REHELLISESTI: Joululahjaksi vuohi/koulupuku/hyttysverkko kolmanteen maailmaan
Petytkö vai olet kiitollinen, että rahat ovat menneet hyvään tarkoitukseen?
Lapset erikseen, niille voi hankki lapsia. Mutta opettajat, harrastusten vetäjät, veljet, siskot, isä, äiti, appivanhemmat.. Näitä aikuisia on yhteensä meidän isossa suvussa ja lasten harrastuksissa 45. Kun jokaiselle hankkii jotain, tulee iso summa. Jos sen lahjoittaisi suoraan johonkin järjestöön, isosta summasta olisi jotain hyötyä. Muuten raha menee suklaaseen, kynttilöihin jne.
Mitä mieltä SINÄ olet ihan rehellisesti?
Kommentit (98)
Täällä tämä aihe vetää puoleensa aina hyväntekeväisyyslahjojen vihaajia. Minä ja monet tuttuni ilahdumme hyväntekeväisyyslahjoista kovasti. Monikaan aikuinen ei kaipaa materiaa vaan toivoo mieluummin rahojen menevän oikeasti tarvitseville. Yleensä tuon osaa kyllä arvata, jos yhtään tuntee lahjan saajaa. Ei minullekaan olisi tullut mieleen hankkia isävainajalle vuohta Afrikkaan :)
Se on helppo ja halpa lahja ja sillä saa kruunun päälaelleen.
Klikkailet vain netissä 5 euron huopia ja lahjat on hommattu 10 minuutissa. Ei tarvitse mielikuvitusta, ei miettiä, mitä kukin haluaa. Nopeaa ja paljon halvempaa kuin oikeat lahjat.
Ja kaiken päälle saat hyvän ihmisen leiman.
Helppoa kuin heinänteko
Me saimme haalahjaksi melko suuren summan lahjoitettuna erityislasten koululle (olimme toivoneet rahaa lahjaksi, silla meilla oli remontti kesken jne). Muuten oikein hyvasydaminen lahja, mutta meilla ei ole erityislapsia eika silloin ollut lapsia ollenkaan, lahjoittajalla sen sijaan oli / on kaksi autistista lasta. Pidin lahjaa vahan kummallisena, koska meilla ei tavallaan ollut mitaan yhteytta lahjoituskohteeseen. Mita te muut olisitte tykanneet tuollaisesta haalahjasta?
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 10:51"]
Jos joku sanoo, että jättää lahjat ostamatta ja sen sijaan lahjoittaa rahaa hyväntekeväisyyteen, niin kannatan lämpimästi.
Jos joku sanoo, että on ostanut minun nimissäni lahjaksi lehmän, niin vastustan. Haluan itse olla päättämässä, mitä hyväntekeväisyysorganissaatioita tulen.
Mielestäni lahjat pitäisi pitää lahjoina ja hyväntekeväisyys hyväntekeväisyytenä eikä sotkea näitä keskenään.
[/quote]
Minusta joulu on ihan hyvä aika muistaa, että rahaa voisi lahjoittaa hyviin tarkoituksiin. Meitä on paljonkin, jotka emme ole aktiivisesti lahjoittajia mutta sopivan tilaisuuden tullessa tartumme siihen (nälkäpäivä, joululahjat). En tajua mitä pahaa siinä on. Yleensähän näitä lahjoja annetaan sellaisille joiden tiedetään olevan samoilla linjoilla.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:37"]
Me saimme haalahjaksi melko suuren summan lahjoitettuna erityislasten koululle (olimme toivoneet rahaa lahjaksi, silla meilla oli remontti kesken jne). Muuten oikein hyvasydaminen lahja, mutta meilla ei ole erityislapsia eika silloin ollut lapsia ollenkaan, lahjoittajalla sen sijaan oli / on kaksi autistista lasta. Pidin lahjaa vahan kummallisena, koska meilla ei tavallaan ollut mitaan yhteytta lahjoituskohteeseen. Mita te muut olisitte tykanneet tuollaisesta haalahjasta?
[/quote]
Aivan oikein teille kerjääjille. Olisitte jättäneet häät pitämättä ja käyttäneet ne rahat remonttiin.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 10:51"]
Jos joku sanoo, että jättää lahjat ostamatta ja sen sijaan lahjoittaa rahaa hyväntekeväisyyteen, niin kannatan lämpimästi.
Jos joku sanoo, että on ostanut minun nimissäni lahjaksi lehmän, niin vastustan. Haluan itse olla päättämässä, mitä hyväntekeväisyysorganissaatioita tulen.
Mielestäni lahjat pitäisi pitää lahjoina ja hyväntekeväisyys hyväntekeväisyytenä eikä sotkea näitä keskenään.
[/quote]
Minusta joulu on ihan hyvä aika muistaa, että rahaa voisi lahjoittaa hyviin tarkoituksiin. Meitä on paljonkin, jotka emme ole aktiivisesti lahjoittajia mutta sopivan tilaisuuden tullessa tartumme siihen (nälkäpäivä, joululahjat). En tajua mitä pahaa siinä on. Yleensähän näitä lahjoja annetaan sellaisille joiden tiedetään olevan samoilla linjoilla.
[/quote]
Miksi haluat lahjoittaa lahjana toisille.Tätä pidän omituisena.
Jos et halua antaa kenellekään oikeasti lahjaa, vuohi on todella teennäinen. sano suoraan, että et halua antaa enää lahjoja ja pane rahasi sitten keräykseen.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:34"]
Klikkailet vain netissä 5 euron huopia ja lahjat on hommattu 10 minuutissa. Ei tarvitse mielikuvitusta, ei miettiä, mitä kukin haluaa. Nopeaa ja paljon halvempaa kuin oikeat lahjat.
Helppoa kuin heinänteko
[/quote]
So what? Olisiko parempi jos se olisi vaikeaa? Ja summahan voi olla isokin.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:40"]
[/quote]
Aivan oikein teille kerjääjille. Olisitte jättäneet häät pitämättä ja käyttäneet ne rahat remonttiin.
[/quote] Ekan viestin kirjoittajana viela sen verran, etta asuinmaassani on ihan tavallista pyytaa rahaa haalahjaksi - oikeastaan tavallisempaa kuin pyytaa jotain muita lahjoja. En tieda, miten Suomessa asiat on, mutta taalla sita ei koeta "kerjaamiseksi".
Minä lahjoitan miehen sukulaisille siemenlajitelman. Laitan joulukortin, missä lukee, että mieheni on lahjoittanut useamman siemenlajitelman emättimeeni. Joten joululahjat ovat siis tässä. Mieheni lahjoittama siemenlajitelma
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:44"]
Helppoa kuin heinänteko
[/quote]
[/quote]
Mutta se on yhtä typerää, kuin joulukortin lähettäminen. Mitään ei tarvitse miettiä. Kunhan klikkaat ja maksat tililtä ja jokaiselle persoonaton kana.
Lisäksi voit hymistellä, että nyt kaikki tietää sinun olevan hyvä ihminen, kun lahjoitat hyväntekeväisyyteen
Minä en halua yhtään vuohta lahjaksi. En kyllä aikuisena ihmisenä muutenkaan lahjoja. Mutta jos joku haluaa kiillottaa kruunuaan ilmoittamalla tehneensä lahjoituksen minulle joululahjana, on entinen kaveri.
Jos jostain ihmeen syystä haluaisi minua muistaa jouluna (mitä emme yleensä tee), se vuohi toisi vain mieleen, että katsos, kun odottaa, että häntä kumarrellaan.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:31"]
Täällä tämä aihe vetää puoleensa aina hyväntekeväisyyslahjojen vihaajia. Minä ja monet tuttuni ilahdumme hyväntekeväisyyslahjoista kovasti. Monikaan aikuinen ei kaipaa materiaa vaan toivoo mieluummin rahojen menevän oikeasti tarvitseville. Yleensä tuon osaa kyllä arvata, jos yhtään tuntee lahjan saajaa. Ei minullekaan olisi tullut mieleen hankkia isävainajalle vuohta Afrikkaan :)
[/quote]
Kannattaisi kuitenkin lukea ketju ennen tällaisia yleistyksiä. Aika suuri osa näitä lahjoja vastustavista kannattaa hyväntekeväisyyttä. Minusta nämä lahjat ovat lähinnä niille, jotka eivät ole kiinnostuneita hyväntekeväisyydestä, mutta haluavat näyttää siltä, kuin olisivat.
7, sama juttu täällä. Onneksi emme ole kiinnostuneita antamaan rahaa mihinkään "hyväntekeväisyyteen". Moni kuuluu kirkkoon siksi, että sitä kautta voi antaa rahaa kirkon omien hyväntekeväisyysjärjestöjen kautta, kuten Kirkon ulkomaanapu. Moni kuvittelee, että koko summa menee sinne auttamiseen. Näin ei ole, vaan siitäkin rahasta iso osa jää kirkon oman byrokratian pyörittämiseen näissä hyväntekeväisyyssysteemeissä. Minä olen toivonut tämän vuoden lahjakseni toista osaa keisarinna Katariina Suuresta. Muuta en kaipaa.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:31"]
[/quote]
Kannattaisi kuitenkin lukea ketju ennen tällaisia yleistyksiä. Aika suuri osa näitä lahjoja vastustavista kannattaa hyväntekeväisyyttä. Minusta nämä lahjat ovat lähinnä niille, jotka eivät ole kiinnostuneita hyväntekeväisyydestä, mutta haluavat näyttää siltä, kuin olisivat.
[/quote]
Juuri näin. Itse, kuten moni muu tuttumme laittaa rahaa hyväntekeväisyyteen säännöllisesti. On kummilasta yms . Pari on ystäväpalvelussa ja käyvät vapaaehtoisina avustamassa vanhuksia. Mutta kukaan meistä ei erityisesti mainosta tätä ja kerro ihmisille, paljonko panemme rahaa mihinkin.
Vuohien antajat ovat oma lajinsa. Ihmisiä, joita ei kiinnosta auttaminen. Mutta kerran vuodessa on paniikki, että mitä vittua sille opettajalle ja anopille taas laittaa. Hups, vuohi ja samalla saa päälleen hohteen, että on maailmanparantaja. Muuten ei kyllä kiinnosta auttaminen
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:49"]
Helppoa kuin heinänteko
[/quote]
[/quote]
Mutta se on yhtä typerää, kuin joulukortin lähettäminen. Mitään ei tarvitse miettiä. Kunhan klikkaat ja maksat tililtä ja jokaiselle persoonaton kana.
Lisäksi voit hymistellä, että nyt kaikki tietää sinun olevan hyvä ihminen, kun lahjoitat hyväntekeväisyyteen
Minä en halua yhtään vuohta lahjaksi. En kyllä aikuisena ihmisenä muutenkaan lahjoja. Mutta jos joku haluaa kiillottaa kruunuaan ilmoittamalla tehneensä lahjoituksen minulle joululahjana, on entinen kaveri.
Jos jostain ihmeen syystä haluaisi minua muistaa jouluna (mitä emme yleensä tee), se vuohi toisi vain mieleen, että katsos, kun odottaa, että häntä kumarrellaan.
[/quote]
Katkeran kuuloista, ihan kuin se vuohi olisi suurikin loukkaus.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:57"]
Vuohien antajat ovat oma lajinsa. Ihmisiä, joita ei kiinnosta auttaminen. Mutta kerran vuodessa on paniikki, että mitä vittua sille opettajalle ja anopille taas laittaa. Hups, vuohi ja samalla saa päälleen hohteen, että on maailmanparantaja. Muuten ei kyllä kiinnosta auttaminen
[/quote]
Ei kannata yleistää. Varmasti jotkut ovat juuri tuollaisia, mutta eivät kaikki.
Joku tuossa ylempänä sanoi, että se on yhtä turha lahja kuin joulukortti... no entäs sitten? Voisi siis ajatella, että se on vähän tavallista kalliimpi joulukortti josta menee rahaa hyväntekeväisyyteen. Muistamisena tulee siis kortti (minä ainakin ilahdun joulukorteista, muista ihmisistä en sitten tiedä), hyväntekeväisyys saa rahaa, eli win-win. Jos tämän lisäksi kortin antaja saa mielestään päänsä päälle sen kiiltävän sädekehän, niin so what? Olkoon sitten tyytyväinen siihen, ei se ole minulta pois.
Ja jos nyt jostain viiden euron huovista puhutaan, niin niissä hintaluokissa hienommat joulukortit muutenkin liikkuvat. Mieluummin ottaisin vastaan huopalahjoituskortin kuin kimaltelevan Hallmark-kortin josta ei hyödy kuin Hallmark.
Kylläpä taas on verenpaineet koholla! (Ei minulla, mutta monella muulla). Musta se on oikein kiva lahja, tykkään antaa ja saada juuri esim. Kirkon ulkomaanavun kautta näitä tuotteita! Että repikää siitä!
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:38"]
[/quote]
Olen täysin samaa mieltä. Kuinka monelle tulisi esim. mieleen lahjoittaa omin nokkinensa muutamaa euroa näkövammaisille ilman noita Annansilmä-kalentereita? Hyväntekeväisyysjärjestöt tarvitsevat tällaisia tempauksia, ja vuohi/lehmä/hyttysverkko-lahjat ovat itse asiassa aika nerokas idea.
Eiköhän tämän ketjun pointti tullut jo selväksi, että joillekin meistä ei tällainen lahja ole mieleen. Samaa vääntöä tässä on kuin niissä miljoonissa "Kehtaanko antaa omia käsitöitä joululahjoiksi?" -ketjuissa joissa mielipiteet vaihtelevat laidasta laitaan. Eri mieltä olevien mielipiteistä huolimatta käsityö- ja hyväntekeväisyyslahjat eivät ole kuitenkaan yhtään sen huonompia lahjoja meille, joille ne kelpaavat.
Salaisuus piileekin siinä, että ajattelee asiaa lahjan saajan kannalta. Jos hän ei vaikuta sellaiselta ihmiseltä, joka näistä voisi innostua, niin sitten ei anna tällaista lahjaa. Yksinkertaista.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:49"]
Helppoa kuin heinänteko
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Katkeran kuuloista, ihan kuin se vuohi olisi suurikin loukkaus.
[/quote]
Minusta se on noloa lahjanantajalta. Ihmiseltä, ketä ei kiinnosta hyväntekeväisyys muuten, mutta laiskuuttaan haluaa leikkiä hyväntekijää.
Sellainen ihminen, joka oikeasti tekee hyvää maailmassa, ei sitä mainosta joululahjan varjolla.
Tunnen myötähäpeää näitä vuohenlahjoittajia kohtaan
[/quote]
Huono lahja minusta. Parempi häälahja olisi ollut lahjoittaa hääparin suosimaan hyväntekeväisyyskohteeseen.
Mutta näistä vuohista ja huovista ei oikein kannata puhua samaan hengenvetoon, koska summat ovat ihan erilaisia...
Minä ratkaisen helpolla tämän joulun lahjat,
Myyn maitoani sairaalaan ja annan sukulaisille tiedon, että olen lahjoittanut 30 euron edestä per nokka heidän puolestaan äidinmaitoa pienille keskosvauvoille.