Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauppalasku taas yli 70 euroa! Missä säästäisin?

Vierailija
31.10.2013 |

Kävin kaupassa ja laskun loppusumma oli 71,88 euroa. Vajaat kaksi kassillista tavaraa. Miksi ruoan täytyy olla näin kallista?

Ostokset:

2 kpl muovikasseja, 0,40 yhteensä

valmisruoka broilerpasta 700 g, 6,85 euroa (mulle lautasellinen huomenna töihin lounaaksi, osa koululaiselle huomenna välipalaksi koulun jälkeen ja loput kenelle sitten syö, jos jää)

6 kol luomukananmunia 2,69

pinaattikeitto 2,49 (koululaisen maanantain välipala kananmunan kanssa)

tomaatti-oliivi pastakastike 390g 1,55 (lauantaina riisin joukkoon)

broilerinfileitä 936 g, 10,25 (lauantain ruoka)

Chili sin Carne-kastike 1,69 (sunnuntain tortilloihin)

pesto 6,19 (luomua, ainoa, jossa ei ollut cashwepähkinöitä, lauanrain ruokaan)

pyykinpesuneste 3,49

välimeren salsa 1,69 (johonkin ensi viikon ruokaan)

mozzarella bufala 125 g, 2,39 (lauantain ruokaan)

1 kpl sitruuna 0,39

juustonaksupussi 2,69 (perjantain koko perheen leffaillan napostelu)

5 kpl puffetbanaanijäätelöitä, 4,79 (lapsen toive nimipäivätarjoiluksi)

leipä 3,49

2 kpl mövenpick-jogurtteja yhteensä 2,60

kastanjoita 10 kpl, 2,69 (en ole koskaan itse paahtanut kastanjoita ja kun noita oli kaupassa, ajattelin huomenna kokeilla)

1 kpl viili 0,45

basilikaruukku 1,99 (lauantain ruoka)

siivouskäsineitä 10 paria, 1,60

rilla pitsapohjia 1,99 (mainonnan uhri, joo, tehdään noista pitsoja perjantaina)

The Simple Things-aikakauslehti 9,90

Ainoa, mistä keksin, että olisi voinut säästää, on tuo aikakauslehti. Mutta kai mullakin jotain hupia saa olla? Pestoa olisi saanut puolet halvemmalla, mutta niissä oli kaikisa cashew-pähkinöitä, jota ei voi olla ruoassa yhden allergian vuoksi.

Broilerpata tulisi varmaan halvemmaksi itsetehden, mutta tänään en ehdi huomista varten nyt köksätä ja tuo on hyvänmakuista ja laadukasta, Suomessa valmistettua valmisruokaa. Pinaattikeiton kanssa sama juttu, pitäis varmaan itse keittää, mutta tuleeko halvemmaksi sitten... Ja sitä ei mies eikä kuopus syö, joten pitäisi olla muuta ruokaa lisäksi.

Jätskit ja naksut oli toki turhia, mutta saa kai viikonloppuna ja nimpparina joku herkku olla.

Basilika olisi tullut halvemmaksi torilla, mutta sinne olisi pitänyt lähteä erikseen autolla.

Viikonlopuksi pitää huomenna vielä ostaa: lisää leipää, maitoa, vihanneksia, lisää jogurttia, tacokuoret, jauhelihaa, leikkelettä, pitsanpäälliset.

Neuvokaa mua, miten saisin ruokakauppalaskut pienemmäksi!

Kommentit (137)

Vierailija
41/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 19:49"]

Tee ruuat ja kastikkeet itse, pitsapohjat myös.

[/quote]

No, tän voisi toki tehdä. Mutta on kiireessä helpompi vaan paistaa lihaa ja kasviksia siihen valmiiseen kastikepohjaan. :D

Yleensä teen pitsapohjat itse, mutta halusin testata noita mainostettuja rilla-pohjia.... :)

Vierailija
42/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 19:52"]

Ostoksesi ovat lähinnä valmisruokaa, eineksiä ja herkku. 

No lehti pois, tee itse pitsapohja ja pasta... 

Ja noi luomu tuotteet on törkeen kalliita... 

Näillä laskusta lähtee parikymppiä pois

[/quote]

Onhan siellä ne lauantain ruoan aineet: broilerinfileet, basilika, pesto, sitruuna, kastike.

Kai mä nyt joskus voin jonkun lehden ostaa... :)

Mun oli pakko ostaa tuo luomupesto, koska kaikissa muissa oli cashew-pähkinöitä. Tulisiko halvemmaksi vai kalliimmaksi tehdä pesto itse?

Nyt ei ollut aikaa itse alkaa köksätä sitä pastabroilervuokaa. Yleensä en sellaista osta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttäisi olevan tosi paljon valmisruokia ja -kastikkeita. Niistä  se lasku kertyy.

[/quote]

Siellä on yksi broilerpastavuoka ja yksi pinaattikeitto valmisruokaa... Nuo kastikkeet on ihan tomaattikastikkeita, joissa lisukkeita. En usko, että tulisi halvemmaksi ostaa paseerattua tomaattia ja oliivipurkkia erikseen, esim. Nuo 2 Go Green-salsaa on kyllä sitten kai hintavia, mutta ne on aika hyviä ruoan lisukkeita minusta... Miten itse tekisit?

Vierailija
44/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sillä, että vaihdat hieman "normaalimpiin" tuotteisiin ja halvimpiin vaihtoehtoihin, säästät jo puolet! Tee ruuaksi viikonloppuna esim. pizzaa (pohjat itse ym.), makaronilaatikkoa, tortilloihin kastikkeet itse, kananmunat saat euron halvemmalla kun otat halvemman paketin ym. Katso niitä hintoja kaupassa!

Vierailija
45/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se lehti ja se valmsiruoka on melkein 17 euroa!

Ja osa noista kamalan kalliita valntoja, joista löytyy selvästi halvempi ja yhtä hyvä vaihtoehto.

Helposti säästäis niissäkin toistakymppiä varmaan tai ainakin monen monta euroa.

No se lehti ja se valmsiruoka on melkein 17 euroa!

Ja osa noista kamalan kalliita valntoja, joista löytyy selvästi halvempi ja yhtä hyvä vaihtoehto.

Helposti säästäis niissäkin toistakymppiä varmaan tai ainakin monen monta euroa.

[/quote]

[/quote]

No totta. Lehti ja valmisruoka nielaisi aika ison summan tuosta kauppalaskusta. Yritän jatkossa tehdä isompia satseja ruokaa vaikka pakkaseen, niin ei tarvi turvautua tuollaisiin pikaostoksiin.

Mä olen ostanut kaikki nuo ilmestyneet lehdet. Mä kerään niitä. :D

Onko ne halvemmat vaihtoehdot oikeasti yhtä hyviä? Ehkä ne onkin. Jotenkin vaan nappaan sieltä hyllystä sen, mihin olen tottunut....

Vierailija
46/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näytä ap:lle hyvät neuvot kelpaavan. Ei kannata tulla silloin kyselemäänkään, jos ei ole valmis muuttamaan tapojaan.

Itse tekemällä olisit säästänyt reilusti. Ja hei, Mövenpick-jogurtti? Osta maustamatonta ja mausta haluamillasi marjoilla / hedelmillä, niin on terveellisempääkin.

Vierailija
47/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 19:56"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 19:45"]

Ostokset:

2 kpl muovikasseja, 0,40 yhteensä, Käytä kestokasseja

valmisruoka broilerpasta 700 g, 6,85 euroa (mulle lautasellinen huomenna töihin lounaaksi, osa koululaiselle huomenna välipalaksi koulun jälkeen ja loput kenelle sitten syö, jos jää) Broileripastaa ei tee kauan itsekään!

6 kol luomukananmunia 2,69 , Halvempi munia! luomu on vain rahastusta

pinaattikeitto 2,49 (koululaisen maanantain välipala kananmunan kanssa)

tomaatti-oliivi pastakastike 390g 1,55 (lauantaina riisin joukkoon) , Ei ole vaikea tehdä itsekään

broilerinfileitä 936 g, 10,25 (lauantain ruoka)

Chili sin Carne-kastike 1,69 (sunnuntain tortilloihin)

pesto 6,19 (luomua, ainoa, jossa ei ollut cashwepähkinöitä, lauanrain ruokaan), törkeän kallis! pois kokonaan mieti korvaava tai tee itse

pyykinpesuneste 3,49

välimeren salsa 1,69 (johonkin ensi viikon ruokaan)

mozzarella bufala 125 g, 2,39 (lauantain ruokaan)

1 kpl sitruuna 0,39

juustonaksupussi 2,69 (perjantain koko perheen leffaillan napostelu)

5 kpl puffetbanaanijäätelöitä, 4,79 (lapsen toive nimipäivätarjoiluksi)

leipä 3,49

2 kpl mövenpick-jogurtteja yhteensä 2,60 , sika kalliita!

kastanjoita 10 kpl, 2,69 (en ole koskaan itse paahtanut kastanjoita ja kun noita oli kaupassa, ajattelin huomenna kokeilla)

1 kpl viili 0,45

basilikaruukku 1,99 (lauantain ruoka)

siivouskäsineitä 10 paria, 1,60

rilla pitsapohjia 1,99 (mainonnan uhri, joo, tehdään noista pitsoja perjantaina), tee itse

The Simple Things-aikakauslehti 9,90 , kallis ja tarpeeton

[/quote]

[/quote]

Kestokassit vois olla jees... Mutta sitten mun pitää erikseen ostaa roskapusseja! :)

Kyllä mulla menee äkkiä 1-1,5 h sen broilerpastan väkertämiseen. :( Olen aika hidas ruoanlaittaja. Ei se synny millään niin nopeasti, kuin mitä ruoan laittaa mikroon. Mutta yleensä siis en ole valmisruoan kannattaja.

Nuo luomumunat oli Pirkkaa ja kaupan halvimmat luomumunat. Monessa asiassa luomu voi olla rahastusta, mutta oikeasti luomukananmunat maistuu paremmalle kuin muut.

Toi pesto, mitä se maksaisi, jos tekisin itse... Tarvitaan tuoretta basilikaa, oliiviöljyä, pinjansiemeniä, valkosipulia, valkoviinietikkaa ainakin. Äkkiähän sen monitoimikoneessa sekoittaa, mutta luulen, että kun ostaa toisen basilikaruukun (2 euroa) ja pussin pinjansiemeniä yms, niin sekin maksaa n. 6 euroa.

Mövenpick-jogurtit oli kalliita, myönnetään. Nekin on vaan niin hyviä, oikeasti parempia kuin jotkut suomalaiset perusjogurtit, jotka on ällönmakeita ja ihan nestettä rakenteeltaan. :( Normaalisti ostan maustamatonta, pientilan luonnonjogurttia, se maksaa n. 3 euroa 500 g, ja laitan siihen itse pakastimesta marjat. Nuo Mövenpickin jogurtit oli nyt sitten 2,60 euroa 300 g.

Lehti oli kallis, myönnän.

Vierailija
48/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee välillä halpoja ruokia, joissa perusainekset ovat halpoja ja joihin ei mene paljoa tai mielellään ollenkaan kalliimpia aineita. Tee näitä isommat erät ja pakasta niitä päiviä varten, kun tarvitset eväitä tai et jaksa/ehdi tehdä.

Esim.

- Makaronilaatikko

- Kaalilaatikko/-kääryleet

- Keitot (jauheliha, kala jne. näitä tosin on vaikea pakastaa perunan vuoksi)

- Pataruoat

- Risotto

Näitä olisi vaikka kuinka paljon, kun alkaa miettimään. Kun keksit vaikka viisi mieluista edullista perusruokaa ja teet niitä pakkaseen, pystytte syömään niitä juuri silloin, kun tarvitsitte kiireen vuoksi kalliita eineksiä. Pystyt helposti säästämään kauppalaskusta juuri kalleimmat ruoat pois ja vaihtamaan ne halvimpiin.

Vierailija
49/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kpl muovikasseja, 0,40 yhteensä = ota omat kassit mukaan!

Tän voisin tehdä, mutta sitten ne roskapussit pitää ostaa erikseen... :)

valmisruoka broilerpasta 700 g, 6,85 euroa = valitse halvempi vaihtoehto!

Olen kokeillut halvempaa vaihtoehtoa, on niin pahaa, että menee roskiin, ei maistu samalta.

6 kol luomukananmunia 2,69 = osta tavallisia munia!

Luomumunat on paremman makuisia. Ne tavalliset jää syömättä.

pinaattikeitto 2,49 = halpamerkit kehiin, maksavat euron!

Olen kokeillut. Tuo Kokkikartanon on ainoa, mikä maistuu hyvältä. Haluan myös, että on Suomessa valmistettu, halpamerkit eivät olleet, olen selvitellyt.

tomaatti-oliivi pastakastike 390g 1,55 = osta tomaattimurskaa ja mausta!

Tämä on totta, tämän voisin tehdä.

broilerinfileitä 936 g, 10,25 = opettele tekemään ruokaa muista kuin fileistä!

Ja sitten maksan rasvasta...?

välimeren salsa 1,69 = osta vain, jos tiedät mihin se menee!

Totta, hyvä pointti.

mozzarella bufala 125 g, 2,39 (lauantain ruokaan) = aivan turha, määrä mitätön!

Mutta se oli ainoa oikea mozzarella, joka oli tehty vesipuhvelin maidosta! Ne muut oli jotain feikkimozzarellaa. Ja tuokin oli Pirkan.

juustonaksupussi 2,69 = saat puoleen hintaan halppismerkiltä!

Mutta ne maistuu niin pahalta, että kukaan ei syö niitä. Eli sitten vois tietty jättää ostamatta, hmm...

leipä 3,49 = tee itse tai vertaile hintoja, esim. Lidlissä 1kg leipä 1,99€!

Mulla ei yksinkertaisesti ole aikaa. Mutta totta, keskitän leipäostokset Lidliin. Leivät on Suomessa järkyn hintaisia.

2 kpl mövenpick-jogurtteja yhteensä 2,60 = osta edullisempaa merkkiä!

Ei maistu samalta. :)

basilikaruukku 1,99 = osta kuivattua tilalle!

On meillä kuivattua. Mutta jos tekee esim mozzarella-basilika-tomaattisalaattia, niin se kuivattu ei siinä toimi...

The Simple Things-aikakauslehti 9,90 = lue kirjastossa vastaava lehti!

Totta.

Tylsiä neuvoja, mutta näillä saisit kauppalaskusi pienentymään puolella. :) Otin pois ne, joihin en keksinyt mitään.

Kiitos. Hyviä vihjeitä. Mutta ei voi mitään, olen kokeillut niitä halvempia vaihtoehtoja ja usein niissä ei kyllä laatu ja maku sitten ole samoja.

Menen huomenna Lidliin ostamaan vastaavat tavarat ja katson, mitä kauppalasku olisi sitten. :)

Vierailija
50/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 20:01"]

Anteeksi ap, kaikella rakkaudella.. etkö tosiaan itse keksi, mikä on pielessä ostoksissasi? Ei se haittaa, jos sulla on varaa noihin valmistuotteisiin ja kalleimpiin jugurtteihin ym.. mutta hyvin hyvin helposti kulusi saa puolitettua tai vieläkin pienennettyä. Hyvät vinkit olet jo saanut.

Toki joskus voi ostaa herkkua tai sitä suosikkituotetta hinnasta piittaamatta, mutta nopeasti oppii tykkäämään edullisemmastakin vaihtoehdosta JOS on pakko.

[/quote]

Olet hyvin oikeassa... Mä olen aika toivoton kaupassa... Ehkä meidän vaan täytyy opetella tykkäämään niistä halvemmista vaihtoehdoista. Mutta esim. jotkut Valion ja Ingmanin valmiiksi maustetut jogurtit on keskimäärin hyvin sokerista ja jotenkin "vetistä" tavaraa. Kuten mainitsin, niin yleensä ostan lähivalmistajan maustamatonta jogurttia, ei se tule paljoa tuota Mövenpickiä halvemmaksi.

Kokeilin Ingmanin maustamatonta jogurttia. Se oli ihan luirua ja siinä oli väkevä sivumaku. Oli se halvemman hintaista, kuin tuo lähivalmistajan tuote, varmaan puolet siitä, mutta oli se sitten myös muutenkin "halvempi" tuote.

Miten mä oppisin löytämään halvat tuotteet, joissa myös laatu on hyvä? Kun meillä jää sitten kaappiin ne ja menee roksikseen, kun todetaan, että kananmunat esim. maistuu kalanjauholle. :(

Vierailija
51/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaapas kaupassa ympärillenne; tosi moni käyttää ostoskasseja muovipussien sijaan. Roskapussit rullassa eivät maksa niin paljon kun muovikassit.

Vierailija
52/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 19:57"]

Halvempia leipiäkin löytyy.Samalla hinnalla saa melkein 3 paahtoleipä pakettia.Pitääkö olla luomukanan munaa?Itse olen ostanut 3 kennoa a 12kpl yhteensä 3e.

Hinnalla se meilläkin on väliä,ei luomulla tai lähiruualla valitettavasti.Huomasin viime kerralla kaupassa ottaneeni vahingossa luomu leipäpaketin käteen ja sanoinkin ääneen:ei mitään luomua.Laitoin pois.

[/quote]

Paahtoleipä on kyllä niin teollista ruokaa, että mitkäköhän on senkin oikeat ravintoarvot... Eikä maku valitettavasti vastaa pienten lähileipomoiden tuotteita. Kun ostan pienen lähileipomon leivän, se on valmistettu Suomessa. Kaikista paahtoleivistä (tai isojen valmistajien uunituore-leivistäkään) ei sitä voi aina sanoa.

Haluaisin ostaa halvemmalla, mutta samalla tukea kotimaista ja lähi- sekä luomutuotantoa. Miten saisi tämän yhtälön toimimaan?

Vierailija
53/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ensinnäkin, tarvitseeko sun säästää ruoassa? Jos sulla on riittävästi rahaa tuohon elintasoon ja ruoan laatu ja maku on sulle tärkeää, niin älä suotta yritä säästää. Mutta jos raha ei meinaa riittää, niin joskus on pakko vaan tyytyä huonompaan. :/

Jugurtissa sanoisin, että osta esim turkkilaista jugurttia ja pistä siihen hedelmiä (tyyliin banaania siivuina ja makeutukseksi hunajaa) tai pakastimesta marjoja (jos mahdollisuus kerätä itse metsästä). Ei ole vetistä ja halpismerkeillä hintakaan ei päätä huimaa, mutta laatu on ihan hyvä.

Vierailija
54/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusavuttomuus taas vauhdissaan. Suunnitelkaa ennen kauppaan menoa mitä ostatte. Ruokia voi tehdä pakkaseen ja kaikenmaailman sipsit hornan tuuttiin. 

Vierailija
55/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 21:01"]

Haluaisin ostaa halvemmalla, mutta samalla tukea kotimaista ja lähi- sekä luomutuotantoa. Miten saisi tämän yhtälön toimimaan?

[/quote]

liity johonkin ruokapiiriin ja hommaa sitä kautta lähiruoka ilman turhia välikäsiä.. Tai kasvata itse.

Vierailija
56/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee jugurttia itse. Sen tekemiseen ei mene pitkään, ei varmasti ole lisättyä sokeria ja saa juuri sellaista kuin haluaa.

http://kysymammalta.blogspot.fi/2009/09/jogurtin-valmistus-kotona.html

Tuossa ohjeessa sanotaan, ettei jugurttia pidä hapattaa uunissa, mutta itse hapatan sen aina nimenomaan uunissa ja kertaakaan ei ole mennyt pilalle. Temppu on laittaa uunin lamppu päälle, mutta ei uunia lämpenemään. Silloin uuni lämpenee lampun vaikutuksesta sopivasti. Lisäksi uuni on vedoton paikka hapattaa jugurttia.

Vierailija
57/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 20:02"]

2 jugurttia 2,60e... Järkyn hintaista...jugurttiakin saa 38snt purkki! Oikeastajan lähes koko ruokalaskusi oli täynnä ylihintaista tavaraa...... !

[/quote]

No niin se sitten kai on... Tai onhan se.... :( Mutta miksi se 0,38 snt jogurtti on sitten rakenteeltaan ihan kuin vedellä jatkettu? Ja miksi siinä on yhtenä ainesosana joku "aromi"? Ja sokeria on enemmän kuin marjaa? Tuossa Mövenpick-jogurtissa on täyteläinen rakenne. Maidon jälkeen listassa seuraava ainesosa on heti kirsikka (14%) eikä ole mitään aromeita.

Meillä on kaapissa näköjään miehen ostamaa tavallista Valion mustikkajogurttia. Siinä on maitoa, mutta seuraavana listassa sokeri. Mustikkaa on vain 5%. Ja siinä on aromia.

Jos syön Mövenpickin laktoosijogurtin, ei ole mitään vatsaongelmia. Jos syön tuon Valion tavallisen laktoosijogurtin, alkaa illan mittaa tulla kaasua. Miksi? :(

Kai mä sitten ostan ylihintaista. Tai niinhän se on, koska tuo ruokalasku onnoin järjetön. :(

Vierailija
58/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla vaan on kallis maku, ei voi mitään.

Vierailija
59/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä riittää roskapusseiksi kaupan hedelmäpussit. Jos ap haluaa oikeasti säästää, täällä on ollut hyviä neuvoja. Joskus näissä samanlaisissa keskusteluissa vaan on sellainen henki, että olisi ikään kuin parempi ihminen, jos säästäisi. Joskus on ihan jees käyttää valmisruokia ja käyttää aikansa johonkin muuhun kuin kokkaamiseen (vaikka sitten isommankin satsin, josta söisi monta kertaa). Ruoka saa myös maistua, jos vaan on varaa. Äidilläni esim. oli joskus tapana tehdä terveellisempiä ja halvempia pullia, jotka maistuivat tosi mitäänsanomattomilta... miksi tehdä ollenkaan? Jos pidätte enemmän kalliista jogurtista tai kalliimmista juustonaksuista, miettikään itse, haluatteko siitä maksaa vai ette. Hintoja kyllä kannattaa vertailla, aina ne halpismerkit eivät tosiaan ole yhtään huonompia. Mutta tehkää tietoisia valintoja muistaen oma rahapussinne ja oma makunne.

Vierailija
60/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 20:09"]

2 kpl muovikasseja, 0,40 yhteensä No tähän voisi sanoa että ota omat kauppakassit mukaan, mutta ei kukaan ota, en minäkään

Minä en ole KOSKAAN ostanut kaupasta muovikassia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi