Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

REHELLISESTI: Joululahjaksi vuohi/koulupuku/hyttysverkko kolmanteen maailmaan

Vierailija
29.10.2013 |

Petytkö vai olet kiitollinen, että rahat ovat menneet hyvään tarkoitukseen?

Lapset erikseen, niille voi hankki lapsia. Mutta opettajat, harrastusten vetäjät, veljet, siskot, isä, äiti, appivanhemmat.. Näitä aikuisia on yhteensä meidän isossa suvussa ja lasten harrastuksissa 45. Kun jokaiselle hankkii jotain, tulee iso summa. Jos sen lahjoittaisi suoraan johonkin järjestöön, isosta summasta olisi jotain hyötyä. Muuten raha menee suklaaseen, kynttilöihin jne.

Mitä mieltä SINÄ olet ihan rehellisesti?

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:12"]

Äh, onko siis tuhoontuomittu idea? Mites sitten joku kotimaankohde? Joku hyväntekeväisyysjärjestö Suomessa? Tai se uusi Lastensairaala? Tuleeko sama fiilis? Onko tämä siis ihan tyhmää ja menen taas Prismaan ostamaan kärryllisen suklaata ja kynttilöitä?

ap

[/quote]

Etkö voi antaa jotain henkilökohtaisempaa ja saajalle tarpeellisempaa kuin suklaat ja kynttilät? Vai annatko lahjoja sellaiseille, joiden tarpeita et tunne? Mina pitäisin vaikka myyjäisistä ostetuista villasukista, koska en itse neulo. Tai kasvovoiteesta (en pahastuisi ryppyvoiteestakaan), lahjakortista teatteriin, elokuviin tms. (laaja hintaskaala), kotimme väreihin sopivasta isosta kylpypyyhkeestä (=valkoinen) tai syksyn kotimaisesta uutuusromaanista.

terveisin keski-ikäinen perheenäiti

Vierailija
82/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:04"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 08:58"]

Lapset erikseen, niille voi hankki lapsia. Mutta opettajat, harrastusten vetäjät, veljet, siskot, isä, äiti, appivanhemmat.. Näitä aikuisia on yhteensä meidän isossa suvussa ja lasten harrastuksissa 45. Kun jokaiselle hankkii jotain, tulee iso summa. Jos sen lahjoittaisi suoraan johonkin järjestöön, isosta summasta olisi jotain hyötyä. Muuten raha menee suklaaseen, kynttilöihin jne.

[/quote]

Siis äh mitä kirjoitusvirheitä!! Tarkoitin, että lapsille hankitaan lahjoja, samoin kummilapsille ja sisarusten lapsille. Mutta aikuisille ajattelin tehdä jotain tällaista. Mitä mieltä sinä olisit tällaisesta lahjasta rehellisesti? Pitäisitkö ihan turhana?

ap

[/quote]

Minusta olisi mukava saada tuollainen lahja. Paljon turhempia ovat suklaat tai joku krääsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:19"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:08"]

Rehellisesti olen sitä mieltä, että nuo kehitysmaalahjat ovat omiaan vain passivoimaan ihmisiä joille ne annetaan. Miksi yrittää itse mitään, kun länsimaat ovat tehneet afrikkalaisesta uhrin, jolle annetaan asiat valmiina eteen, kun eihän se itse pysty.

Näistä kehitysyhteistyöhankkeista ja muista verirahoistahan on tehty ihan tutkimuskin, joka antoi yllä mainitsemani kaltaisia tuloksia.

[/quote]

Ai kun köyhä perhe saa vuohen tai lapsi koulupuvun, niin se on kaiken valmiina eteen tuomista. Kaiken? Passivoi? Se lapsikin pääsee kouluun eli ei jää passiviseen tilaan...

[/quote]

En oo toi alkup. tekstin kirjoittanut, mutta tuosta on ihan oikeasti tullut tutkimuksia jo kymmeniä vuosia. Ja nimenomaan juurikin siitä, että se oikeasti passivoi; tyyli siellä ei muutu koska sen ei tarvitse muuttua. Lisäksi kulttuuriero vaikuttaa siihen etteivät he itse siellä tee jos ei heitä siihen ensiksi auteta alkuun ja sen jälkeen valvota, että he todellakin tekevät sen työnsä. 

"aivovientiä" siellä enemmän tarvitaan, sellaista, joka auttaa heitä ymmärtämään miten töitä tehdään ja miten siihen tulee jatkuvuutta.

En silti väheksy sitäkään työtä jolla saadaan lapsia kouluun ja niitä vuohia. Mutta eipä niistä pitkää hyötyä ole jos ne nyljetään ennen kuin uusi vuohi on syntynyt.

Vierailija
84/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua aikuisia ihmisiä, jotka kaipaavat itselleen jotain tavaralahjoja tilanteessa, jossa maailman meret täyttyvät muoviroskasta. Ja johan sen monet tutkimuksetkin sanovat, että onnellisimmat ihmiset auttavat muita. Itse ilahtuisin, jos joku lahjoittaisi nimissäni vaikkapa Luonnonperintösäätiölle tai uudelle lastensairaalalle. Paljon enemmän iloa kuin jostain kiposta tai kupista.

Vierailija
85/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä aivan loistava lahja. Itse toki laittaisin lahjoituksen kotimaahan juuri esim. lastensairaalalle tai väkivallan uhreille tms. En halua jouluna mitään lahjoja ja tätä on saanut painottaa vuodesta toiseen. En tarvitse jouluna sen enempää rojuja kotiini kuin muunakaan vuoden päivänä. Ehkä ruoka/kulttuuri/elämyslahjat olisi kivoja, mutta ei mitään tavaraa. Eräs sukulaiseni tekee pari joulupukki keikkaa maksutta huonompi osaisten lasten sijaisperheisiin. Se on hienoa hyvän tekoa jouluna hänelle itselleen sekä niille lapsille. Oikea joulu tulee aivan eri asioista kuin lahjoista.

Vierailija
86/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aikuisten tarvitse ostaa toisille aikuisille joululahjoja. Itselläni on tarkka maku, joten olen mielummin ilman mitään pandasuklaata ja tiimarikynttilöitä, koska roskiin ne vain menisivät.

Jos rahaa pitää johonkin lahjoittaa, niin miten olisi paikallinen turvakoti? Sinne joutuu moni tahtomattaan joulunviettoon, kun mies vetää kännissä turpaan.

Vierailija
87/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:21"]

Äh, onko siis tuhoontuomittu idea? Mites sitten joku kotimaankohde? Joku hyväntekeväisyysjärjestö Suomessa? Tai se uusi Lastensairaala? Tuleeko sama fiilis? Onko tämä siis ihan tyhmää ja menen taas Prismaan ostamaan kärryllisen suklaata ja kynttilöitä?

ap

[/quote]

Etkö voi antaa jotain henkilökohtaisempaa ja saajalle tarpeellisempaa kuin suklaat ja kynttilät? Vai annatko lahjoja sellaiseille, joiden tarpeita et tunne? Mina pitäisin vaikka myyjäisistä ostetuista villasukista, koska en itse neulo. Tai kasvovoiteesta (en pahastuisi ryppyvoiteestakaan), lahjakortista teatteriin, elokuviin tms. (laaja hintaskaala), kotimme väreihin sopivasta isosta kylpypyyhkeestä (=valkoinen) tai syksyn kotimaisesta uutuusromaanista.

[/quote]

No ihan se vaan, että kun niitä lahjoja on ostettava 45, niin mihinkään uutuusromaaneihin ei ole varaa. Siksi tuo kynttilä-suklaa-linja on ollut niin helppo. 

Ei sitten. Ostan 50 suklaarasiaa ja that's it. Pidetään joulukorttisulkeiset ja mennään entisellä linjalla.

ap

Vierailija
88/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 08:58"]

[/quote]

Mä annoin neljä vuotta sitten joululahjaks anopille ja miehen kahdelle siskolle kaivon kehitysmaahan. Anoppi ei puhu mulle vieläkään....

Vierailija
89/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 kirjoitti hyvin.

Mutta ap:n alkuperäiseen kysymykseen. Rehellisesti sanottuna minusta nämä toisenlaiset lahjat ovat ideana vähän outoja. Mitä siinä todella annetaan lahjaksi? Lahjaksi annetaan *tieto* siitä, että lahjan antaja on antanut rahaa hyväntekeväisyyteen.

Itse annan jatkuvasti rahaa hyväntekeväisyyteen, mutta ei ole tullut mieleenkään, että antaisin jollekin lahjaksi tiedon, että hei mä laitoin nyt 40 euroa tonne Unicefille, että ole hyvä vaan!

Meillä on ollut suvun ja tuttavapiirin aikuisten kanssa jo vuosia tapa, että emme anna lahjoja toisillemme jouluisin. Jokainen voi ostaa itse, mitä tarvitsee.

Ja täysin poissuljettua minusta on, että jotain lapsen opettajaa, valmentajaa tms lahjoisi tällaisella tiedolla, että on laittanut rahaa hyväntekeväisyyteen. Jos haluaa muistaa näitä lapselle tärkeitä aikuisia, niin kortti ja lämmin kiitos on varmasti paikallaan.

Vierailija
90/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsikin Luonnonperintösäätiön. Mä olen saanut kerran tällaisen, joka ilahdutti mua.

http://www.luonnonperintosaatio.fi/lahjoitukset/anna-lahjaksi-pala-ikimetsaa

Sain tuon vauvamme synnyttyä, ja oli mielestäni loistava lahja: Mitäpä muuta lapsemme oikeasti tarvitsisi enemmän kuin elinkelpoisen ympäristön?

Tuo on hyvä vaihtoehto, jos epäilyttää aiempien vastaajien mainitsema kehitysmaiden rahallisen auttamisen ongelmat. Jotka sinänsä ovat ihan todellisia, silti en itse pitäisi hyvänä ratkaisuna olla vain tekemättä mitään ja silmien sulkeminen, vaan parempien ratkaisumallien etsiminen.

t. 12

Vierailija
91/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsikin Luonnonperintösäätiön. Mä olen saanut kerran tällaisen, joka ilahdutti mua.

http://www.luonnonperintosaatio.fi/lahjoitukset/anna-lahjaksi-pala-ikimetsaa

Sain tuon vauvamme synnyttyä, ja oli mielestäni loistava lahja: Mitäpä muuta lapsemme oikeasti tarvitsisi enemmän kuin elinkelpoisen ympäristön?

Tuo on hyvä vaihtoehto, jos epäilyttää aiempien vastaajien mainitsema kehitysmaiden rahallisen auttamisen ongelmat. Jotka sinänsä ovat ihan todellisia, silti en itse pitäisi hyvänä ratkaisuna olla vain tekemättä mitään ja silmien sulkeminen, vaan parempien ratkaisumallien etsiminen.

t. 12

Vierailija
92/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti: avustustoiminta on hyvä juttu, kannatan kyllä vuohien ja koulupukujen ja rokotteiden rahoittamista. Mutta minusta sillä ei ole mitään tekemistä lahjojen kanssa (tyyliin: annan sinulle lahjaksi vuohen, joka menee Afrikkaan. Häh?). Hyväntekeväisyys erikseen, mahdolliset lahjat erikseen. Kukin auttakoon köyhiä kykyjensä mukaan.

Ajatuksella tehty kiitoskortti sopii paremmin "lahjaksi".

No joo, poikkeuksena tietysti ihmiset, jotka ovat toivoneet materialististen lahjojen sijaan näitä aineettomia lahjoja. Esimerkiksi syntymäpäiväkutsussa.

Vierailija
93/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:32"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:21"]

ap

[/quote]

[/quote]

No ihan se vaan, että kun niitä lahjoja on ostettava 45, niin mihinkään uutuusromaaneihin ei ole varaa. Siksi tuo kynttilä-suklaa-linja on ollut niin helppo. 

Ei sitten. Ostan 50 suklaarasiaa ja that's it. Pidetään joulukorttisulkeiset ja mennään entisellä linjalla.

ap

[/quote]

Harmi, että et itse vedä mitään kerhoa. Minä annan aina lahjaksi edellisenä jouluna saamani suklaarasiat, jotka on lykätty käteen, koska "on pakko antaa jotain". Minusta enemmänkin noloa antajalta pakkolahjoa.

Vierailija
94/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan totta, kuten vuohikin passivoi afrikkalaista, valmiiksi ostettu polkupyörä ja lätkävälineet passivoivat kotimaisia lapsiamme, jotka voisivat sentään keksiä itse lelunsa. On se niin väärin.

Vierailija
95/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tuollaisia saanutkin ja olen ollut ollut mielissäni. Paitsi yhden kerran: kaikki muut saivat tältä antajalta yhden todella kivan tavaralahjan, ja minä olin ainoa, joka sai hyväntekeväisyyslahjan. Silloin ihan tahattomasti vähän harmitti - se kaikkien muiden saama tavara ei ollut mikään kallis mutta todella hauska ja epätavallinen, ja olisin itsekin sellaisen kernaasti ottanut. Kenties ne loppuivat kaupasta kesken, en tiedä ;)

Mutta kaikessa lahjanantamisessa on oleellisinta se, että ottaa lahjansaajan persoonan ja mieltymykset huomioon. Yksi ilahtuu villasukista, toiselle se on huono lahja. Yhdellä on tarvetta kynttilöille, toisella ei. Yksi ilahtuu lehmästä, toinen ei. Kyllä tuttuja ihmisiä sen verran hyvin tuntee.

Opettajat yms. saattavat olla jopa kiitollisia, ettei tule aineellisia lahjoja kotiin raahattavaksi. Voin vain kuvitella miltä tuntuisi saada luokallisen verran kynttilöitä ja Pandan suklaarasioita...

Vierailija
96/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:08"]

Rehellisesti olen sitä mieltä, että nuo kehitysmaalahjat ovat omiaan vain passivoimaan ihmisiä joille ne annetaan. Miksi yrittää itse mitään, kun länsimaat ovat tehneet afrikkalaisesta uhrin, jolle annetaan asiat valmiina eteen, kun eihän se itse pysty.

Näistä kehitysyhteistyöhankkeista ja muista verirahoistahan on tehty ihan tutkimuskin, joka antoi yllä mainitsemani kaltaisia tuloksia.

[/quote]

Länsimaat ovat monessa tapauksessa syypäitä kehitysmaan tilanteeseen. Eli mielestäsi on ok, että käydään ensin riistämässä ja sitten sanotaan, että olisi passivoivaa hyysäämistä antaa jotain takaisin?

Vierailija
97/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:39"]

Minä olen tuollaisia saanutkin ja olen ollut ollut mielissäni. Paitsi yhden kerran: kaikki muut saivat tältä antajalta yhden todella kivan tavaralahjan, ja minä olin ainoa, joka sai hyväntekeväisyyslahjan. Silloin ihan tahattomasti vähän harmitti - se kaikkien muiden saama tavara ei ollut mikään kallis mutta todella hauska ja epätavallinen, ja olisin itsekin sellaisen kernaasti ottanut. Kenties ne loppuivat kaupasta kesken, en tiedä ;)

Mutta kaikessa lahjanantamisessa on oleellisinta se, että ottaa lahjansaajan persoonan ja mieltymykset huomioon. Yksi ilahtuu villasukista, toiselle se on huono lahja. Yhdellä on tarvetta kynttilöille, toisella ei. Yksi ilahtuu lehmästä, toinen ei. Kyllä tuttuja ihmisiä sen verran hyvin tuntee.

Opettajat yms. saattavat olla jopa kiitollisia, ettei tule aineellisia lahjoja kotiin raahattavaksi. Voin vain kuvitella miltä tuntuisi saada luokallisen verran kynttilöitä ja Pandan suklaarasioita...

[/quote]

Kynttilät ja suklaat ovat kivoja! 

T.Open vaimo :)

Vierailija
98/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, hyvänen aika, ei kai sun nyt tarvitse koko kylälle niitä suklaarasioita jakaa!

Itse en kyllä ymmärrä, että joku kokee aivan pakolliseksi antaa jonkun pakkopullan omaisen lahjan 50:lle ihmiselle! Jotka vielä aikuisia!

Nyt kuule ap vaan kylmän rauhallisesti annat vaan kortit tänä vuonna ja jos säästyy rahaa ja haluat sitä johonkin lahjoittaa nikn lahjoitat, mutta ei siitä muille tarvi mainita.

Meillä on suvussa mainio ja asioita todella paljon helpottavat " joululahjasäännöt". Aikuisille ei osteta lahjoja ja muiden lapsille ei osteta lahjoja, vain omille. Poikkeuksena kummilapset, joille ostetaan. Helppoa, kätevää ja säästää stressiltä ja toisaalta voi vähän säädellä, että mimmoisia lahjoja omille lapsille tulee. Suosittelen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi