Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

REHELLISESTI: Joululahjaksi vuohi/koulupuku/hyttysverkko kolmanteen maailmaan

Vierailija
29.10.2013 |

Petytkö vai olet kiitollinen, että rahat ovat menneet hyvään tarkoitukseen?

Lapset erikseen, niille voi hankki lapsia. Mutta opettajat, harrastusten vetäjät, veljet, siskot, isä, äiti, appivanhemmat.. Näitä aikuisia on yhteensä meidän isossa suvussa ja lasten harrastuksissa 45. Kun jokaiselle hankkii jotain, tulee iso summa. Jos sen lahjoittaisi suoraan johonkin järjestöön, isosta summasta olisi jotain hyötyä. Muuten raha menee suklaaseen, kynttilöihin jne.

Mitä mieltä SINÄ olet ihan rehellisesti?

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulusta ja joululahjoista ois kiva luopua kokonaan. Säälin niitä, jotka ahne kiilto silmissään himoavat yli kolmekymppisinäkin joulu- ,synttäri- ja ties mitä lahjoja.

Mitään noista yllä mainituista en antaisi kenellekään muulle lahjaksi kuin avutuksen kohteelle itselleen. Siis  en anna korttia jossa lukee että annoin tänä vuonna joululahjasi afrikkaan, vaan lahjoitan mitä lahjoitan ja kerron tutuille ja ystäville jo hyvissä ajoin että annan jouluna lahjoja vain vähäosaisille lapsille, enkä halua niitä lahjoja itsekään.

Vierailija
22/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 10:15"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:09"]

Minusta tuollainen lahja on oman itsensä korostamista: katsokaa, minä olen hyväntekijä. Eli annetaan rahaa muualle ja kolmannelle osapuolelle todistus siitä kuinka hyvä on ollut.

[/quote]

No onhan tällä toinen ulottuvuus. Useimmissa tapauksissa tuo lahja kertoo myös: "Pidän sinua sen verran fiksuna ihmisenä, että ilahtuisit hyväntekeväisyyslahjasta."

Tietynlaista selkääntaputtelua toki sekin, mutta eri suuntaan.

[/quote]

Kyllä se minusta vaikuttaa enemmän sellaiselta, että "kun et itse tajua lahjoittaa, niin minä teen sen puolestasi..." kuin miltään positiiviselta.

[/quote]

No jokaisella on tietysti omat tulkintansa, mutta minun lähipiirissäni näitä lahjoja annetaan ihmisille, jotka ovat muutenkin aktiivisia "maailmanparantajia" tai vähintäänkin kiinnostuneista näistä asioista.

Itse asiassa minulla on yksi tuttava, joka antaa näitä hyväntekeväisyyslahjoja ns. "paremmalle väelle" (akateemisille ja/tai hyvintoimeentuleville ystäville) ja ne "tyhmemmät" saavat sitten jotain haluamaansa krääsää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun hyvä ystävä osti kummipojalleen vuohen ja tämä suuttui niin paljon, ettei saanut kiitos korttia.

Mä olen jollain tavalla materialisti, jollain en ja mielestäni tämä ovat ihan huuhaata. Aikaisemmassa kirjoituksessa oli hyvin kerrottu, annan lahjan naapurille mutta sinun pitäisi tietää että se onkin sinulle.

Jos haluat lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, lahjoita, mutta ei siitä tarvi minulle kertoa.

Eniten inhoan sitä että hyvissä ajoin toitotetaan mulla on sulle kiva lahja ja samalla vinkataan mitä itseä kiinnostaisi. Sitte ostan mieleisen ja lopulta tulee tälläinen takaisin.

Itse tykkään myös antaa lahjoja mutta myös tunnen saajan ja osaan antaa hänenlaisensa. Jos hänenlaista lahjaa ei löydy, sitten annan jotain kuluvaa, esim Body shopin tuotteista lähes kaikki ystäväni tykkäävät

Vierailija
24/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vapaasti. En pety vaikken saa konkreettista lahjaa. Ei ne kuitenkaan osaisi ostaa mulle mitään sellaista mistä oikeasti ilahdun ja tykkään.

Vierailija
25/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku sanoo, että jättää lahjat ostamatta ja sen sijaan lahjoittaa rahaa hyväntekeväisyyteen, niin kannatan lämpimästi.

Jos joku sanoo, että on ostanut minun nimissäni lahjaksi lehmän, niin vastustan. Haluan itse olla päättämässä, mitä hyväntekeväisyysorganissaatioita tulen.

Mielestäni lahjat pitäisi pitää lahjoina ja hyväntekeväisyys hyväntekeväisyytenä eikä sotkea näitä keskenään.

Vierailija
26/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti, mä en tykkäisi. Olen ehkä materialisti tai lapsellinen, mutta mun mielestä on kiva saada jouluna lahjoja. Ei meillä tietysti ole tapana koko sukua lahjoa, ehkä siksikin tällainen mielipide kun en muutenkaan montaa lahjaa koskaan saa. Jos siis vaihtoehtona olisi saada vain ja pelkästään näitä aineettomia lahjoja niin pettyisin kyllä.

Muutenkin pidän ihan outona että pitää lahjoa kaikki mahdolliset tutun tutut ympäriltä, eikö se riitä että ihan lähimmät (aikuiset) toisilleen jonkun pienen lahjan antavat? Ei me lahjota opettajia tai harrastusihmisiä, tai korkeintaan lapset tekevät itse heille kortit ja joskus on tainnut olla itse koristeltu pipari (lapsen koristelema siis).

Ja ihan akateeminen olen ;)

Vierailija
27/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 10:46"]

Itse tykkään myös antaa lahjoja mutta myös tunnen saajan ja osaan antaa hänenlaisensa. Jos hänenlaista lahjaa ei löydy, sitten annan jotain kuluvaa, esim Body shopin tuotteista lähes kaikki ystäväni tykkäävät

[/quote]

Tuo on hyvä periaate.

Olen kyllä sitä mieltä, että nämä hyväntekeväisyyslahjat ovat ihan hyviä lahjoja, MUTTA lahja saajansa mukaan: parhaimmillaan lahjassa on henkilökohtaista otetta mukana.

Jos kyseessä on jokin lahjan saajan itse aktiivisesti kannattama hyväntekeväisyyskohde, lahjasta tulee heti paljon henkilökohtaisempi. Esimerkiksi minulla on muutama kohde, jotka merkitsevät minulle todella paljon, ja joihin suunnattu lahjoitus ihan oikeasti saisi minut liikuttumaan tavalla, jota geneerinen lehmälahja ei tee.

Vierailija
28/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hyvä idea. Mutta puolisoni (joka on materialisti) vesitti tämän idean täysin. Eli ensin oltiin hankittu vuohta, kanaa tms. lähisuvun lahjoiksi. Sitten alkoi aaton aattoisin panikoida ja meni ostamaan jotain näiden lisäksi... Jeps, päätin sitten että ostakoon sukulaisilleen mitä tahtoo, minä lopetin kokonaan lahjomisen oman perhee ulkopuolelle. Ja sitten vielä nämä luku/ymmärrystaidottomat jotka eivät edes ideaa ymmärtäneet. Eräskin läheinen naispuolinen sukulainen tunnusti parin vuoden päästä ihmetelleensä miksi sai vuohen kuvan joululahjaksi?? Oli arvellut sen johtuvan siitä että minä pidän vuohista ;) Huoh.

Vierailija
29/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummipoikani äiti kehui yhtenä vuonna ostaneensa sukulaislapsille lahjaksi vuohet Afrikkaan ja hänestä se oli loistava idea. Kun sitten ostin viime vuonna kummipojalle lahjaksi vastaavan hyväntekeväisyyslahjan sain kuulla, että lapsi oli pettynyt.

Vierailija
30/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 10:44"]

Minusta tuollainen lahja on oman itsensä korostamista: katsokaa, minä olen hyväntekijä. Eli annetaan rahaa muualle ja kolmannelle osapuolelle todistus siitä kuinka hyvä on ollut.

[/quote]

No onhan tällä toinen ulottuvuus. Useimmissa tapauksissa tuo lahja kertoo myös: "Pidän sinua sen verran fiksuna ihmisenä, että ilahtuisit hyväntekeväisyyslahjasta."

[/quote]

Kyllä se minusta vaikuttaa enemmän sellaiselta, että "kun et itse tajua lahjoittaa, niin minä teen sen puolestasi..." kuin miltään positiiviselta.

[/quote]

No jokaisella on tietysti omat tulkintansa, mutta minun lähipiirissäni näitä lahjoja annetaan ihmisille, jotka ovat muutenkin aktiivisia "maailmanparantajia" tai vähintäänkin kiinnostuneista näistä asioista.

Itse asiassa minulla on yksi tuttava, joka antaa näitä hyväntekeväisyyslahjoja ns. "paremmalle väelle" (akateemisille ja/tai hyvintoimeentuleville ystäville) ja ne "tyhmemmät" saavat sitten jotain haluamaansa krääsää.

[/quote]

No tässähän tämä totuus sitten tuli, ihmisten moralisointi. Itse olen tuon kuvauksesi mukaan "parempaa väkeä": olen akateeminen ja hyvin toimeentuleva. Olen myös jossain määrin idealistinen maailmanparantaja ja silti pidän typeränä päättää toisen puolesta tehdä lahjoitusta hyväntekeväisyyteen. Ne, jotka todellisuudessa ovat kiinnostuneita "näistä asioista" ovat myös kiinnostuneita ja haluavat aktiivisesti vaikuttaa siihen, mihin ne hyväntekeväisyyseurot käytetään. Kuvauksesi kuulostaa minusta siltä, että ne lahjoitukset tehdään nimenomaan kruunun kirkastamiseksi. Onpahan tullut jollakin summalla ostettua sielunpuhdistusta ja sitten voi viinilasin ja juustojen äärellä tuntea itsensä suureksi hyväntekijäksi...

Vierailija
31/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti minä olen sitä mieltä että tykkäisin, olenkin saanut pari tällaista lahjaa. Toki 95% tämänkään hyvinvointivaltion kansalaisista ei sitä arvosta koska lahjan pitää olla uusi ja käyttämätön esine, oli se sitten mitä krääsää tahansa.

Vierailija
32/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 11:03"]

Rehellisesti minä olen sitä mieltä että tykkäisin, olenkin saanut pari tällaista lahjaa. Toki 95% tämänkään hyvinvointivaltion kansalaisista ei sitä arvosta koska lahjan pitää olla uusi ja käyttämätön esine, oli se sitten mitä krääsää tahansa.

[/quote]

Oletko yhtään lukenut tätä ketjua?

Vierailija
33/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:32"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:21"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:12"]

Äh, onko siis tuhoontuomittu idea? Mites sitten joku kotimaankohde? Joku hyväntekeväisyysjärjestö Suomessa? Tai se uusi Lastensairaala? Tuleeko sama fiilis? Onko tämä siis ihan tyhmää ja menen taas Prismaan ostamaan kärryllisen suklaata ja kynttilöitä?

ap

[/quote]

Etkö voi antaa jotain henkilökohtaisempaa ja saajalle tarpeellisempaa kuin suklaat ja kynttilät? Vai annatko lahjoja sellaiseille, joiden tarpeita et tunne? Mina pitäisin vaikka myyjäisistä ostetuista villasukista, koska en itse neulo. Tai kasvovoiteesta (en pahastuisi ryppyvoiteestakaan), lahjakortista teatteriin, elokuviin tms. (laaja hintaskaala), kotimme väreihin sopivasta isosta kylpypyyhkeestä (=valkoinen) tai syksyn kotimaisesta uutuusromaanista.

terveisin keski-ikäinen perheenäiti

[/quote]

No ihan se vaan, että kun niitä lahjoja on ostettava 45, niin mihinkään uutuusromaaneihin ei ole varaa. Siksi tuo kynttilä-suklaa-linja on ollut niin helppo. 

Ei sitten. Ostan 50 suklaarasiaa ja that's it. Pidetään joulukorttisulkeiset ja mennään entisellä linjalla.

ap

[/quote]

Ok, 45 lahjaa on todella paljon. Mutta ostaisitko 45 hyttysverkoa tai vuohta? Eikö se maksa enemmän? Vastaavassa tilanteessa sopisin näiden 45 aikuisen kanssa, ettei enää vaihdeta joululahjoja keskenämme.

Vierailija
34/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No tässähän tämä totuus sitten tuli, ihmisten moralisointi. Itse olen tuon kuvauksesi mukaan "parempaa väkeä": olen akateeminen ja hyvin toimeentuleva. Olen myös jossain määrin idealistinen maailmanparantaja ja silti pidän typeränä päättää toisen puolesta tehdä lahjoitusta hyväntekeväisyyteen. Ne, jotka todellisuudessa ovat kiinnostuneita "näistä asioista" ovat myös kiinnostuneita ja haluavat aktiivisesti vaikuttaa siihen, mihin ne hyväntekeväisyyseurot käytetään. Kuvauksesi kuulostaa minusta siltä, että ne lahjoitukset tehdään nimenomaan kruunun kirkastamiseksi. Onpahan tullut jollakin summalla ostettua sielunpuhdistusta ja sitten voi viinilasin ja juustojen äärellä tuntea itsensä suureksi hyväntekijäksi...

[/quote]

No niin niin, moralisointi ja moralisointi. Näillä lahjoilla voi olla monia motiiveja ja varmasti monilla on kyseessä tämä molemminpuolinen selkääntaputtelu (ei tosin kaikilla). Mutta pointtini olikin, että monet eivät varmastikaan (ainakaan tuntemieni ihmisten perusteella) kiillota pelkästään OMAA sädekehäänsä lahjansaajan kustannuksella, vaan kiillottavat molempien sädekehää tyyliin "sä oot niin hyvä ihminen että tiedän sun tykkäävän tällaisesta".

Vierailija
35/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos sulla on vähän rahaa, niin anna aikaasi. Veljelle ja kälylle yhteistä aikaa, kun otat lapset yhdeksi illaksi hoitoon, anopille ikkunanpesu, sukulaistädille sanomalehden lukua. Ekaluokan opettajalle lupaa tulla sitomaan lasten luistimia jumppatunnilla. 

Vierailija
36/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 11:18"]

Ap, jos sulla on vähän rahaa, niin anna aikaasi. Veljelle ja kälylle yhteistä aikaa, kun otat lapset yhdeksi illaksi hoitoon, anopille ikkunanpesu, sukulaistädille sanomalehden lukua. Ekaluokan opettajalle lupaa tulla sitomaan lasten luistimia jumppatunnilla. 

[/quote]

Vähän epäilen, ettei ekaluokan opettaja oikein kaipaa sinne ketään ylimääräisiä avustajia sähläämään...

Vierailija
37/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 11:15"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No niin niin, moralisointi ja moralisointi. Näillä lahjoilla voi olla monia motiiveja ja varmasti monilla on kyseessä tämä molemminpuolinen selkääntaputtelu (ei tosin kaikilla). Mutta pointtini olikin, että monet eivät varmastikaan (ainakaan tuntemieni ihmisten perusteella) kiillota pelkästään OMAA sädekehäänsä lahjansaajan kustannuksella, vaan kiillottavat molempien sädekehää tyyliin "sä oot niin hyvä ihminen että tiedän sun tykkäävän tällaisesta".

[/quote]

Tai sitten "nyt on tehty päivän hyvä työ,  niin voidaan mennä yhdessä hyvällä omallatunnolla shoppailemaan." Anteeksi nyt, mutta joka viestin myötä vahvistuu se käsitys, että tavoitteena on esittää parempaa ihmistä kuin ne  "tyhmemmät", ja tehdä se mahdollisimman vaivattomasti.

Vierailija
38/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 11:25"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 11:15"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tai sitten "nyt on tehty päivän hyvä työ,  niin voidaan mennä yhdessä hyvällä omallatunnolla shoppailemaan." Anteeksi nyt, mutta joka viestin myötä vahvistuu se käsitys, että tavoitteena on esittää parempaa ihmistä kuin ne  "tyhmemmät", ja tehdä se mahdollisimman vaivattomasti.

[/quote]

No sitähän minä yritän sanoa!! En MINÄ ole se, joka antaa noita "paremmalle väelle", vaan yksi tuttavani. Sen perusteella kommentoin, että ainakaan jotkut eivät anna noita tunteakseen ylemmyydentuntoa lahjansaajia kohtaan, vaan jakaakseen yhteistä ylemmyydentuntoa. "Kyllä me nyt ollaan niin hyviä ihmisiä kun tykätään tällaisista lahjoista"...

Mutta olen edelleen sitä mieltä, että kaikki eivät suinkaan anna tämäntapaisia lahjoja tällaisista syistä. Jotkut antavat siksi, että ihan oikeasti ajattelevat saajan saavan siitä hyvää mieltä. Ihan kuten joku antaa villasukkia siinä uskossa, että ne ilahduttavat ja tulevat tarpeeseen - ja jotkut saajat sitten ilahtuvat ja toiset heittävät sukat loukkaantuneina roskiin. Lahjominen on aina arpapeliä.

Vierailija
39/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:43"]

Eikö kukaan saa hyvää mieltä itselleen näistä hyväntekeväisyys lahjoista? Miksi kaikki ihmettelee, että lahjan saaja ei saa OIKEASTI mitään? Jos saisin tiedon/lahjan, että olen antanut esim.lääkkeitä kehitysmaihin, saisin siitä todella hyvän mielen itselleni eli se olisi se lahja.

[/quote]

Minä en saa mitään hyvää mieltä siitä.

Ja ihmettelen, että onko maailma mennyt koulussa jo siihen, että ei riitä taksvärkkiraha ja nälkäpäivänkeräys. Nyt pitää lahjoittaa vuohi afrikkaan, että pysyy hyvän vanhemman nimissä. Jos et kiikuta jouluna opelle korttia, missä lukee, että olen lunastanut lapselle kevääksi hyvän opetuksen maksamalla vuohen, saan hävetä silmät päästä.

Minä en tarvitse lahjoja. Ja en tarvitse ilmoituksia, että joku mun tuttu lahjoittaa rahaa johonkin hyväntekeväisyyteen. Minä itse teen isojakin lahjoituksia ja luovutan verta. Ei tulisi mieleenkään jouluna laittaa kortteja aikuisille, että luovutin omaa vertani spr.lle sinun joululahjaksi.

Vierailija
40/98 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä arvostaisin todella. Ja nyt tällä hetellä ihanin lahja mitä voisin saada olisi sen tytön tekemä koru joka lahjoittaa korujen tuotot lastensairaalalle. Olisi ihan mahtavaa jos joku ostaisi minulle häneltä korun. Korut myydään noin 200 euron hintaan (ne huutokauoataan) ja itselllä ei vaan ole noin paljoa ylimääräistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä