Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

REHELLISESTI: Joululahjaksi vuohi/koulupuku/hyttysverkko kolmanteen maailmaan

Vierailija
29.10.2013 |

Petytkö vai olet kiitollinen, että rahat ovat menneet hyvään tarkoitukseen?

Lapset erikseen, niille voi hankki lapsia. Mutta opettajat, harrastusten vetäjät, veljet, siskot, isä, äiti, appivanhemmat.. Näitä aikuisia on yhteensä meidän isossa suvussa ja lasten harrastuksissa 45. Kun jokaiselle hankkii jotain, tulee iso summa. Jos sen lahjoittaisi suoraan johonkin järjestöön, isosta summasta olisi jotain hyötyä. Muuten raha menee suklaaseen, kynttilöihin jne.

Mitä mieltä SINÄ olet ihan rehellisesti?

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 13:26"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:38"]

Minusta joulu on ihan hyvä aika muistaa, että rahaa voisi lahjoittaa hyviin tarkoituksiin. Meitä on paljonkin, jotka emme ole aktiivisesti lahjoittajia mutta sopivan tilaisuuden tullessa tartumme siihen (nälkäpäivä, joululahjat). En tajua mitä pahaa siinä on. Yleensähän näitä lahjoja annetaan sellaisille joiden tiedetään olevan samoilla linjoilla.

[/quote]

Olen täysin samaa mieltä. Kuinka monelle tulisi esim. mieleen lahjoittaa omin nokkinensa muutamaa euroa näkövammaisille ilman noita Annansilmä-kalentereita? Hyväntekeväisyysjärjestöt tarvitsevat tällaisia tempauksia, ja vuohi/lehmä/hyttysverkko-lahjat ovat itse asiassa aika nerokas idea.

Eiköhän tämän ketjun pointti tullut jo selväksi, että joillekin meistä ei tällainen lahja ole mieleen. Samaa vääntöä tässä on kuin niissä miljoonissa "Kehtaanko antaa omia käsitöitä joululahjoiksi?" -ketjuissa joissa mielipiteet vaihtelevat laidasta laitaan. Eri mieltä olevien mielipiteistä huolimatta käsityö- ja hyväntekeväisyyslahjat eivät ole kuitenkaan yhtään sen huonompia lahjoja meille, joille ne kelpaavat.

Salaisuus piileekin siinä, että ajattelee asiaa lahjan saajan kannalta. Jos hän ei vaikuta sellaiselta ihmiseltä, joka näistä voisi innostua, niin sitten ei anna tällaista lahjaa. Yksinkertaista.

[/quote]

Ehkä olisi hyvä miettiä sormi siinä vuohinapilla, mikä motiivi on hyväntekeväisyyteen.

Eli miksi haluat antaa juuri lahjaksi tämän

Voisitko herätä miettimään, mikä olisi juuri se apu, mikä olisi itsellesi tärkeää tai mihin ei ole käytetty niin isoa organisaatiota, että monet vuohirahat menee ihan muihin taskuisin.

Tämän jälkeen ehkä haluaisitkin lahjoittaa rahaa johonkin muuhun. Ai niin, mutta sitten sinun kaverisi ja sukulaisesi ei tietäisi, kuinka hyvä ihminen olet.'

No, paina sitä vuohinappia, niin nyt kaikki tietää, että harrastat hyväntekeväisyyttä

Vierailija
62/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 13:34"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 13:26"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:38"]

Minusta joulu on ihan hyvä aika muistaa, että rahaa voisi lahjoittaa hyviin tarkoituksiin. Meitä on paljonkin, jotka emme ole aktiivisesti lahjoittajia mutta sopivan tilaisuuden tullessa tartumme siihen (nälkäpäivä, joululahjat). En tajua mitä pahaa siinä on. Yleensähän näitä lahjoja annetaan sellaisille joiden tiedetään olevan samoilla linjoilla.

[/quote]

Olen täysin samaa mieltä. Kuinka monelle tulisi esim. mieleen lahjoittaa omin nokkinensa muutamaa euroa näkövammaisille ilman noita Annansilmä-kalentereita? Hyväntekeväisyysjärjestöt tarvitsevat tällaisia tempauksia, ja vuohi/lehmä/hyttysverkko-lahjat ovat itse asiassa aika nerokas idea.

Eiköhän tämän ketjun pointti tullut jo selväksi, että joillekin meistä ei tällainen lahja ole mieleen. Samaa vääntöä tässä on kuin niissä miljoonissa "Kehtaanko antaa omia käsitöitä joululahjoiksi?" -ketjuissa joissa mielipiteet vaihtelevat laidasta laitaan. Eri mieltä olevien mielipiteistä huolimatta käsityö- ja hyväntekeväisyyslahjat eivät ole kuitenkaan yhtään sen huonompia lahjoja meille, joille ne kelpaavat.

Salaisuus piileekin siinä, että ajattelee asiaa lahjan saajan kannalta. Jos hän ei vaikuta sellaiselta ihmiseltä, joka näistä voisi innostua, niin sitten ei anna tällaista lahjaa. Yksinkertaista.

[/quote]

Ehkä olisi hyvä miettiä sormi siinä vuohinapilla, mikä motiivi on hyväntekeväisyyteen.

Eli miksi haluat antaa juuri lahjaksi tämän

Voisitko herätä miettimään, mikä olisi juuri se apu, mikä olisi itsellesi tärkeää tai mihin ei ole käytetty niin isoa organisaatiota, että monet vuohirahat menee ihan muihin taskuisin.

Tämän jälkeen ehkä haluaisitkin lahjoittaa rahaa johonkin muuhun. Ai niin, mutta sitten sinun kaverisi ja sukulaisesi ei tietäisi, kuinka hyvä ihminen olet.'

No, paina sitä vuohinappia, niin nyt kaikki tietää, että harrastat hyväntekeväisyyttä

[/quote]

Miksi ihmeessä sinä minulle tätä kerrot? Minä en ole lahjoittanut yhtään lehmää tai vuohta kenellekään. Olen kyllä saanut sellaisia lahjoja enkä ole asiasta pahastunut. WorldVisionista olen saanut muistaakseni yhden lehmän, ja muut lahjat ovatkin sitten olleet ulkomaalaisilta kavereilta - Unicefia sekä Oxfam- ja Doctors Without Borders -järjestöjä tukevia lahjoituksia.

Tuen kyllä monia noista hyväntekeväisyysjärjestöistä itse (ilman vuohia ja sädekehiä, joten toivottavasti kelpaa lahjoitukseni sinunkin vaativaan makuusi!).Yleensä nämä byrokratiasyytökset tuntuvat vain pönkittävän sitä näkökantaa, ettei kannata koskaan lahjoittaa mitään minnekään. Ison organisaation pyörittämiseen menee toki rahaa, mutta iso organisaatio maksaa itseään takaisin esim. mahdollistamalla suurempien lahjoitusten vastaanottamisen ja kykenemällä tehokkaampaan toimintaan sekä asioihin vaikuttamiseen suuremmassa mittakaavassa. Iso organisaatio myös tekee toiminnasta luotettavampaa ihan näin lahjoittajankin näkökulmasta.

Meinaatko että raha tulisi käytettyä tehokkaammin, jos ojentaisit sen suoraan hädässä olevan ihmisen käteen? Tai ojentaisit sen sattumalta tapaamallesi ihmiselle, joka vannoo, että joka penni menee aivan taatusti sitä tarvitseville?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 13:27"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 13:18"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:49"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:44"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:34"]

Se on helppo ja halpa lahja ja sillä saa kruunun päälaelleen.

Klikkailet vain netissä 5 euron huopia ja lahjat on hommattu 10 minuutissa. Ei tarvitse mielikuvitusta, ei miettiä, mitä kukin haluaa. Nopeaa ja paljon halvempaa kuin oikeat lahjat.

Ja kaiken päälle saat hyvän ihmisen leiman.

Helppoa kuin heinänteko

[/quote]

So what? Olisiko parempi jos se olisi vaikeaa? Ja summahan voi olla isokin.

[/quote]

Mutta se on yhtä typerää, kuin joulukortin lähettäminen. Mitään ei tarvitse miettiä. Kunhan klikkaat ja maksat tililtä ja jokaiselle persoonaton kana.

Lisäksi voit hymistellä, että nyt kaikki tietää sinun olevan hyvä ihminen, kun lahjoitat hyväntekeväisyyteen

Minä en halua yhtään vuohta lahjaksi. En kyllä aikuisena ihmisenä muutenkaan lahjoja. Mutta jos joku haluaa kiillottaa kruunuaan ilmoittamalla tehneensä lahjoituksen minulle joululahjana, on entinen kaveri.

Jos jostain ihmeen syystä haluaisi minua muistaa jouluna (mitä emme yleensä tee), se vuohi toisi vain mieleen, että katsos, kun odottaa, että häntä kumarrellaan.

[/quote]

Katkeran kuuloista, ihan kuin se vuohi olisi suurikin loukkaus.

[/quote]

Minusta se on noloa lahjanantajalta. Ihmiseltä, ketä ei kiinnosta hyväntekeväisyys muuten, mutta laiskuuttaan haluaa leikkiä hyväntekijää.

Sellainen ihminen, joka oikeasti tekee hyvää maailmassa, ei sitä mainosta joululahjan varjolla.

Tunnen myötähäpeää näitä vuohenlahjoittajia kohtaan

[/quote]

Ihmeellistä, että hyväntekeväisyyttä pitäisi harjoittaa vain salaa muilta.Tuskin kukaan kuvittelee saavansa erityistä sädekehää jonkin vuohen avulla!! Se vain konkretisoi lahjoituksen ihan kivalla tavalla. Enemmänkin huolestuttaa nämä mielensäpahoittajat ja heidän henkinen hyvinvointinsa.

Vierailija
64/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 08:58"]

Petytkö vai olet kiitollinen, että rahat ovat menneet hyvään tarkoitukseen?

Lapset erikseen, niille voi hankki lapsia. Mutta opettajat, harrastusten vetäjät, veljet, siskot, isä, äiti, appivanhemmat.. Näitä aikuisia on yhteensä meidän isossa suvussa ja lasten harrastuksissa 45. Kun jokaiselle hankkii jotain, tulee iso summa. Jos sen lahjoittaisi suoraan johonkin järjestöön, isosta summasta olisi jotain hyötyä. Muuten raha menee suklaaseen, kynttilöihin jne.

Mitä mieltä SINÄ olet ihan rehellisesti?

[/quote]

Siis äh mitä kirjoitusvirheitä!! Tarkoitin, että lapsille hankitaan lahjoja, samoin kummilapsille ja sisarusten lapsille. Mutta aikuisille ajattelin tehdä jotain tällaista. Mitä mieltä sinä olisit tällaisesta lahjasta rehellisesti? Pitäisitkö ihan turhana?

ap

Vierailija
65/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti meillä ei osteta lahjoja opettajille, harrastusten vetäjille, appivanhemmille, sisaruksille jne. Lapset saavat lahjoja, itselleni ostan kirjan (ja mies itselleen toisen), aikuisille sukulaisille ei lahjoja hankita yhteisestä päätöksestä. Siksi järkyttyisin, jos joku kertoisi, että antoi lahjarahat sotimiseen.

Vierailija
66/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti olen sitä mieltä, että nuo kehitysmaalahjat ovat omiaan vain passivoimaan ihmisiä joille ne annetaan. Miksi yrittää itse mitään, kun länsimaat ovat tehneet afrikkalaisesta uhrin, jolle annetaan asiat valmiina eteen, kun eihän se itse pysty.

Näistä kehitysyhteistyöhankkeista ja muista verirahoistahan on tehty ihan tutkimuskin, joka antoi yllä mainitsemani kaltaisia tuloksia.

Vierailija
67/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuollainen lahja on oman itsensä korostamista: katsokaa, minä olen hyväntekijä. Eli annetaan rahaa muualle ja kolmannelle osapuolelle todistus siitä kuinka hyvä on ollut.

Vierailija
68/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, onko siis tuhoontuomittu idea? Mites sitten joku kotimaankohde? Joku hyväntekeväisyysjärjestö Suomessa? Tai se uusi Lastensairaala? Tuleeko sama fiilis? Onko tämä siis ihan tyhmää ja menen taas Prismaan ostamaan kärryllisen suklaata ja kynttilöitä?

ap

Vierailija
69/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkäisi. Vähän sellainen "thanks for nothing" lahja. En lahjoita muutoinkaan rahaa keräyksii, varsinkaan ulkomaan avulle. Tiedän kyllä monen jo varsinkin keski-iän ylittäneen tykkäävän tuommoisesta lahjasta. Pitää tietää millaiselle ihmiselle lahja on menossa.

Vierailija
70/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä annetaan lahjoja vain kaikkein lähimmille sukulaisille, kun aikuisista puhutaan. Opettajia ja harrastusten vetäjiä muistetaan hyvin pienesti tai yhteislahjalla, joten heitä en laske tähän.

Minusta voi luulla, että minulla "on jo kaikkea", mutta oikeasti on paljon kaikkea hyödyllistä, josta olisin tyytyväinen, jos saisin joululahjaksi. Ilahdun myös pienen pienestä henkilökohtaisesta muistamisesta. Pettyisin pahasti, jos joku läheinen antaisi minulle lahjaksi vaikka vuohen jonnekin päin maailmaa.  

Vierailija
71/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:13"]

En tykkäisi. Vähän sellainen "thanks for nothing" lahja. En lahjoita muutoinkaan rahaa keräyksii, varsinkaan ulkomaan avulle. Tiedän kyllä monen jo varsinkin keski-iän ylittäneen tykkäävän tuommoisesta lahjasta. Pitää tietää millaiselle ihmiselle lahja on menossa.

[/quote]

Entä jos kortin (se, missä sanotaan, että on lahjoitettu sitä ja tätä) mukana olisi joku ihan pienenpieni lahja, joku 100g suklaalevy tms.?

ap

Vierailija
72/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele kiittämään lahjan sijaan! Ei ope kaipaa suklaata tai harrastuskerhon vetäjä kynttilää. Kiitos riittää.

Vierailija
73/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti? Pettyisin. Enemmän tosin kynttilöihin :D

Lahjonnassa ilahtuu lahjan antaja (sinä) ja saaja (joku Znimbi Ambomaalta). Eihän se ole lahjan antamista ystävälle.

Vierailija
74/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ilahtuisin.  En kaipaa mitään turhaa tavaraa, suklaata tms. Paras "toisenlainen" lahja aktivoi saajaansa parantamaan elämäänsä (esim. kalastusvälineet tms.) mutta on minusta hienoa sekin, että malariaverkko tai rokotukset auttaisivat jotakuta pientä ihmistä pysymään terveenä.

Vierailija
75/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin ilahtunut tuollaisesta lahjasta. En koe tarvitsevani mitään. (Tai jos tarvitsen, vieraampi ostaja ei varmasti osaa sellaista ostaa). Suklaa toki kuluu ja kynttilätkin ehkä, mutta silti koen, että rahasta on enemmän iloa, jos se menee vaikka siihen hyttysverkkoon.

Onhan noissa riski, että rahasta päätyy osa hukkaan matkalla eikä kaikki mene avun tarvitsijalle. Eli siis on turhaa. Mutta toisaalta suklaan ostaminen minulle on vähintään yhtä turhaa, en minä sitä suklaata tarvitse tai edes maailma muutu paremmaksi paikaksi konvehtirasialla minulle. Noissa sentään joku saattaa oikeasti saada jotain tarpeellista.

Vierailija
76/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sisarusten kesken linjauksena, ettei aikuisille lahjoja hankita jouluna. poikkeuksen tekee jos nyt sattuu näkemään jonkun jutun joka omasta mielestä menee ihan täydellisesti jollekin jne. esim. ja sen haluaa hänelle ostaa. Mutta siis me emme ostele toisillemme joululahjoja. Se olisikin suorastaan typerää rahanhaaskuuta, meitä on seitsemän sisarusta. Lisäksi meillä sisaruksilla on lapsia yhteensä 8 ja onpa jo yhdellä sisaruksella lapsenlapsiakin kaksi. Tuohon päälle kun laittaa omat kummilapset ja ystävät ja heidän lapsensa niin saisi lahjoja varten ottaa ison lainan...

Lisäksi sisarusten lasten kohdalla on pidetty rippikoulua vähän sellaisena rajapyykkinä, sen jälkeen toimitaan joululahjojen kanssa samalla tavalla kuin aikuisten sisarusten kesken. Vanhemmat tietty ostaa mitä ostaa.

Mummuset on saaneet joka vuosi lastenlasten kuvan jossain muodossa, viime vuonna mukin kyljessä. Muutenkin esim. mun äitini on pyytänyt ettei hänelle tuotaisi "krääsää", koska hän ei oikein tarvitse mitään tavaraa. Lasten kummit on myös saaneet kummilapseensa liittyvän jutun, viime vuonna se oli heillekin tuo muki kuvalla. Tästä vuodesta en vielä tiedä...

Harrastusten vetäjät, opettajat ja muut kylänmiehet saavat kyllä tyytyä ihan hyvän joulun toivotukseen. Lisäksi tiedän, että varsinkin useamman vuoden jo opettajana toimineet ovat välillä aivan pulassa niitten vanhempien antamien kippojen ja kuppien kanssa. 

Ja mitä tulee "annoin lehmän sun nimissä" -lahjoituksiin, niin älä anna. Anna omissa nimissäsi jos kerta antaa haluat, mut älä sotke minua sun omantunnonpuhdistusriitteihisi.

Mulle ihan oikeasti riittää hyvän joulun toivotus.

Vierailija
77/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:08"]

Rehellisesti olen sitä mieltä, että nuo kehitysmaalahjat ovat omiaan vain passivoimaan ihmisiä joille ne annetaan. Miksi yrittää itse mitään, kun länsimaat ovat tehneet afrikkalaisesta uhrin, jolle annetaan asiat valmiina eteen, kun eihän se itse pysty.

Näistä kehitysyhteistyöhankkeista ja muista verirahoistahan on tehty ihan tutkimuskin, joka antoi yllä mainitsemani kaltaisia tuloksia.

[/quote]

Ai kun köyhä perhe saa vuohen tai lapsi koulupuvun, niin se on kaiken valmiina eteen tuomista. Kaiken? Passivoi? Se lapsikin pääsee kouluun eli ei jää passiviseen tilaan...

Vierailija
78/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:14"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:13"]

[/quote]

Entä jos kortin (se, missä sanotaan, että on lahjoitettu sitä ja tätä) mukana olisi joku ihan pienenpieni lahja, joku 100g suklaalevy tms.?

ap

[/quote]

No tossahan sä menet ojasta allikkoon ja rytinällä :D 

Vierailija
79/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti: en ole tavaran ja lahjojen perään, joten en pettyisi. Pidän kuitenkin tuollaisten lahjojen antajia kaksinaamaisina tai typeryksinä. Joko he tosiaan yrittävät niillä kiillottaa omaa kruunuaan tai sitten eivät vain tajua sitä selkeätä logiikkaa, että lahja kehitysmaahan on lahja sille saajalle eikä sille, jonka puolesta se lahjoitus muka annetaan.

Ihan niinkuin ostaisin sinulle lahjan ja antaisinkin sen naapurillesi. Sinun pitäisi tajuta kuitenkin, että se oli minun lahjani sinulle...

Vierailija
80/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pitäisi turhana, eivätkä aikuiset ihmiset varmasti pety jos lahjarahat ovat menneet hyväntekeväisyyteen/koulupukuihin/kylän kaivoon tms. noiden kynttilöiden tai suklaakonvehtien sijaan. Silti vastaavissa lahjoissa tulee tunne, että antaja on se jota ne koskettavat ja joka saa lahjasta hyvän mielen, saajan rooliksi jää todeta että ai tämmönen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi