Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä FB:n Jouluapua-keräyksestä?

Vierailija
12.11.2013 |

https://www.facebook.com/pages/Jouluapua/404414899684476

Mitenkähän köyhät ja avun tarpeessa olevat perheet valitaan? Itse lupasin lahjoittaa kolmelle perheelle ja sain sivuston ylläpitäjältä heidän osoitteensa. Kahdella perheellä oli erikoinen sukunimi ja googlasin nämä perheet. Eipä tullut hyvä mieli. Toinen perheistä oli ihan varoissaan olevan näköinen, mm. kaksi autoa ja kahden auton talli omakotitalossa, isoja koiria useampikin. Toisessa perheessäkin oli vastaavaa. Tytär näyttää harrastavan ratsastusta ja poika jääkiekkoa. Toki köyhyys on aina subjektiivinen kokemus mutta silti pistää miettimän, että kuinka paljon tuohonkin palveluun ilmoittautuu ihmisiä, joilla vain on pokkaa pyytää ilmaista tavaraa vaikka varsinaista tarvetta ei ole...

Kommentit (176)

Vierailija
121/176 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi  on siitä hieno demokraattonen maa että jokaisella on vapaus päättää antaako tai hakee apua. Myös voi rakkikoiran lailla haukkua molempia. Kiitosta sen sijaan ei hevillä tule kenellekään jakaa, teki kuinka hyvän teon tahansa. Koska aina olisi voinut tehdä sen paremmin jonkun kritisoijan mielestä. Myöskin sillä joka ei valitettavasti ole saanut apua, on oikeus olla kateellinen apua saaneelle. Terv. Joulupukki

Vierailija
122/176 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen monena vuonna yrittänyt päästä jouluapua ryhmään jotta perheemme saisi jouluapua. Tänä vuonna emme päässeet seinälle asti mutta tonttu Sanni ryhmästä otti minuun yhteyttä ja lupasi etsiä meille apua <3
En voi käsittää miten rumasti puhutte ihmisistä siis vain muutama.
Minulla on neljä lasta ja mieheni on kohta viisikymmentä. Hän on tehnyt töitä 16 vuotiaasta lähtien ja ei töistä jää pois flunssien ym. Kuumeiden vuoksi ja hän tekee töitä rakennuksilla. Nyt kuitenkin lomautus ja liitosta ei saa ennen kuin tammikuussa. Asumistuet ym. Vireille ja uskon ettei saa kun lasketaan koko vuoden tuloarvio.
Haemme koko ajan uutta vuokra asuntoa koska nykyinen on homeessa siksi lapset sairastavat paljon ja lääkärikulut on isot. Yksi lapsistani meinasi vammautua vakavasti viikko sitten mutta saa suonensisäisesti lääkkeitä muutaman viikon. Päivällä touhuan lasten kanssa ja teen kotitöitä. Illat ja yöt lasken mikä riittää mihinkin. Vaikka meillä ei olisikaan täydellistä joulua niin minulla on mailman paras mies ja lapset ympärillä joulun pyhät. Toivon tietysti ettei tänä jouluna ole sairaalareissuja???? Halusin kirjoittaa tämän vain siksi että ei kaikki ihmiset ajattele joulua materialisesti. Onhan se hienoa jos olisi paljon lahjoja lapsille mutta eiköhän tärkein ole rauha, kynttilät, perhe, yhdessäolo ja tietysti lumihiutaleet <3. Älkää enään katkeroituko , jos luen sellaisia kommentteja niin sellaisella ihmisellä on varmasti paha olla . hollolanlapsiperheet@gmail.com

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/176 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme saaneet apua ko. sivuston kautta. saimme hyväkuntoisia käytettyjä lastenvaatteita, käytettyjä kirjoja, ruokalahjakortteja, olen hyvin kiitollinen kaikille kaikesta. Miksi kadehditte toisia, esim köyhiä ja elämän tai sairauden murjomia?? Ei teidän tarvitse ottaa osaa keräyksiin ellette halua. Itse olen ollut ennen lahjoittaja mutta nyt sitten vuorostaan avunsaaja. Mielestäni se on ok. Lahjoittajat ovat itse ehdottaneet jotain, en ole itkenyt kyllä keltään mitään enkä mitään tabletteja ole saanut enkä pelejä pyydellyt.

Vierailija
124/176 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikaisemmin osallistunut erilaisiin keräyksiin ja lahjoituksiin. Tänä jouluna en, sillä minä ja pieni poikani olimme itse avuntarvitsijoita. Ei kyllä tullut mieleenkään pistää mitään hakemuksia (toimeentulotukea lukuunottamatta), koska ajattelin, että poika on vielä liian pieni ymmärtääkseen joulua. Toimeentulotoimistossa ajateltiin toisin <3 Sieltä kysyivät lupaa laittaa pojan tiedot mukaan Joulupuu -keräykseen. Itselleni se oli lähinnä shokki. En ollut ajatellut olevamme "siinä jamassa", mutta annoin luvan. Olin varautunut yhteen pakettiin, mutta paketteja tulikin viisi! Lisäksi sossuun oli lahjoitettu uusia lastenvaatteita, joista pääsi valitsemaan sopivan kokoisia <3 Meille olisi kyllä kelvannut käytetytkin, olen ahkera kirppistelijä. Mutta olihan se kiva saada pojalle jotain uuttakin :) 

Vierailija
125/176 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi mielelläni osallistuisin johonkin tällaiseen, mutta kun niin paljon on lukenut kommentteja esim. kuinka Joulupuu-keräyksestä saadut lahjat oli ihan paskoja, ja just nää "tässä sulle ostoslista, pleikkari ja 7 peliä nyt ainakin tarvitaan"-tyyliset ilmoitukset saa aikaan sen, että vaan stressaan ja pelkään että aiheutan pettymyksen, niin en taida viitsiä. Olen nääs siinä mielessä huono hyväntekijä, että haluan itsellenikin tekemisistäni hyvän mielen.

Mutta näiden keräysten ajatus on kuitenkin ihana, ja toivottavasti lahjat ja apu menee sellaisille jotka ihan oikeasti tarvitsee ja ilahtuu niistä.

Vierailija
126/176 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa, että oikeasti Suomessa olisi ruoasta pula, kuten jotkut ilmoitukset antavat ymmärtää. Yksi avunhakija toivoo samaan aikaan xl-xxl-kokoisia vaatteita ja rahaa ruokaan - onpa uskottavaa. Itse olen pääosin vain opintotuella (490€/kk) elävä opiskelija enkä ikinä kärsi nälästä, joulukoristeihin ja omiin vaatteisiinikin riittää rahat. Tietysti tartun kaikkiin saamiini työmahdollisuuksiin, esim. joulun kiireapulaisia haetaan nyt.

Vierailija
127/176 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:32"]

Minä toimin pari vuotta sitten eräässä avustusjärjestössä, ja siellä huomasin, että avusten antajia on enemmän kuin avustusten vastaanottajia. Tälläkin hetkellä ko. avustusjärjestön tilat ovat täynnä joululahjoja. Toivottavasti lahjat vain kohtaavat tarvitsijoiden kanssa. Sen silloin aikanaan huomasin, että esim. seurapelit ja kirjat eivät kelpaa, vaikka nehän olisivat edullista ja kehittävää ajankulua. Yksi ruokapaikka tarjosi noin 30 perheelle joululounaan, vain reilu kymmenen saapui. Joululounas oli kahdelle aikuiselle ja rajoittamattomalle määrälle lapsia. Tänä päivänä ko. järjestö jakaa ilmaiseksi vaatteita ja tarvikkeita lapsiperheille, ja lasten harrastuksia maksetaan jos niitä vain haetaan.

[/quote]

Mikä järjestö kyseessä? Minulla olisi tiedossa todella apua ansaitseva perhe.

jouluapu@outlook.com

Vierailija
128/176 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, itselläkin meni maku kun tarjosin eräälle perheelle pyytämäänsä imuria mutta ei se sitten ollutkaan vaatimusten mukainen ja edellinenkin oli sanojensa mukaa vielä ihan käyttökelpoinen mutta uusi olisi paikallaan. WTF??? Kai sitä nyt tuossa tilanteessa vanhakin imuri ajaa asiansa herranjesta. Olisi kai pitänyt käydä kaupasta ostamassa uusi.

Vierailija
129/176 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alapeukku kommentille 128?

Vierailija
130/176 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vienyt paketit Nuorkauppakamarin joulupuu-keräykseen

näihin minä haluan sitä ja tätä - "avunpyyntöihin" en todellakaan osallistu 

Vierailija
131/176 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
132/176 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 01:03"]

[/quote]

Tuo tuntemani perhe ei todellakaan edes ole pyytänyt keneltäkään mitään. Ovat erittäin vaatimattomia "hiljaisia puurtajia".  Ilahtuisivat varmasti paljon jopa siitä paljon keskusteluissakin parjatusta värityskirjasta.

Vierailija
133/176 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:06"]

"Työtön YH 4 lapselle, jotka elää toimeentulotuella. Isä ei ole kuviossa mukana. 11 vuotias poika on erityis lapsi ja tarvitsee koko ajan tukea. Äitillä ei ole tietoakaan kuinka järjestää joulu lapsille. Hän haluaisi antaa paketit heille.

Ruoka apu otetaan sydämellisesti vastaan.

Poika 13 toivoo xbox pelejä

Poika  11 toivoo xbox pelejä

Tyttö 7v toivoo petshoppeja

Poika 5 toivoo autoja. "

Voi itku millaisia ihmisiä sitä onkaan olemassa... Yh-äiti ja 4 lasta pitänyt tehdä vaikkei ole tuloja. Huoh.. Ja mitäs toivotaan lahjaksi, no x-box pelejä jotka maksaa kevyesti 50 e.

[/quote]

Äläpä ny höpötä, onko välttis ollut yh kun mukuloita teki. Voinu olla vaan vastuuton ukko ja jättänyt perheensä! Mehän emme sitä välttämättä tiedä. Toisaalta itse myyn kirpparilla x-box pelejä alle kympillä. Tarkoittavatkohan he, et niiden pitäisi uusia olla. Sitä ei tarina kerro!

Miinuksena kuitenkin täytyy todeta, että autoin kolmea perhettä ko. sivustolla. Niistä kahta en tule auttamaan ensi vuonna. Facerofiilin perusteella, toisella näkyi ruokaa olevan ja jouluakin vietetty tyttären kanssa viime vuonna, vaikka niin ei hakeuksen perusteella oltu tehty. Toinen taas oli ulkomaanmatkakuvia lätänny vielä tänä kesänä, ja ukko kainalossa, vaikka ei ollut varaa piparitaikinaan pojan kanssa. Molempien hakemusta "lainattu" tällä sivustolla! En kuitenkaan sano, ettei oikeita avuntarvioita olisi ko. sivustolla, mutta noi hyväksikäyttäjät pilaa aina kaiken, ja joka paikassa. Että semmosta! Ei mulla muuta, olen puhunut!

Vierailija
134/176 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evvk

Vierailija
135/176 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen sitä, että porukat ei usko täällä Suomessa voivan olla niin köyhä, että ruoastakin on välillä pulaa.

Itse yhden lapsen yh:na, ja työkyvyttömänä olen joutunut välillä olemaan jopa ilman ruokaa. Siihen ei tarvi kuin yksi lääkärireissu ja lääkkeet(tai kalliimpi hankinta), kun olet tuloissa muutaman euron yli sen rajan, että saa toimeentulotukea.

Toimeentulotukeen kun katsotaan monen kuukauden tulot, ja sitten ynnätään ja miinustetaan, niin ei ainakaan meidän kaupungissa onnistu selitellä, ettei tiennyt sairastuvansa seuraavalla kuukaudella. Tosin näistä pienistä rahoista ei säästellä, vaikka tietäisikin sairastuvansa. 

Kaikilla ei ole Alepaa ja kirppistä samassa kaupungissa, ja sukulaisia/kummeja/ystäviä jotka ostaa leluja ja vaatteita. Suomessa on oikeasti todella köyhiä, jotka eivät törsää sitä rahaa röökiin ja alkoholiin.

Jos joskus saisi lapselle kassillisen tarvittavia vaatteita käytettynä(ei riepuja), niin se voisi jotain perhettä auttaa enemmän kuin kukaan osaa kuvitella(itse en ole ikinä saanut eikä ole nyt tarvetta).

Itse voisin toimia lahjoittajana nyt, kun lapsella on jäänyt niin paljon pieneksi noita vaatteita. Mutta sen haluaisin tietää, että todellakin menee tarpeeseen.

Vierailija
136/176 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 13:18"]Ihmettelen sitä, että porukat ei usko täällä Suomessa voivan olla niin köyhä, että ruoastakin on välillä pulaa.

Itse yhden lapsen yh:na, ja työkyvyttömänä olen joutunut välillä olemaan jopa ilman ruokaa. Siihen ei tarvi kuin yksi lääkärireissu ja lääkkeet(tai kalliimpi hankinta), kun olet tuloissa muutaman euron yli sen rajan, että saa toimeentulotukea.

Toimeentulotukeen kun katsotaan monen kuukauden tulot, ja sitten ynnätään ja miinustetaan, niin ei ainakaan meidän kaupungissa onnistu selitellä, ettei tiennyt sairastuvansa seuraavalla kuukaudella. Tosin näistä pienistä rahoista ei säästellä, vaikka tietäisikin sairastuvansa. 

Kaikilla ei ole Alepaa ja kirppistä samassa kaupungissa, ja sukulaisia/kummeja/ystäviä jotka ostaa leluja ja vaatteita. Suomessa on oikeasti todella köyhiä, jotka eivät törsää sitä rahaa röökiin ja alkoholiin.

Jos joskus saisi lapselle kassillisen tarvittavia vaatteita käytettynä(ei riepuja), niin se voisi jotain perhettä auttaa enemmän kuin kukaan osaa kuvitella(itse en ole ikinä saanut eikä ole nyt tarvetta).

Itse voisin toimia lahjoittajana nyt, kun lapsella on jäänyt niin paljon pieneksi noita vaatteita. Mutta sen haluaisin tietää, että todellakin menee tarpeeseen.
[/quote]

Mikset myy? Voisit saada muutaman roposen jos ovat hyväkuntoisia vaatteita :)

Vierailija
137/176 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 01:00"]

Meillä viime joulun pelasti 200€ lahjakortti. Paikalliset yritykset olivat keränneet rahaa yhdessä lions clubin kanssa ja lahjoittivat ne lahjakortteina vähävaraisille lapsiperheille. Olen ikuisesti kiitollinen sille ihmiselle joka ilmoitti meidän tietomme heille. Olen siis kahden lapsen yh. Mies jätti ihan yhtäkkiä minun olessa vielä raskaana. Lähdin 1v esikoinen kainalossa lähes tyhjään asuntoon heinäkuussa. Kuopus syntyi lokakuussa. Sossun tuella sain hakea kierrätyskeskuksessa välttämättömät kalusteet. Tähän päivään mennessä en ole saanut takaisin kaikkea omaisuuttani Ex-aviomieheni luota. Ilman tuota 200€ meillä ei olisi ollut joulua. Vaikka vieläkin olemme köyhiä en kehtaisi hakea apua tuolta ryhmästä kun näkee millaisen teilauksen ihmiset ovat saaneet. Onneksi tänä vuonna olen vaivalla saanut säästettyä rahat pieniin lahjoihin sekä jouluruokaan jonka teen toki itse.

[/quote]

Tämän kirjoittajan kaltaisia auttaisin mielelläni, koettu itsekin.

Vierailija
138/176 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mee kaupaksi hutonetissä(vaikka ovat todella hyviä vaatteita), ja kirpikselle en pysty viemään. Ja olisihan kiva antaa noita kipeästi tarvitseville.

Vierailija
139/176 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
140/176 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:04"]"OULUN SEUTU 

12 henkisen perheen äiti rohkenee pyytää jouluapua. Isän vakavasti sairastuttua taloudellinen tilanne romahti ja nyt hän on alkanut opiskelemaan. äiti on hoitovapaalla pienten lasten vuoksi.

Äiti toivoisi pystyvänsä laittamaan vähän joulua lapsille, iloa ja riemua tavalliseen arkeen nähden.

16 tyttö, pesuaineita, vuosikalenteri, deo  

13 tyttö, tykkää käsitöistä ja askarrella, deo

12 tyttö, tykkää käsitöistä ja askarrella, deo  

7v tyttö, hiusjuttuja,ponskarit,pinnit ,värityskuvat,askartelujutut,

6v.poika; toppatakki ja housut ulkoiluun, koko 122cm ja sukat jalka 30, tykkää autoista ja rakennella

4v.poika; tykkää autoista ja legoilla rakentelusta,koko 110cm ja sukat koko 28

1v. tyttö vaatekoko 86-90 cm jalka 22, dublolegot kiinnostaa

Poika 21v. pyyhe, sukat koko 42-43, bokserit koko L tai pesuaineita

Poika 19 v. pyyhe, sukat koko 42-43, bokserit koko L tai pesuaineita

Poika 18 v. pyyhe, sukat koko 42 -43, bokserit koko L tai pesuaineita"

10 lasta?! :DD nyt hei ihan oikeesti. Tuossa tilanteessa voisi jo vähän katsoa peiliin ja miettiä miksei rahat riitä.
[/quote][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:04"]"OULUN SEUTU 

12 henkisen perheen äiti rohkenee pyytää jouluapua. Isän vakavasti sairastuttua taloudellinen tilanne romahti ja nyt hän on alkanut opiskelemaan. äiti on hoitovapaalla pienten lasten vuoksi.

Äiti toivoisi pystyvänsä laittamaan vähän joulua lapsille, iloa ja riemua tavalliseen arkeen nähden.

16 tyttö, pesuaineita, vuosikalenteri, deo  

13 tyttö, tykkää käsitöistä ja askarrella, deo

12 tyttö, tykkää käsitöistä ja askarrella, deo  

7v tyttö, hiusjuttuja,ponskarit,pinnit ,värityskuvat,askartelujutut,

6v.poika; toppatakki ja housut ulkoiluun, koko 122cm ja sukat jalka 30, tykkää autoista ja rakennella

4v.poika; tykkää autoista ja legoilla rakentelusta,koko 110cm ja sukat koko 28

1v. tyttö vaatekoko 86-90 cm jalka 22, dublolegot kiinnostaa

Poika 21v. pyyhe, sukat koko 42-43, bokserit koko L tai pesuaineita

Poika 19 v. pyyhe, sukat koko 42-43, bokserit koko L tai pesuaineita

Poika 18 v. pyyhe, sukat koko 42 -43, bokserit koko L tai pesuaineita"

10 lasta?! :DD nyt hei ihan oikeesti. Tuossa tilanteessa voisi jo vähän katsoa peiliin ja miettiä miksei rahat riitä.
[/quote]

Mutta toiveet oileasti maltillisia. Veikkaan, että kyseessä vl-perhe ja jos mitään uskonnoista tiedät, vaatii todella paljon nousta omaa yhteisöä vastaan ja esim. ehkäistä. Voisin heitä auttaakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme