Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauppalasku taas yli 70 euroa! Missä säästäisin?

Vierailija
31.10.2013 |

Kävin kaupassa ja laskun loppusumma oli 71,88 euroa. Vajaat kaksi kassillista tavaraa. Miksi ruoan täytyy olla näin kallista?

Ostokset:

2 kpl muovikasseja, 0,40 yhteensä

valmisruoka broilerpasta 700 g, 6,85 euroa (mulle lautasellinen huomenna töihin lounaaksi, osa koululaiselle huomenna välipalaksi koulun jälkeen ja loput kenelle sitten syö, jos jää)

6 kol luomukananmunia 2,69

pinaattikeitto 2,49 (koululaisen maanantain välipala kananmunan kanssa)

tomaatti-oliivi pastakastike 390g 1,55 (lauantaina riisin joukkoon)

broilerinfileitä 936 g, 10,25 (lauantain ruoka)

Chili sin Carne-kastike 1,69 (sunnuntain tortilloihin)

pesto 6,19 (luomua, ainoa, jossa ei ollut cashwepähkinöitä, lauanrain ruokaan)

pyykinpesuneste 3,49

välimeren salsa 1,69 (johonkin ensi viikon ruokaan)

mozzarella bufala 125 g, 2,39 (lauantain ruokaan)

1 kpl sitruuna 0,39

juustonaksupussi 2,69 (perjantain koko perheen leffaillan napostelu)

5 kpl puffetbanaanijäätelöitä, 4,79 (lapsen toive nimipäivätarjoiluksi)

leipä 3,49

2 kpl mövenpick-jogurtteja yhteensä 2,60

kastanjoita 10 kpl, 2,69 (en ole koskaan itse paahtanut kastanjoita ja kun noita oli kaupassa, ajattelin huomenna kokeilla)

1 kpl viili 0,45

basilikaruukku 1,99 (lauantain ruoka)

siivouskäsineitä 10 paria, 1,60

rilla pitsapohjia 1,99 (mainonnan uhri, joo, tehdään noista pitsoja perjantaina)

The Simple Things-aikakauslehti 9,90

Ainoa, mistä keksin, että olisi voinut säästää, on tuo aikakauslehti. Mutta kai mullakin jotain hupia saa olla? Pestoa olisi saanut puolet halvemmalla, mutta niissä oli kaikisa cashew-pähkinöitä, jota ei voi olla ruoassa yhden allergian vuoksi.

Broilerpata tulisi varmaan halvemmaksi itsetehden, mutta tänään en ehdi huomista varten nyt köksätä ja tuo on hyvänmakuista ja laadukasta, Suomessa valmistettua valmisruokaa. Pinaattikeiton kanssa sama juttu, pitäis varmaan itse keittää, mutta tuleeko halvemmaksi sitten... Ja sitä ei mies eikä kuopus syö, joten pitäisi olla muuta ruokaa lisäksi.

Jätskit ja naksut oli toki turhia, mutta saa kai viikonloppuna ja nimpparina joku herkku olla.

Basilika olisi tullut halvemmaksi torilla, mutta sinne olisi pitänyt lähteä erikseen autolla.

Viikonlopuksi pitää huomenna vielä ostaa: lisää leipää, maitoa, vihanneksia, lisää jogurttia, tacokuoret, jauhelihaa, leikkelettä, pitsanpäälliset.

Neuvokaa mua, miten saisin ruokakauppalaskut pienemmäksi!

Kommentit (137)

Vierailija
61/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, opettele tekemään ruokaa edullisista perusaineksista. Niin saat hyvää, laadukasta ja edullista ruokaa, kaikkea yhtä aikaa.

Opettele käyttämään ruoanlaitossa aineksia vuodenajan mukaan ja paljon edullisia perusruoka-aineita: Kaalta, juureksia. Alkusyksystä saa paljon kasviksia halvalla, mutta kohta kannattaa siirtyä juuri em. juureksiin ja ulkomaisiin edullisiin hedelmiin. 

Kannattaa käyttää myös linssejä ja papuja, mieluiten liotat ja keität itse: Saat vaikka luomua edullisesti ja isomman erän keitettyäsi voit pakastaa loput ja sitten niitä on helppo käyttää ruokiin.

Lihaa voi käyttää monipuolisesti, muuta kuin vain niitä kalleimpia osia. Vaihteeksi välillä esim. karjalanpaistia.

Sitten tietty sopivasti kannattaa käyttää riisiä ja pastaa, näitä voit ihan hyvin ostaa vaikka luomuna ja täysjyvänä. Kun käytät edullisia perusraaka-aineita, ei ruokalasku repeä käsistä, vaikka ne raaka-aineet olisivat laadukkaammasta päästä.

Vierailija
62/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos haluat edullista ja laadukasta jugurttia, osta maustamatonta ja lisää siihen itse hedelmää tai marjaa. (Sen mukaan mitä saat edullisesti.) On terveellisempää kuin mikään kaupan valmisjugurtti. Viili olisi vielä halvempaa, jos se kelpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 20:06"]

Ole suunnitelmallisempi. Käykö sinulle jatkuvasti niin, ettet ehdi tehdä ruokaa seuraavaksi päiväksi? Ennakoi tällaiset tilanteet ja kokkaa vaikka viikonloppuna isompia satseja pakkaseen.

Lehteä perustelet sillä, että jotain hupia pitää olla. Toki, mutta ilmeisesti haluat säästää, joten tässä voisi olla hyvä kohde. Jos tuo lehti ei edusta mitään huippujournalismia, saman tyyppisiä juttuja löytyy varmasti netistä ihan ilmaiseksi vähän googlailemalla. Omasta mielestäni monet muoti- ja kauneusblogit yltävät ihan samaan ja usein parempaankin kuin tusinanaistenlehdet. Lehtiä saa myös ilmaiseksi kirjastosta. Pääkaupunkiseudun kirjastoissa on tietääkseni myös palvelu, jossa lehtiä voi lainata virtuaalisesti omalle koneelle.

[/quote]

Joo, pitäisi olla suunnitelmallisempi. Usein käy niin, että en ehdi tai sitten vaan jaksa alkaa kokata. Pitäisi tehdä enempi pakastimeen.

Sitten käy niinkin, että olen tehnyt ruokaa, josta luulen riittävän seuraavallekin päivälle. Sitten se olikin niin hyvää, että mies ja vanhempi lapsi mättää sitä sapuskaa ihan hulluna ja seuraavaksi päiväksi on vaan tähteet jäljellä. :(

Asun Turussa, mutta voinen hankkia Helsingin kaupungin kirjastokortin ja lainata lehtien sähköisiä versioita, tuo oli hyvä vinkki. :)

Vierailija
64/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustonaksut pois. Itse voi tehdä kattilassa suuren määrän popcornia olemattomilla kustannuksilla. Eikä ainoa mahdollinen mauste ole suola: paistoöljyyn voi lisätä monenlaisia mausteita. Itse laitamme usein kurkumaa ja aavistuksen chilijauhetta. Netistä löytyy paljon varsinaisia reseptejä poppareiden valmistukseen. Ne ovat sitä paitsi täysjyväviljatuotteita!

Vierailija
65/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutes pakastepinaattikeitto on yli puolet halvempi kuin se kylmäaltaassa oleva.

Vierailija
66/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos halpamerkin tuotteet ovat niin pahoja että jäävät syömättä, ne eivät kuulosta kovin tarpeellisilta. Jos ruokaa tarvitaan sitä syödään kyllä. Nuo jogurtit esim. ovat ihan herkkuja teillä ilmeisesti.

Ps. aika tuhdit välipalat teidän koululaisella. Vai eikö teillä syödä iltaruokaa?

Vierailija
67/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 20:08"]

Vaihda valmiskastikkeet kotitekoisiin lisukkeisiin ja leivo itse pizzapohjat & pitaleipää. Cashew-pähkinätöntä pestoa voi tehdä pienen erän ja käyttää ylijääneitä pähkinöitä, parmesania yms. muissa ruoissa vielä pitkään. Jos ruokakaupasta löytyy juustotiski ja pähkinöitä irtomyynnissä, niitä voi tietty ostaa vain tarvittavan määrän. Meillä merkittävän säästön tekevät leivän leipominen itse ja kausikasvisten käyttö lisukkeina. Lihaan ja kalaan on hyvin varaa pari kertaa viikossa, kun muistetaan hyödyntää muihin ruokiin linssejä, papuja ja juureksia. 2 aikuista ja 10 kk suolattomia perheruokia aloitteleva vauva, ruokamenot max. 500 € / kk. Pesuaineet yms. taloustavara mukana summassa. Herkuttelut yleensä ulkona max. 1 krt/vko, ne menee vapaa-ajan budjetista. Kotiherkutteluita varten leivotaan itse, ja olet oikeassa siinä, että ne on ehkä turhia, mutta eivät siltä tunnu :)

[/quote]

Rispektii, miten te saatte pidettyä ruokakulut 500 eurossa/kk?!?! Ehkä meilläkin enempi kasviksia sitten vaan ruokaan. Olen yrittänytkin ruokia jatkaa niillä. Pelkkä kasvisruoka ei tee kauppaansa.

Esim. eilen meillä oli ruokana salaatti, jokaiselle paistettu kananmuna ja yksi broilerin minuuttipihvi sekä leipää. Heti alkoi miehen narina, että missä on peruna tai riisi. Ja näin vähän broileria! :(

Mun täytyisi kai opetella itse tekemään leipää. Mun focaccia on hyvää, mutta jos yritän tehdä jotain vähänkin ravitsevampaa leipää täysjyväjauhoista, niin se on kyllä sellaista känttyä. Mä en kyllä ymmärrä, mistä sen ajan ottaisin leivän vääntämiseen.

Pitsapohjan yleensä teenkin itse.

Tuo pienten juusto-ja siemenmäärien ostaminen on hyvä ehdotus.

Vierailija
68/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Lidlissä käyt, niin kokeile heidän mozzarellaa! Ei oel puhvelinmaidosta,mutta varmasti yhtä hyvää kuin pirkkamozzarella ja maksaa n. 70 cnt.

Vierailija
69/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa että melko nirsoja olette ruuan suhteen. Kananmuniin on ihan pakko sanoa erikseen, että eivät ne tavalliset voi maistua ainakaan kalajauholle kun sitä ei suomessa ole käytetty vuosikymmeniin. No luomu on jokaisen arvovalinta, mutta täytyy ymmärtää että se maksaa enemmän.

Ihan perusruokaa tekemällä säästää kuitenkin parhaiten esim. nakkikastike, keitetyt perunat, pakkasesta jotain kasviksia kylkeen (n. 50 snt/pussi). Noin vain esimerkkinä.

Onko pakko syödä jugurttia jos maku on noin kallis? Tee vaikka marjakeittoa jääkaappiin välipalaksi.

Kaikenkaikkiaan kyllä se halpamerkkikin alas menee, kun ei ole muuta tarjolla ja varsinkin kun rahat on todella loppu.

Vierailija
70/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 20:21"]

Ihan sillä, että vaihdat hieman "normaalimpiin" tuotteisiin ja halvimpiin vaihtoehtoihin, säästät jo puolet! Tee ruuaksi viikonloppuna esim. pizzaa (pohjat itse ym.), makaronilaatikkoa, tortilloihin kastikkeet itse, kananmunat saat euron halvemmalla kun otat halvemman paketin ym. Katso niitä hintoja kaupassa!

[/quote]

Niin, mä ehkä liikaa vaan mätän äkkiä koriin nuo tavarat. Otan sen, mikä on aiemminkin ollut, koska se nyt ainakin oli hyvä.

Mä en oikein jaksa tehdä hintavertailuja kaupassa, Yleensä on väsy, kiire ja nytkin siellä oli monta perhettä, joiden pennut karjui ostoskärryissä. Stressaava ilmapiiri, äkkiä kamat kassalle ja ULOS!

Vierailija
71/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee vaivaamatonta leipää, valmistuu "siinä sivussa". Googleta, ohjeita on ollut blogeissa ja lehdissä monia. Ja jauhoja voi varioida, ei tarvitse käyttää valkoisia ja ravintoköyhiä jauhoja. Vai eikö tämäkään neuvo kelpaa rouvan herkille makunystyröille? Jos tuntuu siltä, että rahaa menee ruokaan liian paljon, niin pakko sitä jostain on tinkiä, et vaikuta kovin innokkaalta sitä kuitenkaan tekemään.

Pyykinpesuaineenkin voi vaihtaa edullisempaan. 

Itselläni on aina kangaskassi käsilaukussa ja autollisilla ystävilläni useampi autossa, muovikasseja emme käytä. 

Vierailija
72/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon nyt käynyt pari kuukautta Lidlissä ja ruokakulut ovat lähes puolittuneet! Ennen kävin Citymarketissa. Käyn edelleen cm:sta hakemassa esim pyykinpesuaineet yms sekä ruuat/tarvikkeet, joita ei Lidlistä saa, mutta pääasiassa ruoka ostetaan Lidlistä. Lidlissä on halvempaa, mutta mulla ison säästön tekee myös se, ettei Lidlissä tule tehtyä sellaisia heräteostoksia kuin cm:ssa. Cm:sta tuli aina ostettea kaikkea turhaa, kuten vaikkapa ap:n mövenpickin jugurtit, mutta Lidlistä ei tule ostettua, kun ei ole mitä ostaa :) 

Lisäksi lapsen myötä makuni on muuttunut suomalaisen kotiruuan suuntaan ja se tulee halvemmaksi kuin erikoisemmat ruuat.

Vierailija
73/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä itse tomaattikastike, pakasta kerta-annoksina. Sopii moneen ruokaan! Pizzaan, pasta- ym. kastikkeisiin...

Tässä ohje: 

TOMAATTIKASTIKE (4-5 pizzalle)

oliiviöljyä
1 iso sipuli
noin 3 valkosipulinkynttä
2 tölkkiä kokonaisia tomaatteja
kourallinen tuoretta basilikaa
1 tl suolaa
1 tl sokeria
mustapippuria

Kuullota pienennetty sipuli ja murskatut valkosipulinkynnet oliiviöljyssä.
Lisää joukkoon tomaatit, pilkotut basilikan lehdet ja mausta. 
Anna hautua miedolla lämmöllä puolisen tuntia. 
Soseuta halutessasi sauvasekoittimella.

Tomaattina voi käyttää myös paseerattua tomaattia, tulee sileää soseuttamatta

Vierailija
74/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 20:43"]

Ei näytä ap:lle hyvät neuvot kelpaavan. Ei kannata tulla silloin kyselemäänkään, jos ei ole valmis muuttamaan tapojaan.

Itse tekemällä olisit säästänyt reilusti. Ja hei, Mövenpick-jogurtti? Osta maustamatonta ja mausta haluamillasi marjoilla / hedelmillä, niin on terveellisempääkin.

[/quote]

Kyllä täällä on ollut monta hyvää neuvoa. Kun vaan keksisin, miten saisin samanlaatuisia tuotteita ja halvemmalla hinnalla. Tai miten saisin tehtyä enemmän itse mutta niin, ettei siihen kuluisi kuitenkaan enempää aikaa.

Joo, olen ostanut yleensä luonnonjogurttia. Mutta se, mitä ostan, ei ole kyllä kamalasti halvempaa kuin tuo Mövenpick.

Mulla on ongelma se, että me asuttiin useampi vuosi Saksassa. Nyt yritän täällä Suomessa totutella ostamaan ruokaa samaan hintaan, mutta laadusta saa sitten karsia ja roimasti. :( Ja mä en ymmärrä, miten noi lehdetkin voi olla Suomessa noin kamalan kalliita. Mulla on tuo sama lehti Saksasta ostettuna, 6 euroa. Ja se on sentään vielä käännetty saksaksi ja lokalisoitu joitain juttuja saksalaiselle lukijalle tuosta brittiversiosta!

Vierailija
75/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälä voit siis korvata esim. lähes kaikki listasi valmiskastikkeet!

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 21:28"]

Keitä itse tomaattikastike, pakasta kerta-annoksina. Sopii moneen ruokaan! Pizzaan, pasta- ym. kastikkeisiin...

Tässä ohje: 

oliiviöljyä
1 iso sipuli
1 tl suolaa
1 tl sokeria
mustapippuria

Kuullota pienennetty sipuli ja murskatut valkosipulinkynnet oliiviöljyssä. Lisää joukkoon tomaatit, pilkotut basilikan lehdet ja mausta.  Anna hautua miedolla lämmöllä puolisen tuntia.  Soseuta halutessasi sauvasekoittimella.

[/quote]

Vierailija
76/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 21:29"]

Tälä voit siis korvata esim. lähes kaikki listasi valmiskastikkeet!

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 21:28"]

Tässä ohje: 

oliiviöljyä
1 iso sipuli
1 tl suolaa
1 tl sokeria
mustapippuria

Kuullota pienennetty sipuli ja murskatut valkosipulinkynnet oliiviöljyssä. Lisää joukkoon tomaatit, pilkotut basilikan lehdet ja mausta.  Anna hautua miedolla lämmöllä puolisen tuntia.  Soseuta halutessasi sauvasekoittimella.

[/quote]

[/quote]

Kiitos, oli hyvä ohje. Kokeilen tätä ensi kerralla! :)

Vierailija
77/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

popcornit on parhaita! Erikoista että ap tykkää juustonaksuista, vaikka niiden tuoteseloste ei tosiaan oo: juusto, "naksu" ja suola. Popcornit on halpoja, herkullisia ja tuoteseloste on lyhyt. SIIS kattilassa itse popatut. 

Vierailija
78/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho! Oli ensimmäinen sana, joka tuli mieleeni. Vaihtakaa kauppaa ja ostakaa kauppojen omia merkkejä. Itse voin säästää seuraavanlaisesti:

Kävin kaupassa ja laskun loppusumma oli 71,88 euroa. Vajaat kaksi kassillista tavaraa. Miksi ruoan täytyy olla näin kallista?

Ostokset:

2 kpl muovikasseja, 0,40 yhteensä Käyttäkää samoja muovikasseja useampaan otteeseen, hommatkaa kangaskassi. Meillä on toinen kylmäkassi, jossa voi kuljettaa helposti pilaantuvat tuotteet.

valmisruoka broilerpasta 700 g, 6,85 euroa (mulle lautasellinen huomenna töihin lounaaksi, osa koululaiselle huomenna välipalaksi koulun jälkeen ja loput kenelle sitten syö, jos jää) Älä osta valmista. Tee itse. Huomattavasti edullisempaa ja maukkaampaa.

6 kol luomukananmunia 2,69 Itse olen vaihtanut halvempaan merkkiin.

pinaattikeitto 2,49 (koululaisen maanantain välipala kananmunan kanssa)

tomaatti-oliivi pastakastike 390g 1,55 (lauantaina riisin joukkoon) Tee itse. Oliiviöljyä, tomaattimurskaa/sosetta ja maustetta. Avot!

broilerinfileitä 936 g, 10,25 (lauantain ruoka) Vertailisin ja ostaisin halvinta mahdollista.

Chili sin Carne-kastike 1,69 (sunnuntain tortilloihin) Tehkää itse. Lisätkää jauhelihan joukkoon vain tomaattimurska ja mausteita.

pesto 6,19 (luomua, ainoa, jossa ei ollut cashwepähkinöitä, lauanrain ruokaan)

pyykinpesuneste 3,49

välimeren salsa 1,69 (johonkin ensi viikon ruokaan) Tee ensi viikon ruokalista valmiiksi, voi olla ettei tätä ainetta edes tarvita.

mozzarella bufala 125 g, 2,39 (lauantain ruokaan)

1 kpl sitruuna 0,39

juustonaksupussi 2,69 (perjantain koko perheen leffaillan napostelu) Esim. Rainbown juustonaksupussi maksaa muistaakseni alle 2 €... Lauantai-illan toinen hyvä vaihtoehto on myös popcornit.

5 kpl puffetbanaanijäätelöitä, 4,79 (lapsen toive nimipäivätarjoiluksi) Näistäkin on olemassa kaupan omia tuotteita.

leipä 3,49 Tätäkin voi vertailla ja ostaa halvempaa.

2 kpl mövenpick-jogurtteja yhteensä 2,60 Miksi? Herkkuja on jo ihan kivasti.

kastanjoita 10 kpl, 2,69 (en ole koskaan itse paahtanut kastanjoita ja kun noita oli kaupassa, ajattelin huomenna kokeilla) Toivottavasti tämä kokeilu on sitten onnistunut, minusta tuo hinta on kova...

1 kpl viili 0,45

basilikaruukku 1,99 (lauantain ruoka)

siivouskäsineitä 10 paria, 1,60

rilla pitsapohjia 1,99 (mainonnan uhri, joo, tehdään noista pitsoja perjantaina) Paras ja edullisin pohja tulee, kun tekee pohjan itse. Ja nuo rillat eivät ole niin hyviä kuin mainostetaan...

The Simple Things-aikakauslehti 9,90 Tämä pois.

Vierailija
79/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti aluksi luulin, että ap oli vain trollaaja. Niin naurettavia valintoja ruokakaupassa: 3,5 euron leipää, jotain mössökanapastaa melkein 7 eurolla ja valmiita tomaattikastikkeita? Meillä kahdella menee kuussa 300 (joskus lähemmäs 350€) ruokakauppaan, mukaanlukien pesuaineet, pyykinpesuaine, saippua ja tiskitabletit ym. ja silti syömme varsin hyvää, maukasta ja tuoretta ruokaa. Viimeisen kuukauden aikana olemme tehneet esim. kotitekoisia hampurilaisia itsetehdyillä sämpylöillä sekä nauta- että kikhernepihveillä, intialaismaustetun kanacurryn tomaattikastikkeella, thaivokkeja, perunamuusia eri proteiinilisukkeilla, montaa erilaista broileripastaa, maissiröstejä, bataattiperunoita, ruokasalaatteja, fajitaksia ym, eli ihan mitä olemme halunneet syödä, ja juuri koskaan muutaman päivän ruokaostokset eivät ylitä 40 euroa. Töissäkin käydään, ja silti pari-kolme kertaa viikossa ehditty tekemään ruokaa ihan alusta asti itse. Lasta ei vielä ole, joten toki ymmärrän että "lapsellisilla" ajankäyttö paljonkin tiukemmassa. Tosin, voisiko vaikka Salkkarit ja Idolsit joskus jättää väliin ja kokata ruokaa jo vaikka seuraavalle päivälle? Näitä vaan kuulee lähipiiristä kovin usein, että ruokakauppaan menee esim 3 hengen taloudessa 1000 €. Hmm, jossakin voisi ehkä järkeistää?

Vierailija
80/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ostokset vaikuttivat hyviltä (paitsi lehti oli minulle täysin vieras enkä olisi sitä ottanut). Itse en kuitenkaan syö kovin usein broileria, koska siihen tympiintyy. Naksujakaan en kaipaisi. Toisin kuin monet neuvovat, halvempia vaihtoehtoja ei läheskään aina kannata ottaa. Esim. puhvelinmaitoon tehty mozzarella on vain niin hyvää... Tyhmää myös säästää leivästä muutaman kymmenen senttiä, jos sitten aina söisi leipää, joka ei maistu? Ymmärrän myös kokeilukastanjat, itsekin olen utelias kokeilemaan jotain silloin tällöin, esim. järkyn hintaisia viiriäisenmunia. Jos ruokalaskua oikeasti täytyy pienentää, sitten vain pienentämään, mutta jos syy on vain muiden paheksunta eikä rahojen loppuminen, antaisin palaa entiseen malliin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi