Mistä uskovat tietävät mihin uskoa?
Jos joku esim. tulisi huomenna esiin ja kertoisi olevansa jumalan sanansaattaja, uusi profeetta niin uskoisitteko te häntä? Jos hän kertoisi, että taivaaseen pääsevät kaikki jotka elävät elämänsä hyvin ja kohtelevat toisia suvaitsevaisesti ja oikein, uskoisitteko te? Onko usko rajattu vain raamatun sanaan?
Kommentit (187)
Nää muutamat jutut ei ollut mun kysymyksiä eikä vastauksia, mutta pakko kommentoida. :)
"Mutta ensin oli silti varmasti tarve suojaan, eli talojen rakentaminen, kuin matematiikka. Taloja pystyy rakentamaan ilman matematiikkaa."
Kyllä sen ensimmäisen kiviseinän kasaajankin on pitänyt huomioida, että miten ne kivet toistensa päälle ladotaan. Painovoima vaikutti kiviin ja vaikkei silloin tunnettu käsitettä painovoima eikä tehty kaavoja, ei voi ihan suoranaisesti sanoa että "sen kun rakennetaan." Tiedettiin silloinkin että jos ne kivet kasasi väärin, seinä romahtaa. Nykyään puhutaan painovoimasta ja kitkasta ja fysiikasta. Ne on ihmisen luomia käsitteitä, mutta ne varsinaiset ilmiöt on olleet ja on edelleen olemassa riippumatta siitä, ymmärtääkö tai pukeeko ihminen niitä sanoiksi. Ne on niitä "virran" säännönmukaisuuksia, ja on paljon sellaisia säännönmukaisuuksia joita ihmiskunta ei tule olemassaolonsa aikana ymmärtämään tai nimeämään, mutta se ei tarkoita ettei niitä olisi.
Käsitteiden luominen ja jäsentäminen on ihmiselle vähän aistimiseen verrattavissa. Jos ei näe kulman takana olevaa ihmistä, ei se tarkoita ettei hän olisi siellä. Tai jos näköaistilla ei yksinkertaisesti pysty havaitsemaan ultraviolettisäteitä, ei se tarkoita ettei niitä olisi.
"Tahaton oppiminen ei siis minusta ole synnintekoa, eikä siitä ihmistä tuomita. Kun taas itseoppiminen on valinnanvaraista ja siten synnintekoa. Opettaminen olisi sitten eksyttämistä."
Oppimista on musta tosi vaikea ruveta täysin jaottelemaan noihin kolmeen tai tekemään jakoa siinä, millainen oppiminen voisi jollain perusteella olla syntiä kun toinen ei ole.
Useat (en uskalla sanoa että useimmat vaikka luulen että niin onkin) lapset oppivat jotain lajitaitoja tai vaikka soittimen alkeita alle kouluikäisenä. Ja varmasti useimmat oppivat viimeistään kouluiän alkuvaiheessa pyöräilemään. Kaikki nuo vaativat sekä opettamista että itseopiskelua ja halua oppia. Onko kaikki perusliikkumista vaativampi liikuntakyky sitten syntiä? Tai onko esimerkiksi lukeminen tai jo puhuminenkin syntiä, koska niiden oppimista koskevat samat kuviot? En näe myöskään käytännössä eroa siinä, onko oppija aikuinen vai lapsi. Jos aikuinen opettelee pyöräilemään, on se ehkä tietoisempi päätös mutta prosessi on sama. Ja jos joku ei itse halua oppia jotakin asiaa eli motivaatio puuttuu täysin, ei sitä silloin opi. Jos vaikka lapsen pakottaa oppimaan pyöräilyn, motivaatio puuttuu ensin mutta lopulta lapsi haluaa oppia taidon, jotta välttäisi esim. rangaistuksen tai saisi hyväksyntää. Silloinkin kyse on osittain itseopiskelusta, kaikki opittava on pakko purra itse ennen kuin nielee.
Oon pähkäillyt oppimisasioita fyssariopinnoissa aika paljon ja mä en uskaltaisi mennä sanomaan että minkäänlainen oppiminen on syntiä jos joku toinen oppiminen ei ole :)
"Juu, mä kyllä tulkitsisin tuossa sun sanovan että koet kyllä asioilla olevan merkitystä, ja että se merkitys on kokemisessa, siis ihmisen (tai eläimen tai luonnon) tunteissa ja kokemuksissa, erityisesti nykyhetken kokemuksista. Ja että ihminen itse luo sen merkityksen, siis että se syntyy ihmisessä itsessään. Sano jos tulkitsen väärin.
Jotenkin mä koen tän eri asiaksi kuin uskon kuitenkin, niinkuin sanoitkin ettet usko että on jokin korkeampi voima. Ilmeisesti kuitenkin rakastat ja tuut rakastetuksi, niin se on kuitenkin hyvä asia :)"
Aivan oikein ymmärsit (: Ja joo sitä ei voi oikein verrata uskoon, koska koen että uskokin on vain ihmisen kanssa vuorovaikutuksessa oleva asia/ilmiö maailmassa, ei mikään erillinen vaihtoehto, saatika oikea tai väärä asia. Musta usko ja kaikki siihen liittyen on aivan yhtä todellista kuin vaikka matematiikka, niillä kaikilla on suuri tai pieni merkityksensä ihmiselle ja mitään niistä ei olis ilman ihmistä. Tai ilmiöinä ne olis olemassa, mutta se mitä ne on ihmiselle ja miten ihminen ne käsittää, häviäis kun ei olisi vuorovaikutusta ihmisen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 21:15"]
"Juu, mä kyllä tulkitsisin tuossa sun sanovan että koet kyllä asioilla olevan merkitystä, ja että se merkitys on kokemisessa, siis ihmisen (tai eläimen tai luonnon) tunteissa ja kokemuksissa, erityisesti nykyhetken kokemuksista. Ja että ihminen itse luo sen merkityksen, siis että se syntyy ihmisessä itsessään. Sano jos tulkitsen väärin.
Jotenkin mä koen tän eri asiaksi kuin uskon kuitenkin, niinkuin sanoitkin ettet usko että on jokin korkeampi voima. Ilmeisesti kuitenkin rakastat ja tuut rakastetuksi, niin se on kuitenkin hyvä asia :)"
Aivan oikein ymmärsit (: Ja joo sitä ei voi oikein verrata uskoon, koska koen että uskokin on vain ihmisen kanssa vuorovaikutuksessa oleva asia/ilmiö maailmassa, ei mikään erillinen vaihtoehto, saatika oikea tai väärä asia. Musta usko ja kaikki siihen liittyen on aivan yhtä todellista kuin vaikka matematiikka, niillä kaikilla on suuri tai pieni merkityksensä ihmiselle ja mitään niistä ei olis ilman ihmistä. Tai ilmiöinä ne olis olemassa, mutta se mitä ne on ihmiselle ja miten ihminen ne käsittää, häviäis kun ei olisi vuorovaikutusta ihmisen kanssa.
[/quote]
Mulle usko Jeesukseen on jotain suurempaa, enemmän kuin mikään muu. En olis mitään ilman Jeesusta.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 20:28"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 18:59"]
Mutta tää taas menee tuohon tiedeaiheeseen enkä tosiaan siitä tahdo keskustella enempää. Ja en mä koe hyväksi keskustella vaan siitä mikä on syntiä. Mielellään keskustelisin muistakin uskonasioista :) Esim siitä että ihan täysin riippumatta mikä syntiä on ja mikä ei niin Jeesus on kaiken sen synnin sovittanut, eli meidät siitä vapauttanut.
[/quote]
Ymmärrän. Minäkin uskon, mutta en koe sinun tulkintaasi oikeaksi. Sinulla on silti omaan näkemykseesi sama oikeus kuin minullakin :) Jäin vähän vänkäämään tuosta matematiikasta sillä se on jotenkin vaikea asia sulattaa, koska olen matematiikkaa opiskellut ja koska Raamattukin on täynnä matematiikkaa.
Mistä sinä sitten haluaisit keskustella?
[/quote]
No muttakun ei se matematiikka ole sen Raamatun sanoma ollenkaan, niin senkin takia siitä matematiikasta väittely on aika epäolennaista.
No mielummin jostain uskonasioista :) oliko tää alotus sun?
[/quote]
Juu. Oli minun aloitukseni :)
En tarkoita, että uskon peruskäsitteitä pitäisi alkaa kyseenalaistamaan, mutta mielestän uskovan pitäisi olla avoin erilaisille tulkinnoille ja uusille tuulille eikä siinä ole mitään pahaa. Koska jos mielensä sulkee ei voi enää ottaa vastaan uutta.
Niin ja aloitus lähti liikkeelle ehkäpä aikaisemminkin mainitun Matteuksen avulla. Siinä Jeesus sanoo lähettävänsä luoksemme profeettoja, viisaita miehiä ja lainopettajia ja varoittaa periaatteessa siitä kuinka emme heitä uskoisi. Minusta on vaikea uskoa, että edellä mainitut profeetat jne. olisivat rajattu vain parin tuhannen vuoden takaisiin aikoihin. Mutta jos nykypäivänä joku ilmestyisi kertomaan omaa tarinaansa, ilman ihmetekoja, kuka häntä uskoisi? Ei ainakaan ihminen, joka ei pidä mieltään avoinna.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 21:53"]
Mutta tää taas menee tuohon tiedeaiheeseen enkä tosiaan siitä tahdo keskustella enempää. Ja en mä koe hyväksi keskustella vaan siitä mikä on syntiä. Mielellään keskustelisin muistakin uskonasioista :) Esim siitä että ihan täysin riippumatta mikä syntiä on ja mikä ei niin Jeesus on kaiken sen synnin sovittanut, eli meidät siitä vapauttanut.
[/quote]
Ymmärrän. Minäkin uskon, mutta en koe sinun tulkintaasi oikeaksi. Sinulla on silti omaan näkemykseesi sama oikeus kuin minullakin :) Jäin vähän vänkäämään tuosta matematiikasta sillä se on jotenkin vaikea asia sulattaa, koska olen matematiikkaa opiskellut ja koska Raamattukin on täynnä matematiikkaa.
[/quote]
No muttakun ei se matematiikka ole sen Raamatun sanoma ollenkaan, niin senkin takia siitä matematiikasta väittely on aika epäolennaista.
[/quote]
En tarkoita, että uskon peruskäsitteitä pitäisi alkaa kyseenalaistamaan, mutta mielestän uskovan pitäisi olla avoin erilaisille tulkinnoille ja uusille tuulille eikä siinä ole mitään pahaa. Koska jos mielensä sulkee ei voi enää ottaa vastaan uutta.
[/quote]
Minusta ei, koska usko ei perustu omaan mieleen ollenkaan, sen avartamiseen tai sulkemiseen. Vaan Jeesuksen seuraamiseen, Jumalan tahdon noudattamiseen.
Kelpasiko sulle muuten se mun alkuperänen vastaus sun alkuperäseen kysymykseen? eli ei uskova voi tietää (sillä tavalla miten ihmiset yleensä tietävät asioita) mihin uskoo, vaan sitä vain uskoo. Ettei kyse ole ihmisen ajattelusta tai ymmärryksestä, vaan ainoostaan uskosta.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 21:45"]
[/quote]
Mulle usko Jeesukseen on jotain suurempaa, enemmän kuin mikään muu. En olis mitään ilman Jeesusta.
[/quote]
Uskon sen. :)
Mulle tää on ollut tosi antoisa keskustelu, kiitos siitä aloittajalle ja sinulle joka puhuit uskostasi, ja kaikki muutkin jotka on osallistuneet. Nyt etiäpäin, onnea valitsemillenne poluille :p
-Virranviemä
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 22:03"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 21:53"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minusta ei, koska usko ei perustu omaan mieleen ollenkaan, sen avartamiseen tai sulkemiseen. Vaan Jeesuksen seuraamiseen, Jumalan tahdon noudattamiseen.
Kelpasiko sulle muuten se mun alkuperänen vastaus sun alkuperäseen kysymykseen? eli ei uskova voi tietää (sillä tavalla miten ihmiset yleensä tietävät asioita) mihin uskoo, vaan sitä vain uskoo. Ettei kyse ole ihmisen ajattelusta tai ymmärryksestä, vaan ainoostaan uskosta.
[/quote]
Usko on eri asia kuin tietäminen ja olen kanssasi siitä ihan samaa mieltä. Olen kuitenkin eri linjoilla tuon kommenttisi kanssa, kuinka omalla mielellä ei olisi osuutta asiassa. Jos oma persoonallisuus ja oma mieli eivät vaikuttaisi asiaan millään tavalla niin silloinhan kaikki uskoisivat ja tulkitsisivat asioita samalla tavalla. On kuitenkin selvää, että Jumalaan uskovien joukosta löytyy paljon hyvin erilaisia tapoja ymmärtää ja tulkita mikä se Jumalan tahto sitten oikeasti onkaan. Kaikki uskoo sinänsä samaan asiaan ja yhtä voimakkaasti, mutta mielipiteet siitä miten esim. Raamattua pitäisi tulkita vaihtelevat. Jos kyse ei ole omasta mielestä kuten sanot niin mistä ne tulkintaerot sitten johtuvat niiden ihmisten välillä jotka rukoilevat ja uskovat yhtä paljon?
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 22:24"]
[/quote]
[/quote]
Mulle tää on ollut tosi antoisa keskustelu, kiitos siitä aloittajalle ja sinulle joka puhuit uskostasi, ja kaikki muutkin jotka on osallistuneet. Nyt etiäpäin, onnea valitsemillenne poluille :p
-Virranviemä
[/quote]
Samoin sinulle. On ollut hauska keskustella ja vääntää :)
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 22:24"]
[/quote]
[/quote]
-Virranviemä
[/quote]
Samoin sinulle. On ollut hauska keskustella ja vääntää :)
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 22:15"]
Minä näkisin, että muut vaihtoehdot kuin luostari- tai siihen verrattavissa oleva elämä on jonkunlaista kompromissin tekemistä sen Jumalan tahdon ja oman mukavuudenhalun välillä.
No joo, sanon nyt kuitenkin tuosta tappamisesta. Ettekö siis sinä ja joku Jeesukseen uskova kiihkoileva tappaja ole aivan yhtä syntisiä? Sinulla on vapaa tahto ja mahdollisuus valita askeettinen ja omistautunut elämä vaikka siellä luostarissa, mutta jatkat muita ja itseäsi vahingoittavaa "kompromissi"elämää.
Tajuan ettet tiedä mitä tapahtuu, mutta uskot jotain tapahtuvan kuoleman jälkeen. Ja kun uskot että pelastua voi vain uskomalla, että Jeesus on meidät pelastanut, etkö silloin usko että ne, jotka eivät usko, eivät pelastu? Vai saattavatko hekin pelastua? Silloin vaan ei enää pelastuisi yksin uskosta, yksin armosta.
[/quote]
Niin kun en ole täydellinen, siksi rukoilen joka päivä että tulisin enemmän sellaiseksi kun Jumala haluaa minun olevan ja luotan että näin tapahtuu.
Yhtä syntisiä ollaan, vaikka hän ei tappaisi, tai vaikka minä tappaisin, tai vaikkei kumpikaan tappaisi. Ihan jokainen on ihan yhtä syntinen.
Mä uskon että Jeesus on pelastanut kaikki ihmiset, kuollut jokaisen syntien takia ja sovittanut ihan kaikki synnit mitä on ikinä tehty, tehdään ja tullaan tekemään, ihan kaikki on jo sovitettu. Yksin armosta siis vain pelastuu, ei kukaan pelastu omilla teoillaan, vaan koska Jumala antoi ainoan Poikansa jottei yksikään joka Häneen joutuisi kadotukseen vaan saisi iankaikkisen elämän. Niin mä uskon, ja toivon ja rukoilen että mahdollisimman moni uskoisi myös pelastuneensa Jeesuksen ristintyön tähden. En ota kantaa kenenkään yksittäisen ihmisen uskoon tai pelastumiseen, koska en niistä voi mitään tietää. Jeesus pelastaa. Hän on voittanut kuoleman ja siksi me saamme elää ja olla Jumalan lähellä.
[/quote]
Mutta tämä tekeekin asiasta monimutkaista. Jos pelkkä usko ratkaisee niin ei ole mitään väliä mitä teet. On itsemurhaiskujen tekijöitä jne. jotka kuitenkin siis epäilemättä uskovat koko sydämmestään tekevänsä Jumalan työtä. Jos pelkkä usko pelastaa niin silloinhan hirmuteoilla ei ole mitään merkitystä, taivaaseen pääsy on varma.
Jonkun uskovan mielestä on syntiä kohdella homoseksuaaleja alempiarvoisina kansalaisina ja uskovat, että heillä pitäisi olla samanlaiset oikeudet kuin muillakin ihmisillä sillä he eivät satuta ketään. Jonkun toisen mielestä taas olisi syntiä olla sanomatta, että homous on syntiä ja he pelkäävät, että suvaitsevaisuus tässä asiassa tarkoittaisi Jumalaa vastaan toimimista.
Ihmiset tulkitsevat raamattua niin eri tavoin, että mitään absoluuttista oikeaa tapaa ei ole olemassakaan tai jos on niin se on kyllä yksi neula heinäsuovassa. Jos vain yksi uskonnoista on oikea niin on jo tarpeeksi vaikeaa löytää se. Saatika silloin, jos sinun pitäisi löytää kaikkien erilaisten tulkintojen joukosta se juuri oikea. Miksi se oikea tulkinta olisi sinulla? Miksi juuri sinä olet erityinen eikä esim. joku toinen ihminen, joka rukoilee päivittäin jumalan ohjausta ja pyrkii olemaan parempi ihminen? Kumpikin teistä on saanut omasta rukoilustaan voimaa ja uskoa siihen, että on oikealla polulla ja silti näkemykset voivat erota paljonkin.
Itse ymmärrän että kristinuskon pelastus ja kadotus ovat vertauskuvia ihmiskunnan tulevaisuudesta, siitä millaisen maailman me valinnoillamme jätämme jälkipolville elettäväksi. Taivas ja helvetti -vertaus tuo sen vain omakohtaiseksi, itsekäs ihminen kun välittää enemmän omasta hyvinvoinnistaan kuin lastensa. Varsinkaan naapurin lasten.
"Pelastus Jeesukseen uskomisen kautta" ei tarkoita vakuuttelua itselleen, että juu, kyllä se varmasti on olemassa, vaan jokapäiväistä elämistä hänen opetustensa ja esimerkkinsä mukaan. Ei uskonnon oppeja pilkuntarkasti noudattaen vaan omaa järkeä käyttäen, muita ihmisiä ja yhteiskuntaa kunnioittaen, toista poskea kääntäen jne. Sivuseikka kuuluuko uskontokuntaan tai ei.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 22:57"]
Minä näkisin, että muut vaihtoehdot kuin luostari- tai siihen verrattavissa oleva elämä on jonkunlaista kompromissin tekemistä sen Jumalan tahdon ja oman mukavuudenhalun välillä.
No joo, sanon nyt kuitenkin tuosta tappamisesta. Ettekö siis sinä ja joku Jeesukseen uskova kiihkoileva tappaja ole aivan yhtä syntisiä? Sinulla on vapaa tahto ja mahdollisuus valita askeettinen ja omistautunut elämä vaikka siellä luostarissa, mutta jatkat muita ja itseäsi vahingoittavaa "kompromissi"elämää.
Tajuan ettet tiedä mitä tapahtuu, mutta uskot jotain tapahtuvan kuoleman jälkeen. Ja kun uskot että pelastua voi vain uskomalla, että Jeesus on meidät pelastanut, etkö silloin usko että ne, jotka eivät usko, eivät pelastu? Vai saattavatko hekin pelastua? Silloin vaan ei enää pelastuisi yksin uskosta, yksin armosta.
[/quote]
Niin kun en ole täydellinen, siksi rukoilen joka päivä että tulisin enemmän sellaiseksi kun Jumala haluaa minun olevan ja luotan että näin tapahtuu.
Yhtä syntisiä ollaan, vaikka hän ei tappaisi, tai vaikka minä tappaisin, tai vaikkei kumpikaan tappaisi. Ihan jokainen on ihan yhtä syntinen.
Mä uskon että Jeesus on pelastanut kaikki ihmiset, kuollut jokaisen syntien takia ja sovittanut ihan kaikki synnit mitä on ikinä tehty, tehdään ja tullaan tekemään, ihan kaikki on jo sovitettu. Yksin armosta siis vain pelastuu, ei kukaan pelastu omilla teoillaan, vaan koska Jumala antoi ainoan Poikansa jottei yksikään joka Häneen joutuisi kadotukseen vaan saisi iankaikkisen elämän. Niin mä uskon, ja toivon ja rukoilen että mahdollisimman moni uskoisi myös pelastuneensa Jeesuksen ristintyön tähden. En ota kantaa kenenkään yksittäisen ihmisen uskoon tai pelastumiseen, koska en niistä voi mitään tietää. Jeesus pelastaa. Hän on voittanut kuoleman ja siksi me saamme elää ja olla Jumalan lähellä.
[/quote]
Älä loukkaannu, mutta tuo kuulostaa vastuun sysäämiseltä toiselle, Jumalalle tässä tapauksessa. Ei luostarielämä vaadi täydellisyyttä. Ei se päätös, vaikka iso onkin, vaadi täydellisyyttä. Esim. vapaaehtoinen asepalvelus naiselle on iso päätös, ja valtava hyppy pois mukavuusalueelta tosi järjestelmälliseen ja eristyneeseen elämään. Joo, eri asia on viettää koko loppuelämänsä luostarissa, mutta muutoksia voi tehdä ja mukavuusalueen voi jättää vaikkei Jumalaan uskoisikaan :)
Eikö tuo ole väkisin kannanotto muidenkin pelastumiseen? Vain Jeesukseen uskomalla pelastuu. Jos ei usko, niin A) ei pelastu, tai B) ei ota kantaa pelastuuko muut. Mutta jälkimmäisessä tapauksessa pitäisi uskoa, että "Ainakin uskomalla pelastuu." :p
[/quote]
ei vastuun sysäämistä vaan sen ymmärtämistä että en itse omilla yrityksilläni kykene yhtään mihinkään, vain kun uskallan luottaa Jumalaan kokoajan enemmän niin saan kasvaa sellaiseksi ihmiseksi jollainen Hän tahtoo minun olevan, tarkoitti se sitten luostarielämää tai ei. Tällä hetkellä koen kutsumusta erityisesti lähetystyöhön. Ja tietty sitä uskallustakin rukoilen Jumalalta, en oo kovin rohkea ihminen.
Kuten sanoin en ota kantaa kenenkään yksittäisen ihmisen uskoon tai pelastumiseen kun en vaan voi siitä mitään tietää. ainoa mistä voin puhua on mitä itse uskon ja siitä sitten puhun.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 23:07"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 16:50"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 16:31"]
Mä ajattelisin että kyse on lopunaikojen väärästä profeetasta, ihan sen takia että hän sanoisi että voisi pelastua muuten kuin uskomalla Jeesukseen ja tämä on vastoin sitä mitä Raamattu opettaa. Eli en uskoisi häneen enkä sanoihinsa, vaan uskon sen mitä Raamatussa sanotaan (eli että vain uskomalla Jeesukseen pelastuu).
Minusta ihmisellä voi olla sydämen uskoa, eli halu toimia oikein (eli Jumalan tahdon mukaisesti), mutta pelastua voi vain Jeesukseen uskomalla.
Minä en itse pidä mitään tiettyä kirkkoa oikeana, vaan minusta oikea seurakunta on se jonka jäseniä yhdistää aito usko Jeesukseen, eikä tämä Jumalan seurakunta minusta ole minkään tietyn kirkon sisällä vaan näitä uskovia on eri kirkkojen sisällä tai kirkkoon kuulumattomissakin.
Vain usko Jeesukseen pelastaa ja sen takia pidän sitä ainoana oikeana vaihtoehtona.
[/quote]
Eli uskotko siihen, että jos joku pieni lapsi kuolee esim. nälkään hän ei pääse taivaaseen, koska ei ole koskaan edes kuullut Jeesuksesta?
[/quote]
Jeesus itse sanoi että lapsenkaltaisten on taivasten valtakunta. Mä siis uskon että kaikki lapsina kuolleet pääsevät taivaaseen.
[/quote]
Minkäikäisenä tämä tarjous umpeutuu, eli missä iässä ihminen ei enää pääse taivaaseen lastenlipulla vaan usko Jeesukseen on oltava? 18 vuotta? 24 vuotta?
[/quote]
mä oon itsekin miettinyt sitä milloin ihminen voi tehdä tietoista syntiä, ainakaan pieni lapsi ei mun mielestä sellaista voi tehdä. ehkä sitten kun on tarpeeksi iso ymmärtämään mitä on synti ja kykenevä tekemään tietoisen päätöksen tehdä syntiä. en tiiä, vaikee kysymys. mut siihen uskon että lapset pääsevät taivaaseen.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 23:14"]
En nyt tiedä laittoiko tuon uskontunnustuksen sama henkilö joka ylempänä on kirjoittanut uskostaan. Mutta jos täytyy uskoa vain se mitä uskontunnustuksessa sanotaan, eihän se mene luterilaisen opin mukaan. Ja aiemmin tuli monesti sanottua se luterilaisuuden ajatus, että vain uskomalla Jeesuksen pelastaneen meidät voi pelastua. Uskontunnustukseen se ei sisälly.
Jos uskontunnustuksen kirjoitti joku muu palstalainen, niin sitten tulee taas näitä tulkintaeroja. :P Ja onhan luterilaisuuskin vain yksi tulkinta kristinuskosta.
[/quote]
en ollu minä, mutta uskon kyllä noin kun uskontunnustuksessa sanotaan. kyllähän uskontunnustuksessa nimenomaan sanotaan että uskotaan Jeesukseen. Raamatussa sitten lukee enemmän siitä että kukaan ei pääse Jumalan luokse paitsi Jeesuksen kautta ym. en siis koe tätä asiaa tulkintaerona.
Minä luotan siihen että Jumala on harkinnut nämä asiat minun puolestani ja ne menevät niin kuin kuuluukin, eikä minun tarvitse huolehtia sen enempää vaan saan keskittyä rauhassa tähän elämään.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 13:08"]
[/quote]
[/quote]
Mutta tämä tekeekin asiasta monimutkaista. Jos pelkkä usko ratkaisee niin ei ole mitään väliä mitä teet. On itsemurhaiskujen tekijöitä jne. jotka kuitenkin siis epäilemättä uskovat koko sydämmestään tekevänsä Jumalan työtä. Jos pelkkä usko pelastaa niin silloinhan hirmuteoilla ei ole mitään merkitystä, taivaaseen pääsy on varma.
Jonkun uskovan mielestä on syntiä kohdella homoseksuaaleja alempiarvoisina kansalaisina ja uskovat, että heillä pitäisi olla samanlaiset oikeudet kuin muillakin ihmisillä sillä he eivät satuta ketään. Jonkun toisen mielestä taas olisi syntiä olla sanomatta, että homous on syntiä ja he pelkäävät, että suvaitsevaisuus tässä asiassa tarkoittaisi Jumalaa vastaan toimimista.
Ihmiset tulkitsevat raamattua niin eri tavoin, että mitään absoluuttista oikeaa tapaa ei ole olemassakaan tai jos on niin se on kyllä yksi neula heinäsuovassa. Jos vain yksi uskonnoista on oikea niin on jo tarpeeksi vaikeaa löytää se. Saatika silloin, jos sinun pitäisi löytää kaikkien erilaisten tulkintojen joukosta se juuri oikea. Miksi se oikea tulkinta olisi sinulla? Miksi juuri sinä olet erityinen eikä esim. joku toinen ihminen, joka rukoilee päivittäin jumalan ohjausta ja pyrkii olemaan parempi ihminen? Kumpikin teistä on saanut omasta rukoilustaan voimaa ja uskoa siihen, että on oikealla polulla ja silti näkemykset voivat erota paljonkin.
[/quote]
tietenkin on väliä, syntiä ei saa tehdä oli uskossa tai ei. minusta se ei ole aitoa katumusta jos jatkaa jonkun tietyn synnin tekoa, eikä silloin voi sanoa tehneensä parannusta minkä kyllä tekee kun uskoo Jeesukseen. tai jos tahallisesti tekee jotain mikä on synniksi sanottu niin eihän sillon seuraa Jeesusta, eikä voi samaa aikaa seurata ja olla seuraamatta niin kun esim tappaa jonkun niin ei voi sanoa että silloin seurasi Jeesusta eikä tuota voi oikein katuakaan jos niin kerran tekee myöntämättä että se on väärin (ellei sitten jälkikäteen kadu, mutta vasta tässä tilanteessa kun katuu nii ei tuota enää pidä oikeena tekona eikä ajattele että niin saisi tehdä, tällöin ihminen seuraa Jeesusta ja uskoo Häneen koska Jeesukseen uskoessa uskoo mitä Hän sanoo). Kun uskoo Jeesukseen niin sillon ei halua tahallisesti tehdä väärin vaan haluaa välttää syntiä ja rakastaa lähimmäistään eikä tappaminen ole rakastamista tietenkään.
Homoseksuaalisuus on syntiä, mutta eivät tällaista harjoittavat ihmiset ole sen huonompia tai parempia kuin muutkaan, tai enemmän syntisiä tm. Hyväksyn siis nämä ihmiset mutten tätä syntiä mitä harjoittavat.
En ole sanonut olevani toisia erityisempi koska en ole, sanon vaan miten itse uskon ja niin tekevät muutkin. Ainoa kellä on totuus, on Jumala. Mä en ryhdy myöskään arvioimaan kenenkään toisen uskoa enkä edes omaani tai sen oikeellisuutta, koska mun arviointini on just yhtä virheellistä kuin minä itekin. Ainoa mistä voin puhua on se mitä uskon ja miten itse tulkitsen asioita.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 13:16"]
Itse ymmärrän että kristinuskon pelastus ja kadotus ovat vertauskuvia ihmiskunnan tulevaisuudesta, siitä millaisen maailman me valinnoillamme jätämme jälkipolville elettäväksi. Taivas ja helvetti -vertaus tuo sen vain omakohtaiseksi, itsekäs ihminen kun välittää enemmän omasta hyvinvoinnistaan kuin lastensa. Varsinkaan naapurin lasten.
"Pelastus Jeesukseen uskomisen kautta" ei tarkoita vakuuttelua itselleen, että juu, kyllä se varmasti on olemassa, vaan jokapäiväistä elämistä hänen opetustensa ja esimerkkinsä mukaan. Ei uskonnon oppeja pilkuntarkasti noudattaen vaan omaa järkeä käyttäen, muita ihmisiä ja yhteiskuntaa kunnioittaen, toista poskea kääntäen jne. Sivuseikka kuuluuko uskontokuntaan tai ei.
[/quote]
tähän kommentoin ihan sen takia että näytän yhtäläisyyden vaikka tulkitsen ihan eri tavalla kuin sinä pelastuksen ja kadotuksen (en siis usko niiden olevan vertauskuvallisia), mutta tuosta alemmasta osuudesta oon samaa mieltä, että olennaisinta on sen rakkauden kaksoiskäskyn täyttäminen omassa elämässään eli rakastaa Jumalaa ja lähimmäistään, ja mulle se tarkoittaa ihan noita samoja asioita eli toisten kunnioittamista ja että yrittää tehdä niinkuin on oikein jne.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 23:14"]
En nyt tiedä laittoiko tuon uskontunnustuksen sama henkilö joka ylempänä on kirjoittanut uskostaan. Mutta jos täytyy uskoa vain se mitä uskontunnustuksessa sanotaan, eihän se mene luterilaisen opin mukaan. Ja aiemmin tuli monesti sanottua se luterilaisuuden ajatus, että vain uskomalla Jeesuksen pelastaneen meidät voi pelastua. Uskontunnustukseen se ei sisälly.
Jos uskontunnustuksen kirjoitti joku muu palstalainen, niin sitten tulee taas näitä tulkintaeroja. :P Ja onhan luterilaisuuskin vain yksi tulkinta kristinuskosta.
[/quote]
en ollu minä, mutta uskon kyllä noin kun uskontunnustuksessa sanotaan. kyllähän uskontunnustuksessa nimenomaan sanotaan että uskotaan Jeesukseen. Raamatussa sitten lukee enemmän siitä että kukaan ei pääse Jumalan luokse paitsi Jeesuksen kautta ym. en siis koe tätä asiaa tulkintaerona.
[/quote]
Nooh, uskontunnustuksessa tunnustetaan usko Jeesukseen mutta ei sanota, että vain Jeesukseen uskomalla pelastuisi, mikä on luterilaisuudelle ominainen ajatus. Uskontunnustuksen perusteella ei-uskovakin ihminen voi pelastua, Jeesuksen tuomiosta riippuen. Ja toisaalta usko ei takaa pelastumista. Luterilainenkaan oppi sano että uskon avulla varmasti pelastuu. Pelastumiseen vaaditaan vain uskoa, mutta se ei tarkoita että kaikki uskovat pelastuvat. Onko siis mitään väliä, mihin ihminen uskoo? Miksi hänen täytyisi tietää Jumalasta ja Jeesuksesta tai uskoa heihin, kun hyvän elämän voi elää muutenkin? Jokainen varmasti haluaa olla hyvä, keinot ja uskomukset vain ovat erilaiset. Miksi siis tarvitaan esim. lähetystyötä?
Minkä takia koet kutsumusta lähetystyöhön? Tai siis, ajatteletko että sillä on positiivista vaikutusta ihmisten elintapoihin tai mahdollisuuteen pelastua, ja onko lähetystyölle muuta perustetta kuin Raamatun lähetyskäsky?
[/quote]
[/quote]