Mistä uskovat tietävät mihin uskoa?
Jos joku esim. tulisi huomenna esiin ja kertoisi olevansa jumalan sanansaattaja, uusi profeetta niin uskoisitteko te häntä? Jos hän kertoisi, että taivaaseen pääsevät kaikki jotka elävät elämänsä hyvin ja kohtelevat toisia suvaitsevaisesti ja oikein, uskoisitteko te? Onko usko rajattu vain raamatun sanaan?
Kommentit (187)
Kuulun luterilaiseen kirkkoon ja olen erittäin tyytyväinen kirkkoni kristinoppiin, joka esitetään Katekismuksessa.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 16:50"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 16:31"]
Mä ajattelisin että kyse on lopunaikojen väärästä profeetasta, ihan sen takia että hän sanoisi että voisi pelastua muuten kuin uskomalla Jeesukseen ja tämä on vastoin sitä mitä Raamattu opettaa. Eli en uskoisi häneen enkä sanoihinsa, vaan uskon sen mitä Raamatussa sanotaan (eli että vain uskomalla Jeesukseen pelastuu).
Minusta ihmisellä voi olla sydämen uskoa, eli halu toimia oikein (eli Jumalan tahdon mukaisesti), mutta pelastua voi vain Jeesukseen uskomalla.
Minä en itse pidä mitään tiettyä kirkkoa oikeana, vaan minusta oikea seurakunta on se jonka jäseniä yhdistää aito usko Jeesukseen, eikä tämä Jumalan seurakunta minusta ole minkään tietyn kirkon sisällä vaan näitä uskovia on eri kirkkojen sisällä tai kirkkoon kuulumattomissakin.
Vain usko Jeesukseen pelastaa ja sen takia pidän sitä ainoana oikeana vaihtoehtona.
[/quote]
Eli uskotko siihen, että jos joku pieni lapsi kuolee esim. nälkään hän ei pääse taivaaseen, koska ei ole koskaan edes kuullut Jeesuksesta?
[/quote]
Jeesus itse sanoi että lapsenkaltaisten on taivasten valtakunta. Mä siis uskon että kaikki lapsina kuolleet pääsevät taivaaseen.
[/quote]
Minkäikäisenä tämä tarjous umpeutuu, eli missä iässä ihminen ei enää pääse taivaaseen lastenlipulla vaan usko Jeesukseen on oltava? 18 vuotta? 24 vuotta?
En nyt tiedä laittoiko tuon uskontunnustuksen sama henkilö joka ylempänä on kirjoittanut uskostaan. Mutta jos täytyy uskoa vain se mitä uskontunnustuksessa sanotaan, eihän se mene luterilaisen opin mukaan. Ja aiemmin tuli monesti sanottua se luterilaisuuden ajatus, että vain uskomalla Jeesuksen pelastaneen meidät voi pelastua. Uskontunnustukseen se ei sisälly.
Jos uskontunnustuksen kirjoitti joku muu palstalainen, niin sitten tulee taas näitä tulkintaeroja. :P Ja onhan luterilaisuuskin vain yksi tulkinta kristinuskosta.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 23:07"]
Minkäikäisenä tämä tarjous umpeutuu, eli missä iässä ihminen ei enää pääse taivaaseen lastenlipulla vaan usko Jeesukseen on oltava? 18 vuotta? 24 vuotta?
[/quote]
Älkää nyt alkako herjaamaan kun on oikeasti kiinnostava keskustelu menossa. :P
-ei-uskova
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 18:28"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 15:27"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 14:24"]
Hyvä kysymys tuo, että minkä ikäisenä pääsee taivaaseen vielä lastenlipulla. Siihen ei raamatussa ola vastausta. Ainoa vastaus on se että sitten on lastenlippuaika ohi kun sydämessään osaa erottaa hyvän ja pahan, oikean ja väärän toisistaan. Oma veikkaukseni on jossain 10-13v iässä.
Ja tosiaan, niinkuin joku jo täällä sanoikin. Uskoa ei voi tieteellä tai puheella perustella, muutenhan se ei enää olisi uskoa. Raamatun ymmärtämiseen tarvitaan henkeä, ei niinkään viisasta ihmismieltä. Raamattukin sanoo että ihmisten viisaus on Jumalan silmissä hulluutta. Joku voi olla lukenut raamatun läpi, mutta ei ole tullut uskoon, koska ei ymmärrä lukemaansa. Raamattukin sanoo että ihminen ei luonnostaan ota vastaan evankeliumia, koska se on hänen mielestään hulluutta.
Ja sitten vielä siihen että huomaa että jotkut täällä ei kauheasti ole ottanut asioista selvää. Muslimimaissa tulee monet kristinuskoon tänä päivänä. he sanovat että Allah ei ole koskaan tyytyväinen vaikka ihminen tekisi mitä ja vaikka kuinka noudattaisi Koraanin käskyjä. Mutta uskossa Jeesukseen he vapautuvat kaikesta tästä.
Ja sitten siitä on muutamia eri mielipiteitä mitä käy niille jotka eivät ole koskaan kuulleet Jeesuksesta. Luonnostaan ihminen on paha. Ja joku alkuasukas kuka todella etsii Totuutta ja Jumalaa ja tekee hyvää , mutta ei kuule koskaan Jeesuksesta pääsee taivaaseen. Mutta miettikää nyt, tällaisia ihmisiä on maailmassa todella vähän. Sen takia evankeliumin pitää levitä ,jotta jokaisella syntiselläkin olisi mahdollisuus päästä taivaaseen.
Ja kun aina sanotaan että emmä ole tehny mitään pahaa ikinä, kyl mä pääsen taivaaseen. Niin kysyn oletko huijannut, valehdellut, juonitellut, kiroillut, sättinyt jotakuta, vihannut, katkeroitunut, haistattanut paskat jollekulle, näyttänyt keskaria, harrastanu yhen illan juttuja, yms yms . Jos olet, meinaatko silti päästä taivaaseen? Jeesus sanoo että synti on jo siinä että ihmiset eivät usko minuun.
[/quote]
Entä vaikka psykopaatit? He eivät erota oikeaa ja väärää, joten saavatko hekin vapaalipun? Samoin vaikka joillakin kehitysvammaisilla ajattelumallit voivat olla lapsen tasolla koko elämän.
Tätä aihetta on jo käytykin vähän eri vinkkelistä. "Jotain alkuasukkaita" ei varmasti ole 7 miljardiin nähden monta, mutta aiempaa esimerkkiäni vähän muokaten, Aasiassa asuu miljardeja ihmisiä ja heistä valtaosa elää paljon vaatimattomammissa oloissa kuin länsimaalaiset. Tuollaisen yksittäisen ihmisen elämä satuttaa varmasti vähemmän luontoa ja toista ihmistä kuin meidän elintapamme. Otetaan tapaus, jossa eräs tämmöinen vaatimaton intialainen hindu elää nöyrästi ja muita vahingoittamatta. Pelastuuko hän, vaikkei olisi kuullut Jeesuksesta? Vaikuttaako asiaan se, haluaako hän tehdä hyvää ja elää nöyrästi? Entä jos hän kokee joutuvansa elämään nöyrästi olosuhteiden pakosta? Tai entä jos hän elää niin kuin elää, haluamatta sen kummemmin olla mahdollisimman hyvä, mutta myöskään katkeroitumatta? Muuttuuko pelastumisen tilanne noissa vaihtoehdoissa, jos tuo hindu olisikin kuullut Jeesuksesta, muttei uskoisi tähän?
Viimeistä väitettä "ikinä en oo mitään tehnyt" ei kyllä kuule kuin lasten suusta, ja hehän pääsevät taivaaseen ;p
[/quote]
itseasiassa psykopaatit kyllä erottavat oikean ja väärän mutta eivät välitä siitä onko jokin asia oikein tai väärin, eli heitä ei voi samaistaa ihmiseen joka ei näitä tosiaan toisistaan erota. lapsentasolla olevien kehitysvammaisten uskon kyllä pääsevän taivaaseen, ei ihmistä rangaista minkään takia mihin he eivät itse voi vaikuttaa.
ja taas ei voi kukaan tietää pelastuisiko tämä ihminen vai ei jos hän ei Jeesuksesta koskaan kuule elämänsä aikana. jos hän kuulee Evankeliumin niin se tarkoittaa että Jumala on tarkoittanut hänen sen kuulevan ja tällöin hän kyllä uskoo Evankeliumin ja pelastuu. sitä en usko koskaan tapahtuvan että Evankeliumin julistaminen aiheuttaisi kenellekään mitään pahaa.
[/quote]
Suurin osa uskovaisista ovat kasvaneet uskoon. Eli heidän vanhempansa ovat uskossa ja heille on opetettu Raamatun sanaa pienestä pitäen. Silloin on ehkä vaikea ymmärtää miten joku voisi valita eri uskon tai olla uskomatta ollenkaan. Toki on ihmisiä, jotka tulevat uskoon myöhemmin elämässä, mutta harvoin se tapahtuu niin, että heti ensi kuulemalla ihminen hyväksyy kuulemansa todeksi ja omaksi uskokseen. Siihen vaaditaan pitkällisiä keskusteluja jne. Tuskin tätä faktaa voi kukaan kieltää?
Jos esim. Suomessa tulee uskoon 45-vuotiaana (tai 24-vuotiaana jne.) niin silloin ihminen on varmasti kuullut Jumalasta ja Jeesuksesta aikaisemminkin ja uskoon tulo on pitkällinen kypsymisprosessi. Se ei tapahdu niin, että heti kun kuulet evankeliumista uskot siihen koko sydämestäsi. Miten siis jonkun muussa maassa elävän ikuinen elämä riippuisi yhdestä keskustelusta, uskot heti ja pelastut tai sivuutat tuntemattoman höpinät ja joudut kadotukseen?
Kaikki uskonnot lähtevät siitä lähtökohdasta, että juuri me olemme oikeassa. Sinun uskosi vahvuus voi olla samaa luokkaa jonkun toisen uskontokunnan edustajan kanssa. Mieti itse omalla kohdallasi mitä vaadittaisiin, että hyväksyisitkin tässä vaiheessa toisen ihmisen uskon omakseksi, jos olet ehkä jo koko elämäsi omistanut jollekin muulle?
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 22:03"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 21:53"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 20:28"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 18:59"]
Mutta tää taas menee tuohon tiedeaiheeseen enkä tosiaan siitä tahdo keskustella enempää. Ja en mä koe hyväksi keskustella vaan siitä mikä on syntiä. Mielellään keskustelisin muistakin uskonasioista :) Esim siitä että ihan täysin riippumatta mikä syntiä on ja mikä ei niin Jeesus on kaiken sen synnin sovittanut, eli meidät siitä vapauttanut.
[/quote]
Ymmärrän. Minäkin uskon, mutta en koe sinun tulkintaasi oikeaksi. Sinulla on silti omaan näkemykseesi sama oikeus kuin minullakin :) Jäin vähän vänkäämään tuosta matematiikasta sillä se on jotenkin vaikea asia sulattaa, koska olen matematiikkaa opiskellut ja koska Raamattukin on täynnä matematiikkaa.
Mistä sinä sitten haluaisit keskustella?
[/quote]
No muttakun ei se matematiikka ole sen Raamatun sanoma ollenkaan, niin senkin takia siitä matematiikasta väittely on aika epäolennaista.
No mielummin jostain uskonasioista :) oliko tää alotus sun?
[/quote]
Juu. Oli minun aloitukseni :)
En tarkoita, että uskon peruskäsitteitä pitäisi alkaa kyseenalaistamaan, mutta mielestän uskovan pitäisi olla avoin erilaisille tulkinnoille ja uusille tuulille eikä siinä ole mitään pahaa. Koska jos mielensä sulkee ei voi enää ottaa vastaan uutta.
[/quote]
Minusta ei, koska usko ei perustu omaan mieleen ollenkaan, sen avartamiseen tai sulkemiseen. Vaan Jeesuksen seuraamiseen, Jumalan tahdon noudattamiseen.
Kelpasiko sulle muuten se mun alkuperänen vastaus sun alkuperäseen kysymykseen? eli ei uskova voi tietää (sillä tavalla miten ihmiset yleensä tietävät asioita) mihin uskoo, vaan sitä vain uskoo. Ettei kyse ole ihmisen ajattelusta tai ymmärryksestä, vaan ainoostaan uskosta.
[/quote]
Usko on eri asia kuin tietäminen ja olen kanssasi siitä ihan samaa mieltä. Olen kuitenkin eri linjoilla tuon kommenttisi kanssa, kuinka omalla mielellä ei olisi osuutta asiassa. Jos oma persoonallisuus ja oma mieli eivät vaikuttaisi asiaan millään tavalla niin silloinhan kaikki uskoisivat ja tulkitsisivat asioita samalla tavalla. On kuitenkin selvää, että Jumalaan uskovien joukosta löytyy paljon hyvin erilaisia tapoja ymmärtää ja tulkita mikä se Jumalan tahto sitten oikeasti onkaan. Kaikki uskoo sinänsä samaan asiaan ja yhtä voimakkaasti, mutta mielipiteet siitä miten esim. Raamattua pitäisi tulkita vaihtelevat. Jos kyse ei ole omasta mielestä kuten sanot niin mistä ne tulkintaerot sitten johtuvat niiden ihmisten välillä jotka rukoilevat ja uskovat yhtä paljon?
[/quote]
Koska kukaan ihminen ei ole täydellinen, kukaan ihminen ei ole synnitön. Siksi tulkintoja on yhtä monta kuin ihmisiä, mutta Jumala on yksi ja Hänen Totuutensa on yksi ainoa Totuus.
Tässä kerrotaan kaikki mitä tulee uskoa:
Minä uskon Jumalaan,
Isään, Kaikkivaltiaaseen,
taivaan ja maan Luojaan,
ja Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,
joka sikisi Pyhästä Hengestä,
syntyi neitsyt Mariasta,
kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
astui alas tuonelaan,
nousi kolmantena päivänä kuolleista,