Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen jo suojatiellä, ja auto ajaa silti pysähtymättä ohi niin, että minä jään suojatielle seisomaan

Vierailija
19.09.2020 |

Kuinka usein teille käy tätä?

Ja keskellä kirkasta päivää. Ihan turha tulla sanomaan mitään väärin käyttäytyvistä jalankulkijoista. JOS JOKU ON JO SUOJATIELLÄ, tulee tälle antaa esteetön kulku.

Mikä suomalaisia autoilijoita riivaa, että pitää kaasuttaa kävelijän edestä (tai aivan takaa) ohi suojatiellä?

Kommentit (114)

Vierailija
21/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käynyt samoin, molemmilla kerroilla naiskuski ratissa. En silti sano etteivätkö miehetkin.

Minun kokemukseni mukaan aina keski-iän ylittänyt mies. 

Vierailija
22/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi juuri samoin kun ap:lle, paitsi autossa tarra RUS. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on muutaman kerran näin käynyt. Viimeksi olin lastenvaunujen kanssa keskellä leveää autotietä suojatiellä sitä tietä ylittämässä, niin siitä edestä kaahasi kääntyvä auto meitä lähes hipoen ohi. Tietenkin Keski-ikäinen valkoinen mies. Säikähdin kyllä kovasti, etenkin lapseni puolesta.

Vierailija
24/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi melko harvoin, mutta usein käy sitä että olen selvästi astumassa suojatielle eikä yksikään auto hidasta, saati pysähdy.

Mua taas ärsyttää, jos ne pysähtyy 😅

Pikkukunnassa kasvaneena totuin siihen, että kävelijä odottaa, ettei autoja tule ja menee sitten suojatielle. Täällä pikkukaupungissa kaikki pysähtyy mun takia, aargh.

Jää vaan reilusti kauemmas suojatiestä odottamaan.

En ole tuo lainaamasi, mutta tämäkään ei aina auta. Jotkut pysähtyvät vaikka seisoisit paikallasi monen metrin päässä suojatiestä ja sitten huitovat vihaisina kun et lähde sieltä kiirehtimään yli. Minulle tapahtuu tätä usein kun koira on pysähtynyt haistelemaan jotain, enkä ole siis vielä edes menossakaan sinne suojatielle.

Vierailija
25/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tulikin mieleeni, että ruuhka-aikaan motarilla yksi auto röyhkeästi ohitti peräkärryllisen auton samalta kaistalta. Tilanne näytti todella pahalta. Molemmat kaistat olivat silloin tukossa.

Joten et ole ainoa, jonka "yli" kuljetaan.

Vierailija
26/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kaikkien etu että jalankulkija odottaa muutaman sekunnin että autot ehtii ajaa siitä ohi.

Miksi auton pitäisi pysähtyä ja kuluttaa polttoainetta kun muutaman sekunnin odotuksella se jalankulkija pääsee tien yli? Eri asia on sitten se jos on ruuhka-aika ja on pakko pysäyttää että jalankulkija pääsee yli.

Vierailija
27/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä keski-ikäinen nainen olen huomannut pienessä asuinkaupungissani seuraavanlaisen ilmiön kohdallani. Eli, kun kävelen lenkkari tai muut "tavis" kengät jalassa, saan odotella tien yli pääsyä joskus ruuhka-aikaan kauankin. Jos taas jalassani on nätit korkokengät, oli ne sitten saappaat, nilkkurit tms., autot pysähtyy 99% prosenttisesti päästämään tien yli.

Kerran ihmettelin tätä, mistä johtuu ja mikä oli eroa edelliseen päivään kun pääsin nopeasti ja näppärästi liikkumaan. Päivää aiemmin odottelin joka h1t0n suojatiellä ja tajusin ainoa eron asussa olleen juuri kengät. Sama huomio tehty usein tämän jälkeenkin😂

Vierailija
28/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kävi niin että perhe seisoi suojatien edessä eli selvästi antoivat minulle tietä kun eivät lähteneet ylittämään tietä. Siitä kun ajoin ohi niin perheen isä heilutti minulle nyrkkiä. Miksi minun olisi pitänyt pysähtyä kun he pääsivät tien yli heti minun jälkeen? Jos he olisivat jo astuneet suojatielle niin sitten olisi ollut pakko jarruttaa mutta miksi pysähtyisin tyhjällä tiellä ja kuluttaisin polttoainetta heidän takia?

Vierailija
29/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa liikenteessä perseily autolla on sosiaalisesti hyväksyttävää. Eli jalankulkijoiden huomioimisen laiminlyönti ei meistä ole saman laista moukkamaista/laissa kiellettyä käytöstä kuin ruokapöydässä piereskely tai naisten ahdistelu.

Vierailija
30/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus käy niinkin, että kun lähtee ylittämään suojatietä, missään ei näy autoja. Sitten mutkasta kääntyy auto, jonka kuski kaasuttaa lähestyessään suojatietä, ja tööttää siitä hyvästä, että ylitän katua.

Tuo jos mikä kertoo ongelmista ajatusmaailmassa.

Vierailija
31/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä aika hyvin annetaan kyllä jalankulkijoille tien ylitysmahdollisuus suojatiellä liikkuville. Autot pääsääntöisesti pysähtyvät auton merkistä ja mallista riippumatta.

Autoilijoiden kannattaa ottaa huomioon, että jos on 2 kaistaa samaan suuntaan, niin pitäisi pysähtyä reilusti ennen suojatietä, että toistakin kaistaa ajava tajuaa jonkun ylittävän tietä. Ihan kaikki ei tajua pysähtyä suojatien kohdalla, vaikka toinen autoilija sääntöjä noudattaisikin.

Näin myös jalankulkijalle jää aikaa nähdä ja reagoida toinenkin kaista.

Vierailija
32/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä lähiristeyksessäni on, mutta hyvin usein kääntyvät autot eivät ota huomioon jalankulkioita. Olen monesti joutunut juuri pysähtymään keskelle suojatietä, kerran jopa hyppäämään kauemmaksi, kun auto on ajannut edestä ohi. 

Vierailija
33/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

autoilijan väistämisvelvollisuus on ajoilta, jolloin liikenne oli vähäisempää se olisi aika päivittää tähän päivään ja väistämisvelvollisuus siirtää jalankulkijoiden vastuulle, että liikenne olisi sujuvampaa ja ettei niitä turhia kiihdityksiä tulisi. ( ilmasto)

Vierailija
34/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten raivostuttaa ja pelottaa ne kuskit jotka ei pysähdy vaikka viereisellä kaistalla on jo pysähtynyt auto. Näitä tolloja näkee liikenteessä viikottain.

Vierailija
35/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo pysykää vain poissa siltä suojatieltä. Hidastatte vain liikennettä. Pysykää kotana.

Vierailija
36/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, varsinkin taksit tekevät tätä.

Vierailija
37/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kaikkien etu että jalankulkija odottaa muutaman sekunnin että autot ehtii ajaa siitä ohi.

Miksi auton pitäisi pysähtyä ja kuluttaa polttoainetta kun muutaman sekunnin odotuksella se jalankulkija pääsee tien yli? Eri asia on sitten se jos on ruuhka-aika ja on pakko pysäyttää että jalankulkija pääsee yli.

Niin on se kumma että päästöjä pitäisi pienentää ja silti pitäisi pysähdellä päästämään yksittäisiä käppäilijöitä tien yli. Kumpikohan tuottaa enemmän hiilidioksidia, se muutaman sekunnin odottava käppäilijä vai parin tonnin metallikasa, joka joutuu käyttää valtavasti energiaa että pääsee taas uudestaan vauhtiin pysähdyksen jälkeen.

Vierailija
38/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan epävarmasti vilkuilet autoa ja epäröit etkä tiedä mitä tehdä. Autoilija ei jaksa odottaa epäröintiäsi vaan ajaa. Kävele suoraan yli ilman mitään epäröintejä, tietenkin järkeä käyttäen vain tilanteissa missä auto ehtii pysähtyä.

Totta kai siinä epäröi ja odottaa pydähtyykö auto. Etenkin jos suojatien kohdalla kaksi kaistaa niin ei riitä että yksi pysähtyy koska todennäköisesti kokemukseni mukaan se sen takana tuleva ei pysähdy. Kuka haluaa tulla yliajetuksi?

Vierailija
39/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni käy näin, että pysähdyn fillarilla suojatien eteen ja autoilijat kummiskin antavat minun mennä ensiksi. Useasti käy näin.

M27

Tämä johtuu siitä ettei kaikilla autoilijoillakaan ole liikennesäännöt hallussa. Luulevat raukat että sinulla on samanlainen etuajo-oikeus kun kävelijällä ja antavat siksi tietä.

Vierailija
40/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä myös aina ihmetellyt. Päästöjen kannalta olisi suotavaa välttää turhia pysähdyksiä. Tosin pk seudun liikennesuunnittelu perustuu turhiin pysähdyksiin, ettei autoilu olisi liian sujuvaa, ja toisaalta paheksutaan päästöjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän