Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako ex-puolison sukunimeä antaa eteenpäin?

Vierailija
31.10.2013 |

Sekava otsikko mutta siis: jos olen avioituessani ottanut mieheni nimen, tulee ero, niin voinko antaa tätä ex-mieheni nimeä eteenpäin, tulevalle puolisolle tai uusille lapsille? Hypoteettinen kysymys, mutta mielenkiinnosta kysyn. Yritin googlettaa mutten varmaan osannut käyttää oikeita hakusanoja. Luulen, ettei nimeä saa antaa uudelle puolisolle, mutta entä sitten lapset?

Kommentit (172)

Vierailija
161/172 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on erikoista, ettei ex-puolison nimeä saa antaa uudelle puolisolle, mutta lapsille voi (joilla ei ole mitään tekemistä sen ex-puolison kanssa). Mutta jos laki on sellainen niin on. 

Kannattaa kyllä hyvin tarkkaan avioituessa miettiä minkä nimen ottaa/pitää, koska erotessa voi tullakin se tilanne, että ex-puoliso synnyttää/siittää uusia lapsia joilla on SINUN sukunimesi. Paras vain, että kaikki pitävät sen oman, naimattoman sukunimensä.

Vierailija
162/172 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitenkäs perustelette sen, että jotkut ottavat avioliiton yhteydessä jonkun muun sukunimen kuin kummankaan puolison tyttönimen? Mun tuttavani tekivät näin, kun molemmat olivat tavallisia Virtasia. Ottivat vaimon suvusta jo lähes kokonaan kadonneen sukunimen käyttöön. Vaimon isoisoisoäiti oli viimeksi tuota käyttänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/172 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 12:53"]

mitenkäs perustelette sen, että jotkut ottavat avioliiton yhteydessä jonkun muun sukunimen kuin kummankaan puolison tyttönimen? Mun tuttavani tekivät näin, kun molemmat olivat tavallisia Virtasia. Ottivat vaimon suvusta jo lähes kokonaan kadonneen sukunimen käyttöön. Vaimon isoisoisoäiti oli viimeksi tuota käyttänyt.

[/quote]

Av:n logiikalla kumpikaan ei saa antaa sitä sukunimeä eron jälkeen seuraavalle puolisolleen...

Vierailija
164/172 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 12:57"]

[/quote]

Av:n logiikalla kumpikaan ei saa antaa sitä sukunimeä eron jälkeen seuraavalle puolisolleen...

[/quote]

Ei sitä tarvitse mitenkään perustella, se lukee laissa. Henkilö voi vaihtaa nimensä omassa suvussa esiintyneeseen nimeen. Avioliiton yhteydessä tämän nimen voi myös puoliso ottaa itselleen. Eron jälkeen puoliso ei voi antaa tätä nimeä seuraavalle puolisolle, koska hän on saanut sen avioliitossa.

Vierailija
165/172 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

me olemme ainakin mun ex-miehen nimellä (minä+lapset+meidän lapset ja uusi mieheni)

Vierailija
166/172 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 42:lle

Miksi naisen (tai miehen) pitää se nimensä vaihtaa naimisiin mennessä? Jos nimi on osa "omaa identiteettiä", niin eikö se kannata pitää sen sijaan että vaihtaa?

Minä ajattelen juuri noin, en vaihtanut tyttönimeäni pois koska nimi on osa omaa identiteettiäni ja haluan "elää ja kuolla" tällä nimellä.

Varsinkin nykyään moni menee naimisiin ns. varttuneemmalla iällä, (jos esim. hartaimmat uskovaiset unohdetaan) niin aika harva menee 20-v naimisiin, iso osa vasta n. 30-v jolloin sitä uraa on luotu ns. tyttönimellä, joten tuolla perusteella ei kannatta nimeä vaihtaa naimisiin mennessä.

Lisäksi jos on aidosti tunnettu henkilö (esim. niissä omissa työpiireissä) niin kyllä sen nimenvaihdon KAIKKI saavat selville. Voi tehdä niin että lähettää kaikille esim. sähköpostilla viestiä asiasta, ja ohjaa esim. seuraavan vuoden ajan sähköspistit siitä vanhasta osoitteesta uuteen.

Mutta jos ajatellaan esim. Laila Hirvisaarta, joka on Suomen tunnetuimpia ja luetuimpia kirjialijoita, niin ei kukaan enää edes "muista" että oli monen vuosikymmenen ajan "Hietamies".

Hauskaa on myös se, että yleensä ne ex:än nimeen juuttuvan ovat niitä "Päivi Hiltusia" joiden mielestä Hertzberg vaan on niin paljon kivempi nimi... Eivätkä halua vaihtaa. Jos miehen sukunimi on "Sikiö" niin harva a) vaihtaa sen nimekseen b) pitää sitä eron jälkeen.

Vierailija
167/172 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sen voi selittää yksinkertaisesti sukunimilailla.

"10 §

Sukunimen muuttamisen edellytykset

Sukunimi voidaan muuttaa uudeksi sukunimeksi, jos hakija selvittää,

--

2) että uudeksi sukunimeksi esitetty nimi on aikaisemmin ollut hänellä tai vakiintuneesti kuulunut hänen esivanhemmilleen ja sukunimen muuttamista on pidettävä tarkoituksenmukaisena;"

Käytännössä siis vaimo ottaa sukunimilain nojalla itselleen sukunimen, joka hänen esivanhemmillaan on ollut, ja mies ottaa avioliiton yhteydessä nimen, joka hänen puolisollaan viimeksi on ollut naimattomana ollessaan.

Vierailija
168/172 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 17:52"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 16:59"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 16:42"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 16:42"]

Vastapuolen haukkuminen kuvaa argumenttien loppumista. Ei löydy finlexistä 

[/quote]

Kannetta ajetaan esinnäkin käräjäoikeudessa, joiden päätöksiä ei Finlexistä löydy.

Eikä sieltä löydy muutenkaan kuin merkittävimpiä ennakkotapauksen luonteisia ratkaisuja eri oikeusasteista. Kaikkia ratkaisuja ei löydy edes kyseisen oikeusasteen erillishaulla netistä; vaikka tietäisi ratkaisun numeron. Kaikkia kun ei julkaista, vaikka ne julkisia ovatkin. Saat ihan keskenäsi käydä paikanpäältä pyytämässä ratkaisun nähtäväksesi taikka siitä kopiot. 

[/quote]

Käräjien ratkaisuja ei löydy, eivätkä ne liity tähän. Vaikka täällä tämä vaikuttaa riita-asialta, tämä on hallintoratkaisu. Kun asia menee tyhmyydestä puhumiseen, voisi kysyä, millä ammattitaidolla täällä ylipäätään puhutaan hallintoratkaisuista, kun ei edes tiedetä missä ratkaisuja käsitellään. Viranomaisratkaisut ratkaistaan hallintaoikeudessa tai viime kädessä KHO:ssa. Googlaapa, hallintaoikeuksien ratkaisuja löytyy finlexistä.

[/quote]

Googlaa kuule keskenäsi. Nimilain 24 §:n; josta olet koko ajan jankannut; mukaan kannetta ajetaan nimenomaan käräjäoikeudessa.

Finlexistä ei edelleenkään löydy kuin hyvin pieni osa kaikista Suomessa tehdyistä oikeuden ratkaisuista. Kukin oikeusaste päättää itse mitä siellä julkaistaan. Viranomaisten tekemiä ratkaisuja jonkin av-mamman uuden ex-ukon sukunimestä sieltä on ihan turha etsiä. 

[/quote]

24 § ei liity millään tavalla keskustelun aiheeseen.

Vierailija
169/172 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 14:07"]

[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 13:26"]

[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 10:28"]7 § Puolisoiden yhteinen sukunimi

Avioliittoon aikovat voivat avioliittoon mennessään yhdessä päättää, että he ottavat yhteisen sukunimen. Yhteiseksi sukunimeksi voidaan ottaa se sukunimi, joka jommallakummalla heistä viimeksi oli naimattomana ollessaan. Yhteinen sukunimi on ilmoitettava ennen vihkimistä vihkijälle.

--

Toisin sanoen naimisiin mentäessä voi siis ottaa yhteiseksi sukunimeksi vain sen nimen mikä toisella on ennen naimisiin menoa, joka siis eronnella naisella on perinteisesti yleensä edellisen avioliiton miehen sukunimi.

[/quote]

Mä tulkitsen tän taas ihan toisin. Miksi tuossa laissa olisi erikseen mainittu tuo tummennettu kohta, jos kerran naimisissa voi olla vain yhden henkilön kanssa kerrallaan? Eli mun mielestä naimaton tarkoittaa tässä tapauksessa tilannetta ennen kuin on mennyt ensimmäistä kertaa naimisiin.

[/quote]

"viimeksi oli naimattomana ollessaan"

Onhan tuo vähän hassusti sanottu laissa, miksi pitää mainita että viimeksi, kun naimaton voi olla vain kerran?!? Ihan sama kuin puhuttaisiin siitä kun viimeksi oli alaikäinen.

[/quote]

Tarkoittaa sitä nimeä, joka on käytössä avioituessa. Ei sitä, jonka vaihtoi hienompaa hakemuksesta 18-vuotiaana. 

Vierailija
170/172 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen exän nimen voi antaa lapsille. Äidin sukunimi tulee lapsille aina, jos ei muuta ilmoiteta. Silloin on ihan sama onko nimi entisen miehen. Uusi puoliso ei voi ottaa toisen ex miehen sukunimeä.

Vierailija
171/172 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kansan yleistiedolle on tapahtunut, kun ei edes siviilisäätyjä tunneta. Naimaton, naimisissa, eronnut, leski ja nykyisin vielä rekisteröityneessä pari suhteessa.

Vierailija
172/172 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme