Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauppalasku taas yli 70 euroa! Missä säästäisin?

Vierailija
31.10.2013 |

Kävin kaupassa ja laskun loppusumma oli 71,88 euroa. Vajaat kaksi kassillista tavaraa. Miksi ruoan täytyy olla näin kallista?

Ostokset:

2 kpl muovikasseja, 0,40 yhteensä

valmisruoka broilerpasta 700 g, 6,85 euroa (mulle lautasellinen huomenna töihin lounaaksi, osa koululaiselle huomenna välipalaksi koulun jälkeen ja loput kenelle sitten syö, jos jää)

6 kol luomukananmunia 2,69

pinaattikeitto 2,49 (koululaisen maanantain välipala kananmunan kanssa)

tomaatti-oliivi pastakastike 390g 1,55 (lauantaina riisin joukkoon)

broilerinfileitä 936 g, 10,25 (lauantain ruoka)

Chili sin Carne-kastike 1,69 (sunnuntain tortilloihin)

pesto 6,19 (luomua, ainoa, jossa ei ollut cashwepähkinöitä, lauanrain ruokaan)

pyykinpesuneste 3,49

välimeren salsa 1,69 (johonkin ensi viikon ruokaan)

mozzarella bufala 125 g, 2,39 (lauantain ruokaan)

1 kpl sitruuna 0,39

juustonaksupussi 2,69 (perjantain koko perheen leffaillan napostelu)

5 kpl puffetbanaanijäätelöitä, 4,79 (lapsen toive nimipäivätarjoiluksi)

leipä 3,49

2 kpl mövenpick-jogurtteja yhteensä 2,60

kastanjoita 10 kpl, 2,69 (en ole koskaan itse paahtanut kastanjoita ja kun noita oli kaupassa, ajattelin huomenna kokeilla)

1 kpl viili 0,45

basilikaruukku 1,99 (lauantain ruoka)

siivouskäsineitä 10 paria, 1,60

rilla pitsapohjia 1,99 (mainonnan uhri, joo, tehdään noista pitsoja perjantaina)

The Simple Things-aikakauslehti 9,90

Ainoa, mistä keksin, että olisi voinut säästää, on tuo aikakauslehti. Mutta kai mullakin jotain hupia saa olla? Pestoa olisi saanut puolet halvemmalla, mutta niissä oli kaikisa cashew-pähkinöitä, jota ei voi olla ruoassa yhden allergian vuoksi.

Broilerpata tulisi varmaan halvemmaksi itsetehden, mutta tänään en ehdi huomista varten nyt köksätä ja tuo on hyvänmakuista ja laadukasta, Suomessa valmistettua valmisruokaa. Pinaattikeiton kanssa sama juttu, pitäis varmaan itse keittää, mutta tuleeko halvemmaksi sitten... Ja sitä ei mies eikä kuopus syö, joten pitäisi olla muuta ruokaa lisäksi.

Jätskit ja naksut oli toki turhia, mutta saa kai viikonloppuna ja nimpparina joku herkku olla.

Basilika olisi tullut halvemmaksi torilla, mutta sinne olisi pitänyt lähteä erikseen autolla.

Viikonlopuksi pitää huomenna vielä ostaa: lisää leipää, maitoa, vihanneksia, lisää jogurttia, tacokuoret, jauhelihaa, leikkelettä, pitsanpäälliset.

Neuvokaa mua, miten saisin ruokakauppalaskut pienemmäksi!

Kommentit (137)

Vierailija
81/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sun ap pitäisi vain hyväksyä se, että olet laiska ja mukavuudenhaluinen. Et jaksa vertailla hintoja, et viihdy ruokakaupoissa, et jaksa tehdä ruokaa (et ainakaan joka päivä), ostat täysin turhan lehden jne. Kuinka usein muuten lukeskelet niitä vanhempia lehtiä?

Kuulostaa tylyltä, mutta olin/olen itse ennen samanlainen. Olen oppinut valitsemaan edullisempia merkkejä ja hyväksymään sen, että jos haluamme syödä broilerin rintaleikkeitä, ne maksavat enemmän kuin ruhon muista osista tehdyt silput. Esim. tänään ostimme ulkofilepihvit (2kpl) tiskiltä ja hintaa niille tuli n. 17€. Turha minun on itkeä, että miten saisimme laskun pienemmäksi, jos valitsemme tuollasia älyttömän hintaisia pihvejä (sinulla se lehti). Meillä on tällä hetkellä varaa ostaa kaupasta katsomatta hintoja, mutta silti olemme opetelleen ostamaan myös niitä halpismerkkejä.

Jos ohjeessa lukee jauhelihaa 400g, meidän lihamakaroonilaatikossa on sen sijaan 1kg laadukasta jauhelihaa ja on todella lihaisaa. Siinä esimerkki miten arkiselle ja edulliselle ruoalle saadaan lisää hintaa, mutta en voi valittaa siitä, koska teemme itse päätökset. Toinen asia jossa pyrimme tsemppaamaan on ostaa kauden kasviksia ja juureksia. Viime talvena olin ostamassa tuoretta parsakaalia s-marketista ja sellainen yksi "kimppu" vai miksi niitä sanotaan, maksoi punnituksen jälkeen vähän päälle 7€!!! Laitoin sen pois ja miehenikin (aika kranttu) suostui ostamaan parsakaalin pakastealtaasta.

Eli mun vinkit koottuna: yritä ehkä pikkuhiljaa siirtyä halpismerkkeihin ainakin osittain ja osta kauden kasviksia :)

Vierailija
82/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän täytyy olla provo. Ei KUKAAN osta moisia ja mieti tuskissaan että missä voisi säästää!

Kyllä,minulla on aina kestokassit.

Juuri mitään valmisruokia en osta. Hyvin helposti silti kokataan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naulan kantaan, 57! Kuinka usein luet niitä keräilemiäsi lehtiä??? Kuinka monta lehtikoteloa ne jo täyttävät, kuinka monta hyllymetriä tarvitset kaikille keräilemillesi lehdille... jne... 

Mullakin on aina reppu ja siellä kangaskassi kun menen kauppaan. Helppoa. Roskapusseiksi käy hyvin hedelmäpussit, koska kierrätämme niin tehokkaasti. 

Vierailija
84/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 20:09"]

2 kpl muovikasseja, 0,40 yhteensä No tähän voisi sanoa että ota omat kauppakassit mukaan, mutta ei kukaan ota, en minäkään

[/quote]

Hmmmh... Minulla on aina omat kassit mukana. Pahaa tekee, jos joutuu ostamaan kaupasta muovikasseja. Tänään oli pakko ostaa yksi, kun ostin niin paljon, ettei mahtunut kahteen. Pidän käsilaukussakin aina pieneen taittuvaa nailonkassia mukana. Ja roskapussiksi soveltuvia pusseja tulee ihan tarpeeksi vaate- ym. kaupoista.

Tiesittekö muuten, että joissain maissa muovikassit on kielletty? Esim. Ranskassa kun olimme kesälomamatkalla, ei kaupoissa ollut myytävänä mitään muuta kuin ns. kestokasseja.

Vierailija
85/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaattikeitto on niin helppo valmistaa, että teen sitä usein pikaruokana kun pitää saada lapsille äkkiä syötävää. Litra maitoa, pussi tai kaksi pinaattia, vähän voita ja vehnäjauhoja, suolaa ja hippunen valkopippuria. Hintaa tulee reilu kaksi euroa tälle satsille. Tätäkin voi pakastaa sopivina annoksina.

Lidlissä muuten luomukananmunat ovat vähän edullisempia kuin cittarissa.

Ruokaa tehdään sen mukaan mikä on tarjouksessa, siksi minusta on kätevämpi olla tekemättä mitään ruokalistoja. Säästän enemmän tällä tavalla.

Kotona pidetään vain tavallisia peruselintarvikkeita. Mitään kokeiluja tai erikoisia sörssöjä ei osteta. Ehkä tylsää, mutta huomasin vaan joskus että ne kokeilut jäi usein kaappiin homehtumaan kertakäytön jälkeen.

Ajattelin ensin että aloituksen täytyy olla trolli, kun ap alkoi luetella valmisruokiaan, luomujaan ja herkkujaan ja pisteenä i:n päälle jotain kallista lehteä. Säästäväinen ihminen pitää listaa ihan naurettavana. Tuossahan voi säästää oikeastaan joka ikisessä kohdassa. Tuntuu, että kaikki on suorastaan haettu kalleimman kautta!

Vierailija
86/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kpl muovikasseja, 0,40 yhteensä - omat kassit mukaan ja ostat roskapussit erikseen, tulee halvemmaksi kuin 20snt pussi

valmisruoka broilerpasta 700 g, 6,85 euroa (mulle lautasellinen huomenna töihin lounaaksi, osa koululaiselle huomenna välipalaksi koulun jälkeen ja loput kenelle sitten syö, jos jää) - juu huomaat varmaan, että kallista on.

6 kol luomukananmunia 2,69 - luomut kalliita

pinaattikeitto 2,49 (koululaisen maanantain välipala kananmunan kanssa) - mistä sä näin hintavan pinaattikeiton repäsit? Apetit-keitto hyvää ja halpaa

tomaatti-oliivi pastakastike 390g 1,55 (lauantaina riisin joukkoon)

broilerinfileitä 936 g, 10,25 (lauantain ruoka) - tarviiko näin paljon kanaa? itse laitan vähän lihaa, enimmäkseen sitten kasviksia. Tulee halvemmaksi, mutta lihaa silti on.

Chili sin Carne-kastike 1,69 (sunnuntain tortilloihin)

pesto 6,19 (luomua, ainoa, jossa ei ollut cashwepähkinöitä, lauanrain ruokaan) - itse tekemänä tulisi halvemmaksi ja saisi isomman satsin, sitten voisi tehdä lopusta esim pestopastaa

pyykinpesuneste 3,49

välimeren salsa 1,69 (johonkin ensi viikon ruokaan) - osta vasta kun tiedät mihin ruokaan se tulee, muuten saattaa jäädä käyttämättä

1 kpl sitruuna 0,39

juustonaksupussi 2,69 (perjantain koko perheen leffaillan napostelu) - popparit paaaaljon halvempia

5 kpl puffetbanaanijäätelöitä, 4,79 (lapsen toive nimipäivätarjoiluksi)

leipä 3,49 - halvempaakin leipää löytyy

2 kpl mövenpick-jogurtteja yhteensä 2,60 - järkyttävän hintaisia!

kastanjoita 10 kpl, 2,69 (en ole koskaan itse paahtanut kastanjoita ja kun noita oli kaupassa, ajattelin huomenna kokeilla)

1 kpl viili 0,45

basilikaruukku 1,99 (lauantain ruoka) - tästä saisi sitä pestoa tehtyä

rilla pitsapohjia 1,99 (mainonnan uhri, joo, tehdään noista pitsoja perjantaina)

The Simple Things-aikakauslehti 9,90 - hei ihan oikeasti? 10€ lehdestä??

Isoimpana vinkkinä on seuraa tarjouksia! Itsellä lähimmässä Cittarissa tosi hyvin tarjouksia. Esim viime kauppareissulla oli Rostenin 5kpl tosi hyviä sämpylöitä 79snt. 3kpl rahkaisaa jugurttia 1,30€, 6kpl tortilloita 1€. Kävin illalla K-Extrassa kun maito unohtui ja siellä oli 12kpl kananmunia 1€.

Vierailija
87/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) "saahan sitä nyt olla" ja "pitäähän sitä nyt joskus" -asenteet tulevat pitemmän päälle kalliiksi, jos noita hokee joka päivä itselleen kaupassa puolustellen jotain heräteostosta.

2) roskispussit rullassa ovat paljon halvempia kappalehinnaltaan, kuin ne kaupan mainoksella varustetut muovikassit. Ajattele, mainostat kauppaa ja maksat siitä niille. MIksi?

3) jos ei ole aikaa laittaa jotain ruokaa, esim pizzaa alusta alkaen pohjineen ja soosseineen, vaan pitää oikoa ja ostaa kallista purkkikamaa, eikö voisi keksiä jotain muuta syötävää, jonka ehtii tekemään ilman valmispurkkeja?

Se on asenteesta kiinni, säästäminen.

Vierailija
88/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia keräilet jotain lehtiä!? Perinnöksikö ajattelit lapsille vai tulevaisuuden arkeologeja varten? En usko että he osaavat kauheasti arvostaa niitä, joten voit katkaista keräilyperinteesi. Opettele luopumaan kaikenlaisesta tavaran hamstraamisesta ja mieti että tuokin tavara tarvitsee kallista lämmintä säilytystilaa.

Vierailija
89/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Broileripastan valmistamiseen menee maksimissaan puoli tuntia, vaikka olisi kuinka tumpelo kokki. Sitä voi tehdä paljon kerralla.

Ihmettelen myös sitä, kuinka ostamasi valmisruoat ovat muka laadukkaita. En usko. Kannattaa lukea kunnolla ne ainesosalistat. Kunnon kotiruoka on hyvää ja halpaa.

Tehotuotetun lihan syömistä kannattaa vähentää kunnolla, jos liha on ostoslistalla jokaisella kaupassakäyntikerralla.

Itse ostan myös luomua aina kun voin. Meillä kahden hengen taloudessa ruokaan menee tällä hetkellä noin 300 € kuussa. Tyypillisellä ruokalistalla on esim. tummaa riisiä, kaurahiutaleita, paljon erilaisia kasviksia, leipää, mausteita, maitoa, juustoa, suklaata/pähkinöitä jne. Usein käyn Lidlissä ja ostosten loppusumma on silloin alle 20 €.

Vierailija
90/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma, että ap:lla on muka niin hyvä ja tarkka maku, mutta syö silti valmisruokia...huh huh. Kokeilepa vaikka kuukauden ajan laittaa itse ja vuorotellen miehen kanssa ruokaa niin huomaat kyllä laatueron.

Vierailija
91/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, torstai-illan pelastus.. On se vaikeeta käydä kaupassa ostamassa ruokaa, noista suurin osa oli turhaa ja harkitsemattomasti ostettua, kannattais miettiä etukäteen hieman mitä menee ostamaan, tee siis ostoslista/viikon ruokalista kun menet kauppaan. Itse käyn kerran viikossa kaupassa, jolloin ostan kolme henkiselle perheelle ruuat ja saan menemään 50-70€, tosin viikolla käyn kerran ostamassa maitoa ja leipää lisää. Suosikaa keittoja, vaikka valmiskeittoja, pakaste-altaasta saa vaikka mitä ja hernarikaan ei maksa mitään ja ruisleipää mukaan nams.. Syömme muutakin kun keittoa, eineksiä ei osteta, kanapastaa on helppo valmistaa, spagethit ja aasialaiset vokitkin valmistuu nopeasti. Suosittelen et tutustut halvempiin merkkeihin ja pestot ja muut kastikkeet on helppo tehdä itsekkin. Osta kangaskasseja, ne maksaa itsensä nopeesti takaisin, roskapusseja tulee muista kaupoista ja varalle ostaa roskapusseja. Ja luomumunat tulee samasta kanasta kun muutkin munat, en itse ole koskaan huomannut eroa, onko luomu vai vapaa tai häkkikananmuna... Ja lehdet, lukeeko joku viel lehtiä paperi muodossa, verkossa voi lukea monet lehdet ja ilmaisjakelulehdet saavat riittää. 

Vierailija
92/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luin ap:n aloituksen, ajattelin sen olevan provo - ei kukaan voi olla noin pihalla siitä, mistä voisi esimerkkilistassa säästää. Nyt ap:n selittelyjen myötä alan uskoa, että ilmeisesti voi.

Toisaalta täällä on jo tuotu hyviä näkökulmia asiaan. Jos säästötarve ei ole todellinen ja ap:lla käytännössä on varaa kauppareissusta toiseen tehdä näitä ylihintaisia valintoja, mikäs siinä. Varsinkin, kun luomu- ja lähiruoka ovat eettisestikin yleensä halpisvaihtoehtoja parempia valintoja. Toisaalta taas pitkälle prosessoituja ruokia ei oikein voi pitää ekologisina tai välttämättä terveellisinäkään.

Olen itsekin aika löperö ruokakaupassa kävijä, joka ei jaksa senttejä viilata. Silti ap - listasi kuulostaa suht pröystäilevältä. Vaikka olen vaativa kuluttaja ja tunnistan raaka-aineiden maku- ja laatueron helposti, minulla on muitakin perusteita ostoksilleni. Esim. yksittäispakattuja "herkkujogurtteja" en osta oikeastaan koskaan. 

Pesto ei muuten ole halvimmasta päästä valmistaa itse, mutta makuero on huomattava! Kannattaa siis kokeilla. Itse olen viime vuosina siirtynyt yhä enemmän ostamaan perusraaka-aineita ja valmistamaan itse. Kun ap maku tuntuu olevan sinulle tärkeä asia, ihmettelen, että edes viitsit ostaa jotain valmiiksi maustettuja kastikkeita tms. Itse tehden tulee paljon parempaa - eikä siinä nyt niin kauan mene, kun maustaa tomaattisoseen tai pyöräyttää pizzapohjan. Opettelemaan vaan.

Vierailija
93/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 21:51"]

popcornit on parhaita! Erikoista että ap tykkää juustonaksuista, vaikka niiden tuoteseloste ei tosiaan oo: juusto, "naksu" ja suola. Popcornit on halpoja, herkullisia ja tuoteseloste on lyhyt. SIIS kattilassa itse popatut. 

[/quote]

Tämäkin oli loistovinkki, kiitos siitä! Olinkin ihan unohtanut, että poppareita voi tehdä itse kattilassa, ei tarvi olla mikropoppareita.... Parempiakin ne itse popsautetut! :D

Vierailija
94/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 22:01"]

Oho! Oli ensimmäinen sana, joka tuli mieleeni. Vaihtakaa kauppaa ja ostakaa kauppojen omia merkkejä. Itse voin säästää seuraavanlaisesti:

Kävin kaupassa ja laskun loppusumma oli 71,88 euroa. Vajaat kaksi kassillista tavaraa. Miksi ruoan täytyy olla näin kallista?

Ostokset:

2 kpl muovikasseja, 0,40 yhteensä Käyttäkää samoja muovikasseja useampaan otteeseen, hommatkaa kangaskassi. Meillä on toinen kylmäkassi, jossa voi kuljettaa helposti pilaantuvat tuotteet.

valmisruoka broilerpasta 700 g, 6,85 euroa (mulle lautasellinen huomenna töihin lounaaksi, osa koululaiselle huomenna välipalaksi koulun jälkeen ja loput kenelle sitten syö, jos jää) Älä osta valmista. Tee itse. Huomattavasti edullisempaa ja maukkaampaa.

6 kol luomukananmunia 2,69 Itse olen vaihtanut halvempaan merkkiin.

pinaattikeitto 2,49 (koululaisen maanantain välipala kananmunan kanssa)

tomaatti-oliivi pastakastike 390g 1,55 (lauantaina riisin joukkoon) Tee itse. Oliiviöljyä, tomaattimurskaa/sosetta ja maustetta. Avot!

broilerinfileitä 936 g, 10,25 (lauantain ruoka) Vertailisin ja ostaisin halvinta mahdollista.

Chili sin Carne-kastike 1,69 (sunnuntain tortilloihin) Tehkää itse. Lisätkää jauhelihan joukkoon vain tomaattimurska ja mausteita.

pesto 6,19 (luomua, ainoa, jossa ei ollut cashwepähkinöitä, lauanrain ruokaan)

pyykinpesuneste 3,49

välimeren salsa 1,69 (johonkin ensi viikon ruokaan) Tee ensi viikon ruokalista valmiiksi, voi olla ettei tätä ainetta edes tarvita.

1 kpl sitruuna 0,39

juustonaksupussi 2,69 (perjantain koko perheen leffaillan napostelu) Esim. Rainbown juustonaksupussi maksaa muistaakseni alle 2 €... Lauantai-illan toinen hyvä vaihtoehto on myös popcornit.

5 kpl puffetbanaanijäätelöitä, 4,79 (lapsen toive nimipäivätarjoiluksi) Näistäkin on olemassa kaupan omia tuotteita.

leipä 3,49 Tätäkin voi vertailla ja ostaa halvempaa.

2 kpl mövenpick-jogurtteja yhteensä 2,60 Miksi? Herkkuja on jo ihan kivasti.

kastanjoita 10 kpl, 2,69 (en ole koskaan itse paahtanut kastanjoita ja kun noita oli kaupassa, ajattelin huomenna kokeilla) Toivottavasti tämä kokeilu on sitten onnistunut, minusta tuo hinta on kova...

1 kpl viili 0,45

basilikaruukku 1,99 (lauantain ruoka)

rilla pitsapohjia 1,99 (mainonnan uhri, joo, tehdään noista pitsoja perjantaina) Paras ja edullisin pohja tulee, kun tekee pohjan itse. Ja nuo rillat eivät ole niin hyviä kuin mainostetaan...

The Simple Things-aikakauslehti 9,90 Tämä pois.

[/quote]

Tässä oli paljon hyviä vihjeitä. Kiitoksia. Nuo kaupan omat merkit on vaan olleet aika pettymys. Saksassa ne oli yleensä kuitenkin saksalaisia tuotteita. Täällä Suomessa nuo kaupan oman merkin jäätelöt esim. on tehty jossain Virossa tai Latviassa. Jotkut riisisuklaakeksit, Pirkan, jotka ennen oli saksalaisia, olikin nyt alettu valmistamaan Romaniassa!

Vastustan sitä, että kaikki tuotanto siirretään halvan työvoiman maihin. Haluaisin siksi ostaa Suomessa tai edes Länsi-Euroopasa tuotettua ruokaa. Mutta alkaa olla näillä hinnoilla aika mahdotonta. :(

Olen nyt puolen vuoden Suomessa asumisen jälkeen alkanut olla sitä mieltä, että muutamme takaisin Saksaan. Täällä tulee kaikki ihan järkyttävän kalliiksi: asuimnen, ruoka, verot, kirjat, lehdet...

Muutimme, koska vanhempi lapsi siirtyy vuoden päästä yläkouluun ja ajattelimme, että olisiko sittenkin paras käydä koulua Suomessa yläkoulu ja lukio. Mutta täällä tunneilla on kamalan levotonta, opettajalla ei mitään auktoriteettia ja jo 12-vuotiaat on sellaisia pikkuaikuisia... Saksassa sen ikäisillä oli vielä ihan ok olla kiinnostuneita leluistakin, jne. Täällä muksut tuntuu olevan jo niin teinejä.

Mä en juurikaan katso tvtä. En ehdi, kun töitä on niin paljon - eikä mua jaksa tv-ohjelmat paljoa kiinnostaakaan. Saksassa en kestänyt katsoa niitä dubattuja amerikkalaissarjoja ja -leffoja, niin sitä tottui elelemään pitkälti ilman telkkarin vahtaamista. :)

Vierailija
95/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 21:51"]

popcornit on parhaita! Erikoista että ap tykkää juustonaksuista, vaikka niiden tuoteseloste ei tosiaan oo: juusto, "naksu" ja suola. Popcornit on halpoja, herkullisia ja tuoteseloste on lyhyt. SIIS kattilassa itse popatut. 

[/quote]

Juustonaksuista tykkää lapset.

Vierailija
96/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 22:09"]

Minusta ostokset vaikuttivat hyviltä (paitsi lehti oli minulle täysin vieras enkä olisi sitä ottanut). Itse en kuitenkaan syö kovin usein broileria, koska siihen tympiintyy. Naksujakaan en kaipaisi. Toisin kuin monet neuvovat, halvempia vaihtoehtoja ei läheskään aina kannata ottaa. Esim. puhvelinmaitoon tehty mozzarella on vain niin hyvää... Tyhmää myös säästää leivästä muutaman kymmenen senttiä, jos sitten aina söisi leipää, joka ei maistu? Ymmärrän myös kokeilukastanjat, itsekin olen utelias kokeilemaan jotain silloin tällöin, esim. järkyn hintaisia viiriäisenmunia. Jos ruokalaskua oikeasti täytyy pienentää, sitten vain pienentämään, mutta jos syy on vain muiden paheksunta eikä rahojen loppuminen, antaisin palaa entiseen malliin. 

[/quote]

No siis. Kyllä me voidaan kantaa sinne kauppaan noiden tuotteiden edellyttämä raha. Onhan se sitten jostain teatteri-hotelli-reissusta sitten varmaan pois... (Tai tiedä sitten kuinka paljon noita viikonloppureissuja muihin kaupunkeihin tulee täällä Suomessa enää tehtyä). Mutta mua järkyttää, kun en mä Saksassa saanut tuollaisia kauppalaskuja syntymään, vaikka siellä valkkailin hyllyistä suurin piirtein samankaltaisia tuotteita.

Miten täällä hyvät salaatinkastikkeetkin voi maksaa puolet enemmän kuin Saksassa? Käytettiin siellä kotikaupunkimme yhden pienemmän valmistajan (tai ei se ihan pieni ollut, mutta paikallinen nyt kuitenkin) tuoresalaattikastikkeita, joissa ei ollut säilöntäaineita. Säilyivät vain n. 7 vrk avattuna jääkaapissa. Purkki maksoi n. 2,50 euroa. Täällä kun ottaa jotain muuta kuin Euroshopper/Saarioisten salaatinkastiketta, niin se on äkkiä yli 4 euroa se hinta. Millaiset voitot täällä nuo ruokakaupat ja tuottajat oikein tahkoaa.

Vierailija
97/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 22:18"]

Viime talvena olin ostamassa tuoretta parsakaalia s-marketista ja sellainen yksi "kimppu" vai miksi niitä sanotaan, maksoi punnituksen jälkeen vähän päälle 7€!!! Laitoin sen pois ja miehenikin (aika kranttu) suostui ostamaan parsakaalin pakastealtaasta.

[/quote]

7 euroa parsakaalista?! Mies saa heti huomenna alkaa jutella työnantajansa kanssa paluusta Saksan toimipisteeseen. Minä voin onneksi tehdä freenä töitäni missä päin maailmaa vaan, kunnes löydän työpaikan.

Mitä vihanneksia Suomessa muka kasvaa tammikuussa, kysyn vaan.... Saksasa tuli kyllä hyödynnettyä kauden kasviksia ihan luonnostaan, koska olivat hyvälaatuisia ja huokeita. Viimeksi, kun tällä viikolla ostin suomalaista kurkkua, sen kilohinta oli jo yli 4 euroa. Mitä se mahtaa olla talvella?

Vierailija
98/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 22:23"]

Tämän täytyy olla provo. Ei KUKAAN osta moisia ja mieti tuskissaan että missä voisi säästää!

Kyllä,minulla on aina kestokassit.

Juuri mitään valmisruokia en osta. Hyvin helposti silti kokataan.

[/quote]

Aha. No, mä olen sitten ei-kukaan kai. :( Ikävää, että Suomen hintatasolla ei voi saavuttaa samaa elintasoa kuin Keski-Euroopassa. Eihän täällä asumisessa ole mitään järkeä.

Vierailija
99/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 22:35"]

Naulan kantaan, 57! Kuinka usein luet niitä keräilemiäsi lehtiä??? Kuinka monta lehtikoteloa ne jo täyttävät, kuinka monta hyllymetriä tarvitset kaikille keräilemillesi lehdille... jne... 

Mullakin on aina reppu ja siellä kangaskassi kun menen kauppaan. Helppoa. Roskapusseiksi käy hyvin hedelmäpussit, koska kierrätämme niin tehokkaasti. 

[/quote]

No, niitä lehtiä on tähän mennessä ilmestynyt 16 kpl, joten ei ne mitenkään järkyttävästi tilaa vie... Mutta tuossa on kyllä pointtia, että aika monta laatikollista aikakauslehtiä siirtyi muuttokuormassa entisestä kodista kesäkökille. :) Me kyllä luetaan niitä lehtiä siellä. Vanhempani ja siskonikin lukevat. Meillä on siellä lehtiä 80-90-luvuiltakin, joitakin 70-luvulta, ja kyllä niitä kesäisin rannalla lueskellaan.

Mä en nyt usko, että noiden muovipussien kanssa saan ratkaisevaa säästöä aikaiseksi. Saksassa mekin kierrätettiin, kun keräysastioita oli joka puolella. Ja oli vähän pakkokin, kun muuten jätemaksut aika hulppeat. Mutta kyllä meille silti syntyy jätettä n yksi muovipussi/päivä, vaikka lasi- ja metalliroskat otettaisiinkin erikseen.

Vierailija
100/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 22:47"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 20:09"]

2 kpl muovikasseja, 0,40 yhteensä No tähän voisi sanoa että ota omat kauppakassit mukaan, mutta ei kukaan ota, en minäkään

[/quote]

Hmmmh... Minulla on aina omat kassit mukana. Pahaa tekee, jos joutuu ostamaan kaupasta muovikasseja. Tänään oli pakko ostaa yksi, kun ostin niin paljon, ettei mahtunut kahteen. Pidän käsilaukussakin aina pieneen taittuvaa nailonkassia mukana. Ja roskapussiksi soveltuvia pusseja tulee ihan tarpeeksi vaate- ym. kaupoista.

Tiesittekö muuten, että joissain maissa muovikassit on kielletty? Esim. Ranskassa kun olimme kesälomamatkalla, ei kaupoissa ollut myytävänä mitään muuta kuin ns. kestokasseja.

[/quote]

Koska sinne tuollainen määräys on tullut? Me oltiin Ranskassa vuosi sitten kesällä ja kyllä sieltä silloin ostettiin ruokakaupasta muovikasseja.

Meille ei tule vaatekaupoista niin paljoa muovikasseja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän