisleipäsiivun voilla.

Pejantaina makaronia ja kermaista kanajauhelihakastiketta ja salaattia. Lauantaina perunoita ja jauhelihaa ja puolukkahilloa. Sunnuntaina loput perjantyaisesta ruoasta ja lauantaisesta. Lisäksi molempina päivinä smoothiet: puoli purkkia maitorahkaa ja maustamatonta jukurttia + marjoja pakkasesta.

Viikonloppuna leipää ja omenat iltapalaksi.

Tänään syödään jukurttia ja mysliä ja hedelmiä
.

Huomenna ja ylihuomenna tofukuutioita riisin ja/tai perunan ja kasvisten kera.

Lapsewt syövät koulussa oikean ruoan. Kotona välipalalla ja aamulla joko banaanin ja/tai jukurttia tai leivän. Maitoa joka aterialla.

Ei mene arkena taatusti yhteenkään pääruokaan 5 euroa enempää.

Kommentit (185)

Vierailija
41/185 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 13:47"]

Mielestäni olennaista on, että alkuperäisessä viestissä ap antoi ymmärtää perheensä syövän huomattavan paljon vähemmän kuin mitä myöhemmin korjaili.

Toisakseen, miksi ruuan pitäisi olla halpaa? Komppaan sitä vastaajaa, joka sanoi että teiltä pihtaripeteiltä jää ruokakulttuuri kokonaan kokematta, ja se jos mikä on surullista.

[/quote]

En ole ap mutta en myöskään allekirjoita sitä että tekemällä ruuan itse edullisesti jäisi ruokakulttuurista paitsi?? Epäilen että meillä syödään paremmin ja monipuolisemmin kuin useimmissa tämän ketjun vastaajaperheissä!! Luultavasti tiedämme ihan empiirisen kokemuksenkin kautta eri maiden ruokakulttuurista enemmän kuin keskiverto av-mammat ja sovellamme niitä keittiössämme:)

Vierailija
42/185 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös makaroonilaatikkoon menee 2 x 400g naudan luomujauhelihaa = vähän päälle 10e yhteensä. Siitä syö 2 henkeä 2 päivää ja tämä on todella edullista ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/185 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 14:37"]

Meillä myös makaroonilaatikkoon menee 2 x 400g naudan luomujauhelihaa = vähän päälle 10e yhteensä. Siitä syö 2 henkeä 2 päivää ja tämä on todella edullista ruokaa.

[/quote]

Hirveitä annoksia!! Meillä tosiaan 400g + pussi makaronia 500g ja 3 henkeä syö 2 pv. Laatikkoruuissa riittää kun 1/3 on lihaa ja annoskoko n 3-4dl.

Teillä annoskoko on tupla....!

Vierailija
44/185 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset syövät todella paljon lihaa. Liha ei ole ainoa proteiininlähde eikä siksi tarpeellinen terveellisessä ruokavaliossa.

Olen itse kasvissyöjä, joten teen myös ruuan sen mukaan. Joka päivä on tarjolla herneitä, papuja tai linssejä, pähkinöitä sekä luonnonjogurttia tai rahkaa. Mutta kalliiksi tämäkin tulee. Pavut ja linssit eivät niin kalliita ole, mutta pähkinät kyllä maksavat. Meidän viiden hengen perhe syö viikossa yli 20€ erilaisia pähkinöitä. Lisäksi kasvissyönnin myötä olen huomattavasti lisännyt erilaisten kasvisten ja hedelmien määrää. Viikossa menee avokaadoihinkin jo ihan kiva summa euroja.

Mikä näissä halvalla hyvää ruokaa -ketjuissa itseäni aina vaivaa on se, että tehdään todella paljon perusruokaa kuten juuri makaroonilaatikkoa, ruskea  jauhelihakastiketta jne. Tuollainen ruoka ei mielestäni ole hyvää vaan lähinnä täyttävää. Kun puhutaan hyvästä ruuasta, se myös maistuu hyvältä ja hyvä ruoka maksaa. 

Vierailija
45/185 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 14:58"]

Suomalaiset syövät todella paljon lihaa. Liha ei ole ainoa proteiininlähde eikä siksi tarpeellinen terveellisessä ruokavaliossa.

Olen itse kasvissyöjä, joten teen myös ruuan sen mukaan. Joka päivä on tarjolla herneitä, papuja tai linssejä, pähkinöitä sekä luonnonjogurttia tai rahkaa. Mutta kalliiksi tämäkin tulee. Pavut ja linssit eivät niin kalliita ole, mutta pähkinät kyllä maksavat. Meidän viiden hengen perhe syö viikossa yli 20€ erilaisia pähkinöitä. Lisäksi kasvissyönnin myötä olen huomattavasti lisännyt erilaisten kasvisten ja hedelmien määrää. Viikossa menee avokaadoihinkin jo ihan kiva summa euroja.

