Olen jo suojatiellä, ja auto ajaa silti pysähtymättä ohi niin, että minä jään suojatielle seisomaan
Kuinka usein teille käy tätä?
Ja keskellä kirkasta päivää. Ihan turha tulla sanomaan mitään väärin käyttäytyvistä jalankulkijoista. JOS JOKU ON JO SUOJATIELLÄ, tulee tälle antaa esteetön kulku.
Mikä suomalaisia autoilijoita riivaa, että pitää kaasuttaa kävelijän edestä (tai aivan takaa) ohi suojatiellä?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kaikkien etu että jalankulkija odottaa muutaman sekunnin että autot ehtii ajaa siitä ohi.
Miksi auton pitäisi pysähtyä ja kuluttaa polttoainetta kun muutaman sekunnin odotuksella se jalankulkija pääsee tien yli? Eri asia on sitten se jos on ruuhka-aika ja on pakko pysäyttää että jalankulkija pääsee yli.
Niin on se kumma että päästöjä pitäisi pienentää ja silti pitäisi pysähdellä päästämään yksittäisiä käppäilijöitä tien yli. Kumpikohan tuottaa enemmän hiilidioksidia, se muutaman sekunnin odottava käppäilijä vai parin tonnin metallikasa, joka joutuu käyttää valtavasti energiaa että pääsee taas uudestaan vauhtiin pysähdyksen jälkeen.
Parin tonnin metallikasan voi ajaa lähimpään romuttamoon.
Vierailija kirjoitti:
On kaikkien etu että jalankulkija odottaa muutaman sekunnin että autot ehtii ajaa siitä ohi.
Miksi auton pitäisi pysähtyä ja kuluttaa polttoainetta kun muutaman sekunnin odotuksella se jalankulkija pääsee tien yli? Eri asia on sitten se jos on ruuhka-aika ja on pakko pysäyttää että jalankulkija pääsee yli.
Ilmeisesti et itse kulje ikinä kävellen?
Polkupyörä ajoi minun päälle suojatiellä. Siis kadun vieressä pyörätie ja pyöräilijälle punainen valo, minulle vihreä. Ajoi minut kumoon ja huusi perään että sun pitää väistää!
Vierailija kirjoitti:
autoilijan väistämisvelvollisuus on ajoilta, jolloin liikenne oli vähäisempää se olisi aika päivittää tähän päivään ja väistämisvelvollisuus siirtää jalankulkijoiden vastuulle, että liikenne olisi sujuvampaa ja ettei niitä turhia kiihdityksiä tulisi. ( ilmasto)
Kävisit lääkärissä tutkituttamassa pääsi.
Liikenne olisi sujuvaa, jos kaikki huomioisivat toisensa. Vain harvat ovat etuoikeutettuja liikenteessä (esim. Presidentti, vainajat...)
Vierailija kirjoitti:
Joskus käy niinkin, että kun lähtee ylittämään suojatietä, missään ei näy autoja. Sitten mutkasta kääntyy auto, jonka kuski kaasuttaa lähestyessään suojatietä, ja tööttää siitä hyvästä, että ylitän katua.
Tuo jos mikä kertoo ongelmista ajatusmaailmassa.
Kun ylitän tien katson ettet yksikään saman suuntaisesti tuleva auto ole sille kääntymässä. Yleensä ei ole. Kunnes sitten yhtäkkiä onkin ja joutuu tekemään äkkijarrutuksen.
Liikenneympyrät on myös paikka jossa kuljettajien tuntuu olevan mahdoton ilmoittaa aikeestaan poistua. Antaisin mennä ensin ettei tuki koko ympyrää mutta jos en näe vilkkua niin menen suojatien yli. Taas siinä kuitenkin on joku joka ei ilmeisesti autoaan osaa käyttä jarruttamassa ja samalla laittaa sen vilkun päälle.
Miten se on niin vaikea? Suurimmassa osassa autoja se on se pieni vipu tai nappula ihan sormien ulottuvilla.
Meidän lähikaupan vieressä valoristeyksessä tuota tapahtuu ihan järkyttävän paljon. Jalankulkijoille palaa siis vihreä valo yhtä aikaa kuin kääntyville autoilijoille, joista moni ilmeisesti ajattelee, että heillä on suurempi oikeus ehtiä risteyksestä kuin muilla. Välillä käynyt mielessä, että pitäisi alkaa kantaa kauppakassissa kahvakuulaa, joka kolahtaisi niiden autojen kylkeen, jotka yrittävät ajaa varpaiden päältä...
Monasti näkee, kun teini tai nuori aikuinen kävelee suojatielle edes vilkaisematta mahdollisesti kohti tulevien autojen suuntaan. Ikään kuin olisi jokin Tähtien Sota -taikakilpi päällä, joka pysäyttää kaikki avaruudelliset objektit. On tyhmää lisätä omaa loukkaantumisriskiä. Ja on sellainen toiminta laitontakin.
Tieliikennelaki 16 §
Ajoradan ylittäminen
Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.
Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.
Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie.
Pikkukaupungissamme on ihmisillä tapana kävellä kohti suojatietä ja pysähtyvät pari metriä ennen siihen seisoskelemaan. Kun pysähtyy suojatien eteen, on huvittavaa katsoa tyyppien paniikkia, kun joku ihan vaan hänen takiaan pysähtyy 🤭 Jotkut miettii kauan, voiko mennä yli ja jotkut alkavat huitoa, että mene jo siitä. Jos ajan ohi, taustapeilistä näkee kun suurinpiirtein juoksevat yli 😏 Ja txt palstalta saa joka viikko lukea, kun autoilijat ei kunnioita suojatietä... Itse kävelen reippaasti suojatien yli, ilman turhia pysähdyksiä, otan vain katsekontaktin kuskiin. Ikinä ollut ongelmia tai läheltäpititilanteita. Eli menkää yli jos meinaatte, ja jos ette ole menossa, NÄYTTÄKÄÄ se kuskeille käsin tai kävelylinjaa vaihtamalla...
Vierailija kirjoitti:
Eniten raivostuttaa ja pelottaa ne kuskit jotka ei pysähdy vaikka viereisellä kaistalla on jo pysähtynyt auto. Näitä tolloja näkee liikenteessä viikottain.
Ainakin Vantaan Tikkurilassa. En tiedä onko yleisempikin ilmiö mutta täällä tuo on enemmän sääntö kuin poikkeus. Onko meillä täällä vain kusipäiset autoilijat vai muuallakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
autoilijan väistämisvelvollisuus on ajoilta, jolloin liikenne oli vähäisempää se olisi aika päivittää tähän päivään ja väistämisvelvollisuus siirtää jalankulkijoiden vastuulle, että liikenne olisi sujuvampaa ja ettei niitä turhia kiihdityksiä tulisi. ( ilmasto)
Kävisit lääkärissä tutkituttamassa pääsi.
Liikenne olisi sujuvaa, jos kaikki huomioisivat toisensa. Vain harvat ovat etuoikeutettuja liikenteessä (esim. Presidentti, vainajat...)
Joo no on tietenkin sille jalankulkijalle sujuvaa, että autoletka joutuu pysähtyä antamaan tietä. Miksi liikenteen pitäisi olla sujuvaa ainoastaan jalankulkijoille?
Minulla on jalkavaiva ja mielelläni päästäisin autot menemään ensin. Tulee niin huono mieli kun joudun hitaasti laahustamaan yli ja autoilijat odottamaan niin kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi melko harvoin, mutta usein käy sitä että olen selvästi astumassa suojatielle eikä yksikään auto hidasta, saati pysähdy.
Mua taas ärsyttää, jos ne pysähtyy 😅
Pikkukunnassa kasvaneena totuin siihen, että kävelijä odottaa, ettei autoja tule ja menee sitten suojatielle. Täällä pikkukaupungissa kaikki pysähtyy mun takia, aargh.Jää vaan reilusti kauemmas suojatiestä odottamaan.
En ole tuo lainaamasi, mutta tämäkään ei aina auta. Jotkut pysähtyvät vaikka seisoisit paikallasi monen metrin päässä suojatiestä ja sitten huitovat vihaisina kun et lähde sieltä kiirehtimään yli. Minulle tapahtuu tätä usein kun koira on pysähtynyt haistelemaan jotain, enkä ole siis vielä edes menossakaan sinne suojatielle.
no käännä se naamataulu poispäin risteyksestä tai huido jos joku on hidastamassa sun takia, ihan täysin lakia noudattavat, sä tässä se urpo olet.
Autoilijan pitää antaa jalankulkijalle tietä jos tämä on astumassa suojatielle. Ei tuo tarkoita sitä, että siihen suojatien eteen pitää pysähtyä jos joku kävelee kymmenen metrin säteellä siitä, ja sitten raivota kun se jalankulkija ei lähde sieltä kaukaa juoksemaan yli. Järkeäkin saa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten raivostuttaa ja pelottaa ne kuskit jotka ei pysähdy vaikka viereisellä kaistalla on jo pysähtynyt auto. Näitä tolloja näkee liikenteessä viikottain.
Ainakin Vantaan Tikkurilassa. En tiedä onko yleisempikin ilmiö mutta täällä tuo on enemmän sääntö kuin poikkeus. Onko meillä täällä vain kusipäiset autoilijat vai muuallakin?
Paljon ala-asteelaisia kulkee Kielitien ja Tikkurilantien ylitse ja nämä ainakin niitä paikkoja joissa tuota pysähtyneen auton ohitse ajamista tapahtuu. Pitäisi muuttaa tiet yksikaistaisiksi lasten turvallisuuden takia vaikka se sitten aiheuttaisikin autoilijoille jonot ja ruuhkan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jalkavaiva ja mielelläni päästäisin autot menemään ensin. Tulee niin huono mieli kun joudun hitaasti laahustamaan yli ja autoilijat odottamaan niin kauan.
Ei kun mene yli vaan, on sullekin turvallisempaa, jos letka on pysähdyksissä. Huonoa omaatuntoa voi lieventää heilauttamalla kättä kiitokseksi, siitä tulee aina hyvä mieli 😘
Vierailija kirjoitti:
Polkupyörä ajoi minun päälle suojatiellä. Siis kadun vieressä pyörätie ja pyöräilijälle punainen valo, minulle vihreä. Ajoi minut kumoon ja huusi perään että sun pitää väistää!
Kerran näin vastaavanlaisen tilanteen kävelytiellä. Mummeli oli ostoksiensa kanssa poistumassa pyörätelineen luota ja ruusut kädessään oleva mies fillaroija täräytti mummon pyörään päin vahingossa. Täydellinen ajoitus törmäykseen, kun mies oli kohdalla samaan aikaan, kun mummo vetää fillariansa pois pyörätelineestä.
Miehen ruusut kärsi törmäyksestä ja mies alkoi raivota mummolle ja jatkoi sitten matkaansa.
Itse säälin mummoa, kun häneltä lensi puolukat pitkin maita. Onneksi ei käynyt pahemmin, mutta vielä 3vuotta myöhemmin tapahtuneesta harmittaa mua vieläkin mummon puolesta.
Olitko Joensuussa? Siellä autoilijat ajavat päälle.
Vierailija kirjoitti:
Autolle paloi vihreä, sulle punainen.
Joskus molemmille palaa vihreä. Täällä pk-seudulla on paljon sellaisia älyvapaita ja vaarallisia risteyksiä. Silloin autoilijat luulee, että vihreä koskee vain heitä. Joskus urpot tööttäilevät ja kaasuttavat kiihtyneinä jos jalankulkija yrittää mennä samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pikkuautoilija ylipäätään edes on liikenteessä, jos sillä ei edes ole varaa polttoaineeseen?
Ne auroilijat, jotka ajavat suojatien yli, vaikka jalankulkija on siinä, eivät ole pelkästään typeryksiä. He syyllistyvät oikeasti vakavaan liikennerikokseen.
no käännä se naamataulu poispäin risteyksestä tai huido jos joku on hidastamassa sun takia, ihan täysin lakia noudattavat, sä tässä se urpo olet.