Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauppalasku taas yli 70 euroa! Missä säästäisin?

Vierailija
31.10.2013 |

Kävin kaupassa ja laskun loppusumma oli 71,88 euroa. Vajaat kaksi kassillista tavaraa. Miksi ruoan täytyy olla näin kallista?

Ostokset:

2 kpl muovikasseja, 0,40 yhteensä

valmisruoka broilerpasta 700 g, 6,85 euroa (mulle lautasellinen huomenna töihin lounaaksi, osa koululaiselle huomenna välipalaksi koulun jälkeen ja loput kenelle sitten syö, jos jää)

6 kol luomukananmunia 2,69

pinaattikeitto 2,49 (koululaisen maanantain välipala kananmunan kanssa)

tomaatti-oliivi pastakastike 390g 1,55 (lauantaina riisin joukkoon)

broilerinfileitä 936 g, 10,25 (lauantain ruoka)

Chili sin Carne-kastike 1,69 (sunnuntain tortilloihin)

pesto 6,19 (luomua, ainoa, jossa ei ollut cashwepähkinöitä, lauanrain ruokaan)

pyykinpesuneste 3,49

välimeren salsa 1,69 (johonkin ensi viikon ruokaan)

mozzarella bufala 125 g, 2,39 (lauantain ruokaan)

1 kpl sitruuna 0,39

juustonaksupussi 2,69 (perjantain koko perheen leffaillan napostelu)

5 kpl puffetbanaanijäätelöitä, 4,79 (lapsen toive nimipäivätarjoiluksi)

leipä 3,49

2 kpl mövenpick-jogurtteja yhteensä 2,60

kastanjoita 10 kpl, 2,69 (en ole koskaan itse paahtanut kastanjoita ja kun noita oli kaupassa, ajattelin huomenna kokeilla)

1 kpl viili 0,45

basilikaruukku 1,99 (lauantain ruoka)

siivouskäsineitä 10 paria, 1,60

rilla pitsapohjia 1,99 (mainonnan uhri, joo, tehdään noista pitsoja perjantaina)

The Simple Things-aikakauslehti 9,90

Ainoa, mistä keksin, että olisi voinut säästää, on tuo aikakauslehti. Mutta kai mullakin jotain hupia saa olla? Pestoa olisi saanut puolet halvemmalla, mutta niissä oli kaikisa cashew-pähkinöitä, jota ei voi olla ruoassa yhden allergian vuoksi.

Broilerpata tulisi varmaan halvemmaksi itsetehden, mutta tänään en ehdi huomista varten nyt köksätä ja tuo on hyvänmakuista ja laadukasta, Suomessa valmistettua valmisruokaa. Pinaattikeiton kanssa sama juttu, pitäis varmaan itse keittää, mutta tuleeko halvemmaksi sitten... Ja sitä ei mies eikä kuopus syö, joten pitäisi olla muuta ruokaa lisäksi.

Jätskit ja naksut oli toki turhia, mutta saa kai viikonloppuna ja nimpparina joku herkku olla.

Basilika olisi tullut halvemmaksi torilla, mutta sinne olisi pitänyt lähteä erikseen autolla.

Viikonlopuksi pitää huomenna vielä ostaa: lisää leipää, maitoa, vihanneksia, lisää jogurttia, tacokuoret, jauhelihaa, leikkelettä, pitsanpäälliset.

Neuvokaa mua, miten saisin ruokakauppalaskut pienemmäksi!

Kommentit (137)

Vierailija
21/137 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 11:00"]

Meidän kahden aikuisen perhe käyttää ruokaostoksiin noin 200-230 euroa kuussa. Ostamme luomuna kaikki kasvikset ja lihat, mutta jauhoja, pastaa, riisiä tms. ostamme myös "tavallisena". Meillä ei syödä lainkaan eineksiä (paitsi parin kuukauden välein maksalaatikkoa <3), joten siinä säästyy pitkä penni, joten luomulaatuisten kasvisten ja lihojen ostaminen ei näy ruokalaskussa juurikaan. Meillä tehdään jugurtti itse ja leivistä leivotaan ainakin 80% itse, herkkuhetkiin leivon pullia tai mitä nyt mieli tekee ja sipsejä tehdään itse sen verran, että herkkuhimo talttuu (yleensä yksi isohko peruna kummallekin). Näistäkin säästöistä kertyy iso summa kuussa.

Emme pihistele ja vertaile hintoja tai käy kaupoissa tarjousten perässä kuin satunnaisesti. Käymme Stockalla, S-marketissa, K-supermarketissa ja Lidlissä ihan fiiliksen mukaan, koska ne kaikki ovat työmatkojemme varrella. Papuja, riisiä, linssejä ja muuta vastaavaa käymme ostamassa isoissa pakkauksissa etnokaupoista. Kaupassa käymme yleensä kerran viikossa, jolloin lasku on suunnilleen sen 50 euroa.

Luomu ei välttämättä tarkoita siis sitä, että ruokalasku paisuu älyttömäksi. Tosi paljon riippuu ihan ruokailutottumuksista. Jos on totuttu syömään isoja annoksia ja joka aterialla reilu määrä lihaa, niin tietenkin sellaisessa perheessä ruokalasku on suurempi, etenkin jos ostaa lihan luomuna. Meillä syödään melko kasvispainotteisesti ja niin, että ainakin yksi päivä viikossa on täysin lihaton, joten se osaltaan selittää meidän luomuruokalaskun pienuutta. Ruokatottumuksiakin voi kuitenkin muuttaa.

Jos AP kuitenkin pystyy tekemään tällaisia ostoksia ilman, että elämä muuten muuttuisi hankalaksi rahanpuutteen vuoksi, niin ei ruokailu- ja ostostottumuksia ole pakko muuttaa. Muistan itsekin, kun muutin Keski-Euroopasta takaisin Suomeen, kuinka vaikea oli hahmottaa kaupassa hintoja (en asunut euroa käyttävässä maassa) ja oppia ostamaan täällä fiksusti, joten ymmärrän hyvin miltä AP:sta tuntuu.

Ruuanlaittoa kannattaa opetella, vaikka aluksi siihen tuntuukin uppoavan aikaa. Mitä enemmän sitä tekee, sen rutinoituneemmaksi homma muuttuu ja sitä myötä se myös sujuu nopeammin. Jos kanapastan tekemiseen siivouksineen kuluu tällä hetkellä tunti, niin kun on tehnyt samaa ruokaa neljä, viisi kertaa, aikaa kuluu enää 20 minuuttia.

Aiemmin mainittuun Marttojen jugurttiohjeeseen kommentoisin, että sokeria ei ole pakko lisätä ja maitojauhe tekee jugurtista kiinteämpää, mutta sekään ei ole pakollinen. Jugurttia voi hapattaa pidempäänkin kuin tuon mainitun 5 tuntia. Itse laitan jugurtin tulemaan aina iltaisin ennen nukkumaanmenoa ja aamulla jugurtti on valmis.

[/quote]

Jaksaisitko kertoa millainen kauppalista teillä on ja mitä teette ja syötte arkisin? Miten kaksi ihmistä pärjää 50€/viikossa?! Syöttekö tulitikkuaskon kokoisia annoksia? Tai syöttekö paljon jotain kasviskeittoja?

Meillä menee rahaa toki turhuuksiinkin esim. mies haluaa juoda limua ja ne maksavat n. 3€/pullo sekä hän napostelee iltaisin leikkeleitä. Kolmen-neljän euron paketti katoaa hups vaan sen suuhun. Sitten on lisäksi molempien viikonloppuherkut. Meillä menee varmaan noin tonni kuussa ruokaan, koska s-bonusotteesta näkee paljonko on mennyt prismaan ja s-markettiin ja siihen päälle stockan valmistiskin ruoat (ne ovat taas niitä omia valintoja, jotka voi jättää pois).

t. 57

Vierailija
22/137 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 22:23"]

Tämän täytyy olla provo. Ei KUKAAN osta moisia ja mieti tuskissaan että missä voisi säästää!

[/quote]

Aivan. Miten ihmiset ovat viitsineet sivutolkulla keskustella asiasta joka on selvä vitsi.  En uskonut että kukaan tarttuisi noin selvään provoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/137 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 08:01"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 22:23"]

Tämän täytyy olla provo. Ei KUKAAN osta moisia ja mieti tuskissaan että missä voisi säästää!

[/quote]

Aivan. Miten ihmiset ovat viitsineet sivutolkulla keskustella asiasta joka on selvä vitsi.  En uskonut että kukaan tarttuisi noin selvään provoon.

[/quote]

Miten niin, olethan sinäkin täällä. Siksi toiseksi hyvin mielenkiintoinen ketju. Näkee hienosti millaisia harha- ja ennakkoluuloja ihmisillä on ruoka-asioissa.

Joku kirjoitti, että kaupan halpamerkki atrian valmistama (siis sama tuote). Tämä ei pidä ollenkaan paikkansa tuotteessa voi olla ihan eri raaka-aineet. Eikä se kerro myös lihan alkuperästä se mainitaan erikseen.

Sitten lidl... Peruselintarvikkeet liha, kala (pakaste), pakastevihannekset, juusto, kotimaiset vihannekset jne. eivät todellakaan ole ratkaisevasti edullisempia. Varsinkin jos täytyy käydä vielä jossain toisessa kaupassa täydentämässä valikoimaa niin säästöt hukkuu siihen.

Ruuan itse tekeminen ei välttämättä vie aikaa paljon. Varsinkin kun tekee isompia annoksia, jos voi pakastaa. Kun käyttää sopivasti puolivalmisteita aikaa kuluu vähemmän ja rahaa hieman enemmän... Tasapainoilua...

Mitä erikoisempaa ruokaa haluaa, sen kalliimpaa se yleensä on, mutta siinäkin voi säästää vertailemalla. Jos haluaa kallista jugurttia niin sit haluaa. Minusta valion on ihan syötävää, mutta en osta sitäkään paljon kun sekin maksaa ja tulen aivan hyvin toimeen ilmankin.

Pahus, ketju oli niin pitkä että unohdin jo mihin piti kommentoida vielä.

Elämä on täynnä valintoja. Onneksi.

Vierailija
24/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea listaasi, mutta paljonko ruokaan menee kuukaudessa? Kuinka monelle hengelle? Meillä 1200e 6 hengelle

Vierailija
25/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ruuat ja kastikkeet itse, pitsapohjat myös.

Vierailija
26/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostoksesi ovat lähinnä valmisruokaa, eineksiä ja herkku. 

No lehti pois, tee itse pitsapohja ja pasta... 

Ja noi luomu tuotteet on törkeen kalliita... 

Näillä laskusta lähtee parikymppiä pois

Vierailija
27/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttäisi olevan tosi paljon valmisruokia ja -kastikkeita. Niistä  se lasku kertyy.

Vierailija
28/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se lehti ja se valmsiruoka on melkein 17 euroa!

Ja osa noista kamalan kalliita valntoja, joista löytyy selvästi halvempi ja yhtä hyvä vaihtoehto.

Helposti säästäis niissäkin toistakymppiä varmaan tai ainakin monen monta euroa.

Vierailija
29/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 19:45"]

Ostokset:

2 kpl muovikasseja, 0,40 yhteensä, Käytä kestokasseja

valmisruoka broilerpasta 700 g, 6,85 euroa (mulle lautasellinen huomenna töihin lounaaksi, osa koululaiselle huomenna välipalaksi koulun jälkeen ja loput kenelle sitten syö, jos jää) Broileripastaa ei tee kauan itsekään!

6 kol luomukananmunia 2,69 , Halvempi munia! luomu on vain rahastusta

pinaattikeitto 2,49 (koululaisen maanantain välipala kananmunan kanssa)

tomaatti-oliivi pastakastike 390g 1,55 (lauantaina riisin joukkoon) , Ei ole vaikea tehdä itsekään

broilerinfileitä 936 g, 10,25 (lauantain ruoka)

Chili sin Carne-kastike 1,69 (sunnuntain tortilloihin)

pesto 6,19 (luomua, ainoa, jossa ei ollut cashwepähkinöitä, lauanrain ruokaan), törkeän kallis! pois kokonaan mieti korvaava tai tee itse

pyykinpesuneste 3,49

välimeren salsa 1,69 (johonkin ensi viikon ruokaan)

1 kpl sitruuna 0,39

leipä 3,49

2 kpl mövenpick-jogurtteja yhteensä 2,60 , sika kalliita!

kastanjoita 10 kpl, 2,69 (en ole koskaan itse paahtanut kastanjoita ja kun noita oli kaupassa, ajattelin huomenna kokeilla)

1 kpl viili 0,45

basilikaruukku 1,99 (lauantain ruoka)

rilla pitsapohjia 1,99 (mainonnan uhri, joo, tehdään noista pitsoja perjantaina), tee itse

The Simple Things-aikakauslehti 9,90 , kallis ja tarpeeton

[/quote]

Vierailija
30/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kpl muovikasseja, 0,40 yhteensä = ota omat kassit mukaan!

valmisruoka broilerpasta 700 g, 6,85 euroa = valitse halvempi vaihtoehto!

6 kol luomukananmunia 2,69 = osta tavallisia munia!

pinaattikeitto 2,49 = halpamerkit kehiin, maksavat euron!

tomaatti-oliivi pastakastike 390g 1,55 = osta tomaattimurskaa ja mausta!

broilerinfileitä 936 g, 10,25 = opettele tekemään ruokaa muista kuin fileistä!

välimeren salsa 1,69 = osta vain, jos tiedät mihin se menee!

mozzarella bufala 125 g, 2,39 (lauantain ruokaan) = aivan turha, määrä mitätön!

juustonaksupussi 2,69 = saat puoleen hintaan halppismerkiltä!

leipä 3,49 = tee itse tai vertaile hintoja, esim. Lidlissä 1kg leipä 1,99€!

2 kpl mövenpick-jogurtteja yhteensä 2,60 = osta edullisempaa merkkiä!

basilikaruukku 1,99 = osta kuivattua tilalle!

The Simple Things-aikakauslehti 9,90 = lue kirjastossa vastaava lehti!

Tylsiä neuvoja, mutta näillä saisit kauppalaskusi pienentymään puolella. :) Otin pois ne, joihin en keksinyt mitään.

Vierailija
31/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvempia leipiäkin löytyy.Samalla hinnalla saa melkein 3 paahtoleipä pakettia.Pitääkö olla luomukanan munaa?Itse olen ostanut 3 kennoa a 12kpl yhteensä 3e.

Hinnalla se meilläkin on väliä,ei luomulla tai lähiruualla valitettavasti.Huomasin viime kerralla kaupassa ottaneeni vahingossa luomu leipäpaketin käteen ja sanoinkin ääneen:ei mitään luomua.Laitoin pois.

Vierailija
32/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peston voi tehdä itse. Pois valmisruoat. 

Vierailija
33/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi ap, kaikella rakkaudella.. etkö tosiaan itse keksi, mikä on pielessä ostoksissasi? Ei se haittaa, jos sulla on varaa noihin valmistuotteisiin ja kalleimpiin jugurtteihin ym.. mutta hyvin hyvin helposti kulusi saa puolitettua tai vieläkin pienennettyä. Hyvät vinkit olet jo saanut.

Toki joskus voi ostaa herkkua tai sitä suosikkituotetta hinnasta piittaamatta, mutta nopeasti oppii tykkäämään edullisemmastakin vaihtoehdosta JOS on pakko.

Vierailija
34/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 jugurttia 2,60e... Järkyn hintaista...jugurttiakin saa 38snt purkki! Oikeastajan lähes koko ruokalaskusi oli täynnä ylihintaista tavaraa...... !

Vierailija
35/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pääsisikin 70e:lla! Viisihenkisessä perheessä kauppalasku näyttää vähintään 100€ ja kaupassa käydään pari kertaa viikossa. Viimeksi on käyty maanantaina, joten huomenna menee varmaan sellaiset 120€ ruokiin. Mutta toisaalta halutaan syödä hyvälaatuista ruokaa eikä mitään sika-nautaa ja makaronia

Vierailija
36/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin jää luomut ja reilut kauppaan! ne ei ole mitään muuta kuin markkinamiesten keksintöjä ottaa sikahintaa!

Vierailija
37/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole suunnitelmallisempi. Käykö sinulle jatkuvasti niin, ettet ehdi tehdä ruokaa seuraavaksi päiväksi? Ennakoi tällaiset tilanteet ja kokkaa vaikka viikonloppuna isompia satseja pakkaseen.

Lehteä perustelet sillä, että jotain hupia pitää olla. Toki, mutta ilmeisesti haluat säästää, joten tässä voisi olla hyvä kohde. Jos tuo lehti ei edusta mitään huippujournalismia, saman tyyppisiä juttuja löytyy varmasti netistä ihan ilmaiseksi vähän googlailemalla. Omasta mielestäni monet muoti- ja kauneusblogit yltävät ihan samaan ja usein parempaankin kuin tusinanaistenlehdet. Lehtiä saa myös ilmaiseksi kirjastosta. Pääkaupunkiseudun kirjastoissa on tietääkseni myös palvelu, jossa lehtiä voi lainata virtuaalisesti omalle koneelle.

Vierailija
38/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda valmiskastikkeet kotitekoisiin lisukkeisiin ja leivo itse pizzapohjat & pitaleipää. Cashew-pähkinätöntä pestoa voi tehdä pienen erän ja käyttää ylijääneitä pähkinöitä, parmesania yms. muissa ruoissa vielä pitkään. Jos ruokakaupasta löytyy juustotiski ja pähkinöitä irtomyynnissä, niitä voi tietty ostaa vain tarvittavan määrän. Meillä merkittävän säästön tekevät leivän leipominen itse ja kausikasvisten käyttö lisukkeina. Lihaan ja kalaan on hyvin varaa pari kertaa viikossa, kun muistetaan hyödyntää muihin ruokiin linssejä, papuja ja juureksia. 2 aikuista ja 10 kk suolattomia perheruokia aloitteleva vauva, ruokamenot max. 500 € / kk. Pesuaineet yms. taloustavara mukana summassa. Herkuttelut yleensä ulkona max. 1 krt/vko, ne menee vapaa-ajan budjetista. Kotiherkutteluita varten leivotaan itse, ja olet oikeassa siinä, että ne on ehkä turhia, mutta eivät siltä tunnu :)

Vierailija
39/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kpl muovikasseja, 0,40 yhteensä No tähän voisi sanoa että ota omat kauppakassit mukaan, mutta ei kukaan ota, en minäkään

valmisruoka broilerpasta 700 g, 6,85 euroa (mulle lautasellinen huomenna töihin lounaaksi, osa koululaiselle huomenna välipalaksi koulun jälkeen ja loput kenelle sitten syö, jos jää) Silloin kun sinulla on aikaa, tee itse vastaava ruoka ja laita pakastimeen. Saat varmasti hinnan puolittumaan tuosta.

6 kol luomukananmunia 2,69

pinaattikeitto 2,49 (koululaisen maanantain välipala kananmunan kanssa) Kuten jo tiedätkin, tee itse. Lisäksi tuo on aika kallis, mun mielestä pakastealtaasta saa Apetitin pinaattikeiton alle kahteen euroon.

tomaatti-oliivi pastakastike 390g 1,55 (lauantaina riisin joukkoon) Jos teillä on lähellä Lidl, niin kaikki tällaiset purkkikastikkeet ovat siellä edullisempia kuin perusmarketissa. Muistaakseni eurolla saa purkillisen. Jos et käy usein Lidlissä, hamstraa näitä kun käyt.

broilerinfileitä 936 g, 10,25 (lauantain ruoka) No näitä ei varmaan paljon halvemmalla saa.

Chili sin Carne-kastike 1,69 (sunnuntain tortilloihin) Tortillat on aika kallista ruokaa ylipäätään, kun pitää olla erilaisia kastikkeita ja tahnoja monenlaisia. 

pesto 6,19 (luomua, ainoa, jossa ei ollut cashwepähkinöitä, lauanrain ruokaan) Tämä on aivan järjettömän kallis! Kotitekoisen peston saat varmasti tehtyä eurolla.

pyykinpesuneste 3,49

välimeren salsa 1,69 (johonkin ensi viikon ruokaan) Taas tällainen kallis valmiskastike. Niitä on listassa huomattavan monta.

1 kpl sitruuna 0,39

leipä 3,49 

2 kpl mövenpick-jogurtteja yhteensä 2,60

1 kpl viili 0,45

basilikaruukku 1,99 (lauantain ruoka) Tästä basilikasta olisit saanut tehtyä sen pestonkin..

rilla pitsapohjia 1,99 (mainonnan uhri, joo, tehdään noista pitsoja perjantaina)

The Simple Things-aikakauslehti 9,90  Tämän jo tajusit itsekin.

Vierailija
40/137 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 19:48"]

En jaksa lukea listaasi, mutta paljonko ruokaan menee kuukaudessa? Kuinka monelle hengelle? Meillä 1200e 6 hengelle

[/quote]

Mun täytyy laskea. Meillä on budjetoitu 4:lle 1400 euroa/kk, sis. kauppalaskut, sähköt, veden, vastikkeen. Mutta se ei kyllä ihan riitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän