Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Kera" ja muut kielioppiraiskaukset. Mikä ärsyttää sinua eniten?

Vierailija
16.11.2013 |

Miksi suomalaiset ovat alkaneet käyttää yhtäkkiä sanaa kera siihen, että suomeen saadaan englannin sanajärjestys? Esim. Pihviä kera perunamuusin ja salaatin. Sattuu sieluun.

Muita?

Kommentit (226)

Vierailija
141/226 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää, kun jotkut käyttävät sanaa "seksistinen" sanan "seksikäs" asemasta. Seksistinen tarkoittaa jotakin ihan muuta...

Vierailija
142/226 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 07:27"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 20:49"]

Kiloeuro on ihan kamala sana!

[/quote] Komppi tälle, näen niin punaista tästä.

[/quote]

Siis mikä ihme on kiloeuro? Tarkoitetaanko sillä tuhatta euroa? Kuka ja missä yhteydessä tällaista käyttää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/226 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 23:09"]

Tuo "linjaauto" ja "teiniikä" on kyllä käsittämätöntä. Muuten sen vielä jotenkin ymmärtäisi, mutta kun noita tosiaan tulee ihan toimitetussa sisällössä nykyään vastaan. Ei riitä ymmärrys eikä usko muka-ammattitoimittajiin.

[/quote]

Joo, älä muuta sano! Mä oon ollut jo ihan rikki siitä, kun iltapäivälehdissä olen tuota nähnyt, mutta että Ylenkin sivuilla... Ei saakeli, kenen tahansa, jonka äidinkieli on suomi, pitäisi kyllä sen verran hahmottaa kieltään ettei tekisi tuollaista virhettä. Tuohon törmää todella usein nykyään.

Yksi uudehko juttu on se, että kirjoitetaan substantiivi ja sitä kuvaava adjektiivi yhteen. Esim. "kaunisilma", "pahaolo" jne.

Vierailija
144/226 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 18:01"]

Tulijainen tai tuljainen!

Herranjumala ei voi olla noin vaikea sana...

Kuullostaa on myös kamalakamalakamala!

[/quote]

Mä olen joskus nähnyt, että joku kirjoittaa "perjaatteessa" - MITEN tuollainen tulkinta on edes mahdollinen?!?

Vierailija
145/226 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 10:31"]

En ymmärrä miksi on syytä ilmaista erityisen "runollisesti" riisipuuroa kera luumusopan tai riisipuuroa kanssa luumusopan. Lähes poikkeuksetta on parempi sanoa riisipuuroa luumusopan kera tai riisipuuroa luumusopan kanssa.

Tällaista tyyliä käyttävät harvemmin loistavat runollisella ilmauksella. He ovat pikemminkin niitä, joille on juuriKIN ihan parhautta käydä lenkillä kera koiruuden ja ompa lienee puuro maistuu koska joulu. Omnomnom vaan teillekkin!

[/quote]

Tässä kiteytyy loistavasti melkein kaikki mun "vihalistalla" olevat kielioppivirheet ja virheelliset sanat! :D

Koiruus on ehkä yksi kammottavimmista suomen kielen raiskauksista, mitä tiedän...

Vierailija
146/226 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdä tiskit = do the dishes. Mun mielestä tehdä tiskit kuulostaa samalta kuin tehdä tiskiä, eli sotkea astioita.

Vierailija
147/226 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää hyvälle/pahalle...

Oikein: näyttää hyvältä/pahalta...

Voihan sitä toki vaikka näyttää esim. valokuviaan hyvälle ystävälle tai näyttää keskisormea pahalle tunarille liikenteessä.

Vierailija
148/226 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää hyväle, sanotaan mun kotimurteellani.

Ikävää, jos se jonkun päivän pilaa, kun puhun murteella enkä kirjakieltä. Ei kun ööö... Ei mua oikeasti edes kiinnosta.

Mä käytän välillä myös tiettyjä ilmaisuja ihan vain, koska tiedän niiden ärsyttävän jotain tiukkapipoa. Kyllä mä ymmärrän, että ottaa päähän, jos kieli on jo sellaista ettei sitä meinaa ymmärtää, ei käytetä yhdyssanoja eikä välimerkkejä tms, mutta siinä kohtaa, kun vingutaan vaan vinkumisen ilosta ja periaatteesta, ni ei oikein jaksa kiinnostua.

Vierailija
149/226 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 08:23"]

Ikävää, jos se jonkun päivän pilaa, kun puhun murteella enkä kirjakieltä. Ei kun ööö... Ei mua oikeasti edes kiinnosta.

Mä käytän välillä myös tiettyjä ilmaisuja ihan vain, koska tiedän niiden ärsyttävän jotain tiukkapipoa. Kyllä mä ymmärrän, että ottaa päähän, jos kieli on jo sellaista ettei sitä meinaa ymmärtää, ei käytetä yhdyssanoja eikä välimerkkejä tms, mutta siinä kohtaa, kun vingutaan vaan vinkumisen ilosta ja periaatteesta, ni ei oikein jaksa kiinnostua.

[/quote]

Murrekäytössä se muoto onkin ihan oikein ja hyväksytty. Kirjoitetussa yleiskielessä sitä muotoa sen sijaan ei tulisi käyttää. Yleiskielisistä muodoista kai tässä ketjussa lähinnä onkin kyse, vaikka monia vastaajia murteellisuudet tuntuvatkin ärsyttävän.

Puhekielessä alkaa tekemään, näyttää hyvälle ja ketä-sanan käyttö kuka-sanan tilalla ovat täysin hyväksyttyjä. Kirjoitetussa huolitellussa yleiskielessä pätevät eri säännöt.

Vierailija
150/226 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävimpiä ovat:

Thaimaaseen

enään

virheellinen teitittely, tähän sotkeutuvat monet haastattelijatkin ("oletteko olleet..." yhdelle ihmiselle puhuttaessa)

Vierailija
151/226 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Top 3:

- alkaa tekemään

- enään

- numeroiden käyttöön liittyvät "ongelmat" eli viivan käyttö ja taivutukset

Esim1. 8 vuotias tai 5-vuoden ajan

Esim2. Meillä on 2:hdet talvihaalarit. Työni alkaa aamulla kello 7:semältä.

Vierailija
152/226 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kera ärsyttää silloin kun sitä käytetään lässyttämään omista lapsista jotain. "Mentiin po.pin liikkeeseen kera lasten" "kahvilassa kera lasten" jne.

"Onko millaista mitoitusta?" YÖK. Siis mikä tämä sanajärjestys on ja mitä liikkuu päässä jos täytyy vääntää asiansa näin? Pitääkö keksiä väkisin joku spesiaali tapa kysellä asiaa, arveletteko olevanne jotenkin rikkaita kielenkäytössänne? Tämäkin koskee lisääntymisikäisiä naisia.

Vierailija
153/226 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Alkaa tekemään" on nykyään hyväksytty muoto, valitettavasti.

Vierailija
154/226 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 10:25"]

"Alkaa tekemään" on nykyään hyväksytty muoto, valitettavasti.

[/quote]

Ei ole edelleenkään. Alkaa tehdä, aloittaa tekemään ja ruveta tekemään ovat kieliopin mukaisia. Alkaa tekemään on murteellinen ilmaus eikä sovi kirjakieleen.

Vierailija
155/226 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 08:55"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 08:23"]

[/quote]

Murrekäytössä se muoto onkin ihan oikein ja hyväksytty. Kirjoitetussa yleiskielessä sitä muotoa sen sijaan ei tulisi käyttää. Yleiskielisistä muodoista kai tässä ketjussa lähinnä onkin kyse, vaikka monia vastaajia murteellisuudet tuntuvatkin ärsyttävän.

Puhekielessä alkaa tekemään, näyttää hyvälle ja ketä-sanan käyttö kuka-sanan tilalla ovat täysin hyväksyttyjä. Kirjoitetussa huolitellussa yleiskielessä pätevät eri säännöt.

[/quote]

Väärin. Molemmat on nykyisin hyväksyttyjä myös yleiskielessä. Tässä Kotimaisten kielten keskuksen sivuilta asiaa:

"Ns. vaikutelmaverbien (esim. maistuakuulostaanäyttää ja vaikuttaa) yhteydessä predikatiiviadverbiaalin sijamuotoina ovat translatiivin ja essiivin asemesta ablatiivi ja allatiivi: jäätelö maistuu hyvältä/hyvälle.

Ablatiivin (hyvältä) tai allatiivin (hyvälle) paremmuutta ei suotta kannata jäädä puntaroimaan; ne ovat nykykäsityksen mukaan keskenään yhtä hyviä vaihtoehtoja. Näin siis silloinkin, kun allatiivi tarjoaa mahdollisuuden kahteen eri tulkintaan. Esimerkiksi lauseessa soija maistuu possulle jää tulkinnan varaan, onko soija possun makuista vai pitääkö possu siitä."

Lähde: http://www.kotus.fi/?s=3074

Vierailija
156/226 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yhdyssanavirheet saa verenpaineen nousemaan välittömästi siinä määrin, että oon miettinyt, onko mussa kenties jotain vikaa. Koitan sitten ajatella, että ehkä kirjoittajalla on vaikka lukihäiriö ja se ei mahda asialle mitään. Lukihäiriö ja älykkyyshän eivät nimittän korreloi.

Vierailija
157/226 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 19:43"]

Mulla yhdyssanavirheet saa verenpaineen nousemaan välittömästi siinä määrin, että oon miettinyt, onko mussa kenties jotain vikaa. Koitan sitten ajatella, että ehkä kirjoittajalla on vaikka lukihäiriö ja se ei mahda asialle mitään. Lukihäiriö ja älykkyyshän eivät nimittän korreloi.

[/quote]

Sama täällä, ihmettelen miten voi olla, että ihminen ei näe virhettään.

Vierailija
158/226 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 21:30"]

Kyllä pahinta on se, että väliviivaa ei osata käyttää numeroiden kanssa!

Oikeinhan on esim.

35-vuotias

35-vuotissyntymäpäivä

EI "olen työskennellyt 7-vuotta toimistossa".

Aargh...

[/quote]

Tähän lisäisin vielä

35 vuotias tai 35vuotias. On se vaikeeta. Varsinkin tuota jälkimmäistä harrastetaan nykyään aika paljon. "Oon asunut täällä 6vuotta." Mikä vimma ihmisillä on nykyään kirjoittaa numeroiden yhteydessä sanat ilman väliä?

"Hakea takaa" on outo ilmaus. Mun mielestä "Mitä sä tuolla ajat takaa?" ja "Mitä sä tuoll haet?" tarkoittavat kutakuinkin samaa. Sen sijaan "Mitä sä haet takaa?" on noiden outo yhdistelmä.

Jos mun pitäisi sanoa vaan yksi, se pahin olisi kyllä "päivähoito­oikeus"/"teiniikä"/"itsetuntoongelma" ja vastaavat. Noista ensimmäisen bongasin tänään YLEN sivuilta! (http://yle.fi/uutiset/20_hyvaa_ja_kaunista_asiaa_jotka_hyvinvointivaltio_on_sinulle_tarjonnut__ja_516_muuta/6936151 tuolta 70-luku)

Vierailija
159/226 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiloeuro on ihan kamala sana!

Vierailija
160/226 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittua keravalla kera kaverin 

Tai Kaverin kanssa vittua keravalla

Kumpi?