Ihmetyttääkö ketään muuta nuo halvalla ruokaa -vinkit?
Minusta ovat kalliita. Meillä syödään mun mielestä aika halvalla. Esim. tänään paistoin pannulla porkkanapaloja (2 kpl porkkanaa), keräkaalia 1/4 pienestä kaalista, sipulin, sekaan kolme eilistä perunaa ja loput jauhelihasta (muutama ruokaluksikallinen).
Aivan terveellinen ja hyvä ruoka. Tuo sitten syötiin. Maitoa lasi per nenä ja itse otin vielä ruisleipäsiivun voilla.
Pejantaina makaronia ja kermaista kanajauhelihakastiketta ja salaattia. Lauantaina perunoita ja jauhelihaa ja puolukkahilloa. Sunnuntaina loput perjantyaisesta ruoasta ja lauantaisesta. Lisäksi molempina päivinä smoothiet: puoli purkkia maitorahkaa ja maustamatonta jukurttia + marjoja pakkasesta.
Viikonloppuna leipää ja omenat iltapalaksi.
Tänään syödään jukurttia ja mysliä ja hedelmiä
.
Huomenna ja ylihuomenna tofukuutioita riisin ja/tai perunan ja kasvisten kera.
Lapsewt syövät koulussa oikean ruoan. Kotona välipalalla ja aamulla joko banaanin ja/tai jukurttia tai leivän. Maitoa joka aterialla.
Ei mene arkena taatusti yhteenkään pääruokaan 5 euroa enempää.
Kommentit (185)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 06:42"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 21:48"]
Kerrotko ap vielä kun ostat vaikkapa paistin, niin kuinka monta grammaa siinä on lihaa jos se maksaa alle 10e. Tai paljonko sitä kuhaa on jos se maksaa esim. 9e. Onko 100g vai 50g ja jaatteko sen koko perheen kesken? Ja ihanko oikeasti kuvittelet sen riittävän?
[/quote]
En ole ap mutta jos paisti maksaa 9,90€/kilo niin lihaa on kilo (- muutaman gramman kalvonpala). Eikö sulle koulussa opetettu matematiikkaa;D
Tuo jaettuna 150g on 5 hengelle + yhdelle 200g mikä on todella isot annokset. Jos padassa on mukana kasviksia niin 100g riittää kevyesti - silloin tuosta syö vähintään 8 henkeä
[/quote]
Öö, en puhunut mitään kilohinnoista. Puhuin vain ruuasta/lihasta joka maksaa alle kympin. Itse keksit että maksaa 9,90e/kg. Tosin mun mielestä kunnon paistia ei siihen hintaan saa.
Kerrotko ap vielä kun ostat vaikkapa paistin, niin kuinka monta grammaa siinä on lihaa jos se maksaa alle 10e. Tai paljonko sitä kuhaa on jos se maksaa esim. 9e. Onko 100g vai 50g ja jaatteko sen koko perheen kesken? Ja ihanko oikeasti kuvittelet sen riittävän?
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 22:05"]
[/quote]
En ole ap mutta jos paisti maksaa 9,90€/kilo niin lihaa on kilo (- muutaman gramman kalvonpala). Eikö sulle koulussa opetettu matematiikkaa;D
Tuo jaettuna 150g on 5 hengelle + yhdelle 200g mikä on todella isot annokset. Jos padassa on mukana kasviksia niin 100g riittää kevyesti - silloin tuosta syö vähintään 8 henkeä
[/quote]
Niin, kilo tuoretta lihaa on kuitenkin eria asia kuin kilo KYPSÄÄ lihaa....Eli ei tuosta kilosta paljoa jää kun sen paistaa joten nuo sun laskusi meni metsään....
[/quote]
Ei siitä katoa kuin max 10-15% jos kuiviltaan paistaa uunissa - patana ei senkään vertaa, paisti on rasvatonta, vedetöntä ja voi tehdä niiin ettei neste haihdu. Oikein hyvin riittää - 34 vuoden keittiökokemuksella voin vakuuttaa.
Proteiineja puuttuu ja rutkasti. Jos todella syö noin heppoista ruokaa kuin ap on meillä edessä tulevaisuudessa joukko todella heikkoja vahuksia. Lihakset eivät kehity ja vanhana kun ne surkastuvat niin ei ole mitään jäljellä.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 22:41"]
[/quote]
[/quote]
Öö, en puhunut mitään kilohinnoista. Puhuin vain ruuasta/lihasta joka maksaa alle kympin. Itse keksit että maksaa 9,90e/kg. Tosin mun mielestä kunnon paistia ei siihen hintaan saa.
[/quote]
Jos Angus lasketaan pois niin samasta teurastamosta, samoilta tiloilta, samalta HK:lta tulee niin Stokkan "pihvikarja" kuin se Cittarin tiskissäkin oleva paisti. Osaan kyllä erottaa hyvän lihan jopa 10€/kg maksavista paloista - kun bulkkina ostavat pari tonnia lihaa niin toki kilohintaa saa alas.
Ja kuten aiemmin jossain kirjoitin jos olen joutunut ostamaan pakattua lihaa ja se on huono tai väärin leikattu olen palauttanut ja reklamoinut sen. Edullisessakaan en tyydy huonoon mutta edullisestakin saa erinomaista ruokaa jos osaa tehdä
Montako lasta teillä rahasta valittajilla on?
Mitähän meidän 17 ja 15 v urheilevat pojat sanoisivat tämmöisistä ruuista...
Ehkä tuollaisella ruualla jaksaa, jos istuu päivät ja lapset ovat vielä pieniä. Yli 180-senttiset nuoret miehet eivät kyllä paljon leivästä ja omenasta täyty ja nälkä olisi siinä tunnin päästä taas.
Meillä esim. eilen syötiin näin: aamulla kaurapuuroa, nokare voita, marjoja, maitoa, keitettyjä kananmunia. Iltapäivällä läskisoosia, perunoita, piimää, alkupalaksi porkkanoita. Iltapalaksi sämpylöitä, juustoa, teetä ja itsemaustettua jugurttia.
Ei meillä yleensä syödä läskisoosia, vaikka se kyllä pitää nälän loitolla puoli päivää. Sattui vaan olemaan puoleen hintaa, kun oli päiväys menossa umpeen. Siitä sai halvalla täyttävän ruuan. Viimeksi sitä on ollut meillä varmaan joskus puoli vuotta sitten.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 07:19"]
Montako lasta teillä rahasta valittajilla on?
[/quote]
Ei kai kukaan ole rahasta valittanut vaan siitä että ruoka on turhan kallista.
4 lasta, syömässä päivästä riippuen 3-8 henkeä
OT: meidän perhe-lehdessä oli juttu nelihenkisen perheen ruokakuluista.
Meitä on kaksi ja kolmannen putkahtamista maailmaan tässä odottelemme, ja meillä menee ruokakauppaan saman verran kuukaudessa kun sillä nelihenkisellä perheellä. Tehdään tavallista kotiruokaa itse, ei syödä ravintoloissa, ei eletä hanhenmaksapalleroilla tai kaviaarilla, ollaan normaalipainoisia ja saadaan ruokakauppaan ihan helposti menemään sen 700 e kuussa.
Nyt ollaan tosin pari kuukautta yritetty tietoisesti tinkiä tuosta määrästä, saa nähdä kun tsekataan paljon on nyt mennyt säästölinjalla, ollaan me saatu välillä viikossa menemään puolet vähemmän kuin ennen.
176 jatkaa: kumpikaan meistä ei tupakoi eikä juo alkoholia.
Eilen oli possun uunilihaa (lapaa?) cittarissa 2,9€/kg. Sitä ja juureksia uuniin hautumaan, niin maukkaampaa ja halvempaa pöperöä saa kyllä etsiä.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 10:39"]
Eilen oli possun uunilihaa (lapaa?) cittarissa 2,9€/kg. Sitä ja juureksia uuniin hautumaan, niin maukkaampaa ja halvempaa pöperöä saa kyllä etsiä.
[/quote]
Teillä oli sitten halvempaa kuin meillä - 3,99€/kilo lapaa ja etuselkää
Voit olla varma että sitä on syöty kilotolkulla ja pakastettukin viimeviikkojen aikana... Sikäli tylsää että joulun alla söisi mielellään muuta kuin possua ja odottelisi sitten kinkkuhuipennusta....
Tuosta on tehty Farangin sesampossua, pulled porkia juuresten kanssa tai hampurilaisina/pitaleivissä. Sinänsä erinomaista ruokaa, hävikki tosin lähes 50% kun joku siitä natisi aiemmin - mutta silti edullista.
Mä olen tosi nirso lihan suhteen, enkä suostu syömään possua juuri ollenkaan. Hyvin valmistetut ribsit (yleensä näitä saa vaan jostain kiinalaisesta ravintolasta) ja pulled pork erittäin hyvin kypsytettynä on ainoat poikkeukset. Mitään kyljyksiä tms. en pysty syömään. Samoin esimerkiksi nautasikajauheliha oksettaa jo pelkän hajunsa vuoksi. Onneksi linssit on edullisia:)
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 11:20"]
Mä olen tosi nirso lihan suhteen, enkä suostu syömään possua juuri ollenkaan. Hyvin valmistetut ribsit (yleensä näitä saa vaan jostain kiinalaisesta ravintolasta) ja pulled pork erittäin hyvin kypsytettynä on ainoat poikkeukset. Mitään kyljyksiä tms. en pysty syömään. Samoin esimerkiksi nautasikajauheliha oksettaa jo pelkän hajunsa vuoksi. Onneksi linssit on edullisia:)
[/quote]
Tuo pulled pork ja sesampossu on todella helppoja tehdä ja jumalaisen hyviä. Loput voi tosiaan käyttää hampurilaisiin, wokkiin tms.
En minäkään syö koskaan peruskyljyksiä mutta lihaa voin laittaa juuresten päälle hautumaan tai tehdä fileestä noisetteja tai rosmariini-possukastiketta.
179
Tämän päivän ruoat:
aamupala: jukurttia ja mysliä.
Lounas koulussa, itse söin porkkanan.
Välipala: söin mandariinin, lapset leipää juustolla ja banaanit ja pipareita.
Päivällinen: keitetyt potut, kermaviili maustettuna tillillä ja lohta. Lohi pakastettuna parin viikon takaa, kun oli vieraita ja löhta jäi siitä satsista. (Iso lohifile tarjouksessa 9 euroa toi siivu, josta söivät 4 aikuista ja kaksi lasta, jäi paistinpannullinen eli paistoin fileet uusiksi) ja salaatin tilalla keitettyjä porkkanoita.
Iltapalaksi pannukakku ja pakasteesta omena- ja puolukkahilloa. Pannukakussa puoli litraa maitoa, puoli purkkia rahkaa, kaksi munaa ja jauhoja. Pari voinokaretta (oikeaa voita). Plus omput voidaan myös syödä ja mandariinit.
Tänään käyty lenkillä ja lapset tanssitunnilla.
Ei yhtään lisäainetta tälle päivää. Masut täynnä kaikilla ja vielä pannari herkutteluna.
Ei ole mielenterveysongelmia. Luultavasti ne näkyisivät ruokavaliossa ihan toisin :)
ap
Jotkut lapset ja aikuisetkin näyttää tosiaan suoraan sanottuna nälkiintyneiltä. Lihasta ei nimekskää, hiukset ohuet lirut. Silmänaluset mustat ja ei hymyn häivääkään naamalla. Nykyään vouhotetaan hirveesti siitä miten ruoka on pahasta ja suoraan saatanasta melkeimpä. Liian vähän puhutaan ruuan tärkeydestä, siitä että sitä ensinnäkin saa riittävästi ja monipuolisesti. Johan meidän aivotkin tarvitsee ravintoa. Liika laihuus on tänäpäivänä in, mutta faktahan on, että lievästi ylipainoisetkin ovat jopa ovat terveempiä kuin laihat. Kyllä ei ihminen näytä terveeltäkään liian laihana. Itse laihdutin rajusti vuoden verran, suoraan sanoen nälkää välillä nähden ja hiuksethan siinä putos päästä. (onneks on tukkaa, mitä lähteä, olisi muuten varmaan kalju), Mielialaanhan se vaikutti myös hurjasti, ihoon yms.. Nyt huomaan, kun alkanut taas syömään normaalisti, miten iloinen ihminen minusta on taas tullut, näytän muutenkin paremmalta. Nyt vasta itsekin tajua, kuinka kauheassa energiavajeessa elin ja jälkikäteen huomaan merkit tosi selvästi. Sain laihdutettua mutta samaan en ryhtyisi enää ikinä. Nyt on tavoite saada lisää lihaksia aikaisempien kuihtuneitten tilalle ja syödä hyvin. Ei enää ikinä kiitos samaa rääkkiä.
Yksi tuttava perheemme on todella pieniruokaisia. Joten kai se periaatteessa on mahdollista. Suunnilleen samanikäiset lapset ja kaikki normaalipainoisia - ja minä varaan esim. yhteiseen mökki-iltaan vähintään 2x enemmän syötävää meidän perheelle. Niin, että jotkut kai ovat aineenvaihdunnan säästöliekillä tai muuten vaan himmailevat niin paljon, ettei energiaa kulu. Olemme aktiiviliikkujia.
tätä ketjua kun lueskelee, niin ei ihme et suuri osa suomalaisista on sotanorsun kokoisia. Annoskoot sen verran tuhteja.
Ottamatta kantaa mihinkään noihin edellä mainittuihin kommentteihin ja riitelyihin, nuo saat koko aterian edullisesti ovat outoja, tyyliin 50 eurolla koko viikon ruuat. Monesti niissä on vain yksi ateria/päivä, käytetty suht. kalliita raaka-aineita ja jopa viikonloppu unohdettu kokonaan! Kyllä voi syödä edullisesti ja terveellisesti, mutta se vaatii vähän aikaa ja vaivaa - eli sesonkituotteet ja pakastin kun on ahkerassa käytössä saa aika edullisesti ruokaa. Varsinkin iltasanomien edulliset ruokavinkit ovat aika kalliita.