Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pärjäämmekö 70-luvun vaunuilla?

Vierailija
30.09.2013 |

Hei! Tässä pienituloinen pariskunta esikoista odottamassa. Mietimme, että hankkisimme vauvalle ainakin kantoliinan ja vanhat, edulliset vaunut. Sellaiset samettipintaiset, neljällä isolla pyörällä, joissa meitäkin on aikanaan kuljetettu.

Onko kenelläkään kokemuksia, ovatko toimivat nykyelämässä? Vai pitäisikö olla uudet kaikilla systeemeillä? Käytämme välillä autoa, mutta autokopan lukitseminen vaunuihin ei tunnu tällä hetkellä välttämättömältä. Onko se sittenkin sitä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäätte kyllä. Autokuljetuksia varten erillinen koppa, käsittääkseni niitä voi jostain lainatakin pientä korvausta vasteen.

Vierailija
2/13 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pärjää, tosin luulen että hyväkuntoiset 70-luvun kärryt on aika hinnoissa. Edullisesti saa 90-luvun lopun ja 2000-luvun alun merkkivaunuja. Meillä tuon aikakauden briot. Ei ne mitkään kaunokaiset ole mutta erittäin hyvin ajavat asiansa. Olisi ollut varaa ihan mihin tahansa vaunuihin ja systeemeihin, mutta en näe mitään järkeä ostaa aina uutta, arvovalinta kysymys, kierrätystä muutenkin kannatan. Eikä itselläni ole ainakaan tarvetta brassailla viimesenpäälle trendikkäillä vaunuilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa! Olisin hankkinut itsekin jos olisin törmännyt aiemmin. Ne ovat reilunkokoiset ja ah niin ihanan retrot! (: Mä aion hankkia vaihteettoman jupiter- pyörän, siinä on ihanan isot renkaat ja on hyvä ajaa ( Niidenkin kultakausi oli 70-80 luvulla). Jupiterin takkarille on hyvä asentaa lapsen istuin!

Vierailija
4/13 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäätte varmasti hyvin, jos renkaat ovat vielä kunnossa. Autossa ne vievät varmasti paljon tilaa. Itse en voisi ostaa noin vanhoja vaunuja, koska olen sen verran pöpökammoinen, että vaunujen kankaat joutuisi vaihtamaan ennen kuin lapseni niihin suostuisin laittamaan.

Vierailija
5/13 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 13:55"]

Pärjäätte varmasti hyvin, jos renkaat ovat vielä kunnossa. Autossa ne vievät varmasti paljon tilaa. Itse en voisi ostaa noin vanhoja vaunuja, koska olen sen verran pöpökammoinen, että vaunujen kankaat joutuisi vaihtamaan ennen kuin lapseni niihin suostuisin laittamaan.

[/quote]

Saahan ne hyvin pestyä!

Vierailija
6/13 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette pärjää, eihän noissa vanhoissa vaunuissa ole turvatyynyjä, ajonvakautusta, ESP:tä, ELD:tä, ABS:ää eikä ATM:ää. Hiilidioksidipäästötkin on varmasti järkyttävät!

Vierailija
7/13 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen on pakko olla tämän vuoden Yippiti. Muuten lapsestasi tulee luuseri.

Vierailija
8/13 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 13:53"]

Ihanaa! Olisin hankkinut itsekin jos olisin törmännyt aiemmin. Ne ovat reilunkokoiset ja ah niin ihanan retrot! (: Mä aion hankkia vaihteettoman jupiter- pyörän, siinä on ihanan isot renkaat ja on hyvä ajaa ( Niidenkin kultakausi oli 70-80 luvulla). Jupiterin takkarille on hyvä asentaa lapsen istuin!

[/quote]

Kannattaa hankkia jostakin vanha lastenistuin. En löytänyt omaan vanhaan "mummopyörääni" sopivaa istuinta kaupoista, koska tarakka on leveämpi kuin nykyisissä pyörissä. Kaupassa myytävät istuimet on suunniteltu uusille pyörille...

Vierailija
9/13 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän millaiset vanhat vaunut ja mihin vuodenaikaan lapsi syntyy. Mulla oli tammivauvalla retrovaunut ja toimi ihan hyvin - niin kauan kun ei ollut liikaa lunta. Toisaalta eipä ne uudemmat rattaatkaan hangessa kulje. :D Ehkä todellisin ongelma oli se, että työntöaisa on noissa todella vanhoissa vaunuissa aika matalalla ja mieheni on lähes 190cm pitkä, vaunujen työntäminen oli hänelle vaikeaa.  :( Mä en ainakaan nähnyt tarppeelliseksi sitä travelsystemia. Ihan hyvin vauvan voi siirtää kaukalosta vaunuihin. :) Kantoliina oli kovassa käytössä molempien lasten alkutaipaleella ja niitä saa aika edullisesti käytettynä. :)

Ei vauva tarvitse materiaa ympärilleen, vauva tarvitsee vanhemmat, vaatteita, ruokaa ja rakkautta. Kaikki muu on vain elämää helpottavaa sälää. ;) Esikoisen aikana sain ja ostin kaikkea mahdollista, tokan odotusaikana tein ensin listan sillä periaatteella, mitä tarvitsen(haluan) ja sitten kävin listan läpi jättäen vain kaiken, mitä ilman ei pärjätä. Sitten valkkasin alkuperäiseltä listalta yhden, minkä puhtaasti halusin, vaikka ilmankin olisi pärjännyt. :) Tokan lapsen hankintoihin meni noin 300 euroa(tähän sisältyy pinnasänky + uutena ostettu patja, turvakaukalo, retrovaunut, kantoliina, rintapumppu, vaatteita ja kestovaippoja.  Esikoisen hankintoihin varmasti puolet enemmän, kun ostettiin vaunut ja muuta sellaista uutena.

Onnea odotukseen. :)

Vierailija
10/13 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunuja tarvii loppujenlopuks niin vähän aikaa ettei kyllä ole järkeä ostaakaa jotain kalliita. Mun vauva on n. 5kk eikä mahdu enää vaunun koppaan, onneks kuitenkin ostin kombit niin saa niistä rattaat ja lämpöpussin niihin talveks.

Vierailija
11/13 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-15 vuotta vanhoja vaunuja saa varmasti (lähes) ilmaiseksikin. Sen sijaan voisin kuvitella, et noin vanhat olisi jo vintagea ja hintaakin alkaa olemaan. Ihanan näköisiä 70-luvun vaunut, kun tulee kaupungilla vastaan. :)

Turvakaukaloita saa käytettynä tosi edullisesti myös.

Vierailija
12/13 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan pärjätty kahden lapsen verran makuuvaunuilla + kantoliinalla. Vaunut oli lähinnä parvekeunilla käytössä ja muuten oli kantoliina aktiivisessa käytössä. Esikoinen oli suunnilleen 1,5-vuotias kun hankittiin avorattaat kauppareissuja helpottamaan. Ollaan autottomia ja kun lapsi siirtyi selkään matkaamaan niin ostoksia ei voinut kantaa repussa. Nyt kuopuskin on jo 4-vuotias eikä kertaakaan ole tullut mieleen, että olisi pitänyt olla ne kalliit nykyaikaiset vaunut.

Vierailija
13/13 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 14:18"]

Vaunuja tarvii loppujenlopuks niin vähän aikaa ettei kyllä ole järkeä ostaakaa jotain kalliita. Mun vauva on n. 5kk eikä mahdu enää vaunun koppaan, onneks kuitenkin ostin kombit niin saa niistä rattaat ja lämpöpussin niihin talveks.

[/quote]

70-lukulaiset on todella paljon tilavammat kuin nykyiset vaunut, saati ahtaat kombit. Kombeissakin kovakoppaiset on tilavampia kuin pussukat. Kannattaa pitää mielessä jos haluaa laittaa siomman vauvan talvella ulso nukkumaan, niin kaikkiin systeemeihin ei vain mahdu lämmikkeet mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi