Saako ex-puolison sukunimeä antaa eteenpäin?
Sekava otsikko mutta siis: jos olen avioituessani ottanut mieheni nimen, tulee ero, niin voinko antaa tätä ex-mieheni nimeä eteenpäin, tulevalle puolisolle tai uusille lapsille? Hypoteettinen kysymys, mutta mielenkiinnosta kysyn. Yritin googlettaa mutten varmaan osannut käyttää oikeita hakusanoja. Luulen, ettei nimeä saa antaa uudelle puolisolle, mutta entä sitten lapset?
Kommentit (172)
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 11:01"]
Hihi, luovutan. Ainoa sinänsä mielenkiintoinen kohta on tuo, jos ottaa suvusta löytyneen nimen eron jälkeen, maalaislogiikka sanoisi, että sen saisi antaa eteenpäin, mutta varmaksi tätä en tiedä. Mies jo varoittikin, että uppoan tähän suohon, jos yritän puhua laista, joten jätän nyt nuo tahallaan tappelevat tappelemaan keskenään.
- Aiempi juristi
[/quote]Voi olla juristille selvää, mutta tavallinen Maija Meikäläinen voi herkästi haksahtaa termeihin, kun ei tiedä että naimaton tarkoita samaa kuin että ei ole avioliitossa.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 10:35"]
Tarkoittaako naimaton henkilöä joka ei ole ollut koskaan naimisissa? Eli eron jälkeen ei olla naimaton?
[/quote]
Siviilisäätyluokitus on seuraava:
naimaton
naimisissa
eronnut
leski
rekisteröidyssä parisuhteessa
eronnut rekisteröidystä parisuhteesta
leski rekisteröidyn parisuhteen jälkeen.
Oliko siis niin että jos Virtanen ja Möttönen menee naimisiin, niin voivat ottaa sukunimekseen Leskinen, joka olis siis morsiammen sukunimi ennen edellistä (=ensimmäistä) avioliittoa?
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 13:26"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 10:28"]7 § Puolisoiden yhteinen sukunimi
Avioliittoon aikovat voivat avioliittoon mennessään yhdessä päättää, että he ottavat yhteisen sukunimen. Yhteiseksi sukunimeksi voidaan ottaa se sukunimi, joka jommallakummalla heistä viimeksi oli naimattomana ollessaan. Yhteinen sukunimi on ilmoitettava ennen vihkimistä vihkijälle.
--
Toisin sanoen naimisiin mentäessä voi siis ottaa yhteiseksi sukunimeksi vain sen nimen mikä toisella on ennen naimisiin menoa, joka siis eronnella naisella on perinteisesti yleensä edellisen avioliiton miehen sukunimi.
[/quote]
Mä tulkitsen tän taas ihan toisin. Miksi tuossa laissa olisi erikseen mainittu tuo tummennettu kohta, jos kerran naimisissa voi olla vain yhden henkilön kanssa kerrallaan? Eli mun mielestä naimaton tarkoittaa tässä tapauksessa tilannetta ennen kuin on mennyt ensimmäistä kertaa naimisiin.
[/quote]
"viimeksi oli naimattomana ollessaan"
Onhan tuo vähän hassusti sanottu laissa, miksi pitää mainita että viimeksi, kun naimaton voi olla vain kerran?!? Ihan sama kuin puhuttaisiin siitä kun viimeksi oli alaikäinen.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 14:07"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 13:26"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 10:28"]7 § Puolisoiden yhteinen sukunimi
Avioliittoon aikovat voivat avioliittoon mennessään yhdessä päättää, että he ottavat yhteisen sukunimen. Yhteiseksi sukunimeksi voidaan ottaa se sukunimi, joka jommallakummalla heistä viimeksi oli naimattomana ollessaan. Yhteinen sukunimi on ilmoitettava ennen vihkimistä vihkijälle.
--
Toisin sanoen naimisiin mentäessä voi siis ottaa yhteiseksi sukunimeksi vain sen nimen mikä toisella on ennen naimisiin menoa, joka siis eronnella naisella on perinteisesti yleensä edellisen avioliiton miehen sukunimi.
[/quote]
Mä tulkitsen tän taas ihan toisin. Miksi tuossa laissa olisi erikseen mainittu tuo tummennettu kohta, jos kerran naimisissa voi olla vain yhden henkilön kanssa kerrallaan? Eli mun mielestä naimaton tarkoittaa tässä tapauksessa tilannetta ennen kuin on mennyt ensimmäistä kertaa naimisiin.
[/quote]
"viimeksi oli naimattomana ollessaan"
Onhan tuo vähän hassusti sanottu laissa, miksi pitää mainita että viimeksi, kun naimaton voi olla vain kerran?!? Ihan sama kuin puhuttaisiin siitä kun viimeksi oli alaikäinen.
[/quote]
Naimattomatkin voivat vaihtaa sukunimeään. Eli katsotaan se nimi, joka on ollut viimeiseksi. Tämäkin on täällä jo käyty läpi.
minulla on juuri sellainen tilanne, että otin eron jälkeen isoäitini nimen. En palannut tyttönimeeni. Totta munassa saan tätä omaa nimeäni pistää eteenpäin. Vähänkö olisi absurdia, jos mun pitäisi naimisiin mennessäni vaihtaa tyttönimeen, jos hakuttaisiin uuden miehen kanssa mun nimi.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 16:19"]
minulla on juuri sellainen tilanne, että otin eron jälkeen isoäitini nimen. En palannut tyttönimeeni. Totta munassa saan tätä omaa nimeäni pistää eteenpäin. Vähänkö olisi absurdia, jos mun pitäisi naimisiin mennessäni vaihtaa tyttönimeen, jos hakuttaisiin uuden miehen kanssa mun nimi.
[/quote]
No juuri tuosta syystä tuo laki on aikaansa jäljessä. En usko, että kukaan järkeä käyttävä viranomainen lukee sitä niin tiukasti, kuin täällä jotkut tulkitsevat. Saattaa jopa olla, että viimeksi tulkitaan nykyään niinkuin moni ymmärtää asian, jolloin ei sinulla tai kellään muullakaan ole tuota ongelmaa.
Jos viimeksi tarkoittaa viimeiseksi ja naimattomalla ei voida viitata siihen avioeron jälkeiseen tilanteeseen, on laki kummallinen. Miten lakiin kirjoitettaisiin jos oikeasti tarkoitettaisiin viimeksi? Entä mitä ihmettä se vaikuttaa nimilakiin onko eronnut vai eikö ole koskaan naimisissa? Miksi ei laissa voi palata siihen alkuperäiseen olotilaan, jossa ei olla naimisissa, vaan ollaan heikommassa asemassa, kun ollaan kerran oltu naimisissa?
Kysymys: Saako ex-puolison sukunimeä antaa eteenpäin uudelle puolisolle?
Ei-puolen argumentit: sukunimilaki (3 luku 7 pykälä)
Kyllä-puolen argumentit: kaverin tutun siskon kummin tai muun vastaavan "läheisen" välittämä tieto
Jatkokysymys: Miten näin yksinkertaisesta asiasta on saatu näin pitkä ja turha ketju aikaiseksi?
^ No ei se nyt niin yksiknkertaista ole, :D "me olemme ainakin mun ex-miehen nimellä (minä+lapset+meidän lapset ja uusi mieheni)"
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 13:06"]
Nro 42:lle
Miksi naisen (tai miehen) pitää se nimensä vaihtaa naimisiin mennessä? Jos nimi on osa "omaa identiteettiä", niin eikö se kannata pitää sen sijaan että vaihtaa?
[/quote]
Eihän sitä tarvitse vaihtaa, mutta sen voi vaihtaa. Moni avioituu nuorena ennen kuin on luonut yhtään työuraa. Kun on edennyt työuralla, tehnyt vaikka väitöskirjaa tai muuten niittänyt mainetta sukunimellään, voi syntyä tarve. Nykyään varsinkin, kun työyhteisöt voivat olla hyvinkin suuria, eikä ihmisiä välttämättä näe juurikaan kasvokkain, sähköpostikontaktitkin muodostavat sen tärkeän osan sitä tuttavapiiriä.
Aikaisemmat lapsuuden kontaktit kyllä seuraavat tuttujaan, mutta esimerkiksi tärkeillä asiakaskontakteilla se ei välttämättä toteudu. Siinä vaiheessa, kun avioituu, ei edes tiedä mitä kontakteja tulee luomaan ja missä määrin niitä tarvitsee. Harvempi siinä vaiheessa suunnittelee seuraavia avioliittoja. Jos joutuu tilanteeseen jossa siirtyy seuraavaan avioliittoon, usein se verkosto joka tuntee sukunimen kautta on muodostunut.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 12:53"]
mitenkäs perustelette sen, että jotkut ottavat avioliiton yhteydessä jonkun muun sukunimen kuin kummankaan puolison tyttönimen? Mun tuttavani tekivät näin, kun molemmat olivat tavallisia Virtasia. Ottivat vaimon suvusta jo lähes kokonaan kadonneen sukunimen käyttöön. Vaimon isoisoisoäiti oli viimeksi tuota käyttänyt.
[/quote]
Sen voi selittää yksinkertaisesti sukunimilailla.
"10 §
Sukunimen muuttamisen edellytykset
Sukunimi voidaan muuttaa uudeksi sukunimeksi, jos hakija selvittää,
--
2) että uudeksi sukunimeksi esitetty nimi on aikaisemmin ollut hänellä tai vakiintuneesti kuulunut hänen esivanhemmilleen ja sukunimen muuttamista on pidettävä tarkoituksenmukaisena;"
Käytännössä siis vaimo ottaa sukunimilain nojalla itselleen sukunimen, joka hänen esivanhemmillaan on ollut, ja mies ottaa avioliiton yhteydessä nimen, joka hänen puolisollaan viimeksi on ollut naimattomana ollessaan.
[/quote]
Sen voi toteuttaa niinkin, kuin tilanteessa, jossa sukunimi ei ole ollut kenelläkään.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 13:24"]
Nimeä ei saa antaa eteenpäin
[/quote]
Ei. Joka sukupolven on valittava oma sukunimi.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 13:14"]
Kysymys: Saako ex-puolison sukunimeä antaa eteenpäin uudelle puolisolle?
Ei-puolen argumentit: sukunimilaki (3 luku 7 pykälä)
Kyllä-puolen argumentit: kaverin tutun siskon kummin tai muun vastaavan "läheisen" välittämä tieto
Jatkokysymys: Miten näin yksinkertaisesta asiasta on saatu näin pitkä ja turha ketju aikaiseksi?
[/quote]
Eikös täällä molemmat puolet ole argumentoineet tuon sukunimilain pohjalta? Jos nyt kuitenkin joku kertoisi tilanteen, jossa joku ei ole saanut antaa ex:ltä saamaansa sukunimeä puolisolleen? Tiedän ainakin yhden yrittäjäperheen, jossa naisyrittäjä sai ex:ltä sukunimen ja hänen yritys perustettiin parikymmentä vuotta sitten sillä nimellä. Yrittäjän uusi puoliso on myös sillä sukunimellä. Entinen puoliso muutti naapuri kuntaan, jossa toimii opettajana.
Mieheni äiti meni naimisiin uuden puolisonsa kanssa ja vaihtoi myös mieheni nimen (joka oli silloin 5v lapsi) samaksi kuin isäpuolellaan. He erosivat jokusen vuoden jälkeen ja sukunimi silti säilyi. Nyt tämä sukunimi on jo meidänkin pojallamme..
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 13:35"]
Mieheni äiti meni naimisiin uuden puolisonsa kanssa ja vaihtoi myös mieheni nimen (joka oli silloin 5v lapsi) samaksi kuin isäpuolellaan. He erosivat jokusen vuoden jälkeen ja sukunimi silti säilyi. Nyt tämä sukunimi on jo meidänkin pojallamme..
[/quote]
Siis tä? Jos joku eroaa niin ei sukunimi muutu, jos ei halua sitä vaihtaa takaisin entiseen. Jos sun miehelläsi on annetu lapsena sukunimi niin se on eri asia kuin eronneen aikuisen ex-puolison sukunimi.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 12:53"]
mitenkäs perustelette sen, että jotkut ottavat avioliiton yhteydessä jonkun muun sukunimen kuin kummankaan puolison tyttönimen? Mun tuttavani tekivät näin, kun molemmat olivat tavallisia Virtasia. Ottivat vaimon suvusta jo lähes kokonaan kadonneen sukunimen käyttöön. Vaimon isoisoisoäiti oli viimeksi tuota käyttänyt.
[/quote]
Av:n logiikalla kumpikaan ei saa antaa sitä sukunimeä eron jälkeen seuraavalle puolisolleen...
[/quote]
Sukunimen voi VAIHTAA, voi jeesus sentään. Nyt on kyseessä voiko automaattisesti ottaa puolison sukunimen itselleen. Eli ei voi jos sukunimi on ex-puolison.
Tämä ketju on taas loistava esimerkki av-palstan tasosta. Nämä muijat ei ymmärrä vaikka on esitetty lait ja pykälät ko asiasta.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 13:03"]
Ei sitä tarvitse mitenkään perustella, se lukee laissa. Henkilö voi vaihtaa nimensä omassa suvussa esiintyneeseen nimeen. Avioliiton yhteydessä tämän nimen voi myös puoliso ottaa itselleen. Eron jälkeen puoliso ei voi antaa tätä nimeä seuraavalle puolisolle, koska hän on saanut sen avioliitossa.
[/quote]
Missä kohtaa laissa lukee, että sukunimeään ei saa antaa seuraavalle puolisolle? Kaikki tulkitsee sen naimattoman sanan kautta miten sukunimi lähtökohtaisesti annetaan avioliitossa. Kyllä kuka vaan voi nimilain mukaan muuttaa sukunimensä, jos siihen on perustelut. Perusteluksi riittää sukulaisuus ja mitä se avioliitto on muuta kuin puolisonsa sukuun liittymistä? Eli puoliso on sukulainen, jolla on se nimi joka hänellä on käytössä. Jos sitä ei kukaan vastusta, ei kai laissa löydy mitään minkä takia kukaan viranomainen voisi kieltää sen käyttö.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 13:56"]
Tämä ketju on taas loistava esimerkki av-palstan tasosta. Nämä muijat ei ymmärrä vaikka on esitetty lait ja pykälät ko asiasta.
[/quote]
Oletko huomannut, oikeudessakin on joskus erimielisyyksiä laista. Kertooko se oikeuden tasosta, jos ratkaisu tulee äänestyspäätöksellä? Lisäksi käräjäoikeudessa monet asiat ratkaistaan yhdellä tavalla, hovioikeudessa ne voivat muuttua ja jälleen korkeimmassa. Kaikki lukevat samaa lakia.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 12:50"]
....Eiköhän siellä laissa ole kohta, että eronnut on lain mukaan eronnut eikä naimaton.....
[/quote]
No ei kai. Luulisi, että kohta laki olisi tasa-arvoisempi. Eronneiden, naimattomien ja avioliitossa elävien kuuluisi nauttia samaa avio-oikeutta. Nythän avioliittolain valmistelu on käynnissä, joten kohta näemme.