Mikä näissä halvalla hyvää ruokaa -ketjuissa itseäni aina vaivaa on se, että tehdään todella paljon perusruokaa kuten juuri makaroonilaatikkoa, ruskea  jauhelihakastiketta jne. Tuollainen ruoka ei mielestäni ole hyvää vaan lähinnä täyttävää. Kun puhutaan hyvästä ruuasta, se myös maistuu hyvältä ja hyvä ruoka maksaa. 

[/quote]

Ruskea kastike ei todellakaan ole ruokaa vaan ruskistettua jauhovettä ilman mitään ravintoarvoa.

Vierailija
46/185 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En alkuperäisessa viestissä infonnut ruoan määrää, vaan pääruoan hintaa. Emme syö ikinä 10 euroa maksavaa pääruokaa. Ei ikinä. Vaikka syötäis parasta lihaa, mitä syömme, esim. kala tai broilerleike, emme syö ikipäivänä päivällisellä monta sataa grammaa lihaa. Aina riittää useaksi päiväksi.

Just syötiin makaronilaatikko, johon tuli 400 g ruispastaa ja 400 jauhelihaa. Yhteensä 4, 5 euroa + muna ja pari desiä maitoa. Joskus laitan tomaattimurskan 46 snt ja vettä. + mausteita. Niinpä maksimissaan tämä ruoka on sen 2 euroa ja ihan senttejä mahdollisesti päälle. Kukaan ei jaksanut syödä tällä aterialla salaattia. Pistin sen kaappiin ja syömme iltapalalla.

Laatikosta jäi näköjään tasan puolet. Toinen lapsi otti yhden annoksen, toinen kolme, minä yhden.

Huomenna syödään samaa.

Tänään illalla syömme siis tuon salaatin. Nyt ei kukaan syönyt leipää ruoan kanssa, joten tod. näk. syövät illalla ruisleipää. Tai sitten jukurttia.

ap

Vierailija
47/185 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 18:47"]

Minusta ovat kalliita. Meillä syödään mun mielestä aika halvalla. Esim. tänään paistoin pannulla porkkanapaloja (2 kpl porkkanaa), keräkaalia 1/4 pienestä kaalista, sipulin, sekaan kolme eilistä perunaa ja loput jauhelihasta (muutama ruokaluksikallinen).

Aivan terveellinen ja hyvä ruoka. Tuo sitten syötiin. Maitoa lasi per nenä ja itse otin vielä ruisleipäsiivun voilla.

Pejantaina makaronia ja kermaista kanajauhelihakastiketta ja salaattia. Lauantaina perunoita ja jauhelihaa ja puolukkahilloa. Sunnuntaina loput perjantyaisesta ruoasta ja lauantaisesta. Lisäksi molempina päivinä smoothiet: puoli purkkia maitorahkaa ja maustamatonta jukurttia + marjoja pakkasesta.

.

Lapsewt syövät koulussa oikean ruoan. Kotona välipalalla ja aamulla joko banaanin ja/tai jukurttia tai leivän. Maitoa joka aterialla.

[/quote]

Kuulostaa kovin ankealle ja surulliselle. Meillä menee päivittäistavaroihin noin 70 euroa päivässä eikä ole mitään aikomusta siirtyä tervellisistä ja nautinnollisista kolmen ruokalajin päivällisistä "nokare jauhelihaa" - linjalle.

Vierailija
48/185 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään syötiin aamulla jukurttua ja mysliä siitä isosta luonnonjukurttipurkista, joka on osetttu maanantaina. Sit lapset söivät leivät välipalaksi, päällä juustoa. Ja päivälliseksi eilistä makaronilaatikko, jkota ylläri pylläri, jäin vieläkin noin yhden ihmisen pienen lounaan verran.

Tänään kun kuuntelin uutisia ja kerrottiin, että ihmiset syö KILON ruokaa lounaalla, en enää ihmettele teidön ihmettely. Siinähän vedätte massunne liitoksistaa. Ei ole ihme, että on läskiä sakkia. KILO ruokaa lounaalla. KILO!!!

Iltapalaksi otamme puurot ja puolukkapiirakkaa, jota itse tein. Marjat ilmaisia, kermaviili maksoi euron, kaksi munaa, 50 g voita ja 1 dl sokeria ja vehnäjauhoja 2 dl ja ruisleseitä 1/2 dl. Tätä herkkua syödään kaksi päivää.

ap

Vierailija
49/185 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap laskenut, kuinka paljon proteiinia saatte päivittäin? entä rasvat?

Vierailija
50/185 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 15:41"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 18:47"]

.

[/quote]

Kuulostaa kovin ankealle ja surulliselle. Meillä menee päivittäistavaroihin noin 70 euroa päivässä eikä ole mitään aikomusta siirtyä tervellisistä ja nautinnollisista kolmen ruokalajin päivällisistä "nokare jauhelihaa" - linjalle.

[/quote]

2100€ kuukaudessa?? No, aika harvoilla on varaa laittaa enemmän kuin toisen puolison koko tulot ruokaan.... Lucky you:)

Vierailija
51/185 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, että on köyhää, mutta täytyyhän ihmisen syödä muutakin kuin halpaa hiilihydraattia. Ei kukaan kasva ja kehity jollain makaronimössöllä, vaikka siitä maha tulisikin täyteen.

Itse pistän surutta paljon rahaa hyvään ruokaan: suosin lähiruokaa ja luomua, kokkaan mielelläni itse mutta käyn myös tasokkaissa ravintoloissa. Kroppa kiittää ja karva kiiltää eikä tarvitse syödä vitamiineja purkista, kun syö joka päivä laadukasta ravintoa.

Vierailija
52/185 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein juuri ratatouillea, paistoin eiliset riisinjämät ja tein kanakastikkeen 800g broilerinsuikaleita. Veikkaan että yhden ruoan tuosta vielä huomenna saa joku syötyä. Meitä minä, mies, 19v nuorimies ja 10v ja 11v pojat. Mies kun tulee pojan kanssa salilta niin niillä on huutava nälkä. Itse lähden parin tunnin päästä treenaamaan.

Vierailija
53/185 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui kamala. Eihän tuolla siis oikeasti elä kalorien puolesta kunnolla edes yksi urheileva ihminen, saati perhe jossa ilmeisesti useampi kuin yksi jäsen. En edes aloita proteiineista ja rasvoista puhumista.

Vierailija
54/185 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 18:24"]

Tänään syötiin aamulla jukurttua ja mysliä siitä isosta luonnonjukurttipurkista, joka on osetttu maanantaina. Sit lapset söivät leivät välipalaksi, päällä juustoa. Ja päivälliseksi eilistä makaronilaatikko, jkota ylläri pylläri, jäin vieläkin noin yhden ihmisen pienen lounaan verran.

Tänään kun kuuntelin uutisia ja kerrottiin, että ihmiset syö KILON ruokaa lounaalla, en enää ihmettele teidön ihmettely. Siinähän vedätte massunne liitoksistaa. Ei ole ihme, että on läskiä sakkia. KILO ruokaa lounaalla. KILO!!!

Iltapalaksi otamme puurot ja puolukkapiirakkaa, jota itse tein. Marjat ilmaisia, kermaviili maksoi euron, kaksi munaa, 50 g voita ja 1 dl sokeria ja vehnäjauhoja 2 dl ja ruisleseitä 1/2 dl. Tätä herkkua syödään kaksi päivää.

ap

[/quote]

Miten isosta jugurttipurkista riittää kolmelle ihmiselle kolmeksi aamuksi? Mysli on muuten törkeän kallista ja epäterveellistä; hirveästi sokeria.

Vierailija
55/185 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan keskusteluja ja esimerkiksi tositv-ohjelmia seurailleena olen saanut sen käsityksen, että valtaosa suomalaisista syö kuten ap ja useat muutkin täällä. Enkä nyt tarkoita tuota ruuan määrää, vaan laatua ja yksitoikkoisuutta. Arkiruuat tuntuvat koostuvan järjestään perunasta, kastikkeesta, makaronista ja jauhelihasta. Lohi tuntuu olevan se parempi ruoka, vieraammista aineista puhumattakaan.

Missä on äyriäiset, erilaiset hedelmät, kasvikset, pavut, muut viljat? Salaatilla tarkoitetaan aina sitä sekasalaattia tai juuresraastetta, eikö kukaan kokeile koskaan mitään uutta. Toki ymmärrän, että hinnalla on iso merkitys valinnoissa ja etenkin lapsiperheissä ruokakulut on iso menoerä, mutta kovin ankean kuvan suomalaisten syömisestä saa näiden juttujen perusteella.

Vierailija
56/185 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 15:47"]

2100€ kuukaudessa?? No, aika harvoilla on varaa laittaa enemmän kuin toisen puolison koko tulot ruokaan.... Lucky you:)

[/quote]

Ehkä niiden, joilla ei ole varaa antaa edes ruokaa lapsilleen, kannattaisi pidättäytyä lisäätymisestä tai - jos vahinko käy - antaa lapsi sellaiselle, jolla on varaa siitä kunnolla huolehtia.

Vierailija
57/185 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ot mut se on jännä et näissä keskusteluissa kaikki syö aina niiiiiiiin terveellisesti että. Jännä ettei tälläsiä ihmisiä irl näy juurikaan.

Vierailija
58/185 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se hyvä että ap:n penskat saa sitä JUKURTTIA! Sillähän sitä kasvaakin isoksi ja vahvaksi

Vierailija
59/185 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko teidän parasta lihaa oikeasti broilerleike? Etkö ole ostanut koskaan edes naudan sisäfilettä, tonnikalaa...jne?

Vierailija
60/185 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 16:11"]

Ap, onko teidän parasta lihaa oikeasti broilerleike? Etkö ole ostanut koskaan edes naudan sisäfilettä, tonnikalaa...jne?

[/quote]

Puhumattakaan erilaisista kaloista, äyriäisistä, kunnon poron/hirvenlihasta jne

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi