Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ottaisitteko yhteyttä koulukavereiden vanhempiin vai ei

Vierailija
07.11.2013 |

Nyt on toistuvasti 2 tyttöä kiusanneet mun tyttöä, ovat tokalla. Nimitellään pissikseksi (koska tytöllä on kivat vaattet, ei mitään napapaitoja vaan esim. toppaliivi ja tuubihuivi). Nimittely on jatkunut koko syksyn. Tyttöni kulkee ihan normaaleissa koulutytön vaatteissa (joku paita, huppari, leggarit tai collegehousut, joskus farkut), mutta hänellä on hyvä värisilmä ja lainailee minun ja isosiskon huiveja.

Tehdään sellaisia ohareita, että pyydetään ensin mun tyttö mukaan leikkimään, ja sitten kun ollaan vaikka A.N pihalla, niin sitten sanotaan, että vain B saa leikkiä täällä, et sinä, että lähde kotiis vaan. Tämän tarkoitus on estää että tyttöni menisi oikeiden kavereiden kanssa ja ärsyttää.

Haukutaan kun tyttöni on pienikokoinen ja sirorakenteinen (kiusaajat yli 10 cm pidempiä, ei lihavia, mutta ei todella mitään sirojakaan).

Kaikki tuo on täysin kateudesta johtuvaa.

Turha väittää sitten, etä tytöt ovat tällaisia luonnostaan, että 2 leikkii hyvin ja kolmas on liikaa, koska tyttöni osaa itse aivan hyvin leikkiä 3 porukassa tai isommassakin.

Nyt mietin, että riittääkö se, että ollaan puhuttu oman tytön kanssa, että todennäköisesti A on kateellinen siitä toppaliivistä ja muistakin vaatteista ja nimittelee siksi ja saa B:n mukaan. Ja että älä enää mene heidän kanssa mihinkään. Tytöllä on muita, ihan hyviä ystäviäkin. Vai joko heitän viestin noiden äideillekin.

Kommentit (137)

Vierailija
61/137 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulepa nimetön kulta :) ,

ei ei se kateus niin tavaton tunne ole. Omanikin on kateellinen kaikille, joilla on koira, ja on ollut jostain muustakin kateellinen ("miksi sillä on lady Gagan levy ja mulla ei")... Kaikki lapset ovat jollekin toiselle hetkellisesti tai pidempään kateellisia, ja suurin osa aikuisista myös.

En ole tyttöjä puhutellut. Ne eivät käy täällä meillä, koska eivät ole tyttöni läheisiä kavereita. Tämä tapahtuu koulussa ja heti koulun jälkeen, jolloin olen töissä. Oman tytön kanssa olen puhunut, mitä pissis tarkoittaa silloin aiemmin, kun tämä alkoi. Ja opettaja on puhutellut koko luokkaa.

Koulussa niitä on vaikeaa väistää kokonaan, koska kaikkien kanssa on oltava kaveri, eikä voi valita, kuka hengaa siinä välitunnilla vieressä. Nämä osaavat myös esittää opettajan ollessa paikalla kivaa kaveria.

Kyllä mun tyttö on nyt oppinut, että ei lähde noiden mukaan. Hän ei itse hakeudu, mutta nämä hakeutuvat haukkumaan tai pyytelemään mukaan. Haluan, että heidät silti puhutellaan opettajan taholta, että uskovat, että tämä ei ole hyväksyttyä.

ap

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 21:33"]

ap kulta, sä et voi ikinä tietää kiusaajan motiivia - kuten nyt väität, että se olisi kateus. Se, että opetat lapsellesi, että muut ovat hänelle kateellisia, on todellinen karhunpalvelus hänelle. Oletko itse puhunut tyttöjen kanssa? Sanonut, että te kuulemma olette haukkuneet Liisaa pissikseksi. Tiedättekö mitä se tarkoittaa? Onko joku joskus haukkunut teitä? Miltä se tuntui? Sovitaanko, että te lopetatte sen haukkumisen juuri nyt tähän.

Ja sitten omalle lapselle, jolla on niitä muita kavereita, sanot, että koska tässä näyttää aina tulevan paha mieli, älä hakeudu näiden tyttöjen seuraan ja jos ne pyytävät mukaan, keksi jotain muuta tekemistä äläkä lähde heidän mukaansa.

Problem solved.

[/quote]

Vierailija
62/137 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulepa nimetön kulta :) ,

ei ei se kateus niin tavaton tunne ole. Omanikin on kateellinen kaikille, joilla on koira, ja on ollut jostain muustakin kateellinen ("miksi sillä on lady Gagan levy ja mulla ei")... Kaikki lapset ovat jollekin toiselle hetkellisesti tai pidempään kateellisia, ja suurin osa aikuisista myös.

En ole tyttöjä puhutellut. Ne eivät käy täällä meillä, koska eivät ole tyttöni läheisiä kavereita. Tämä tapahtuu koulussa ja heti koulun jälkeen, jolloin olen töissä. Oman tytön kanssa olen puhunut, mitä pissis tarkoittaa silloin aiemmin, kun tämä alkoi. Ja opettaja on puhutellut koko luokkaa.

Koulussa niitä on vaikeaa väistää kokonaan, koska kaikkien kanssa on oltava kaveri, eikä voi valita, kuka hengaa siinä välitunnilla vieressä. Nämä osaavat myös esittää opettajan ollessa paikalla kivaa kaveria.

Kyllä mun tyttö on nyt oppinut, että ei lähde noiden mukaan. Hän ei itse hakeudu, mutta nämä hakeutuvat haukkumaan tai pyytelemään mukaan. Haluan, että heidät silti puhutellaan opettajan taholta, että uskovat, että tämä ei ole hyväksyttyä.

ap

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 21:33"]

ap kulta, sä et voi ikinä tietää kiusaajan motiivia - kuten nyt väität, että se olisi kateus. Se, että opetat lapsellesi, että muut ovat hänelle kateellisia, on todellinen karhunpalvelus hänelle. Oletko itse puhunut tyttöjen kanssa? Sanonut, että te kuulemma olette haukkuneet Liisaa pissikseksi. Tiedättekö mitä se tarkoittaa? Onko joku joskus haukkunut teitä? Miltä se tuntui? Sovitaanko, että te lopetatte sen haukkumisen juuri nyt tähän.

Ja sitten omalle lapselle, jolla on niitä muita kavereita, sanot, että koska tässä näyttää aina tulevan paha mieli, älä hakeudu näiden tyttöjen seuraan ja jos ne pyytävät mukaan, keksi jotain muuta tekemistä äläkä lähde heidän mukaansa.

Problem solved.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/137 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jänkkää. Soita kouluun nyt. Sanot, että puhuttelu ei auttanut ja pistävät kivakoulusysteemiin.

Vierailija
64/137 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän toki tehdä, vaikka ope on saikulla. Koska se on joku muu henkilö, kuka vastaa kivakouluhommista.

ap

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 07:51"]

Älä jänkkää. Soita kouluun nyt. Sanot, että puhuttelu ei auttanut ja pistävät kivakoulusysteemiin.

[/quote]

Vierailija
65/137 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kiusaaja keksii kiusaamisen aihetta ihan mistä tahansa. Minua on kiusattu jopa siitä, että vastasin tunnilla oikein. Ihan normaaliin, ei vaikeaan kysymykseen, ja ihan tavallisesti, samalla tavalla kuin joku toinen olisi voinut vastata. Kysymyksessä ja vastauksessani ei ollut mitään erityistä muuta kuin että vastaaja satuin olemaan minä.

Ja jotenkin - anteeksi nyt AP sillä yleensä puolustan kiusattua osapuolta aina - kuulostaa, että nostat lapsesi jalustalle selittämällä, että kiusaamisen syynä on kateus. Voi toki olla, mutta kannattaako sitä kiusatulle korostaa? Kiusatulle voi korostaa, ettei hänessä ole mitään vikaa, kiusaajalla on jotain ongelmia oman itsetuntonsa kanssa. Se kateus-sana vaan on jotenkin... liian leimaava.

Vierailija
66/137 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa tai ei mutta sanon kuitenkin. Itsellä on kolme tyttöä ja kyllä se vaan niin tuntuu olevan että tytöt on alakouluiässä juuri sellaisia että kaverin kanssa menee hyvin, mutta jos porkukassa on kolme, niin aika helposti siinä käy niin että yksi jätetään sivuun.

Kiusaamista ei pidä hyväksyä, mutta kyllä lapsillakin on oikeus valita kenen kanssa leikkivät ja viettävät aikaansa.

Vierailija
67/137 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 12:19"]

Ehkä ottaisin tuossa tapauksessa ensin yhteyttä johonkin puolueettomaan tasoon (esim. koulun henkilökunta, opettaja??), joka voisi toimia tilanteessa sovittelijana ja erotuomarina tarvittaessa. 

Toki suurin osa vanhemmista osaa ottaa vastaan kritiikkiä omasta lapsesta ja lapsen käytöksestä, mutta niitäkin löytyy (ja yleensä kiusaajien vanhemmista eniten), joiden lapsessa ei ole mitään vikaa koskaan.

[/quote]

Minä nyt ymmärsin että tämä ei tapahdu koulussa, joten se ei kuulu silloin mitenkään koululle. Jos kyse on vain kahdesta tytöstä, niin eikö ole parata että lapsi ei vaan ole sitten enää näiden kahden kanssa tekemissä?

Vierailija
68/137 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 08:23"]

Ehkä ottaisin tuossa tapauksessa ensin yhteyttä johonkin puolueettomaan tasoon (esim. koulun henkilökunta, opettaja??), joka voisi toimia tilanteessa sovittelijana ja erotuomarina tarvittaessa. 

Toki suurin osa vanhemmista osaa ottaa vastaan kritiikkiä omasta lapsesta ja lapsen käytöksestä, mutta niitäkin löytyy (ja yleensä kiusaajien vanhemmista eniten), joiden lapsessa ei ole mitään vikaa koskaan.

[/quote]

Minä nyt ymmärsin että tämä ei tapahdu koulussa, joten se ei kuulu silloin mitenkään koululle. Jos kyse on vain kahdesta tytöstä, niin eikö ole parata että lapsi ei vaan ole sitten enää näiden kahden kanssa tekemissä?

[/quote]

Sanoihan se AP, että tapahtuu koulussa ja heti koulun jälkeen. Silloin asia kuuluu myös koululle.

Vierailija
69/137 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 13:01"]

En ole. Mutta joku siinä tytön pienuudessakin ottaa A:ta päähän.

[/quote]Tuossa iässä pienuus ei todellakaan ole mikään kateuden aihe, koska lapset haluaa kasvaa isoiksi. Kiusatuksi siitä voi kyllä joutua kun on vielä pieni, kun on pienempi on lapsempi.

Vierailija
70/137 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en suhtaudu tuohon kateuteen niin tunteella kuin moni täällä. Meillä on paljon puhuttu sisarusten kesken heidän keskinäisistä kateuksistaan ja se on mulle ihan normaali juttu. Ei sellaista, että se joka saa ikänsä takia tehdä jotain mitä pienempi ei saa, on nostettu jalustalle. Tai kun isompi kokee että pienempi saa kaiken periksi vaan koska on pienempi, niin pienempi on jalustalla. Isommalla on älykänny ja kun pienempi on ollut kärttyinen isosiskolle, niin olen sanonut että koeta vaan kestää, kun toinen on niin kateellinen siitä kännystä.

En siis koe että se on yhtään mitään jalustalle nostamista. Mun tyttö on ollut kateellinen tuolle A:olekin, jostain lelusta, ja jankkasi kauan että haluaa sen, miksen saa sitä kun A:kun on saanut jne. En koe että siinä A nousi jalustalle enkä koe että oma tyttöni on nyt jalustalla kun on joku kiva toppaliivi :) .

Toki olen sanonut, että perussyy siihen ja kaikkeen kiusaamiseen on tuo huono itsetunto, muutenhan kateus ei pääsisi tämmöisiin mittoihin, että seuraa tämmöisiä tekoja. Jos olisi hyvä itsetunto, ja toisella on jotain, minkä haluaa, niin sitä voisi vain harmitella eikä tarvisi ruveta toista alistamaan nimittelemällä ja vedättämällä.

Musta muuten on leimaavampaa sanoa, että A:lla on huono itsetunto, ja kiussa siksi, kuin että A on kateellinen... 

ap

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 08:14"]

Kyllä kiusaaja keksii kiusaamisen aihetta ihan mistä tahansa. Minua on kiusattu jopa siitä, että vastasin tunnilla oikein. Ihan normaaliin, ei vaikeaan kysymykseen, ja ihan tavallisesti, samalla tavalla kuin joku toinen olisi voinut vastata. Kysymyksessä ja vastauksessani ei ollut mitään erityistä muuta kuin että vastaaja satuin olemaan minä.

Ja jotenkin - anteeksi nyt AP sillä yleensä puolustan kiusattua osapuolta aina - kuulostaa, että nostat lapsesi jalustalle selittämällä, että kiusaamisen syynä on kateus. Voi toki olla, mutta kannattaako sitä kiusatulle korostaa? Kiusatulle voi korostaa, ettei hänessä ole mitään vikaa, kiusaajalla on jotain ongelmia oman itsetuntonsa kanssa. Se kateus-sana vaan on jotenkin... liian leimaava.

[/quote]

Vierailija
71/137 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuu koulussa ja heti koulun jälkeen. Rehtori on meillä sanonut, että koululle kuuluu myös koulumatkakiusaamiset ja oikeastaan kaikki, mikä tapahtuu ennen klo 16 jos kiusaaminen on kahden saman koulun oppilaan välistä.

ap

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 08:23"]

[/quote]

[/quote]

Vierailija
72/137 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samanlaista ongelmaa. Kaksi pullukkaa typerystä kiusasi jatkuvasti tyttöäni koulussa. Ja kuten teillä, meillä myös tyttö on siro. On luokassa ja muutenkin sosiaalinen, kavereita on koulussa ja harrastuksissa. Harrastaa kilpaurheilua ja menestyy siinä ja koulussa hyvin. Palaset siis kohdillaan. Minä tykkään katsoa, että tytöllä on siistiä, puhdasta ja nättiä päällä. Jo joskus jopa (hui kauhistus) joku huivi, jopa sävysävyyn jos oikein hurjaksi ruvetaan.

Tämä jotenkin tuntui hiertävän kahta luokkalaista tyttöä. Jatkuvasti nälvimistä hyvistä koulunumeroista, vaatteista, pienikokoisuudesta, väärin vastaamisesta tunnilla. Ihan ihme touhua.

Ja kyllä, tiedän nämä tytöt. En ole heihin aiemmin mitään huomiota kiinnittänyt kylillä, mutta tottakai sitä alkaa tarkemmin katsoa kun oman lapsen ottavat kynsiinsä. Ja mitä havaintoja tein: Molemmat sellaisia mitään urheilua harrastamattomia pönäköitä karkkivatsoja. Polvet jo linkussa painon alla ja kävely sellaista löntystelyä. Ilmeisen keskitasoisia ellei jopa heikohkoja koulussa. Vaatteet ihan perus kauraa, ei pistänyt silmään. Tukka usein rasvanen kammottava luiru, ainakin kesällä joka kerta kun kohtasimme. Olemus kaikin puolin rähnäinen ja hiirenharmaa.

Että vedin itse johtopäätöksen myös kateudesta. Ottaa vissiin päähän kun tyttöni pärjää koulussa ja liikunnassa, on kivoja vaatteita ja kavereita paljon. On iloinen ja pidetty ja leikkimään kyselevät tytöt ja pojat.

Totesin vain tytölle, että älä välitä niistä ja ole iloinen oikeista ystävistä.

Soitin näiden vanhemmille kun kiusaamista oli jatkunut jo pidemmän aikaa. Sanoin, että tytöt haukkuvat omani ulkonäköä, nimittelevät erilaisilla pienuutta korostavilla nimillä, ivaavat vaatteista ja koulumenestyksestä. Toinen ymmärsi ja toisen äiti ei ollenkaan. Ihmetteli,että mitä pahaa siinä nyt on jos vähän pienikokoisuudesta sanoo, että kun eihän se salaisuus ole että tyttöni on lyhyt. No ei ole ei. Hiljeni kun sanoin, että kyllähän sen nyt näkee kilometrin päähän, että omasi on ylipainoinen ja pelkkä ylämäen kiipeäminen on raskasta. Mutta että ei siitä ole tapana haukkua, vaikka kuinka olisi fakta. Ja omani olen opettanut kyllä siihen, ettei pitkiä haukuta hujopeiksi, lyhyempiä kääpiöiksi ja ylipainoisia nimitellä läskeiksi jne. Koska ihmisillä on myös etunimi, jolla kutsua jos asiaa on. Ylipäänsä ulkonäöstä ei huomautella, ellei meinaa sanoa jotain ystävällistä. Ja ettei myöskään normaalit ihmiset hauku vaatteista. Ja että meillä ainakin koulussa pärjääminen ja kiinnostus oppimiseen on tärkeää, koulu on lapsen työtä ja en pidä siitä, että asiasta pilkataan. Sanoin myös, että omana kouluaikanani kovimpia koulumenestyksen parjaajia oli luokan heikoimmat ja lahjattomimmat. Että ehkä kyse onkin vain kateudesta. Hiljaiseksi meni mamma. Ja kiusaaminen loppui.

Suosittelen.

Vierailija
73/137 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni 2 tyttöä ja kyllä mun tytöt ja heidän kaverinsa osaavat olla kolmistaan tai isommassakin porukassa, ilman että joku jätetään sivuun. Siksi en hyväksy tätä automaattiselitystä.

Omani ei tuppaudu seuraan, vaan nämä 2 pyytämällä pyytävät mukaan saadakseen vain tylyttää.

ap

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 08:20"]

Turhaa tai ei mutta sanon kuitenkin. Itsellä on kolme tyttöä ja kyllä se vaan niin tuntuu olevan että tytöt on alakouluiässä juuri sellaisia että kaverin kanssa menee hyvin, mutta jos porkukassa on kolme, niin aika helposti siinä käy niin että yksi jätetään sivuun.

Kiusaamista ei pidä hyväksyä, mutta kyllä lapsillakin on oikeus valita kenen kanssa leikkivät ja viettävät aikaansa.

[/quote]

Vierailija
74/137 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 08:25"]

Sanoihan se AP, että tapahtuu koulussa ja heti koulun jälkeen. Silloin asia kuuluu myös koululle.

[/quote]No näinpä näytti olevan kun luki koko ketujun... Miksi näiden kahden tytön seura on nyt niin tärkeää? Eikö voi suunnata mielenkiintonsa muihin ja hengailla eri porukoissa? Ap:lle voin kertoa että tuo on vielä kevyttä, seuraavien vuosine aikana tulet näkemään pikkulissujen ryhmädynamiikassa enenmmän käänteitä kuin salkkareissa ja kauniissa ja rohkeissa yhteensä. Ryhmät ja parit vaihtuu tiuhaan ja se että kuka on milloinkin riidoissa kennenkin kanssa.

Sitten olisin huolissani jos lapsi jää ilman kavereita, eikä kukaan halua olla hänen kanssaan.

Vierailija
75/137 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 08:40"]

Itselläni 2 tyttöä ja kyllä mun tytöt ja heidän kaverinsa osaavat olla kolmistaan tai isommassakin porukassa, ilman että joku jätetään sivuun. Siksi en hyväksy tätä automaattiselitystä.

Omani ei tuppaudu seuraan, vaan nämä 2 pyytämällä pyytävät mukaan saadakseen vain tylyttää.

ap

[/quote]Miksi tyttösi sitten haluaa juuri näiden  kahden seuraa? Luokassa on varmaan lauma muitakin tyttöjä. Miksi ei jätä näitä kahta rauhaan ja ole muiden kanssa?

Vierailija
76/137 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, näin se on. Eli luulen että se on noille vain joku mihin on helppo tarttua ja tietää, että osuu. Koska kyllä munkin tyttöni haluaisi olla pidempi.

ap

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 08:26"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 13:01"]

En ole. Mutta joku siinä tytön pienuudessakin ottaa A:ta päähän.

[/quote]Tuossa iässä pienuus ei todellakaan ole mikään kateuden aihe, koska lapset haluaa kasvaa isoiksi. Kiusatuksi siitä voi kyllä joutua kun on vielä pieni, kun on pienempi on lapsempi.

[/quote]

Vierailija
77/137 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös tyttö oikeastaan aina ollut jonkinlaisessa porukassa n 3-6, vaikka paras tai parhaat kaverit on aina ollet. Mutta osaa oilla myös muiden kanssa ja on kannustettu myös siiheen. Tuo kahdestaan oleminen saa usein vain niin dramaattisia käänteitä.

Vierailija
78/137 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori vaan muuta eikös tuollain kivojen huivien kanssa touhuilu ole juurikin sitä pissis-meinikikä? Toiset on farkuissa ja tavallisissa paidoissa, niin kyllähän siinä vähän huiveineen erottuu joukosta.

Vierailija
79/137 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä päättelette että se on tärkeää tai edes haluttua? Hän ei ole noiden porukoissa sen kummemmin kuin että ovat samalla luokalla. Siinä soittavat suutaan. Ja nämä 2 pyytämällä pyytävät mukaan vain saadakseen tylyttää.

Nämä 2 eivät käy meillä, eikä omani heillä sisällä kylässä, leikkimässä.

Tytölläni on omat kaverit, mutta ei se estä, etteikö harmita, kun joku kiusaa. 

ap

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 08:41"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 08:25"]

[/quote]No näinpä näytti olevan kun luki koko ketujun... Miksi näiden kahden tytön seura on nyt niin tärkeää? Eikö voi suunnata mielenkiintonsa muihin ja hengailla eri porukoissa? Ap:lle voin kertoa että tuo on vielä kevyttä, seuraavien vuosine aikana tulet näkemään pikkulissujen ryhmädynamiikassa enenmmän käänteitä kuin salkkareissa ja kauniissa ja rohkeissa yhteensä. Ryhmät ja parit vaihtuu tiuhaan ja se että kuka on milloinkin riidoissa kennenkin kanssa.

Sitten olisin huolissani jos lapsi jää ilman kavereita, eikä kukaan halua olla hänen kanssaan.

[/quote]

Vierailija
80/137 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kerran: tyttöni ei halua näiden 2 seuraa. Toinen (B) on kuulemma ok, jos A on poissa. A ei ole kiva edes yksinään, jos B on kipeänä,

Jos toiset pyytämällä pyytävät mukaan ja vannovat, että nyt ollaan kunnolla, niin tyttöni on antanut heille mahdollisuuden olla kivoja kavereita. Turhaan, koska se on ollut suunniteltua vedätystä. Onhan se varmaan vika sekin, että haluaa uskoa toisista hyvää ja olla kaikkien kanssa edes ok väleissä.

Kysymys kuuluu ennemminkin, että miksi nämä eivät jätä tyttöäni rauhaan, ja ole keskenään?

Tytölläni on muita kavereita luokallakin.

ap

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 08:45"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 08:40"]

ap

[/quote]Miksi tyttösi sitten haluaa juuri näiden  kahden seuraa? Luokassa on varmaan lauma muitakin tyttöjä. Miksi ei jätä näitä kahta rauhaan ja ole muiden kanssa?

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä