Olen jo suojatiellä, ja auto ajaa silti pysähtymättä ohi niin, että minä jään suojatielle seisomaan
Kuinka usein teille käy tätä?
Ja keskellä kirkasta päivää. Ihan turha tulla sanomaan mitään väärin käyttäytyvistä jalankulkijoista. JOS JOKU ON JO SUOJATIELLÄ, tulee tälle antaa esteetön kulku.
Mikä suomalaisia autoilijoita riivaa, että pitää kaasuttaa kävelijän edestä (tai aivan takaa) ohi suojatiellä?
Kommentit (114)
Autolle paloi vihreä, sulle punainen.
Onneksi melko harvoin, mutta usein käy sitä että olen selvästi astumassa suojatielle eikä yksikään auto hidasta, saati pysähdy.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi melko harvoin, mutta usein käy sitä että olen selvästi astumassa suojatielle eikä yksikään auto hidasta, saati pysähdy.
Minusta on huvittavaa että usein autot hidastavat ja katsovat että astunko suojatielle. Kovin hövelisti antavat minun kulkea suojatiellä.
N26
Varmaan epävarmasti vilkuilet autoa ja epäröit etkä tiedä mitä tehdä. Autoilija ei jaksa odottaa epäröintiäsi vaan ajaa. Kävele suoraan yli ilman mitään epäröintejä, tietenkin järkeä käyttäen vain tilanteissa missä auto ehtii pysähtyä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi seisot suojatiellä? Siitä on tarkoitus mennä reippaasti yli.
Kirjoittelen AV-palstalle. En osaa tehdä kahta asiaa yhtäaikaa :(
Vierailija kirjoitti:
Mua taas ärsyttää, jos ne pysähtyy 😅
Pikkukunnassa kasvaneena totuin siihen, että kävelijä odottaa, ettei autoja tule ja menee sitten suojatielle. Täällä pikkukaupungissa kaikki pysähtyy mun takia, aargh.
Vierailija kirjoitti:
Yli minne?
Autoilijat vierittää syyn aina jalankulkijoiden niskaan, mutta faktahan se on kun tuota liikennettä seuraa, että valtaosa on vain ihan hemmetin itsekkäitä. Jos jalankulkija seisoo metrien päässä suojatiestä, silloin ei ole aiheellista pysähtyä, mutta kun jalankulkija seisoo ihan suojatien vieressä, hän on selkeästi aikeissa ylittää ja hänelle on annettava tietä. Mutta ei se vaan tunnu moneltakaan onnistuvan.
Voin kuvitella miten ne preemiumautojen kuljettajat siellä kiroavat tasaista kovaa vauhtia lähestyessään, että miksi pitää jäädä kuppaamaan eikä vaan astele reippaasti yli kun olisi kerennyt. Kun ei nyt niin millään jaksaisi nostaa sitä kaasujalkaa ylöspäin, rasittavaa. Omasta kuvakulmasta näyttää siltä, että päällehän se haluaa ajaa kun ei tippaakaan hidasta merkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua taas ärsyttää, jos ne pysähtyy 😅
Pikkukunnassa kasvaneena totuin siihen, että kävelijä odottaa, ettei autoja tule ja menee sitten suojatielle. Täällä pikkukaupungissa kaikki pysähtyy mun takia, aargh.
Jää vaan reilusti kauemmas suojatiestä odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Täälläpäin on myös hyvin tyypillistä, että toinen auto pysähtyy ja toiselta kaistalta (vastaan tulevien) porhalletaan ohi, vaikka olisit jo suojatiellä tai vähintään menossa. Monta kertaa olen toivonut poliiseja parkkiin keskustaan, koska sakkojen paikkahan tuo on, että ajetaan ohi, vaikka toinen auto on pysähtynyt ja vaikka ei olisikaan, mutta jos jalankulkija on jo suojatiellä. Keskaria saa näytellä aika ahkeraan näille suhareille, kun ei oikein muutakaan voi. Kävipä myös niin, että vaikka olin menossa suojatielle, viisi autoa ajoi ohi ennen kuin kuudes lopulta pysähtyi.
Omaa miestä nuhtelen aina, jos ei meinaa pysähtyä, vaikka näyttäisikin siltä, ettei jalankulkija ole heti hyökkäämässä alle. Jos näyttää siltä, että jalankulkija haluaa ylittää suojatien, niin se on pysähdyttävä vaikka se koipi ei olisi vielä tien puolella.
Miksei sun takaa saa ajaa? Siis jos sieltä ei ole tulossa muita, niin sun takaahan voi aivan hyvin ylittää suojatien. Vai letkajenkkaako sä siinä vetelet.
Itselläni käy näin, että pysähdyn fillarilla suojatien eteen ja autoilijat kummiskin antavat minun mennä ensiksi. Useasti käy näin.
M27
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli minne?
Miksi kaikkiin asiallisiin aloituksiin pitää tulla saivertelijoita?
Kerran taisi joskus 80-luvulla noin käydä kun olin kouluun menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläpäin on myös hyvin tyypillistä, että toinen auto pysähtyy ja toiselta kaistalta (vastaan tulevien) porhalletaan ohi, vaikka olisit jo suojatiellä tai vähintään menossa. Monta kertaa olen toivonut poliiseja parkkiin keskustaan, koska sakkojen paikkahan tuo on, että ajetaan ohi, vaikka toinen auto on pysähtynyt ja vaikka ei olisikaan, mutta jos jalankulkija on jo suojatiellä. Keskaria saa näytellä aika ahkeraan näille suhareille, kun ei oikein muutakaan voi. Kävipä myös niin, että vaikka olin menossa suojatielle, viisi autoa ajoi ohi ennen kuin kuudes lopulta pysähtyi.
Omaa miestä nuhtelen aina, jos ei meinaa pysähtyä, vaikka näyttäisikin siltä, ettei jalankulkija ole heti hyökkäämässä alle. Jos näyttää siltä, että jalankulkija haluaa ylittää suojatien, niin se on pysähdyttävä vaikka se koipi ei olisi vielä tien puolella.
Tästä pysähtymättömyydestä pitäisi ottaa kortti pois pitkäksi aikaa. Tällä on tapettu niin monta lasta ja aikuistakin.
Idiootteja löytyy aina, mutta suurimmaksi osaksi ihmiset ovat ihan asiallisia. Tässä tapauksessa liikennekäyttäytymisessä.
Käynyt samoin, molemmilla kerroilla naiskuski ratissa. En silti sano etteivätkö miehetkin.
Kiroan aina niitä kantapäiden päältä ajavia autoilijoita. Suojatien eteen kuuluu PYSÄHTYÄ jos joku on ylittämässä tietä, ei hiljentää. Entä jos vaikka liukkaalla kaatuisinkin ja päätyisin tällaisen sankarin konepellille? Varmaan olisi myös silloin jalankulkijan vika.