Äsken laitoin 110e sähkölaskun Kelaan, ja lisäksi 17e terveyekeskuslaskun. Hirvittää ajatella miten en ollenkaan pärjäisi jos joutuisin itse maksamaan
Minulle siis maksetaan vuokra 870e, ja käyttörahaa ttt-perusosa 510e.
Lisäksi juuri tuo sähkölasku maksetaan, ja julkinen terveydenhuolto/reseptilääkkeet.
Minun pitäisi netota jotain 1600e töistä, jotta edes pääsisin rahallisesti "omilleni" verrattuna tukiin...Kun siis ottaa huomioon työmatkat, kasvaneen ruoankulutuksen ja vaatekulut.
Miksi Suomessa on niin matalat palkat?
Kommentit (717)
Miksi ei noita tukia saada vastikkeellisiksi? Työvelvoite niin monta tuntia kuin keskipalkalla kertyy tukien verran kuukaudessa. Tällöin se ei ole orjatyö vaan vastaava tienesti kuin palkkatyöläisillä.
Sinulle ei makseta koko vuokraa ja mikset ole työnhakijana?
Vierailija kirjoitti:
Palkat on juuri niin suuret kuin työn tuottavuus on. Miksi et perusta yritystä, palstan mukaan yrittäjät on kaikki rikkaita.
Ongelmana muuten ei ole liian pienet palkat vaan liian suuret tuet. Yksiasuvalle riittää soluhuone, jos ei kykene maksamaan itse vuokraansa. Minä maksan 870 e/kk Helsingin keskustan yksiöstä enkä keksi mitään syytä, miksi vastaava etu pitäisi olla työttömällä.
Varmaan siksi että ihmisarvoinen elämä kuuluu kaikille?
Suomen kaltaisia maita ei monia maailmassa ole, löydät kyllä varmasti haluamasi maan kovemmilla arvoilla, joten siitä vain pakkaamaan kamat kasaan ja käy matkaan!
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuessa huomioidaan koko vuokra jos hakija osoittaa että hän ei saa halvempaa asuntoa. Tämä osoitetaan siten että haku kunnan vuokra-asuntoihin on voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Palkat on juuri niin suuret kuin työn tuottavuus on. Miksi et perusta yritystä, palstan mukaan yrittäjät on kaikki rikkaita.
Ongelmana muuten ei ole liian pienet palkat vaan liian suuret tuet. Yksiasuvalle riittää soluhuone, jos ei kykene maksamaan itse vuokraansa. Minä maksan 870 e/kk Helsingin keskustan yksiöstä enkä keksi mitään syytä, miksi vastaava etu pitäisi olla työttömällä.
P4sk4puhetta. Erittäin menestyneet lafkat potkii porukkaa pihalle ja maksaa lopuille pennejä, itse nostaa huipputuotot. Amazon maksaa työntekijöilleen niin vähän, että joutuvat hakemaan food stamppejä, johtajalla oli rahaa niin että oli kevyesti varaa huvilentää avaruuteen.
Työ tuottaa rahaa omistajalle, mutta sen voiton tuottavan työvoiman pitäisi olla tyytyväisiä pelkkään lämpimään käteen.
2000 e palkalla nettoaa 1600 e kun verotus on alhainen. Ei ole mahdoton tavoite.
Vierailija kirjoitti:
Koko vuokra maksetaan.
Olen työnhakijana.
ap
Aloituksen kaltaisten takia on juurikin poistettava paikkakunnan vaikutus tukiin, varsinkin asumistukeen. APn olisi muutettava halvemmalle paikkakunnalle mistä saa yksiön 300 eurolla /kk.
Jos haluaa asua siellä Helsingin keskustassa, olisi muutettava soluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuessa huomioidaan koko vuokra jos hakija osoittaa että hän ei saa halvempaa asuntoa. Tämä osoitetaan siten että haku kunnan vuokra-asuntoihin on voimassa.
Näin juuri.
ap
Miten ihmeessä saat noin ison sähkölaskun? Minulla on kolmiossa kolmen kuukauden sähkölasku 35 euroa.
1600 nettopalkkaa on aika paljon alle keskipalkan.... Ei tarvittis olla kuin tavan tallaajaa keskimääräisessä duunissa, niin jo pärjäis paremmin. Eikä ansiokehitys ole katkolla joka eduskuntavaaleissa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei noita tukia saada vastikkeellisiksi? Työvelvoite niin monta tuntia kuin keskipalkalla kertyy tukien verran kuukaudessa. Tällöin se ei ole orjatyö vaan vastaava tienesti kuin palkkatyöläisillä.
Itse olen ollut kannustamassa nuoria (18-25) hakeutumaan kesäksi ulkomaille. Ap saattaa olla monisairas, perheellinen etc.
Suomesta ei löydy samalla tavoin töitä. Ulkomailla pääsee valitsemaan eri työnantajien välillä.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko on mielestäsi keskimääräinen tuntipalkka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi että ihmisarvoinen elämä kuuluu kaikille?
Suomen kaltaisia maita ei monia maailmassa ole, löydät kyllä varmasti haluamasi maan kovemmilla arvoilla, joten siitä vain pakkaamaan kamat kasaan ja käy matkaan!
Soluhuoneessa voi ihan hyvin elää ihmisarvoista elämää. Itsekin tein sitä 2½ vuotta opiskeluaikanani.
Olen itsekin valitettavasti työttömänä ja saan myös toimeemtulotukea.
Veikkaan, että tämä maailmantilanne tulee näkymään myös tuissa ja niitä tullaan leikkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen kaltaisten takia on juurikin poistettava paikkakunnan vaikutus tukiin, varsinkin asumistukeen. APn olisi muutettava halvemmalle paikkakunnalle mistä saa yksiön 300 eurolla /kk.
Kannatatko sitä että kaikki työttömät/syrjäytyneet pakkautuvat tiettyihin paikkoihin, ja ajan kuluessa muodostavat omia rinnakkaisyhteiskuntiaan?
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri haluaa työttömän asuvan isommassa kaupungissa. Tiedän kun asuin hetken aikaa pienemmällä paikkakunnalla. "Et sitten ajatellut muuttaa töiden äärelle?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko on mielestäsi keskimääräinen tuntipalkka?
No jos laitetaan vaikka 25e / h, niin ei tule ainakaan alakanttiin
Vierailija kirjoitti:
Palkatkin tuntuisi isommilta kun ei olisi niin kovia veroja näiden työttömien elämän kustantamisen takia.
Mikä on tt perusosa 510e? Siis pitääkö ihmisellä jäädä tuon verran rahaa kuussa asumiskustannusten ja lääkkeiden yms. jälkeen? Mulla on palkka vähän alle 1700e ja lapsia kolme, teinejä. Kahdesta tulee vielä lapsilisä. Ei muita tukia.