Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

REHELLISESTI: Joululahjaksi vuohi/koulupuku/hyttysverkko kolmanteen maailmaan

Vierailija
29.10.2013 |

Petytkö vai olet kiitollinen, että rahat ovat menneet hyvään tarkoitukseen?

Lapset erikseen, niille voi hankki lapsia. Mutta opettajat, harrastusten vetäjät, veljet, siskot, isä, äiti, appivanhemmat.. Näitä aikuisia on yhteensä meidän isossa suvussa ja lasten harrastuksissa 45. Kun jokaiselle hankkii jotain, tulee iso summa. Jos sen lahjoittaisi suoraan johonkin järjestöön, isosta summasta olisi jotain hyötyä. Muuten raha menee suklaaseen, kynttilöihin jne.

Mitä mieltä SINÄ olet ihan rehellisesti?

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, miten se lahjan antaja saa sen hyvän ihmisen leiman? Eikö ole tarkoitus saada sille lahjan saajalle hyvä mieli ja hyvän tekijän rooli. Se lahjan saaja on se vuohen lahjoittaja. Mitä pahaa siinä on, jos ihmisellä on sydän paikallaan? Ei kaikki ole tekopyhiä omaan napaan tuijottelijoita.

Vierailija
2/98 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset erikseen, niille voi hankki lapsia.

haha ;D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan saa hyvää mieltä itselleen näistä hyväntekeväisyys lahjoista? Miksi kaikki ihmettelee, että lahjan saaja ei saa OIKEASTI mitään? Jos saisin tiedon/lahjan, että olen antanut esim.lääkkeitä kehitysmaihin, saisin siitä todella hyvän mielen itselleni eli se olisi se lahja.

Vierailija
4/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:09"]

Minusta tuollainen lahja on oman itsensä korostamista: katsokaa, minä olen hyväntekijä. Eli annetaan rahaa muualle ja kolmannelle osapuolelle todistus siitä kuinka hyvä on ollut.

[/quote]

Tähän vastakommentti: 

Lahjan antaja useinkin antaa lahjoja siksi että hänelle tulee siitä hyvä mieli. Tässäkin tapauksessa on näin. Myös moni lahjan saaja - sellainen joka on iloinen, kun ei saa tyhmiä tavaralahjoja aikuisilta - ilahtuu siitä, että tietää rahan menneen hyvään tarkoitukseen. Minä ainakin ilahtuisin. Sen sijaan, jos ottaa kilarit siitä, että kehitysmaihin viedään yhtään mitään, silloin lahjan saajalle tieto hyväntekeväisyydestä on sama kuin saisi laatikollisen rumia joulupukkikynttilöitä. 

Vierailija
5/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:32"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:21"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:12"]

Äh, onko siis tuhoontuomittu idea? Mites sitten joku kotimaankohde? Joku hyväntekeväisyysjärjestö Suomessa? Tai se uusi Lastensairaala? Tuleeko sama fiilis? Onko tämä siis ihan tyhmää ja menen taas Prismaan ostamaan kärryllisen suklaata ja kynttilöitä?

ap

[/quote]

Etkö voi antaa jotain henkilökohtaisempaa ja saajalle tarpeellisempaa kuin suklaat ja kynttilät? Vai annatko lahjoja sellaiseille, joiden tarpeita et tunne? Mina pitäisin vaikka myyjäisistä ostetuista villasukista, koska en itse neulo. Tai kasvovoiteesta (en pahastuisi ryppyvoiteestakaan), lahjakortista teatteriin, elokuviin tms. (laaja hintaskaala), kotimme väreihin sopivasta isosta kylpypyyhkeestä (=valkoinen) tai syksyn kotimaisesta uutuusromaanista.

terveisin keski-ikäinen perheenäiti

[/quote]

No ihan se vaan, että kun niitä lahjoja on ostettava 45, niin mihinkään uutuusromaaneihin ei ole varaa. Siksi tuo kynttilä-suklaa-linja on ollut niin helppo. 

Ei sitten. Ostan 50 suklaarasiaa ja that's it. Pidetään joulukorttisulkeiset ja mennään entisellä linjalla.

ap

[/quote]

Oletko miettinyt onko kaikille lahjan ostaminen oikeasti tarpeellista? Siis ihan oikeasti? Voisiko osan jättää vain ostamatta, laittaa pelkän kortin tai ostaa isommalla porukalla kimppalahjan?

Tuo on järjetön määrä lahjottavia aikuisia. Jos teillä on iso suku, on ilmeisesti kaikilla muillakin vastaava lahjojen pakkoetsintä edessä. Nauttivatko muutkaan siitä sen enempää? Luuletko, edes osa haluaisi luopua koko lahjojen hankinnasta aikuisten kesken? Tai sopisitte suvussa, että vuoro vuosin kukin hankkii vain yhdelle aikuiselle/parille lahjan, jolloin siihen voisi panostaa.

t. 12

Vierailija
6/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tulee näihin kehitysprojekteihin, joissa rahoitetaan konkreettisesti kyläyhteisön kouluja, maanviljelyn kehitystä yms., paremmin se raha menee perille kuin mikään epämääräisempi kehitysapu. Näissä projekteissahan raha ei kulje minkään korruptoituneen paikallisen hallituksen kautta, vaan menee suoraan toimintaan. World Visionissa saa ainakin paikan päällä käydä katsomassa niitä projekteja.

Vierailija
7/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:12"]

Äh, onko siis tuhoontuomittu idea? Mites sitten joku kotimaankohde? Joku hyväntekeväisyysjärjestö Suomessa? Tai se uusi Lastensairaala? Tuleeko sama fiilis? Onko tämä siis ihan tyhmää ja menen taas Prismaan ostamaan kärryllisen suklaata ja kynttilöitä?

ap

[/quote

Joo, tee niin, mutta osta se suklaa ja kynttilät kehitysmaakaupasta tai muusta  vastaavasta.

Vierailija
8/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

12, tuo pala ikimetsää on aivan ihana lahja :) Kelpaisi minulle!

Vierailija
9/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaa ja kynttilät 

a) eivät vaadi mielikuvitusta

b) maksavat liikaa.

Jos on vähänkään kykyjä, pysytyy tekemään yhdestä piparista tai kortista paremman = hauskemman lahjan kuin kynttilästä ja suklaasta. Itsetehty persoonallinen joulukortti on hyvä "lahja". Yhden mallin kun suunnittelee, siitä on hyvä jatkaa vielä 49 kertaa. 

Jos taas elämästä puuttuu kaksi tärkeimmistä eli mielikuvitusta ja aikaa, sitten en osaa aikaa.

Vierailija
10/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:43"]

Minusta tuollainen lahja on oman itsensä korostamista: katsokaa, minä olen hyväntekijä. Eli annetaan rahaa muualle ja kolmannelle osapuolelle todistus siitä kuinka hyvä on ollut.

[/quote]

Tähän vastakommentti: 

Lahjan antaja useinkin antaa lahjoja siksi että hänelle tulee siitä hyvä mieli. Tässäkin tapauksessa on näin. Myös moni lahjan saaja - sellainen joka on iloinen, kun ei saa tyhmiä tavaralahjoja aikuisilta - ilahtuu siitä, että tietää rahan menneen hyvään tarkoitukseen. Minä ainakin ilahtuisin. Sen sijaan, jos ottaa kilarit siitä, että kehitysmaihin viedään yhtään mitään, silloin lahjan saajalle tieto hyväntekeväisyydestä on sama kuin saisi laatikollisen rumia joulupukkikynttilöitä. 

[/quote]

No, minä arvostaisin enemmän sitä, että minä saan pelkän hyvänjouluntoivotuksen ja lahjoja antaa ihan omissa nimissään ne rahat hyväntekeväisyyteen, niin kuin minäkin puolestani annan omissa nimissäni sen, mitä haluan hyväntekeväisyyten lahjoittaa. Ja minulle tulee kyllä hyvä mieli siitä, mitä sinne lahjoitan, mutta en voisi kuvitellakaan, että tekisin jonkun muun puolesta sen päätkösen, että hänen on tehtävä lahjoitus. Koska siitähän noissa vuohilahjoissa on kyse, päätetään toisen ihmisen puolesta antaa sinne jotakin - ja samalla voidaan osoittaa hänen empatiakyvyttömyytensä, jos hän ei siitä lahjasta ilahdu.

Kokonaan toinen tilanne on sitten, jos lahjan saaja pyytää, että häneen suunnitellut lahjarahat käytetään hyväntekeväisyyteen. Voisin itse kuvitella tekeväni niin. Nykyään minulta kysyttäessä toivon lahjaksi mieluummin esim. yhteistä aikaa tai pelkät toivotukset tms., koska haluan oikeasti vähentää kaikenlaista kuluttamista.

Vierailija
11/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:24"]

En oo toi alkup. tekstin kirjoittanut, mutta tuosta on ihan oikeasti tullut tutkimuksia jo kymmeniä vuosia. Ja nimenomaan juurikin siitä, että se oikeasti passivoi; tyyli siellä ei muutu koska sen ei tarvitse muuttua. Lisäksi kulttuuriero vaikuttaa siihen etteivät he itse siellä tee jos ei heitä siihen ensiksi auteta alkuun ja sen jälkeen valvota, että he todellakin tekevät sen työnsä. 

"aivovientiä" siellä enemmän tarvitaan, sellaista, joka auttaa heitä ymmärtämään miten töitä tehdään ja miten siihen tulee jatkuvuutta.

En silti väheksy sitäkään työtä jolla saadaan lapsia kouluun ja niitä vuohia. Mutta eipä niistä pitkää hyötyä ole jos ne nyljetään ennen kuin uusi vuohi on syntynyt.

[/quote]

Sinulla ei ole vissiin käsitystäkään, miten nämä projektit toimivat? Siinähän nimenomaan kehitetään kyläyhteisöjä toimivaan suuntaan. Ei ojenneta rahaa käteen päähäntaputuksen kera, vaan panostetaan kouluun, toimivaan maanviljelykseen ja eläintenkasvatukseen (joka ei yleensäkään ole surkealla tolalla siksi, että asukkaat ovat niin laiskoja, vaan siksi että elinympäristöllä on sille kehnot edellytykset). Puhdas vesi? Toimiva viemärisysteemi? Nämä ovat elinehtoja, joita kukaan ei voi pelkällä ahkeralla työllä itselleen järjestää.

Nimenomaan tarkoituksena on antaa EDELLYTYKSET sille, että kyläyhteisö pystyy elättämään itsensä omavaraisesti.

Vierailija
12/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta on ihan oikeasti tullut tutkimuksia jo kymmeniä vuosia. Ja nimenomaan juurikin siitä, että se oikeasti passivoi; tyyli siellä ei muutu koska sen ei tarvitse muuttua. Lisäksi kulttuuriero vaikuttaa siihen etteivät he itse siellä tee jos ei heitä siihen ensiksi auteta alkuun ja sen jälkeen valvota, että he todellakin tekevät sen työnsä.

[/quote]

Miksi sitten luullaan, että suomalainen nykyteini muuttuisi löysästä neloslinjaa vetävästä vanhempien nurkissa kolmikymppiseksi elävästä loisesta joksikin muuksi, jos hänelle tuodaan kaikki tarjottimella eteen. On helpotettuja kokeita, räätälöityjä oppisopimuskoulutuksia, lakisääteisiä suojatyöpaikkoja jne. Samalla tavalla täällä luullaan,että kun tarpeeksi passataan ja loputtomiin hyysätään, niin kyllä se Petteri ottaa lopulta itseään niskasta kiinni ja ryhtyy kunnon ihmiseksi.

Aikuisille ei tarvitse ostaa joululahjaa. Minä vien joulukukan omille ja miehen vanhemmille ja isovanhemmille. Veljelle ostan seinäkalenterin. Siinä se. Loput menevät puolisolleni ja lapsillemme. Opettajat ja tarhan tädit saavat sanalliset kiitokset.

Vierailija
13/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No onhan tällä toinen ulottuvuus. Useimmissa tapauksissa tuo lahja kertoo myös: "Pidän sinua sen verran fiksuna ihmisenä, että ilahtuisit hyväntekeväisyyslahjasta."

Tietynlaista selkääntaputtelua toki sekin, mutta eri suuntaan.

Vierailija
14/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin erittäin tyytyväinen...Mielummin koulutarvekkikeita ja tarpeellista niitä tarvitseville,kun jotain turhaa tavaraa itselleni... Joka joulu tuullut anopilta vaikka mitä tilpehööriä,mut onneksi sekin on vähentynyt kun olen tarkasti sanonut mitä meille ei haluta!

Vierailija
15/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 10:09"]

[/quote]

No onhan tällä toinen ulottuvuus. Useimmissa tapauksissa tuo lahja kertoo myös: "Pidän sinua sen verran fiksuna ihmisenä, että ilahtuisit hyväntekeväisyyslahjasta."

Tietynlaista selkääntaputtelua toki sekin, mutta eri suuntaan.

[/quote]

Kyllä se minusta vaikuttaa enemmän sellaiselta, että "kun et itse tajua lahjoittaa, niin minä teen sen puolestasi..." kuin miltään positiiviselta.

Vierailija
16/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulun pariinkin hyväntekeväisyysjärjestöön kuukausilahjoittajana, ja lisäksi annan ajoittain esim. katastrofiapukampanjoihin rahaa. Silti en oikein kyllä ilahdu siitä jos saan lahjaksi tuollaisen vaihtoehtoisen lahjan, jossa lahjana siis on tosiaan tieto että toinen on lahjoittanut puolestani rahaa itse valitsemaansa kohteeseen.

Firmalta tuo on vielä ihan ok, olin iloinen kun viime vuonna henkilöstön joululahjat korvattiin ihan merkittävän kokoisella lahjoituksella hyväntekeväisyyteen. Mutta tuttavilta toivoisi vähän henkilökohtaisempaa lahjaa, josta jäisi muisto lahjan antajastakin.

Vierailija
17/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä miten saaja asiaan suhtautuu, ei niinkään mitä juuri minä ajattelen. Jos ihminen on itse kiinnostunut hyväntekeväisyydestä, lahja voi olla ihan loistava, muuten tulee helposti mieleen aiemminkin mainittu "oman sädekehän kiillottaminen".

Itse olen kerran antanut kimppalahjana jotain kaivoa ym, kyseessä oli kuolemansairaan setäni viimeiseksi jääneet synttärit. Itse oli toivonut ettei lahjoja tuoda kun tiesi tilanteensa, mutta oli erittäin liikuttunut lahjastaan, oli hyvin humaani ja suurisydäminen ihminen.

Aika tarkkaan valitsen jatkossakin ne joille vuohia lahjoitan.

Mites olisi jokin joulupuukeräys, joissa annetaan lahja vähäosaiselle lapselle tuntemattomana? Oman halun ja rahatilanteen mukaan muutama paketti sinne, sukulaisten kortteihin maininta, että tänä vuonna lahjat saivat ne, jotka niistä eniten iloitsevat ja jotka nitä todella tarvitsevat.

Vierailija
18/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 10:01"]

tuosta on ihan oikeasti tullut tutkimuksia jo kymmeniä vuosia. Ja nimenomaan juurikin siitä, että se oikeasti passivoi; tyyli siellä ei muutu koska sen ei tarvitse muuttua. Lisäksi kulttuuriero vaikuttaa siihen etteivät he itse siellä tee jos ei heitä siihen ensiksi auteta alkuun ja sen jälkeen valvota, että he todellakin tekevät sen työnsä.

[/quote]

Miksi sitten luullaan, että suomalainen nykyteini muuttuisi löysästä neloslinjaa vetävästä vanhempien nurkissa kolmikymppiseksi elävästä loisesta joksikin muuksi, jos hänelle tuodaan kaikki tarjottimella eteen. On helpotettuja kokeita, räätälöityjä oppisopimuskoulutuksia, lakisääteisiä suojatyöpaikkoja jne. Samalla tavalla täällä luullaan,että kun tarpeeksi passataan ja loputtomiin hyysätään, niin kyllä se Petteri ottaa lopulta itseään niskasta kiinni ja ryhtyy kunnon ihmiseksi.

Aikuisille ei tarvitse ostaa joululahjaa. Minä vien joulukukan omille ja miehen vanhemmille ja isovanhemmille. Veljelle ostan seinäkalenterin. Siinä se. Loput menevät puolisolleni ja lapsillemme. Opettajat ja tarhan tädit saavat sanalliset kiitokset.

[/quote]

No mä en kuvittele että jatkuva tien silittely hyödyttää ketään. Ei se nelosia kokeista vetävä Nico-Petteri muutu sen yhteiskuntakelpoisemmaksi sen eteen kaikki tuotaisiin, kusipäisemmäksi vain kun kaiken saa vaikkei mitään sen eteen tarvitse tehdä.

Vierailija
19/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:38"]

Harmi, että et itse vedä mitään kerhoa. Minä annan aina lahjaksi edellisenä jouluna saamani suklaarasiat, jotka on lykätty käteen, koska "on pakko antaa jotain". Minusta enemmänkin noloa antajalta pakkolahjoa.

[/quote]

Edellisen vuoden suklaarasiat?? Eiks ne ole jo vanhoja suklaita, parasta ennen mennyt jo. Noloahan se on antaa kellekään vanhaa suklaata!

Vierailija
20/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opea ilahduttaisi esim. lapsen tekemä kortti. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän