Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko kasvaa kuukautisten alettua? Jääkö lapsemme pätkäksi?

Vierailija
30.10.2013 |

Tyttäreni on juuri täyttänyt 12 v. ja vain 157 cm lyhyt ja kuukautiset alkoivat juuri. Miten paljon voi kasvua vielä toivoa? Kasvaako tyttö enää lainkaan yleensä kuukautisten alettua?   

Onko teillä kokemuksia?

Kommentit (196)

Vierailija
161/196 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkien ihmisten ongelmia nämä.

Vierailija
162/196 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi

Meidän neiti on nyt 12,5 vuotias ja ”vain” 140 cm pitkä. En nyt kyllä ymmärrä mitä stressaat. Jos meillä kasvaisi edes tuon pituiseksi kuin omasi, en kylkä kantaisi mitään huolta. Arvosta lastasi sellaisena kuin hän on, näin hän itse tekee samoin. Ei kannata hössöttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/196 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kuulla jos lapsestasi tuntuu että vajaa 160cm on "pätkä". Suosittelen opettamaan lapselle ettei ole olemassa oikeaa pituutta vaan jokainen on juuri sen mittainen kuin kuuluukin. Toki yhteiskunta on rakentunut pitkälti 160-180cm mittaisten ihmisten mukaan mutta on hyvin kapeakatseista ajatella, että vain joku mitta on oikea ja kaikki muut siitä ympäriltä pätkiä tai hujoppeja. Muutos asenteisiin lähtee kotoa, suosittelen lämpimästi keskustelua "oikeasta" pituudesta. 

Vierailija
164/196 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tyttö täytti just 12v on on 148cm pitkä. Ei menkkoja eikä edes karvoitusta ole alkanut tulemaan.

Vierailija
165/196 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kuukautiseni alkoi 14-vuotiaana, enkä enää tainnut sen jälkeen kasvaa (173 cm). Toisen tyttäreni kuukautiset alkoivat myös 14-vuotiaana, nyt kohta 16 v ja olisiko sen jälkeen muutaman sentin kasvanut (178,5 cm). Toinen tyttö on kohta 13, eikä ole kuukautisia vielä, pituutta n. 165-167 cm.

Vierailija
166/196 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kuukautiset alkoivat melkein 13-vuotiaana ja kasvoin tuosta vielä viitisen senttiä, aikuispituus 177 cm. Omalla tyttärellä alkoivat syksyllä 12 v 2 kk iässä, oli silloin 168 cm. Nyt ehkä parisen senttiä tullut vielä lisää, alkukesästä on yläkoulun terveystarkastus, niin saa sitten oikeat mitat. Pituusennuste ollut käyrien perusteella 172 cm.

Olisin tosi tyytyväinen, jos lopullinen pituus olisi tuo ennustettu. Vaikka en huippupitkä olekaan enää nykymittapuulla, niin en ole kokenut omaa pituuttani aina etuna.

Vierailija
167/196 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

174 cm pitkä mieshän on lyhyt. Käsittääkseni kasvuennuste ei voi olla vanhempien pituuden keskiarvo, koska miehethän ovat pidempiä. Vrt. 174 cm pitkä nainen on pitkä.

[uote=Vierailija][quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 18:20"]

Voi jessus, "vain 157 cm lyhyt". Kauniisti puhut tyttärestäsi. Minä en ole kuin 150cm ja kyllä sanon olevani 150cm pitkä! Törkeää vähättelyä

[/quote]Musta on turha ottaa tällaista keskustelua henk. koht. loukkauksena lyhyitä kohtaan. Minäkin katson että jos meidän tyttö jäisi tuohon 158 pituuteen, se olisi aika outoa, koska jotenkin olen antanut itselleni kertoa että lapset kasvavat usein vanhempiaan pidemmäksi tai joksikin keski-arvoksi, joten tuntuu että jotain olisi pielessä jos yli 170-senttisten lapsi jääkin huomattavasti vanhempiaan lyhyemmäksi. Eikö sitä ole ruokittu tarpeeksi hyvin vai mikä kumma siinä mättäisi, kun ei kropassa edes mikään anna olettaa että olisi varsinaisesti hento ja pienikokoinen, vaan on yhtä rotevaharteinen kuin äitinsäkin.[/quote]

Vierailija
168/196 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano lapselle että lyhyet on söpöjä. Tuskin häntä harmittaa enää muutaman vuoden päästä. Muistan kun ite ton ikäsenä kilpailtiin että kenellä isoin kengänkoko ja kuka on pisin. Noh, mieluummin nyt se pieni kengänkoko ja henk koht tykkään olla ennemmin vähän lyhyt kuin pitkä..

Vierailija
169/196 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 161cm 12- vuotiaana, kun kuukautiset alkoivat ja 14-vuotiaasta olen ollut 174cm ja nimenomaan 10 cm pyrähdys yhdessä syksyssä tapahtui kuukautisten alkamisen jälkeen, muistan kuinka sääriä särki kovasti kun ne äkkiä venähtivät.

Vierailija
170/196 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä voi venähtää vaikka kuinka, tai sitten "jäädä" tuollaiseksi. Hyvä mitta naiselle mielestäni. Itse en ainakaan pidä tuon kokoisia naisia surkeina pätkinä, vaan useimmiten enemmänkin kadehdin heitä. T. 180 cm honkkeli

Vierailija
171/196 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh. Aikamoista spekkukaatiota.

Vierailija
172/196 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon pituusasiaan pitää puuttua jo aikaisemmin jos on joku todellinen ennuste esim. pojalle jäädä keskimääräistä lyhyemmäksi. Lastenlääkäri laittaa lähetteen röntgeniin . Kädestä otetaan ikämäärityskuvat ja lasketaan kasvuviivoista luustoikä. Sitten voidaan antaa lääkitys, jolla estetään puberteettia ja siirretään tavallaan lääkityksellä sitä , eli myöhennetään. Näin se poika sitten ehtii saada pituutta , kun kasvuspurtti siirtyy vaikka vuodella.  Pojillahan on kasvuviivoja vielä 18-vuotiaana. En tiedä ymärsittekö nyt tätä sepustusta. Myös pitkään nukkuminen auttaa kasvamaan, ei saisi herättää nukkavaa teiniä. Tämähän on vastoin luterilaista" aamukiusaamista." Myös teinin pää tarvitsee paljon lepoa, kun siellä aivoissa tapahtuu silloin niin paljon muutoksia.

Vierailija
173/196 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkonen. Näiden kommenttien perusteella jään pätkäksi. Olen 152,5 cm keskipitkä tyttö, jonka kuukautiset eivät ole vielä alkaneet. Jos kuukautiseni alkaisivat nyt, kasvaisin enää pari senttiä. Lopullinen pituuteni jäisi siis 155 senttiin. Äitini on 164cm ja isäni 180. Pituusennusteeni on 167cm. Kysyisin, että kumpi on todennäköisempää? 155 vai 167 senttiä.

Vierailija
174/196 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, kauhea elämä lapsellasi luvassa kun pätkäksi jää!

Itse en 157 cm mittaisena naisena ole ikinä ajatellut olevani liian lyhyt mihinkään, paitsi ehkä koripalloilijaksi tai palomieheksi, mutta toki aina löytyy ihmisiä, jotka kokevat meriitikseen ansiokkaan pituuskasvun ja sitä myöden olevansa parempia ihmisiä. Voit omalla käytökselläsi lastasi kohtaan vaikuttaa siihen muodostuuko asiasta ongelma vai ei.

Vierailija
175/196 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti tyttöjen pituuskasvu hidastuu hieman kun kuukautiset alkaa mutta on yksilöllistä. Nyt äidin asenne ratkaisee miten suhtautuu tyttö pituuteen. Ihan normaalin pituinen tyttö. Tarviiko kaikkien olla yli 170cm? Jos äiti murehtii asiaa, tyttö kyllä vaistoaa sen. Hyvin olen itsekkin pärjännyt 163cm naisena. Miehiä on riittänyt jonoksi asti. Mistään ei ole jäänyt paitsi.

Terv. Kouluterkkari

Vierailija
176/196 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin seiskalla, kun kuukautisen alkoivat ja ikää melkein 14 v. Olin silloin 158 cm janyt olen 169 cm. Jotkut eivät kasva kun noin 5 cm, jotkut näinkin paljon. Terkkari sanoi, ettei tule minusta äitini pituista, joka on 168 cm. Mutta menin sentillä yli.😀

Vierailija
177/196 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöllä alkoi kuukautiset 11v2kk iässä vajaa puolitoista vuotta sitten. Oli silloin 164cm ja oli kasvanut 2cm/kk sitä ennen noin vuoden verran. Nyt 1,5 kuukautisten alun jälkeen on 169cm eli pituutta on tullut yhä mutta huomattavasti hitaammin, vain noin 3mm kuukaudessa. Oletan että sentin pari voi vielä kasvaa mutta siihen jäänee.

Vierailija
178/196 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetkonen. Näiden kommenttien perusteella jään pätkäksi. Olen 152,5 cm keskipitkä tyttö, jonka kuukautiset eivät ole vielä alkaneet. Jos kuukautiseni alkaisivat nyt, kasvaisin enää pari senttiä. Lopullinen pituuteni jäisi siis 155 senttiin. Äitini on 164cm ja isäni 180. Pituusennusteeni on 167cm. Kysyisin, että kumpi on todennäköisempää? 155 vai 167 senttiä.

Kuulostaisi että noin 162cm on lähempänä totuutta kuin 167cm.

Vierailija
179/196 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti tyttöjen pituuskasvu hidastuu hieman kun kuukautiset alkaa mutta on yksilöllistä. Nyt äidin asenne ratkaisee miten suhtautuu tyttö pituuteen. Ihan normaalin pituinen tyttö. Tarviiko kaikkien olla yli 170cm? Jos äiti murehtii asiaa, tyttö kyllä vaistoaa sen. Hyvin olen itsekkin pärjännyt 163cm naisena. Miehiä on riittänyt jonoksi asti. Mistään ei ole jäänyt paitsi.

Terv. Kouluterkkari

Todellako se on vielä vuonna 2021 naiselle hyvin pärjäämisen mitta, että on riittänyt miehiä jonoksi asti 🤦

Vierailija
180/196 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi 11-vuotiaana ja olin silloin 157cm pitkä. Nykyään 163cm. Olen lyhempi kuin kumpikaan vanhemmistani (168 ja 186cm) mutta esim. isoisäni on noin 160 senttinen, joten se varmaan osaltaan vaikuttaa. Koen olevani keskimittainen enkä kovin lyhyt.