"Kera" ja muut kielioppiraiskaukset. Mikä ärsyttää sinua eniten?
Miksi suomalaiset ovat alkaneet käyttää yhtäkkiä sanaa kera siihen, että suomeen saadaan englannin sanajärjestys? Esim. Pihviä kera perunamuusin ja salaatin. Sattuu sieluun.
Muita?
Kommentit (226)
Nykyään monet sanovat JOPA, kun pitäisi sanoa EDES.
Vierailija kirjoitti:
Muoto käydä tekeen, esim. käydä ostaan. Senhän pitäisi olla käydä tekemässä, käydä ostamassa. Sen sijaan ruveta tekeen ja mennä ostaan (yleiskielessä ruveta tekemään, mennä ostamaan) ovat puhekielessä ihan ok ja kuuluvat myös vanhoihin hämäläismurteisiin.
Ei kun se tarkoittaa käydä tekemään tai käydä ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
"Siitä lieto Lemminkäinen jo kohta kotia läksi kanssa armahan emonsa, kera valtavanhempansa."
-Kalevala
Kera on ikivanha sana eikä mikään "uusi juttu". Että nyt omaan nilkkaan kops kieliraiskausvauhkoojat :D HAHAHAHHAHAHA!
Niin. Kera on vanha sana. Mutta jos sivistystä ei ole...
Jotkut käyttävät sanaa huolimatta, kun tarkoittavat riippumatta. Ne ovat kaksi eri asiaa. Riippumatta ilmaisee, että jokin asia ei vaikuta toiseen asiaan mitenkään. Huolimatta taas tarkoittaa, että jonkin asian pitäisi vaikuttaa toiseen asiaan, mutta se ei kuitenkaan vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää, kun jotkut käyttävät sanaa "seksistinen" sanan "seksikäs" asemasta. Seksistinen tarkoittaa jotakin ihan muuta...
Jotkut myös puhuvat esim. "seksistisistä puheista" tarkoittaessaan rivoja tai kaksimielisiä juttuja.
Minun mielestäni on ihan kiva kuulla kera-sanaa kanssa-sanan asemesta toisinaan, se tuo väriä kieleen. Käytän itsekin sellaisia sanoja kuin kosolti, viljalti, penseä, kernaasti ym. koska en halua kuulostaa tylsältä. Mutta minun lnhokkini on se, kun jotkut käyttävät ”niinkuin” -sanan asemesta kysymyssanaa ”niinkö”. Olisi edes niinku tai niinko, vaikka täysin tarpeettomia nekin ovat. Niinkutus nyt yleensä antaa ihmisestä vähän jälkeenjääneen vaikutelman, eikö niin, niinkö?