Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauppalasku taas yli 70 euroa! Missä säästäisin?

Vierailija
31.10.2013 |

Kävin kaupassa ja laskun loppusumma oli 71,88 euroa. Vajaat kaksi kassillista tavaraa. Miksi ruoan täytyy olla näin kallista?

Ostokset:

2 kpl muovikasseja, 0,40 yhteensä

valmisruoka broilerpasta 700 g, 6,85 euroa (mulle lautasellinen huomenna töihin lounaaksi, osa koululaiselle huomenna välipalaksi koulun jälkeen ja loput kenelle sitten syö, jos jää)

6 kol luomukananmunia 2,69

pinaattikeitto 2,49 (koululaisen maanantain välipala kananmunan kanssa)

tomaatti-oliivi pastakastike 390g 1,55 (lauantaina riisin joukkoon)

broilerinfileitä 936 g, 10,25 (lauantain ruoka)

Chili sin Carne-kastike 1,69 (sunnuntain tortilloihin)

pesto 6,19 (luomua, ainoa, jossa ei ollut cashwepähkinöitä, lauanrain ruokaan)

pyykinpesuneste 3,49

välimeren salsa 1,69 (johonkin ensi viikon ruokaan)

mozzarella bufala 125 g, 2,39 (lauantain ruokaan)

1 kpl sitruuna 0,39

juustonaksupussi 2,69 (perjantain koko perheen leffaillan napostelu)

5 kpl puffetbanaanijäätelöitä, 4,79 (lapsen toive nimipäivätarjoiluksi)

leipä 3,49

2 kpl mövenpick-jogurtteja yhteensä 2,60

kastanjoita 10 kpl, 2,69 (en ole koskaan itse paahtanut kastanjoita ja kun noita oli kaupassa, ajattelin huomenna kokeilla)

1 kpl viili 0,45

basilikaruukku 1,99 (lauantain ruoka)

siivouskäsineitä 10 paria, 1,60

rilla pitsapohjia 1,99 (mainonnan uhri, joo, tehdään noista pitsoja perjantaina)

The Simple Things-aikakauslehti 9,90

Ainoa, mistä keksin, että olisi voinut säästää, on tuo aikakauslehti. Mutta kai mullakin jotain hupia saa olla? Pestoa olisi saanut puolet halvemmalla, mutta niissä oli kaikisa cashew-pähkinöitä, jota ei voi olla ruoassa yhden allergian vuoksi.

Broilerpata tulisi varmaan halvemmaksi itsetehden, mutta tänään en ehdi huomista varten nyt köksätä ja tuo on hyvänmakuista ja laadukasta, Suomessa valmistettua valmisruokaa. Pinaattikeiton kanssa sama juttu, pitäis varmaan itse keittää, mutta tuleeko halvemmaksi sitten... Ja sitä ei mies eikä kuopus syö, joten pitäisi olla muuta ruokaa lisäksi.

Jätskit ja naksut oli toki turhia, mutta saa kai viikonloppuna ja nimpparina joku herkku olla.

Basilika olisi tullut halvemmaksi torilla, mutta sinne olisi pitänyt lähteä erikseen autolla.

Viikonlopuksi pitää huomenna vielä ostaa: lisää leipää, maitoa, vihanneksia, lisää jogurttia, tacokuoret, jauhelihaa, leikkelettä, pitsanpäälliset.

Neuvokaa mua, miten saisin ruokakauppalaskut pienemmäksi!

Kommentit (137)

Vierailija
101/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 22:51"]

Pinaattikeitto on niin helppo valmistaa, että teen sitä usein pikaruokana kun pitää saada lapsille äkkiä syötävää. Litra maitoa, pussi tai kaksi pinaattia, vähän voita ja vehnäjauhoja, suolaa ja hippunen valkopippuria. Hintaa tulee reilu kaksi euroa tälle satsille. Tätäkin voi pakastaa sopivina annoksina.

Lidlissä muuten luomukananmunat ovat vähän edullisempia kuin cittarissa.

Ruokaa tehdään sen mukaan mikä on tarjouksessa, siksi minusta on kätevämpi olla tekemättä mitään ruokalistoja. Säästän enemmän tällä tavalla.

Kotona pidetään vain tavallisia peruselintarvikkeita. Mitään kokeiluja tai erikoisia sörssöjä ei osteta. Ehkä tylsää, mutta huomasin vaan joskus että ne kokeilut jäi usein kaappiin homehtumaan kertakäytön jälkeen.

Ajattelin ensin että aloituksen täytyy olla trolli, kun ap alkoi luetella valmisruokiaan, luomujaan ja herkkujaan ja pisteenä i:n päälle jotain kallista lehteä. Säästäväinen ihminen pitää listaa ihan naurettavana. Tuossahan voi säästää oikeastaan joka ikisessä kohdassa. Tuntuu, että kaikki on suorastaan haettu kalleimman kautta!

[/quote]

Oikeasti, tosi mielenkiintoista saada muiden ihmisten näkökulmaa mun ruokakauppaostoksiini. Hyvä, että aloitin tän ketjun. En osannut ollenkaan ajatella, että jonkun mielestä mun ostoslista voisi olla niin typerä, että menisi trollista. Ja että nuo tavarat olisi olleet jotenkin erityisesti "kalliimman kautta"... Tai no, kassallahan sitten kyllä paljastui loppusummasta, että jokin tässä nyt mättää.

Nuo broilerit muuten oli tarjouksessa. Suomessa se on näemmä tarjous, kun broileri maksaa lähes 11 euroa/kg.

Täytyy tehdä pinaattikeittoa itse. Totta.

Mä olen varmaan liian herkkä kokeilemaan. :( Mutta kun täällä en ole missään kadun kulmassa vielä nähnyt kuumia kastanjoita myyvää kojua ja mun alkoi tehdä niitä mieli, niin ajattelin kokeeksi tehdä itse. Mistä Helsingistä voisi ostaa kuumia kastanjoita valmiina? Oisko kauppatorilla tai jossain hallissa?

Aion todellakin suunnata huomenna Lidliin ja testata, mitä nuo ostokset siellä maksaisi.

Vierailija
102/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 22:56"]

Minkä ihmeen takia keräilet jotain lehtiä!? Perinnöksikö ajattelit lapsille vai tulevaisuuden arkeologeja varten? En usko että he osaavat kauheasti arvostaa niitä, joten voit katkaista keräilyperinteesi. Opettele luopumaan kaikenlaisesta tavaran hamstraamisesta ja mieti että tuokin tavara tarvitsee kallista lämmintä säilytystilaa.

[/quote]

No, niin kai sitten.... Saahan siitä lehdestä sähköisen version. Täytyy vaan ostaa sellainen 500 euron iPad sitten ensin. :)

Siis ei ole totta. Vilkaisin tuon lehden saksankielistä sivustoa. Lehden hinta Saksassa, kotiin kannettuna: 4,90 euroa. Kyse siis saksaksi käännetystä lehdestä, johon on tehty myös erikseen saksalaista toimitussisältöä eli ei vaan otettu suoraan kaikkia juttuja brittilehdestä.

Sama lehti Suomessa kaupasta ostettuna 9,90 euroa. Eikä ole käännetty suomeksi eikä mitään, ihan on se brittiversio.

Itse asiasa näyttää siltä, että mun kannattaa tilata tuo lehti Saksasta. Tulee siltikin halvemmaksi, kuin ostaa täältä Suomesta. Tai sitten ostaa se lehti 5 punnan hintaan sähköisenä brittiverkkokaupasta.

Siis nyt mä vasta alan tajuta, kun sanotaan, että Suomi on kallis maa. Tämä maahan kaatuu omaan kalleuteensa. Eihän tässä ole enää mitään järkeä.

Vähän sama, kuin talvitakki, jonka ostin Saksasta 350 eurolla. Näin täällä Suomessa niitä samoja takkeja. Oli lätkäisty hinnaksi 590 euroa.

Sairasta. Tehkää hei nyt jotain tälle naurettavalle hintatasolle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osaa paheksua tuota lehteä, kyllä sellaisen voi itselleen sallia.

Mutta yhdyn tähän muuhun kuoroon:

Kun peston tekee itse, siitä saa juuri mieleisensä, siinä on huomattavasti vähemmän öljyä ja suolaa kuin valmispestossa, ei lisäaineita ja sen tekeminen kestää 5 min. Mä laitan esim. puntin persiljaa, ruukullisen basilikaa, villirucolaa, pinjansiemeniä, raastettua sitruunankuorta, pari valkosipulinkynttä, suolaa, mustapippuria. Peston jämät voi laittaa keittoon, leivän päälle, tehdä vaikka mozza-pesto-toasteja iltapalaksi.

Tee iso kattilallinen tomaattikastiketta, ihan peruspomodoroa tai marinaraa (google) ja pakasta erissä. Lisää sitten mielihalujen mukaan siihen mausteita, lihapullia, mereneläviä, ihan mitä mieleen juolahtaa. Pomodoroa voi myös jatkaa ja siitä saa tomaattikeiton!

Salsan ja guacamolen teko ei kestä pitkään sekään. 

Tee pizzataikina valmiiksi aamulla ja laita kohoamaan jääkaappiin. Illalla ei tartte kuin kaulia taikina pellille, laittaa sitä itsetehtyä pomodoroa alle, muut täytteet ja mozzat päälle ja kuumaan uuniin vartiksi. 

Kun haluat syödä luomuruokaa, niin ostoksesi ovat kaukana siitä. Ei yhdet luomukananmunat kesää tee.

Miksi Mövenpick-jugurttia, eikö Valion tai kaupan oman merkin käy? 

Ja niin pois päin.

Sen verran sun pitäisi nähdä vaivaa, että vaikka sunnuntaina kokkailisit vähän pakastimeen. Monet padat, keitot, kastikkeet eivät vaadi kuin pilkkomisen. Liesi hoitaa loput. Välillä käyt hämmentelemässä, muuten voit lukea sitä lehteä. :) 

Vierailija
104/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 23:03"]

Kumma, että ap:lla on muka niin hyvä ja tarkka maku, mutta syö silti valmisruokia...huh huh. Kokeilepa vaikka kuukauden ajan laittaa itse ja vuorotellen miehen kanssa ruokaa niin huomaat kyllä laatueron.

[/quote]

Kokkikartanon broileripastan sisältö:

Valio vähälaktoosinen maito, vesi, broilerinrintafilee (17%), pasta (durumvehnäjauho), Valio vähälaktoosinen kerma, paprika, juusto, maissitärkkelys, voi, suola, mausteet (valkosipuli, inkivääri, korianteri, laakerinlehti, cayenne, kurkuma, mustapippuri), sokeri.

Ei sisällä mitään, mitä en itsekin ruokaan laittaisi. Omatekemä kyllä parempaa, mutta tuon valmistajan valmisruoat Suomessa parhaita, mitä olen kokeillut.

Verrattuna Rainbow broilerpastaan, aineiden ero ei ole suuri: vesi, pasta (durumvehnäjauho, vesi), porkkana, broilerinliha (12 %), laktoositon kerma, paprika, sipuli, juusto, kanaliemijauhe (proteiinihydrolysaatti (rapsi), glukoosi, suola, perunatärkkelys, kanajauhe, sipuli, aromi, hiiva), muunnettu perunatärkkelys, suola, mausteet (mm. sinapinsiemen)

Mutta siinä on glukoosia, kanaliemijauhetta, yms! Rainbow-pastan borilerinlihan alkuperä: Broilerinlihan alkuperämaa Viro (EE), Thaimaa (TH), Brasilia (BR), Alankomaat (NL) tai Belgia (BE). Noh, Kokkikartano ei ilmoita oman broilerinsa alkuperämaata. Voi olla, etten osta sitäkään sitten enää.

Kokkikartanon pinaattikeiton sisällysluettelo: Valio maito, vesi, Valio laktoositon kerma, pinaatti 13 %, muunnettu tärkkelys (maissitärkkelys), suola, voi (Valio kerma, suola, hapate), sokeri.

Vertaa Saarioisten pinaattikeitto: Vesi, pinaatti 12 %, maitojauhe, kasvimargariini (osittain kovetettu rypsiöljy, aromi), maissitärkkelys, vehnäjauho, suola, sokeri. (Ei kermaa lainkaan, enempi vettä, margariinia voin sijaan.)

Itse tehden tulee taatusti parempaa ja täytyy nyt vaan pyrkiä siihen. Mä en kyllä mitään kanapastaa saa puolessa tunnissa aikaiseksi, kun laskee kaikki astioiden ja työtasojen ja hellan putsaukset siihen. Kyllä siihen valmistamiseen ainakin se 1 h suttaantuu.

Vierailija
105/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 02:32"]

Mä en osaa paheksua tuota lehteä, kyllä sellaisen voi itselleen sallia.

Mutta yhdyn tähän muuhun kuoroon:

Kun peston tekee itse, siitä saa juuri mieleisensä, siinä on huomattavasti vähemmän öljyä ja suolaa kuin valmispestossa, ei lisäaineita ja sen tekeminen kestää 5 min. Mä laitan esim. puntin persiljaa, ruukullisen basilikaa, villirucolaa, pinjansiemeniä, raastettua sitruunankuorta, pari valkosipulinkynttä, suolaa, mustapippuria. Peston jämät voi laittaa keittoon, leivän päälle, tehdä vaikka mozza-pesto-toasteja iltapalaksi.

Tee iso kattilallinen tomaattikastiketta, ihan peruspomodoroa tai marinaraa (google) ja pakasta erissä. Lisää sitten mielihalujen mukaan siihen mausteita, lihapullia, mereneläviä, ihan mitä mieleen juolahtaa. Pomodoroa voi myös jatkaa ja siitä saa tomaattikeiton!

Salsan ja guacamolen teko ei kestä pitkään sekään. 

Tee pizzataikina valmiiksi aamulla ja laita kohoamaan jääkaappiin. Illalla ei tartte kuin kaulia taikina pellille, laittaa sitä itsetehtyä pomodoroa alle, muut täytteet ja mozzat päälle ja kuumaan uuniin vartiksi. 

Kun haluat syödä luomuruokaa, niin ostoksesi ovat kaukana siitä. Ei yhdet luomukananmunat kesää tee.

Miksi Mövenpick-jugurttia, eikö Valion tai kaupan oman merkin käy? 

Ja niin pois päin.

Sen verran sun pitäisi nähdä vaivaa, että vaikka sunnuntaina kokkailisit vähän pakastimeen. Monet padat, keitot, kastikkeet eivät vaadi kuin pilkkomisen. Liesi hoitaa loput. Välillä käyt hämmentelemässä, muuten voit lukea sitä lehteä. :) 

[/quote]

Täsä oli hyvät vinkit, kiitos. Joo, mun täytyy vaan nyt panostaa tuohon ruoanlaittoon taas.

Ja ei, Valion jogurtit ei käy. Pelkkää vetistä sokerilillua, jossa ei juurikaan ole mitään sattumia.

Vierailija
106/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 23:37"]

Heh, torstai-illan pelastus.. On se vaikeeta käydä kaupassa ostamassa ruokaa, noista suurin osa oli turhaa ja harkitsemattomasti ostettua, kannattais miettiä etukäteen hieman mitä menee ostamaan, tee siis ostoslista/viikon ruokalista kun menet kauppaan. Itse käyn kerran viikossa kaupassa, jolloin ostan kolme henkiselle perheelle ruuat ja saan menemään 50-70€, tosin viikolla käyn kerran ostamassa maitoa ja leipää lisää. Suosikaa keittoja, vaikka valmiskeittoja, pakaste-altaasta saa vaikka mitä ja hernarikaan ei maksa mitään ja ruisleipää mukaan nams.. Syömme muutakin kun keittoa, eineksiä ei osteta, kanapastaa on helppo valmistaa, spagethit ja aasialaiset vokitkin valmistuu nopeasti. Suosittelen et tutustut halvempiin merkkeihin ja pestot ja muut kastikkeet on helppo tehdä itsekkin. Osta kangaskasseja, ne maksaa itsensä nopeesti takaisin, roskapusseja tulee muista kaupoista ja varalle ostaa roskapusseja. Ja luomumunat tulee samasta kanasta kun muutkin munat, en itse ole koskaan huomannut eroa, onko luomu vai vapaa tai häkkikananmuna... Ja lehdet, lukeeko joku viel lehtiä paperi muodossa, verkossa voi lukea monet lehdet ja ilmaisjakelulehdet saavat riittää. 

[/quote]

Mun mies ei syö keittoja. Ei mitään keittoja. Koskaan. Ikinä. Itse kyllä tykkään vaikka siitä kaupan hernarista. Ja teen kasvissosekeittoja välillä itse.

Selvä peli, mä hankin sen iPadin ja alan ostaa noita ulkolaisten lehtien sähköisiä versioita. Jaha ja jonkun Suomen kuvalehdenkin sähköisen version saa 3 eurolla. Lopetan paperilehtien ostelun tähän.

Vierailija
107/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

iPadin? Käväisikö edes mielessä, etta halvempiakin merkkejä on olemassa? Taidat olla toivoton hintavertailija. :)

Vierailija
108/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 20:03"]

Kun pääsisikin 70e:lla! Viisihenkisessä perheessä kauppalasku näyttää vähintään 100€ ja kaupassa käydään pari kertaa viikossa. Viimeksi on käyty maanantaina, joten huomenna menee varmaan sellaiset 120€ ruokiin. Mutta toisaalta halutaan syödä hyvälaatuista ruokaa eikä mitään sika-nautaa ja makaronia

[/quote]

Meillä 6 henkinen perhe, ja pärjäämme 100 EUR viikossa (ruokakauppaan), tarvittaessa vähemmälläkin. Katsomme vähän, missä saa halvimmalla mitäkin, ja käymme Lidlissä, ostamme S-marketista ruåtsalaista maitoa, haemme Cittarista euron fantat koko pläjäys (6 pll), eikä mene ollenkaan hassummin. Tosin vältämme Luomua ja erikoisherkkuja. Joskus ostamme hyvää brasilialaista filettä, kun sattuu Prismassa olemaan -30 %. Herkuttelut olemme jättäneet viikonloppuun. Ulkona käymme vaimon kanssa kerran viikossa (1 v pikkujätkä mukana) - meille se tarkoittaa Pizzalla tai Kiinalaisessa, eikä tätä ole laskettu kokonaissummaan. Olemme erittäin terveitä ja vahvoja. Kaljatkin ostamme kaupasta (ei Virosta), kun juomme ehkä 2 pll viikossa saunan jälkeen lauantaina.

Vierailija
109/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi käydä perättäisinä päivänä kaupassa, eikö kaikki ostokset olisi kannattanut ostaa samalla kertaa? Mitä useammin käy, sen enemmän tulee heräteostoksia.

Vierailija
110/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, ymmärrän sinua niin hyvin. Säästövinkkejä ei ole antaa, sillä olemme mieheni kanssa samanlaisia ostelijoita. Kotimaisuus on meille tärkeää ja suosimme luomua. Mielestäni on parempi ostaa kunnon raaka-aineista valmistettua ruokaa ja tukea kotimaista työtä, kuin tuijottaa pelkkää hintaa ja syödä mitä sattuu. Meidän perheessä on vielä toistaiseksi vain kaksi aikuista ja pelkkään ruokaan menee noin 800 euroa kuussa. En uskalla ajatella mihin summa lasten myötä nousee. Arvoistamme emme ainakaan ole valmiita tinkimään.

Ja noista luomukananmunista.. Mausta en tiedä, mutta luomukanojen ja vapaiden ja häkkikanojen oloissa on kyllä suuret erot. Eli ei tule todellakaan samasta kanasta kuten joku aikaisemmin väitti :)

Vierailija
111/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tästä ollut jo puhetta täällä, mutta kannattaa katsoa esim. liha/kanapaketeissa pakkausmerkintää:

atria jauheliha, valmistaja atria suomi

rainbow jauheliha, valmistaja atria suomi

samaa kamaa, eri logo, eri hinta. Eli ei se halpatuote oikeasti aina ole automaattisesti sen huonompi.

Vierailija
112/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä lehti? kestotilaus on halvempi yleensä ku irtonumerot

Vierailija
113/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jännä että luomu ja kotimaisuus on tärkeää, mutta kaikki on samaa valmis paskaa :D Luuletko että tortillat on itse tekemiä, lisäaineettomia ymsyms koska niissä on monta eri vaihetta?

Toiseksi nää on viikonloppu ruuat joten en usko että viikolla syötte edes noin joten ei mitään syytä pienentää laskua. Ja jos syötte niin mahtaa lapset olla lihavia tortillaa, pitsaa ja kanaa ja herkkuja mielinmäärin 2 hassuun päivään. Aamupalaksi varmaan lionin suklaa muroja ja kaakuta kevyt maidolla. 

Miks muuten laskit lehden hintaan jos se on välttämättömyys? Halusitko rehvastella ostavasi 10 e lehden vai mitä ihmettä? Jos et aijo siitä tinkiä mikset suoraan vähentäny sitä hinnasta :D

Vierailija
114/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen käymään Lidlissä, varsinkin jos tykkäät saksalaisista merkeistä, sieltähän niitä saa. Mutta saa myös tosi halvalla kotimaistakin tavaraa, esim tällä hetkellä kotimaiset kauden juurekset (myös luomua löytyy!). Kävin aiemmin S-marketissa ja nyt Lidliin vaihdettuani ruokalaskut on pienentyneet puolella. Joku sanoi tuolla aiemmin osuvasti, että Lidlissä ei tule tehtyä samanlaisia heräteostoksia kuin esim. Cittarissa.

Ainakin meidän lähimmässä Lidlissä on nykyään myös se paistopiste, mistä saa tuoretta hyvää leipää alle kahden euron. Lidlissä on myös esim. pieni rasia tuorepestoa n. 1e muistaakseni. Tai voit tehdä ison satsin pestoa itse ja pakastaa sen pieninä annoksina. Myös kaikki säilykkeet kuten tomaattimurska on Lidlissä halvempia ja mielestäni ihan hyvän makuisia (olen myös aika tarkka ruoan mausta). Lidlissä myös usein kana, jauheliha ym on halvempaa, vaikka ostankin aina rintafileitä ja naudan jauhelihaa (sieltä saa myös sellaista rotukarjan naudanjauhelihaa joka ei ole kalliimpaa kuin tavallinenkaan). Tuohon jogurttiin annan vinkiksi, osta Lidlistä turkkilaista jogurttia ja maitorahkaa, sekoita niitä samassa suhteessa keskenään niin saa ihanan kermaista jogurttirahkaa. Sitä voit sitten maustaa vaikka millä. Esim itsetehtyä omenahilloa päälle, nams. Lidlissä on myös esim. nuo juustonaksut halvempia kuin s-marketissa, vaikka ostaisitkin Taffelia. Noh, siinä nyt muutamia vinkkejä, en jaksa kaikkea alkaa luettelemaan :D ainiin, se on vielä pakko sanoa että juustotkin on paljon halvempia kuin muissa kaupoissa!

Vierailija
115/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edullisetkin elintarvikkeet Suomessa - esimerkiksi juuri Lidlissä - ovat aivan riittävän hyviä ja taatusti terveellisiä siinä missä sittarista tai Prismasta ostetut kalliimmatkin eväät.

Panostamme kotona ruuanlaittoon, jonka teemme yhdessä. Valmisruokia ostelemme korkeintaan kerran kuussa, jos tullaan esimerkiksi pitkältä reissulta. Tällä säästyy pitkä penni.

Muistakaa, ihmiset, että ruuan hinnassa on suurin osa työtä: miltei kaiken voi todellakin tehdä itse. Valmisruuat voi korvata itsetehdyillä vaihtoehdoilla. Leivät voi leipoa itse. Yrtit voi kasvattaa itse. Pastankin voi tehdä itse. Jogurtin voi tehdä itse - ja maustaa vielä itse poimituilla marjoilla :) Pyykinpesunesteen tekeminen ei tietenkään itse onnistu, eikä muovikassien tai aikakauslehtien, mutta nämäkin voi korvata halvemmilla vaihtoehdoilla, omat kassit mukana kuljettaen ja aikakauslehden kirjastosta lainaten.

Nyt vähän marttailua kehiin! Lopuksi ohje kotitekoiseen jogurttiin, niin ei tarvitse Mövenpickejä ostella (Marttojen ohje):

KOTITEKOINEN JOGURTTI

2 dl maustamatonta jogurttia
2 dl maitojauhetta
2 rkl sokeria
1½ l maitoa
(n. ½ tl suolaa, ei välttämätön)

1. Kuumenna maito kattilassa kiehuvaksi. Jäähdytä kädenlämpöiseksi.
2. Lisää: maitojauhe, sokeri, maustamaton jogurtti (suola)
3. Laita tiivisiin astioihin. Kansi päälle ja anna olla huoneenlämmössä 5 h.
4. Siirrä kylmään.
5. Mausta esim. mansikkaa/mustikkaa/ sokeria/ vanilliinisokeria.

Vierailija
116/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lopettanut maustettujen jogurttien ostamisen niiden järkyttävän sokeripitoisuuden vuoksi. Ostan maustamatonta AB-jogurttia (Pirkkaa, kotimaista, alle 2 e litra), sekoitan siihen Valion pehmeää rahkaa, pakastemansikoita ja kypsän banaanin, sauvasekoittimella sileäksi. Jogurtti, joka maistuu lapsille ja niiden kavereille lisäämättä yhtään sokeria! Paksua ja täyteläistä.

En tajua jogurtinvalmistajien valitusta siitä ettei jogurttien sokeripitoisuutta voi alentaa kun muuten kukaan ei niitä syö. Monta kertaa olen jännityksellä odottanut negatiivista kommenttia tästä sekoituksestani jossa ei ole lisättyä sokeria, mutta noin paristakymmenestä lapsesta vain yksi ei ole siitä tykännyt.

Vierailija
117/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaa ostamasta tuollaisia kalliita ruokia ja siirry peruselintarvikkeisiin.

Vierailija
118/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kiitos ostoslistasta, minä inspiroiduin siitä ja aion lehteä ja muovikasseja lukuunottamatta valmistaa samat ruuat ens vkolla.

Ps. Meillekin on tärkeää MITÄ ruoka sisältää, halpismerkeissä on usein kaikenlaista moskaa ja MITEN se on tuotettu. Esim broileri saisi maksaa enemmänkin, vaikka 20 € / kg jos se olisi tuotettu eläinten hyvinvointia silmällä pitäen.

Vierailija
119/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllähän sä itsekin tiedät mikä on liikaa. Muovipusseista on hyvä lähteä. Ihan varmasti jokaisessa kodissa on kestokasseja. Kerran kuussa katson paljonko autossa on ja lisään niin että siellä on 10 kpl. Mun laukussa on aina 1 iso ja 1 ihan pieni.

Jos ei rahasta pulaa, silloin kannattaa ottaa luomu ihan ensimmäisenä pois. Valmisruuista sen verran, että toi sun broisku on tosi hyvää, ymmärrän täysin miksi sitä ostat.

Itse ostan tomaattimurskaa , ihan perus ja lisään sinne yrttejä. Kesäisin kasvatan parvekkeella mm basilikaa, on tosi helppohoitoinen ja tulee helposti paljon. n kerran viikossa korjaan sadon ja kuivatan lehdet ja käytän ne vuoden mittaan. Aika helppoa hommaa ja kuivattu basilika on kyllä tosi hyvää.

Omassa lapsuudenkodissa ei ikinä ollut sipsejä, max pari kertaa vuodessa oli limppaa, sitä en halua jakaa. On kiva pitää perjantaisin herkkupäivä, esim just katselemalla leffaa yhdessä koko perheen kesken.

Vierailija
120/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oliko tämä joku vitsi? Aivan järjetön ostoslista. Mövenpick-jogurttia ja " en tiedä mistä säästää" :D 

Miten olis euron mozzarella, euron pinaattikeitto ja euron pastakastike...?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi