Teinin joululahjakiukku.
Olen luvannut kahdelle teinilleni (13 ja 14v) joululahjaksi uudet puhelimet. Näihin ei oikeastaan olisi varaa, mutta kun teinien puhelimet ovat tyyliin Nokia 3220 joissa takakannet teipillä kiinni, niin lupasin toki.
Teinit valitsivat Lumia 520, mitkä "ovat tosi hyvät, mutteivat hirveen kalliit". No mulle ovat, mutta luvattu mitä luvattu.
Pyysin tänään kirjoittamaan joululahjalistaa vähän ylös, että osaan tilailla puhelimia hyvissä ajoin. Toinen teineistä löysikin puhelimet edullisimmillaan cd.onista. Jees.
Paha vain, että toiselle teineistä tässä samaisessa paikassa ei ole oikeanväristä puhelinta saatavilla, eikä halua ottaa saatavilla olevia.
Nyt teinin mielestä minun pitäisi mennä ostamaan se oikean värinen puhelin jostain muualta tai tilata se jostain muualta, ja minähän olin tässä kohtaa ihan eri mieltä. Sama puhelin samalla vaivalla tulisi yhdestä paikasta.
Yritin teinilleni selittää, että ovat toivoneet puhelimia joululahjaksi, ja minä olen ne luvannut. Mutta jos joudun oikeanlaisen väristä puhelinta metsästämään erikseen, niin se ei onnistu ihan periaatteestakaan.
Minä säästän puhelimiin, joita ovat toivoneet. Jos väri ei kelpaa, niin se on voi voi.
Teini suuttui, ja sanoi, ettei tartte nähdä vaivaa, hän ostaa puhelimensa itse..
Ok, on törsännyt rahansa ja joutuu säästämään oikean väriseen puhelimeensa nyt sitten ja odottamaan.
Toinen teineistä saa siis puhelimensa jouluna.
Kumpi meistä on kohtuuton?
Kommentit (171)
Enpä minäkään mitään kalliita puhelimia lapsilleni laita, vaikka olisikin varaa maksaa niistä. Ei lasten tarvi kaikkea saada.
http://www.klc.fi/fin/tuotteet/Lumia-520-Suojakuoret
Pelasta perheesi joulu, ap, ja anna tytön valita tuolta sopivat kuoret. Maksavat postikuluineen n. 10 euroa. Ja valinnanvaraa riittää!
Kyllä minä olen ottanut puhelimen väritoiveet huomioon. Toinen teineistäni rakastaa pinkkiä joten hänellä on pinkki puhelin.
Ap ostatko sinä itsellesi takin tai mekon joka istuu sinulle täydellisesti mutta ei ole sen värinen kuin haluaisit. Arvasin oikein et todellakaan osta.
Puhelin on teineille muutakin kuin soittamista varten. Toivottavasti saavat myös liittymät jossa on vapaa netti.
Älypuhelimia saa pitkällä maksuajalla kun ottaa puhepaketit.
Mielestäni olet kohtuuton ap. Nautit vallankäytöstä. Onko tämä lapsi jotenkin vaikeampi tapaus kuin se toinen vai mikä mättää.
Teini on kohtuuton. Ei lasten kaikkea tarvitse periksi saada..
ei ihme että nykyään lapset ja nuoret on niin huonokäytöksisiä, kun ei mitään kuria voida pitää
Miksei suoraan osta sitä mitä lapsi toivoo, tulet ainoastaan puolitiehen vastaan. Ei se niin vaikeeta ole tilata puhelinta toisesta paikasta. Jos ne on näinkin pitkään joutunut käyttämään ikäloppuja paskaluureja jotka on teipein pysyny koossa, niin eikö ole vähintäänkin kohtuullista että tällä kertaa saisi sitten sen uuden puhelimen myötä myös mieluisen värisen sellaisen... Monta penniä olet säästänyt tähän asti kun ei ole tarvinnut puhelimia päivitellä... Just saying...
Jos teinit kuitenkin ovat saaneet esittää väritoivomuksia niin onhan se vähän tylsää jos toinen ei saa toivomaansa väriä etenkään jos kyse ei tosiaan ole kuin kympin erosta.
Itsekin muuten olen kyllä sitä mieltä, että lasten ei todellakaan tarvitse saada kaikkea mitä haluaa, mutta jos sitä kuitenkin on saanut toivoa tietynlaista niin onhan se vähän pikkumaista sitten periaatteen vuoksi olla tilaamatta toisaalta. Kyllä sen kympin säästää jostain muusta tai voi vaikka laittaa teinin tekemään sen kympin eteen jotain ekstraa. Sitten jos kyseessä olisi isompi raha niin sitten voi ihan hyvällä omallatunnolla olla ostamatta kyseistä väriä, ei tee huonoa oppia lapselle, että värin takia ei kannata velkaantua ja maksaa älyttömiä summia. Itsekin kuljen rumemman värisessä talvitakissa kun oli paljon halvempi kuin haluamani punainen takki, mutta en ole pahasti traumatisoitunut. Ajaa asiansa.
Tuskin teinin joulu nyt oikeasti pilalle menee vaikka väärän värinen olisikin, kun pääsee pettymyksestä yli niin tiedä vaikka se musta väri olisikin kiva. Kyllä on itsekäs nulikka jos joulutunnelma löytyy vain lahjapaketista, mutta toisaalta jos teini saakin sen oikean värin niin sitä iloa on varmaan äidinkin ilo katsella, että minusta se olisi sen kympin arvoista.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 23:43"]
Et ole kohtuuton, mutta liian tarkkoja lahjatoiveita ei kannata kysellä tai täytyy olla vaihtoehtoja.
Oma teini veti draamaa, kun sai viime jouluna TOPPAHOUSUT eikä Justin B hajuvettä. Huvittaa vieläkin se mesoaminen, miten toppapökät eivät ole lahja vaan verrattavissa ruokaa, arkihyödykkeeseen. Mutta se oli lahja muiden joukossa.
[/quote]
Tästä tulikin mieleen, että itse en oikein tykkää siitä että jouluna annetaan lahjaksi jotain arkihyödykkeitä jotka ostettaisiin jokatapauksessa, mitä spesiaalia niissä silloin on? Minusta joululahjat on kivoja kun ostaa jotain mitä ei normaalisti muuten ostaisi, kuten vaikka sille teinille sen hajuveden joka on mielestäni enemmän lahjamainen kuitenkin. Ymmärrän toki vaikka vaatelahjakortit tai jos on toivonut jotain tyyliin laskettelutakkia tms. mutta musta siinä menee vähän lahjan idea, jos se lahja on jotain mikä kuitenkin ostettaisiin muutenkin. Tai silleen, kuinka moni nainen toivoo vaikka mieheltään uutta imuria tms. jotain arkihyödykettä joka ostettaisiin muutenkin?
Katsoin eka, että otsikossa luki "teinin joululahjakinkku".
Näköjään maksaa cdon.comissa 113e tuo luuri. Gigantissa maksoi kaksi kuukautts sitten 129e, eli 16e enemmän. Haluatko ihan oikeasti saada teinisi vihat päällesi, pahoittaa toisen mielen ja pahimmillaan "pilata" joulun 16 euron takia? Jätät sitten vaikka yhdet villasukat ostamatta hänelle jotta saa mieluisen värisen luurin.
Omakohtaisten kokemusten perusteella suosittelisin vielä harkitsemaan tuota puhelinta; kaverilla on mennyt tuosta luurista näyttö "mykäksi" eli ei ota kosketusta. Isäni osti tuollaisen vähän aikaa sitten, siinä oli ongelmia enemmän kuin laki sallii, ja luuri lähtikin kuukauden kuluttua ostamisesta takuuhuoltoon. Mieheni on pari kertaa tuon luurin tiputtanut alle metrin korkeudesta; joka kerta levinnyt kuin jokisen eväät, lisäksi poistelee tiedostoja ja tietoja pudotessaan.
Huhhuh mitä sakkia täällä. Minä olen ihan ap.n kannalla.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 22:59"]
Mitä väliä on puhelimen värillä?
-ap
[/quote]
onko nää sun teinit samaa sukupuolta. Miksi tämä toisen kakarasi löytämä puhelin ja sen puhelimen ostopaikka on niin erinomaisia. Hänkin sai sis etsiä itselleen mieluisan puhelimen.
Mutta tämä toisen toive on nyt sitten jotain sellaista turhaa.
en minä ymmärrä ollenkaan toimintaasi.
Kun et selitä syytä, ymmärtäisin jos kertoisit vaikka että se tietty väri maksaa 50 euroa enemmän ja meillä ei ole rahaa, tai että tuosta paikasta cdon.com saa puhelimet 40 euroa halvemmalla ja raha ei kasva puussa meidän peheessä.
Mutta kun sinä et selitä. sinä vain sanot että tuo väri on turha toive.
Et kuulosta kivalta. Ei ole mikään häpeä jos haluaa säästää ja olla järkevä, mutta kun tässä ei nyt lukija tiedä että onko kyseessä toisen lapsen tahallinen huonompana pitäminen vai onko niin että se hänen toive on kalliimpi. Ymmärrän jos et halua maksaa ylimääräistä väristä.
Eli te tilaatte muutakin tuolta cdon.comista. Eli viimeisiä rahoja et käytä näihin kännyköihin.
Minusta teinin lahja on nyt tärkeämpi kuin niiden pienempien tai miehesi tai sinun. Lupasit puhelimet ja sillä siisti.
Osta teinille vaikka ihanat bling bling -kuoret n 6 euroa, ja tuo sisältää postikulut. Ostin meidän nuorelle täältä http://www.ebay.co.uk/itm/Diamante-Stud-Bling-Case-for-Nokia-Lumia-520-Stylus-/221316154885?pt=UK_MobilePhones_MobilePhonesCasesPouches&var=&hash=item3387788605 ja tykkäsi vallan kamalasti :)
Samaa ihmettelin. Täällä täytyy olla joko teinien maihinnousu tai joku yksittäinen vatipää oksentaa tänne pahaa oloaan. Mikään muu ei selitä näitä ap:ta mollaavia viestejä. Että osaa olla pimeää menoa taas.
Lahja on lahja. Teini tuunatkoon puhelimen mieluisekseen omilla rahoillaan joulun jälkeen.
Edellinen viesti siis kommentti numerolle 77.
Ap:n toiminta on oikeasti ällöttävää. Mun vanhemmat harrasti vähän samaa: ensin sai olevinaan toivoa jotain, sitten sai jotain vähän sinne päin lahjaksi, ja siitä piti olla sitten ihan helvetin kiitollinen. Opinkin sitten teini-iässä jo olemaan toivomatta mitään, kun en koskaan saanut sitä mitä olisin oikeasti halunnut. Olen sanonut, että ostan itse omat lahjani ja tehnytkin niin.
Meillä tehtäisiin niin, että teini maksaisi itse erotuksen tuohon kalliimpaan puhelimeen, jos haluaisi nimenomaan kyseisen värin.
Omien teinien kanssa vastaavanlaisissa tilanteissa - vaikkei ole ollut lahjoista kyse - teinit eivät ole olleet valmiita maksamaan ylimääräistä pelkästä väristä, ja olen siitä todella iloinen!
Jos minä saisin vaikkapa toivomani laukun vihreänä vaikka toivoin sitä mustana, todellakin ärsyttäisi.
Jos olet oikeasti niin köyhä, ettet voi maksaa paria kymppiä enempää siitä, että lapsesi saisi sen värisen puhelimen kuin toivoo, niin onko fiksua ostaa noin kalliita lahjoja ylipäätään? Ja jos kerran olet lapsillesi ne puhelimet luvannut joululahjaksi, niin ei voi olla niin iso vaiva hankkia molemmille sen värisiä kuin toivovat. Ihan oikeesti:D Tuntuu, että joillain vanhemmilla on joku pakottava tarve osoittaa lapset "tyytymään" ei niin mieluisaan, vaikka pienellä vaivalla saisi lapsensa iloiseksi. Toki lapset pitää saada ymmärtämään, ettei elämässä saa kaikkea mitä haluaa, mutta tässä tapauksessa se on vaan kettuilua, joka ei edes aja asiaansa.
Kasva aikuiseksi ap.
Ei ole sekopäistä pitää väriä tärkeänä. Meillä on samantyylinen tilanne. Lapset 11 ja 15. Molemmilla kännykät vetelevät viimeisiä ja takakannet teipattu. Rahatilanne kohtuu kehno, joten joutuvat seuraaviakin pitämään kauan. Siksi niiden hankkimisessa yritän olla todella huolellinen. Kummallekin on eri ominaisuudet tärkeitä, joten sama merkkikään ei käy. Yritän etsiä halvimmat toiveiden mukaiset.