Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen jo suojatiellä, ja auto ajaa silti pysähtymättä ohi niin, että minä jään suojatielle seisomaan

Vierailija
19.09.2020 |

Kuinka usein teille käy tätä?

Ja keskellä kirkasta päivää. Ihan turha tulla sanomaan mitään väärin käyttäytyvistä jalankulkijoista. JOS JOKU ON JO SUOJATIELLÄ, tulee tälle antaa esteetön kulku.

Mikä suomalaisia autoilijoita riivaa, että pitää kaasuttaa kävelijän edestä (tai aivan takaa) ohi suojatiellä?

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisessa liikennekulttuurissa on paljon parantamisen varaa.

Jalankulkijan huomioiminen, vetoketjuperiaate, tilan antaminen niin ensimmäisinä.

Eipä tarvitse mennä kuin meren yli länteen tai etelään niin käytös auton ratissa on paljon fiksumpaa.

Suomalainen rattiapina kun saa sen pätkällä hankitun toyotansa liikkeelle niin muut varokoot, VIP on liikkeellä.

T. autoileva mies.

Vierailija
82/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajansa tuolla suojatie-epäröinnilläkin. Erään päiväkodin kohdalla toisinaan menee tätejä lapsilauman kanssa suojatien yli ja vaikka mateluvauhtia lähestyn parin risteyksen päästä se ajatuksena, että ehtivät vipeltää sen suojatien yli, niin ei kun otetaan niin varman päälle ettei yli mennä ennenkuin olen täysin pysähtynyt. Tuskastuttavaa, voiko joillain tosiaan olla niin surkea kyky hahmottaa lähestyvän auton nopeutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, että saa varoa, kun jotkin autoilijoista ajavat miten sattuu, ehkä syynä on se, että keskitytään muuhun kuin liikenteeseen. Mutta pakko huomauttaa ap:lle, että minäkin olen suomalainen autoilija, mutta annan jalankulkijoille tietä, kun ylittävät tai ovat aikeissa lähteä ylittämään suojatietä.

Vierailija
84/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua aina nolottaa jos antavat tietä. Pitää moikata ja hymyillä ja sit kipittää äkkiä yli.

Vierailija
85/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rajansa tuolla suojatie-epäröinnilläkin. Erään päiväkodin kohdalla toisinaan menee tätejä lapsilauman kanssa suojatien yli ja vaikka mateluvauhtia lähestyn parin risteyksen päästä se ajatuksena, että ehtivät vipeltää sen suojatien yli, niin ei kun otetaan niin varman päälle ettei yli mennä ennenkuin olen täysin pysähtynyt. Tuskastuttavaa, voiko joillain tosiaan olla niin surkea kyky hahmottaa lähestyvän auton nopeutta.

Ei vaan ne opettaa niitä lapsia. Lapsi ei välttämättä osaa arvioida, mikä on mateluvauhti ja antaako se autoilija tietä. Sitten kun se lapsi joutuu tulevaisuudessa menemään yksin sinne kouluun, niin hyvä vaan, että ottaa varman päälle. Liian moni lapsi on kaikesta huolimatta jäänyt suojatiellä autona alle, kun ei se auto sitten pysähtynytkään.

Vierailija
86/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista ärsyttävintä on jos ovat tulossa kauheaa vauhtia niin että luulet heidän menevän vain ohitse, mutta yhtäkkiä jarruttavatkin antaakseen tietä. Olisivat vain säästäneet kummankin aikaa ja menneet ohi tai hiljentäneet ajoissa merkkinä.

Vierailija
87/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalla osalla suomalaisista ei älykkyys riitä ajamaan autoa, olemme euroopan valkoisia afrikkalaisia

Vierailija
88/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi Norjassa käydessäni tämä asia oli silmiinpistävästi toisin.  Jos autoilija näki kadullakävelijän silmäkulmastakin, että tämä saattaa kääntyä ja lähteä ylittämään suojatietä, autoilija pysäytti autonsa suojatien eteen.  Oli todella turvallista ylittää teitä.  Suomeen palatessa suorastaan pelotti liikenne ja autoilijoiden välinpitämättömyys.  Itsekkin autoilijana otin opikseni.

Vierailija
89/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman olen opettanut omille lapsilleni. He eivät välttämättä hahmota nopeutta, se että auto hetken ajaa hitaampaa ei tarkoita että olisi kävelijän nähnyt ja suurimpana syynä nuo toista kaistaa ohi ajavat potentiaaliset lapseni tapppppppajat.

He odottavat että auto pysähtyy eikä takaa aja kovaa kukaan ja sitten ylittivät tien.

Ehkä se hetken ärsyttää sinua mutta minulla on lasteni henki pelissä kun opetan heitä liikkumaan liikenteessä.

Vierailija
90/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua aina nolottaa jos antavat tietä. Pitää moikata ja hymyillä ja sit kipittää äkkiä yli.

Ei tarvii moikata eikä hymyillä. Kuinka moni autoilija moikkaa ja hymyilee sulle, kun vaan ajaa välittämättä jalankulkijoista. Tai kiittääkö autoilija toista autoilijaa, joka pysähtyy kärkikolmion taakse antamaan etuajo-oikeutetulle tietä, niin kuin liikennesäännöissä sanotaan. Miksi jalankulkijankaan pitäisi kiittää autoilijaa siitä, että tämä pysähtyy antamaan tietä paikassa, jossa jalankulkijalla on etukävelyoikeus.

Vierailija
91/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse toivoisin että kaikki liikenteessä olevat oikeasti sisäistäisivät että mitä se laki sanoo: autoilijan tulee väistää jalankulkijaa jos tämä on suojatiellä tai on astumassa sille. Eli jos jalankulkija vaan seisoo suojatien edessä odottamassa että autot menevät ohi, niin häntä ei tarvitse väistää. Joten jalankulkijan toiminta pitäisi olla sellaista että mennään eikä jäädä arpomaan turhaan, silloin kaikki menisi selkeästi ja sujuvasti. Itse toimin näin, mutta moni muu ei.

Se on ihan autoilijoiden omaa syytä, että jalankulkijat epäröivät suojatielle astumista ja odottavat mieluummin tien reunassa kunnes auto on kokonaan pysähtynyt. Jos voisi luottaa siihen, että autoilijat antavat tietä, niin toki sinne suojatielle voisi vain reippaasti mennä, mutta eipä paljon huvita riskeerata omaa henkeä, kun enemmistö autoilijoista ei osoita mitään merkkejä hidastamisesta.

Jos on ajanut vähääkään autolla niin tietää tasan tarkkaan missä ajassa auton voi pysäyttää ja missä ei. Siit voi sit päätellä kannattaako kävellä eteen vai ei.

Esim. jos näkee jo kaukaa että kuski on noteerannut itsensä niin voi lähteä ylittämään vaikka tulisi vielä täyttä vauhtia, palstatermein "ilman että meinaakaan hidastaa" vs. jos taas jos ei ole kontaktia kuskiin, keli on liukas ja välimatka lyhyt, niin ei ehkä kannata tapertaa siihen eteen. Tämän takia ajokortin pitäisi kuulua oppivelvollisuuteen, niin saisi kansa edes vähän liikennesilmää. Tällaiset jutut kun ei kovin monelle oikein "aukea" ilman että on omaa kokemusta.

PS. lyön vaikka vetoa niin esimerkiksi tuo kuskiin kontaktin saaminen (katse riittää) on ihan uutta asiaa 90% valittajille. Nooooo, oppia ikä kaikki ;-)

Vierailija
92/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käynyt samoin, molemmilla kerroilla naiskuski ratissa. En silti sano etteivätkö miehetkin.

Minun kokemukseni mukaan aina keski-iän ylittänyt mies. 

Usein on tapahtunut, mutta näkemykseni mukaan liikennesekoilu ja välinpitämätön asenne ei katso ikää, sukupuolta tai rotua. Ei sieltä mikään ryhmä nouse esiin edukseen.

Vierailija
93/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

VOIHAV ISO V         .Kyllä , kun kaikki ymmärtäisivät noudattaa liikennesääntöjä , niin ei tätäkään itkun valitusta olisi. Pyöräilijät ja kävelijät , opetelkaa säännöt ja ymmärtäkää sääntöjen sisältö ! EI autoilija ole aina se paha ihminen.Törppöilijöitä riittää , etenkin pyöräily /Jalankulku !

Vierailija
94/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse toivoisin että kaikki liikenteessä olevat oikeasti sisäistäisivät että mitä se laki sanoo: autoilijan tulee väistää jalankulkijaa jos tämä on suojatiellä tai on astumassa sille. Eli jos jalankulkija vaan seisoo suojatien edessä odottamassa että autot menevät ohi, niin häntä ei tarvitse väistää. Joten jalankulkijan toiminta pitäisi olla sellaista että mennään eikä jäädä arpomaan turhaan, silloin kaikki menisi selkeästi ja sujuvasti. Itse toimin näin, mutta moni muu ei.

Se on ihan autoilijoiden omaa syytä, että jalankulkijat epäröivät suojatielle astumista ja odottavat mieluummin tien reunassa kunnes auto on kokonaan pysähtynyt. Jos voisi luottaa siihen, että autoilijat antavat tietä, niin toki sinne suojatielle voisi vain reippaasti mennä, mutta eipä paljon huvita riskeerata omaa henkeä, kun enemmistö autoilijoista ei osoita mitään merkkejä hidastamisesta.

Jos on ajanut vähääkään autolla niin tietää tasan tarkkaan missä ajassa auton voi pysäyttää ja missä ei. Siit voi sit päätellä kannattaako kävellä eteen vai ei.

Esim. jos näkee jo kaukaa että kuski on noteerannut itsensä niin voi lähteä ylittämään vaikka tulisi vielä täyttä vauhtia, palstatermein "ilman että meinaakaan hidastaa" vs. jos taas jos ei ole kontaktia kuskiin, keli on liukas ja välimatka lyhyt, niin ei ehkä kannata tapertaa siihen eteen. Tämän takia ajokortin pitäisi kuulua oppivelvollisuuteen, niin saisi kansa edes vähän liikennesilmää. Tällaiset jutut kun ei kovin monelle oikein "aukea" ilman että on omaa kokemusta.

PS. lyön vaikka vetoa niin esimerkiksi tuo kuskiin kontaktin saaminen (katse riittää) on ihan uutta asiaa 90% valittajille. Nooooo, oppia ikä kaikki ;-)

Vaan taapertaa eteen... Autoilijan pitää olla valmiina pysäyttämään auto eikä vaan olettaa, että se jalankulkija sujuvasti käppäilee tai kevyesti juoksee alta pois. Mä en esimerkiksi mun polven kanssa juokse yhtään minnekään eikä se ole edes suojatien tarkoitus (paitsi Berliinissä), etyä jalankulkijan pitäisi juosta tien yli. Joo ja ajokortti on ollut vuodesta -85.

Vierailija
95/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvii moikata eikä hymyillä. Kuinka moni autoilija moikkaa ja hymyilee sulle, kun vaan ajaa välittämättä jalankulkijoista. Tai kiittääkö autoilija toista autoilijaa, joka pysähtyy kärkikolmion taakse antamaan etuajo-oikeutetulle tietä, niin kuin liikennesäännöissä sanotaan. Miksi jalankulkijankaan pitäisi kiittää autoilijaa siitä, että tämä pysähtyy antamaan tietä paikassa, jossa jalankulkijalla on etukävelyoikeus.

Nyt tuli harvinaisen suomalainen postaus. Taidat olla niitä ihmisiä jotka vastaavat kassahenkilön iloiseen tervehdykseen sanalla "muovipussi".

Vierailija
96/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se toki niin,että jalankulkijalle on suojatiellä tietä annettava,mutta näin ei enää nykypäivänä taideta juuri toimia. Paikkakuntakohtaiset erot ovat myös suuret. Esimerkiksi Vihdissä jalankulkijoita huomioiva liikennekulttuuri tuntuu aivan taivaalliseslta jalankulkijan näkökulmasta verrattuna Lohjaan, jossa sai todellakin pelätä jos tien meinasit ylittää. Onneksi edes keskustassa on liikennevaloja paljon. Lohjalla eräs tilanne oli, kun kävelin lastenvaunujen kanssa kävelytiellä Lohjan keskusaukion kohdalla ja olimme kulkemassa aukion vieressä sijaitsevan parkkialueen ohi. Kyseisessä kohdassa ei ole suojatiemerkintöjä, vaan ihan kävelytie/jalkakäytävä,mutta autot kääntyvät parkkipaikalle siinä kohdassa jossa tilanne tapahtui. Tilanne syntyi kuorma-auton tullessa takaamme juuri kun olimme kävelemässä tuosta kääntymiskohdasta. Kuorma-auto olisi ajanut päällemme, jos en sivusilmällä olisi viimehetkellä huomannut tulijaa. Autoilijan olisi tullut väistää meitä, sillä olimme selin auton tulosuuntaan jalkakäytävällä, mutta ei, ääliö  vain kaasua ja olin liikkeellä siis tosiaan lastenvaunujen kanssa! Ei todellakaan ole Lohjan liikennekulttuurissa kehumista. Olen meinannut jäädä auton alle Lohjalla useammankin kerran ja ihan suojatiellä/vihreiden valojen palaessa. Poliisia ei tietenkään tällainen pikkujuttu kiinnosta,jollei tule uhreja, joten jatkossakin siellä varmasti  rällätään vain menemään miten sattuu.

Vierailija
97/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä kummalla puuolella liikennejakajaa olet kun olet suojatiellä. jos olet vastakkaisella puolella kuin mitä auto aajaa niin auton ei ole pakko pysähtyä. Vasta kun olet tullut liikennejakajalle tai astumassa siltä suojatielle niin ailloin pitää pysähtyä. Toiset taas juoksevat kadun yli ja silloin autoilijat eivät ehdi huomata.

Vierailija
98/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo suojatiellä, ja auto ajaa silti pysähtymättä ohi niin, että minä jään suojatielle seisomaan

No estikö autoilija kävelyäsi vai ehtikö suojatien yli ennen kuin sinä olit kohdalla?

Vierailija
99/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä kummalla puuolella liikennejakajaa olet kun olet suojatiellä. jos olet vastakkaisella puolella kuin mitä auto aajaa niin auton ei ole pakko pysähtyä. Vasta kun olet tullut liikennejakajalle tai astumassa siltä suojatielle niin ailloin pitää pysähtyä. Toiset taas juoksevat kadun yli ja silloin autoilijat eivät ehdi huomata.

Laki ei määrää pysähtymään, vaan antamaan esteetön kulku.

Vierailija
100/114 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tuli harvinaisen suomalainen postaus. Taidat olla niitä ihmisiä jotka vastaavat kassahenkilön iloiseen tervehdykseen sanalla "muovipussi".

En. Väitätkö oikeesti, etyä heität jalankulkijalle kädellä kiitosheilautuksen, kun hän seisoo suojatien reunassa odottamassa katsomassa, kun ajat ohi sen sijaan, että pysähtyisit antamaan tietä. Kiitätkö myös autoilijoita, jotka pysähtyvät kärkikolmion taakse antamaan sinulle tietä, kun sinulla on etuajo-oikeus. Miksi jalankulkijan pitäisi tuntea jotain kiitollisuuttaa siitä, että auto pysähtyy suojatien eteen antamaan tietä jalankulkijalle, jonka kuuluukin päästä ensin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi