Suomen kaunein koti
Mitäs tykkäätte? Aikamoinen sillisalaatti tämä Jannen ja Ilonan koti.
Kommentit (238)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 16:25"]
Minusta betonitalossa oli outo vaateiden säilytysratkaisu, ne olivat rekillä siinä makuuhuoneen seinustalla ja rekin alla oli jotain paperikassien näköistä. Kuka haluaa säilyttää vaatteensa näin?
[/quote]
Olihan niissä makuuhuoneissa vaatekaapitkin, mutta vaaterekit ovat muotia nuorten muotitietoisten keskuudessa, siksi ne olivat tyttärien huoneissa. Nuorempi tytöistä pitää muotiblogiakin ja ne "paperikassit" olivat hänen LV-laukkujensa säilytyspussukoita.
Se arkkitehdin talo oli ihan käsittämättömän epäkäytännöllinen! Heti tuli mieleen, että vauva samassa isossa huoneessa vanhempien sängyn kanssa, ok. Mutta miten se toimii tulevaisuudessa kun lapset kasvaa, edelleenkö se lapsi vuodesta toiseen nukkuu niiden vanhempien sängyn vieressä?
Muut lapset oli ilmeisesti edellisestä liitosta, mitenkähän sellainen konttaamista vaativa parvi toimii murrosikäisillä? Eikö vanhemmat kaipaa koskaan yksityisyyttä?
Casagranden uraa jonkin verran seuranneena olin yllättynyt, että talossa on noinkin paljon mukavuuksia. Jossain vaiheessa hän yritti elää täysin omavaraisesti, suurin piirtein ilman sähköäkin.
Sisälle tuleva valo ja raikkaus oli parasta, esim. työtila oli aivan ihana. Makuuhuonekin on sen verran iso, että voidaan tarvittaessa jakaa kahteen tilaan väliseinällä lapsen ollessa isompi. Se betonibunkkeri oli aivan kauhea.
Siitä betonitalosta:
-mahtuiko siihen ylimmän kerroksen keittiöön jääkaappia minkäänlaista?
-kuka jaksaa kantaa ruokakassit ylimpään kerrokseen vielä vanhanakin?
-mihin ne eteisessä laittaa ulkovaatteet ja -kengät? naulakot?
Kai se noin upealta näyttää, mutta onko se käytännöllinen.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 16:38"]
Minusta betonitalossa oli outo vaateiden säilytysratkaisu, ne olivat rekillä siinä makuuhuoneen seinustalla ja rekin alla oli jotain paperikassien näköistä. Kuka haluaa säilyttää vaatteensa näin?
[/quote]
Olihan niissä makuuhuoneissa vaatekaapitkin, mutta vaaterekit ovat muotia nuorten muotitietoisten keskuudessa, siksi ne olivat tyttärien huoneissa. Nuorempi tytöistä pitää muotiblogiakin ja ne "paperikassit" olivat hänen LV-laukkujensa säilytyspussukoita.
[/quote]
Joo, toi on nykyään tapana. Varsinkin kauniit vaatteet saavat näkyä, ikäänkuin sisustuselementteinä. Käytännöllistä vai ei, sen jokainen voi päättää itse, mutta totuus on se, että tuossa nimenomaisesssa kohteessa ainoat asutut, kodikkaan näköiset tilat olivat juurikin nämä nuorten naisten huoneet koruineen, laukkuineen ja vaatteineen.
Tuntuu, että jokainen jakso on edellistä kamalampi. Tämä viimeinen suorastaan puistatti. Valkoinen Ruotsinlaiva harjulla tavallisella asuinalueella, ei kiitos. Toisena kiemuroita ja julmetun suuria ikkunoita. Maisemat kieltämättä upeat, mutta ei kiitos. Ja kolmantena betonilaatikko vinojen "jalkojen" päällä kuin pikkupoikien maja. Ja sitä harmaata riitti, sisustusarkkitehdit saivat varmasti jättiorgasmin, en minä, ei kiitos. Jos nämä kodit olivat kauneimpia, niin minä olen miss maailma!
Samaa mieltä olen siitä että jaksot vain huononee. Vain ensimmäisen jakson voittanut Riihimäen talo oli rauhallinen ja järjellinen, normaalin hintainen/näköinen koti. Kaikki muut voittajatalot/huoneistot ovat olleet kolkkoja isolla rahalla tehtyjä ja epäkäytännöllisiä. Raha ei todellakaan takaa lopputulosta.
Kymmenen-kahdenkymmenen vuoden päästä betoni sisätilojen materiaalina on yhtä hottista kuin kasarit mäntypaneelit tai ysärit pyökkikeittiöt tällä hetkellä.
Se betonilaatikko on mahtipontisen monumentaalinen, mikä ihmisiä vaivaa? Ihan noin industrial ei sovi tuohon maisemaan, ja jotenki se purjehtijoilta näyttävä perhe on aivan väärä porukka siihen taloon.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 20:53"]
Kymmenen-kahdenkymmenen vuoden päästä betoni sisätilojen materiaalina on yhtä hottista kuin kasarit mäntypaneelit tai ysärit pyökkikeittiöt tällä hetkellä.
[/quote]
Kyllä. Nauran partaani, kun siinä vaiheessa av-mammatkin kilpailevat betonin määrällä asunnoissaan samaan malliin kuin nyt valkoisilla, korkeakiiltoisilla keittiöillään. Itse valitsin tuollaisen keittiön 15 vuotta sitten, aikana jolloin sellainen oli varmasti av:n kaikentietäjien mukaan kamalan kliinistä ja kolkkoa. Kaksi vuotta sitten uusimpaan kotiimme tuli betonitasot ja mm. ei lainkaan keittiökaappeja.
Kuvio on aina sama; ensin joku keksii uuden jutun, kohta sitä näkee sisustuslehdissä ja kansa haukkuu idean lyttyyn. Kuitenkin kymmenen vuoden kuluttua kaikki haluavat samanlaisen. Ihmettelen ainoastaan sitä, kuinka moni ei ole itse huomannut käyttäytyvänsä noin (minä huomasin sen teini-iässä, ja lopetin uusien, oudolta tuntuvien juttujen lyttäämisen).
Mutta aina kuitenkin on niin, että oman aikakautensa tyylikäs edustaja kestää aikaa ja näyttää hyvältä vuosikymmenien kuluttuakin.
Koko ohjelma on aika huvittava, ainakin se on tullut selväksi ettei kaunista kotia voi tehdä alle 500 000 euron.
[/quote]
Missä niin on väitetty? Millä kumman perusteella Suomen kauneimman kodin tulisi olla joku 70 000 euron perusrivaripätkä? Kyllähän sellainen voi myös olla ihan kiva, mutta en itse lainkaan ihmettele että esiteltävät talot poikkeavat massasta, kun kerran kauneinta etsitään.
Kyllä tossa ohjelmassa tulee vielä pienempiäkin asuntoja esittelyyn, malttakaahan :)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 16:48"]
Casagranden uraa jonkin verran seuranneena olin yllättynyt, että talossa on noinkin paljon mukavuuksia. Jossain vaiheessa hän yritti elää täysin omavaraisesti, suurin piirtein ilman sähköäkin.
Sisälle tuleva valo ja raikkaus oli parasta, esim. työtila oli aivan ihana. Makuuhuonekin on sen verran iso, että voidaan tarvittaessa jakaa kahteen tilaan väliseinällä lapsen ollessa isompi. Se betonibunkkeri oli aivan kauhea.
[/quote]
Epäkäytännöllinen ja epämukavahan se oli. Pistorasiat ikkunatasojen alla lattianrajassa, ei huoneita, epämukavat penkit oleiluun. Oliko se musta jättitakka edes varaava? Käytännöllisyyttä ei ole se, että makkarin ehkä voi väliseinillä jakaa sitten kun lapsi tarvitsee oman huoneen. Parvi oli isompien lasten ainoa tila ja siellä oli konttauskorkeus, patjat ja muutama peli. Ja talon asukkaiden suosikkispotissa seistä tönötetään pihalla ja katsellaan metsää.
Betonitalossa oli epäkäytännöllistä kapeat auschwitz-käytävät ja portaikot. Talo ei käy flyygelinomistajalle. Sen ehdoton plussa oli piha, jonka kunnossapitoon riittää painepesuri.
Tasan taloon tulee varmaan rakennustarkastaja tsekkaamaan kattoterassin turvallisuusnäkökulmasta kohtapuoliin... :D
Yllättäen taas arkkitehtipariskunta.
Tänään oli ihan kivan persoonallisia koteja. Siis omalla maulla sisustetun näköisiä, eikä jostain kopsattuja.
Eka oli jotenkin kolkko, ei oikein iskenyt, vaikka maisemat olikin kivat.
Toinen oli minustakin paras. Sopivan kokoinen ja asukkaansa näköinen, kaunis lämmin väritys, mukavan näköinen sohva ja ihana ympäristö.
Viimeinen oli ihan nätisti sisustettu, mutta en itse viihtyisi noin hämärässä, enkä tykkää hirsimökeistä muutenkaan. Yllättävän kodikkaaksi olivat kuitenkin saaneet ottaen puitteet huomioon.
Kyllä, toka oli paras, aletaan pikkuhiljaa päästä siihen, että tuomarit alkaa olla samaa mieltä kuin minä :D Sen miehen koti oli ihan täydellinen tauluineen ja harmaine puuseinineen, eikä tarvitse olla mikään hehtaarihalli vaan sopiva.
Noi tuomarit voisi lopettaa sen maiseman hokemisen ja kiljumisen, mikä vaan ryteikkö tai normaali suomalainen pelto näkyy ikkunasta, niin aina on ihan mieletön maisema. Ainoa oikeasti mieletön (sanan tod. merkityksessä) oli se vesitornista avautuva näkymä ;). Arvostelisivat sitä taloa ja sisustusta enemmän eikä aina hihkuisi kaikkia mahdollisia maisemia. Kun jokaisen kodin ulkopuolella ON maisema, ja muualla kuin kaupungin keskustassa se on aina tietynlainen.
Ja keskustassakin aina tietynlainen...et ois niinkuin taloja ja katuja, tai peltoa ja metsää tai meri. Ihan kaikkialla.
Taas mennään. Onpas geneerinen blogikoti tämä eka. Näkyy löytyvän kaikki kliseet.
Toi puusepän koti on IHANA! Ja mä en yleensä edes tykkää luonnonvärisestä puusta.
betonitalo oli paras tähänastisista