Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lähihoitaja, joka on katkeroitunut kun palkan netto-osuudesta lähes puolet menee vuokraan, mutta samaan aikaan tuilla elävä kaverini saa samanhintaisen asunnon tuilla ja hänelle jää sen jälkeen käteen melkein yhtä paljon.

Vierailija
10.09.2020 |

Ei voi olla oikein, todella rasittavaa. Tiputtakaa tukia tai nostakaa palkkoja. Tai no: nostakaa palkkoja. Tämä tilanne on ihan järjetön. Tyyppi on asunut kämpässä viisi vuotta ja aina on kehoitettu hakemaan pienempää asuntoa. On tehnyt jotakin hakemuksia, joita sitten pitää Kelaan/sossuun toimittaa todisteina, mutta eihän luottotiedoton mitään uutta asuntoa saa ja saa jatkaa asumistaan ylihintaisessa asunnossa ilmaiseksi ja vielä hyvällä paikalla Helsingissä.

Ei pidä käsittää väärin: en halua häntä asunnottomaksi. Mutta se, että hän ei tee mitään, korkeintaan polttelee ja dokailee ja surffaa netissä, on väärin. Itse väännä niska limassa hommia, pyyhin takapuolia ja kuuntelen haistattelua ja saan nyrkistä aina joskus. Ja miksi? Saman saisi olemalla tekemättä mitään. Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin. Häntä ei ahdistella, saa jatkaa touhua ilman että kukaan jaksaa puuttua.

Jossakin menee raja ja minulla se on lähellä. Heka ei asuntoja anna, työsuhdekämpät menee ulkopaikkakunnilta muuttaville. Siksi pitää olla markkinahintaisessa kämpässä, eikä lainaa saa ikinä omaan. Edes Aso-asuntoja ei ole mahdollista saada, kun jononumerot on pitkät. Ja mihinkään asumistukiin en ole oikeutettu (mistä sellainen kuvitelma ihmisillä edes on?)

Kommentit (902)

Vierailija
641/902 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta vuotta ap:lla kului sen tajuamiseen, ettei Suomessa kannata tehdä matalapalkka-alan töitä pelkän rahan takia?

Luultavasti ap:n leveästi asuvalla tuttavalla on jotain terveysongelmia (mielenterveys tai fyysinen terveys), jotka hankaloittavat hänen työllistymistään ja johtaisivat muutenkin syrjäytymiseen.

Minkä ihmeen takia mitään töitä tehdään jos ei palkan takia (muu tulee toki bonuksena)?

Hoitamisen ja siivoamisen ilosta? Ja äläkä vaan nyt sano, että tuohan työ rytmiä elämään ja mielekkyyden tunnetta:D

Vierailija
642/902 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Mä olen sitä mieltä, että Espoo, Vantaa ja Helsinki voisivat tehdä päätöksen, että kaupungin omat vuokra-asunnot vuokrataan ainoastaan niille, joilla on työpaikka pk-seudulla. Se on väärin, että Helsingissä on varaa asua niillä, jotka elävät vain tuilla ja työssä käyvät ihmiset joutuvat kulkemaan pitkiä matkoja esim. Lohjalta ja Hyvinkäältä Helsinkiin.

Ja jos joku kaupungin vuokra-asunnossa asuva jää työttömäksi, niin hänen vuokrasopimustaan jatkettaisiin max vuodella eteenpäin ja jos hän ei siinä ajassa löydä uutta työpaikkaa, on hänen annettava tilaa sellaiselle, joka on tulossa töihin.

Neuvoisin ap:ta muuttamaan kehyskuntiin Uudellemaalle kuten Porvooseen, Kirkkonummelle tai Hyvinkäälle ja hankkimaan uuden työpaikan kun lähihoitajille kuitenkin on töitä kaikkialla.

Tähän on helpompi keino: tehdään asumistukeen valtakunnalliset ylärajat, eli mitä edullisempi vuokra, sitä enemmän jää rahaa käteen työttömälle. Tämä myös tervehdyttäisi vuokramarkkinaa. Monessa kaupungissa ei käytännössä ole vapaarahoitteista vuokramarkkinaa ollenkaan. Ilman tulo -ja omaisuusrajoja ei löydy yhtään vuokra-asuntoa.

Tämä nyt vaan ei toimi niin kauan kuin toimeentulotuki kattaa sen loppu vuokran. Tt-tukiasiakkaalle on ihan se ja sama kuinka kallis se vuokra on ja kuinka paljon siihen saa asumistukea koska se harkinnanvarainen joka tapauksessa kattaa sen loppuosan. Tulos: oli se asumistuki enemmän tai vähemmän, sille asiakkaalle jää ihan tasan yhtä paljon rahaa. Eli kuten tässä ketjussa on jo moneen kertaan todettu, asumistuki ei ole se ongelma vaan harkinnanvarainen tt-tuki.

Toimisi se jos systeemiä muutettaisiin. Työttömyysetuuksia pitäisi nostaa tai vaikka tehdä Kelan peruspäivärahasta ja työmarkkinatuesta verottomia jolloin käteen jäisi se 700e/kk. (Toki ansiosidonnaisenkin verotusta pitäisi sitten rukata samassa suhteessa ja laittaa sille jonkinlainen katto.) Asumistukisysteemin voisi rukata niin että vuokrasta riippumatta tuki olisi pääkaupunkiseudun ulkopuolella joko 300e tai max. vuokran suuruinen jos vuokra olisi alle 300e. Jo tämä nostaisi monet pois toimeentulotuelta.

Omassa kaupungissa yksiöiden vuokrat ovat 400e euron molemmin puolin. Jos vuokrani olisi 400e joutuisin maksamaan 100e/kk itse ja silti jäisin toimeentulotuen ulkopuolelle. Kannustaisi etsimään ja asumaan niissä halvemmissa. Tässä olisi myös se hyvä puoli että se nykyinen kuukausittainen tt-tuen hakeminen jäisi pois ja Kelan resurssejakin säästyy.

Pääkaupunkiseudulla työttömän tuet olisi 700e+400e asumistukena eli yht. 1100e. Nyt pääkaupunkiseudun työtön voisi päättää elääkö sillä toimeentulotuen 500e vai muuttaako jonnekin lähikuntiin missä jää 100-200e enemmän per kuukausi. Ei poistaisi koko ongelmaa tietenkään mutta osa saattaisi vaihtaa halvempaan ja käyttää nuo ylimääräiset eurot johonkin muuhun kulutukseen. Vuokratasokin pääkaupunkiseudulla saattaisi alkaa laskemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/902 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Mä olen sitä mieltä, että Espoo, Vantaa ja Helsinki voisivat tehdä päätöksen, että kaupungin omat vuokra-asunnot vuokrataan ainoastaan niille, joilla on työpaikka pk-seudulla. Se on väärin, että Helsingissä on varaa asua niillä, jotka elävät vain tuilla ja työssä käyvät ihmiset joutuvat kulkemaan pitkiä matkoja esim. Lohjalta ja Hyvinkäältä Helsinkiin.

Ja jos joku kaupungin vuokra-asunnossa asuva jää työttömäksi, niin hänen vuokrasopimustaan jatkettaisiin max vuodella eteenpäin ja jos hän ei siinä ajassa löydä uutta työpaikkaa, on hänen annettava tilaa sellaiselle, joka on tulossa töihin.

Neuvoisin ap:ta muuttamaan kehyskuntiin Uudellemaalle kuten Porvooseen, Kirkkonummelle tai Hyvinkäälle ja hankkimaan uuden työpaikan kun lähihoitajille kuitenkin on töitä kaikkialla.

Tähän on helpompi keino: tehdään asumistukeen valtakunnalliset ylärajat, eli mitä edullisempi vuokra, sitä enemmän jää rahaa käteen työttömälle. Tämä myös tervehdyttäisi vuokramarkkinaa. Monessa kaupungissa ei käytännössä ole vapaarahoitteista vuokramarkkinaa ollenkaan. Ilman tulo -ja omaisuusrajoja ei löydy yhtään vuokra-asuntoa.

Tämä nyt vaan ei toimi niin kauan kuin toimeentulotuki kattaa sen loppu vuokran. Tt-tukiasiakkaalle on ihan se ja sama kuinka kallis se vuokra on ja kuinka paljon siihen saa asumistukea koska se harkinnanvarainen joka tapauksessa kattaa sen loppuosan. Tulos: oli se asumistuki enemmän tai vähemmän, sille asiakkaalle jää ihan tasan yhtä paljon rahaa. Eli kuten tässä ketjussa on jo moneen kertaan todettu, asumistuki ei ole se ongelma vaan harkinnanvarainen tt-tuki.

Tulos: asiakkaalle EI jää ihan yhtä paljon rahaa, jos vuokra on liian suuri. Kela katsoo, että jos vuokrakulut menevät tietyn rajan yli, se on sitten voivoi vaan, toimeentulotuen suuruuteen se ei vaikuta yhtään mitään, vaikka joutuisit käyttämään ylimenevään osuuteen koko toimarin. Aivan turha levittää valheita, että harkinnanvarainen kuittaisi mitään, näin ei todellakaan ole. 

Kyllä se kuittaa jos halvempaa ei ole mahdollista saada. Jos päätös on ollut toinen niin siitä sinun pitäisi sitten valittaa. Turha jankata tätä kun käytännössä aina joutuvat pääkaupunkiseudulla korvaamaan myös korkeampia vuokria koska halvempaa kämppää ei saa.

Vierailija
644/902 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan pakota sinua töihin. Jäät työttömäksi ja ala elää tuilla. Helppoa ja yksinkertaista varsinkin nyt korona-aikana kun joka tuutista työnnetään tukirahaa. Oli kiva yllätys mun koronatukea maksetaan lapsillekin. Tyhmä Suomessa töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä.

Eihän lähihoitaja "saa" olla työttömänä. Olen itse keikkatöitä tekevä sairaanhoitaja ja toivoisin, että saisin olla joskus kuukauden "lomalla" ansiosidonnaisella päivärahalla. En saa. Töitä tarjotaan koko ajan, sama lähihoitajatutuilla. Hoitajakoulutuksella ei nyt vain pääse työttömäksi. Jos yhden karenssin ottaa, tarjotaan töitä heti, kun työttömyyspäiväraha alkaisi juosta ja se on sitten koko ajan karenssia. 

Sitten sulla ei ole jaksamisen puolella kaikki kunnossa. Voit hakea saikkua, jos loma on tarpeen.

Itse ajattelin nuorempana samoin ja kuvittelin että työttömänä on mukavaa. Muutaman vuoden työttömyys on saanut haaveilemaan huonostakin palkasta.

Ei voi tajuta miten sitkeässä nää uskomukset tt-asiakkaista ja työttömistä on. Jos kokee vääryyttä kun joku varaton saa jotain, niin kuvitelkaa kuinka paljon vääryyksiä ne tt-asiakkaat ja työttömät joutuu kokemaan noissa sossun ym. päätöksissä. Voin sanoa että osa joutuu maksamaan "itse" (eli ruokarahastaan) sen, mihin ei tukea saa.

Joo joku yksittäistapaus voi poikkeusluvalla saada jonkum myönnytyksen jos perustelut on painavat esim terveydentila edellyttää tietynlaista asuntoa. Mut miten se liittyy mitenkään siihen, ettei lähihoitaja löydä kohtuuhintaista asuntoa tai osaa järjestellä talouttaan parempaan suuntaan? Ei poikkeusesimerkeistä voi tehdä yleistyksiä esim sosiaalituista tai työnteon kannattavuudesta.

Vierailija
645/902 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin."

Kuka pakottaa? Otat loparit, kärsit 3 kk karenssin ja sen jälkeen pääset ansiosidonnaiselle. Olen itsekin kerran lähtenyt tuolla tavalla yhdestä huonosta työpaikasta ja saanut karenssin. Jos rahat eivät riitä karenssin aikaa, haet toimeentulotukea. Ja sitä ennen muistat nostaa kaikki ylimääräiset varat tililtä 2-3 kk ennen irtisanoutumista.

Korona -aikana kaikki joilla on alan koulutus, velvoitetaan töihon

Vierailija
646/902 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Tällainen käytäntö on kansalaisten oikeustajun vastainen rajusti. Käytännössä nämä veijarit ovat luottotiedottomia. Eli ensin on eletty niin leveästi, että jätetty laskutkin maksamatta ja yhteiskunta kiittää tästä antamalla asua kaupunkien keskustassa hulppeissa asunnoissa ilmaiseksi. Eikös se Racinekin ole asunut Kruununhaassa jo kymmeniä vuosia ilmaiseksi. Tavallinen ihminen raataa perse ruvella vuosikymmeniä maksaen asuntolainansa ja vastikkeensa jossain lähiössä kun työttömien ja köyhien herrakansa asuu Helsdingin kalleimmilla neliöillä ja täysin ilmaiseksi. Racinen kaltaisille tyypeille olisi joku asuntolapaikkakin olemassa, ei joutuisi taivas alle kun työnteko nyt ei kuitenkaan tunnu kiinnostavan.

Usein näillä ”veijareilla” on kyllä nuoresta asti ollut elämänhallinta- ja päihdeongelmia ja tällaisessa yhteiskunnassa siitä saa maksaa todella kovan hinnan, jos vaikka pelaa pikavipeillä itsensä 18-vuotiaana elämänikäiseen velkaloukkuun. Tuskin he useinkaan tahallaan ovat asiansa sotkeneet, vaan lähtökohdat taloudenhallintaan ovat olleet huonot, kun on erilaisia ongelmia tunteiden säätelyssä ja sosiaalisissa suhteissa. Minusta luotonantoa pitäisi radikaalisti kiristää, koska luottotiedottonuus on nyky-yhteiskunnassa ihan jo merkittävä kannustinloukku. Ihmiset eivät kaikki ole niin rationaalisia, että osaisivat hallita talouttaan nuoresta saakka. Olen sen verran seurannut tällaisten veijareiden elämää, että mieluummin raadan perse ruvella vaikka kahta työtä kuin muutan siedettävään vuokra-asuntoon sossupumniksi johonkin Hesaan keskustaan. Nämä ihmiset elävät umpikujassa koko elämänsä ja oppivat toki hyväksikäyttämään järjestelmää minkä taitavat, koska vaihtoehtoja ei edes ole. Monet syrjäytyvät pahasti vuosien saatossa.

Vierailija
647/902 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan pakota sinua töihin. Jäät työttömäksi ja ala elää tuilla. Helppoa ja yksinkertaista varsinkin nyt korona-aikana kun joka tuutista työnnetään tukirahaa. Oli kiva yllätys mun koronatukea maksetaan lapsillekin. Tyhmä Suomessa töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä.

Eihän lähihoitaja "saa" olla työttömänä. Olen itse keikkatöitä tekevä sairaanhoitaja ja toivoisin, että saisin olla joskus kuukauden "lomalla" ansiosidonnaisella päivärahalla. En saa. Töitä tarjotaan koko ajan, sama lähihoitajatutuilla. Hoitajakoulutuksella ei nyt vain pääse työttömäksi. Jos yhden karenssin ottaa, tarjotaan töitä heti, kun työttömyyspäiväraha alkaisi juosta ja se on sitten koko ajan karenssia. 

Älä höpise. Nimenomaan keikkatöitä tekevänä tuo on helppoa. Ja jos töitä tarjotaan se ei ole sama kuin että niitä pitäisi ottaa vastaan.

Tässä ohjeet. Otat määräaikaisen ja sen jälkeen ilmoittaudut työkkäriin. Työkkäri nyt ei ehdi tekemään yhtään mitään kuukauden aikana ja karenssikin alkaa nykyisin vasta kuukauden päästä työstä kieltäytymisestä. Jos työtarjous tulee niin se ei tosiaankaan tule heti ensimmäisenä päivänä ilmoittautumisesta. Eli voit lomailla sen vähintään kuukauden ja sen jälkeen otat taas määräaikaisen vastaan tai jatkat keikkailua. Työnhaku kannattaa toki aina katkaista näiksi työpätkiksi. Karenssillakaan ei ole mitään merkitystä. Sitten vain toistat aina kun tarvitset lomaa.

Vierailija
648/902 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin."

Kuka pakottaa? Otat loparit, kärsit 3 kk karenssin ja sen jälkeen pääset ansiosidonnaiselle. Olen itsekin kerran lähtenyt tuolla tavalla yhdestä huonosta työpaikasta ja saanut karenssin. Jos rahat eivät riitä karenssin aikaa, haet toimeentulotukea. Ja sitä ennen muistat nostaa kaikki ylimääräiset varat tililtä 2-3 kk ennen irtisanoutumista.

Korona -aikana kaikki joilla on alan koulutus, velvoitetaan töihon

Vieläkö se on voimassa?

Vierailija
649/902 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap asuu itse ylihintaisessa anunnossa :D

Vierailija
650/902 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Tällainen käytäntö on kansalaisten oikeustajun vastainen rajusti. Käytännössä nämä veijarit ovat luottotiedottomia. Eli ensin on eletty niin leveästi, että jätetty laskutkin maksamatta ja yhteiskunta kiittää tästä antamalla asua kaupunkien keskustassa hulppeissa asunnoissa ilmaiseksi. Eikös se Racinekin ole asunut Kruununhaassa jo kymmeniä vuosia ilmaiseksi. Tavallinen ihminen raataa perse ruvella vuosikymmeniä maksaen asuntolainansa ja vastikkeensa jossain lähiössä kun työttömien ja köyhien herrakansa asuu Helsdingin kalleimmilla neliöillä ja täysin ilmaiseksi. Racinen kaltaisille tyypeille olisi joku asuntolapaikkakin olemassa, ei joutuisi taivas alle kun työnteko nyt ei kuitenkaan tunnu kiinnostavan.

Usein näillä ”veijareilla” on kyllä nuoresta asti ollut elämänhallinta- ja päihdeongelmia ja tällaisessa yhteiskunnassa siitä saa maksaa todella kovan hinnan, jos vaikka pelaa pikavipeillä itsensä 18-vuotiaana elämänikäiseen velkaloukkuun. Tuskin he useinkaan tahallaan ovat asiansa sotkeneet, vaan lähtökohdat taloudenhallintaan ovat olleet huonot, kun on erilaisia ongelmia tunteiden säätelyssä ja sosiaalisissa suhteissa. Minusta luotonantoa pitäisi radikaalisti kiristää, koska luottotiedottonuus on nyky-yhteiskunnassa ihan jo merkittävä kannustinloukku. Ihmiset eivät kaikki ole niin rationaalisia, että osaisivat hallita talouttaan nuoresta saakka. Olen sen verran seurannut tällaisten veijareiden elämää, että mieluummin raadan perse ruvella vaikka kahta työtä kuin muutan siedettävään vuokra-asuntoon sossupumniksi johonkin Hesaan keskustaan. Nämä ihmiset elävät umpikujassa koko elämänsä ja oppivat toki hyväksikäyttämään järjestelmää minkä taitavat, koska vaihtoehtoja ei edes ole. Monet syrjäytyvät pahasti vuosien saatossa.

Miten luulet nostaako elämänhallinnan taidottomuus empatiaani siitä, että näiden asuminen on kohtuuttoman suuri rasite veronmaksajille? Einä asuntolapaikka juurikkn ole se sopiva asumismuoto, jos on noin taidoton ja holtiton?

Vierailija
651/902 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin lähärinä pääkaupunkiseudulla. Oletan että teet päivävuoroa (esim päiväkodissa) jos lisiä ei palkan lisäksi tule?

Eli yksi vaihtoehto on vaihtaa vuorotyöhön, jota suurin osa lähäreistä tekeekin. Näin nostat käteen jäävää palkkaa useamman satasen.

Toinen vaihtoehto on pienentää asumiskuluja, jos ei halvempaa asuntoa löydy niin kimppakämppä on varteenotettava vaihtoehto. Tai puoliso jonka kanssa jakaa elämisenkulut.

Enkä unohtaisi sitä työsuhdeasuntoakaan, hakemus kannattaa uusia toistuvasti, jossain vaiheessa voi tärpätä!

Mutta muuten olen samaa mieltä että tuntuu ihan järjettömältä tehdä aika raskastakin työtä kun käteen jäävä raha on ehkä vain satkun pari isompi kuin työttömällä. Ja vieläpä kun työttömät jauhaa että ei mitään järkeä ottaa pienipalkkaista hommaa kun heti lähtee tuet!!! Se nyt vielä puuttuisi että työtön lähtee töihin ja saa pitää vielä tukirahansa.. Ihan keturallaan on systeemit!

Vierailija
652/902 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki määräaikaisuus, minkä jälkeen lähdet kolmeksi kuukaudeksi toiseen EU-maahan lomalle. Ansiosidonnaista voi saada vähintään 3 kk ajan, kun hakee töitä toisesta EU-maasta: https://europa.eu/youreurope/citizens/work/unemployment-and-benefits/tr… Tiedän lähihoitajan, joka lähti Kanariansaarille muutamaksi kuukaudeksi lomailemaan ansiosidonnaisen turvin.

Vierailija
653/902 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin lähärinä pääkaupunkiseudulla. Oletan että teet päivävuoroa (esim päiväkodissa) jos lisiä ei palkan lisäksi tule?

Eli yksi vaihtoehto on vaihtaa vuorotyöhön, jota suurin osa lähäreistä tekeekin. Näin nostat käteen jäävää palkkaa useamman satasen.

Toinen vaihtoehto on pienentää asumiskuluja, jos ei halvempaa asuntoa löydy niin kimppakämppä on varteenotettava vaihtoehto. Tai puoliso jonka kanssa jakaa elämisenkulut.

Enkä unohtaisi sitä työsuhdeasuntoakaan, hakemus kannattaa uusia toistuvasti, jossain vaiheessa voi tärpätä!

Mutta muuten olen samaa mieltä että tuntuu ihan järjettömältä tehdä aika raskastakin työtä kun käteen jäävä raha on ehkä vain satkun pari isompi kuin työttömällä. Ja vieläpä kun työttömät jauhaa että ei mitään järkeä ottaa pienipalkkaista hommaa kun heti lähtee tuet!!! Se nyt vielä puuttuisi että työtön lähtee töihin ja saa pitää vielä tukirahansa.. Ihan keturallaan on systeemit!

Ei työttömät jauha. Jotkut työttömät saattavat jauhaa mutta ei tosiaankaan kaikki.Nämä nyt on näitä etelän ongelmia. Muualla noilla palkoilla lyhentää asuntolainaa helpostikin.

Ei työtön saa kokoaikatyöllistyttyään pitää tukiaan mutta asumistukeen on oikeus jos on. Tosin kesällä hallitus kyllä kaavaili a-luokan työttömille eli lomautetuille tuollaista etua jos menisivät kausitöihin maatiloille. Saisivat sekä työttömyysetuuden että palkan. Tämä se vasta olisi ollut keturallaan. Onneksi ei mennyt edes käsittelyyn.

Vierailija
654/902 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soviteltua ansiosidonnaista nostava sh kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki määräaikaisuus, minkä jälkeen lähdet kolmeksi kuukaudeksi toiseen EU-maahan lomalle. Ansiosidonnaista voi saada vähintään 3 kk ajan, kun hakee töitä toisesta EU-maasta: https://europa.eu/youreurope/citizens/work/unemployment-and-benefits/tr… Tiedän lähihoitajan, joka lähti Kanariansaarille muutamaksi kuukaudeksi lomailemaan ansiosidonnaisen turvin.

Ei se pysty kun sen identiteetti on sidottu työllisenä olemiseen. Unohti tuosta valituksestaan että lomarahat maksetaan myös keikkailijoille ja niiden turvin pitäisi pitää lomat.

Vierailija
655/902 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työttömät jauha. Jotkut työttömät saattavat jauhaa mutta ei tosiaankaan kaikki.Nämä nyt on näitä etelän ongelmia. Muualla noilla palkoilla lyhentää asuntolainaa helpostikin.

Ei työtön saa kokoaikatyöllistyttyään pitää tukiaan mutta asumistukeen on oikeus jos on. Tosin kesällä hallitus kyllä kaavaili a-luokan työttömille eli lomautetuille tuollaista etua jos menisivät kausitöihin maatiloille. Saisivat sekä työttömyysetuuden että palkan. Tämä se vasta olisi ollut keturallaan. Onneksi ei mennyt edes käsittelyyn.

Joo totta että ei kait kaikki työttömät tuota laulua laulakaan mutta ikävän usein tuo tuntuu toistuvan. Ja tunnen kyllä tukisysteemin suunnilleen, olen joskus itsekin ollut työtön.

No toinen asia voisi olla että pitäisikö etelässä sitten olla vähän paremmat palkat jos ja kun kerran asumiskulut on ihan eri luokkaa kun muualla.

No peukku sille ettei moinen esitys mennyt edes käsittelyyn kesällä!

Vierailija
656/902 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin keskustelu osoittaa harvinaisen selvästi sen, kuinka helppoa päättäjillä on. Köyhät ovat toistensa kimpussa ja syyttelevät toisiaan.

Työttömällä, varsinkaan pitkäaikaistyöttömällä, ei koskaan mene paremmin tai helpommin kuin työssä käyvällä. Poikkeuksena ovat sellaiset työttömät, jotka ovat jo ehtineet rahansa ja omaisuutensa tienata, esim. 40 vuoden työuralla.

Ei pidä pelkkiä rahasummia tuijottaa. Menot vaihtelevat ihmisillä myös paljon. Sillä on paljonkin merkitystä, onko sinkku vai jakaako talouden toisen kanssa. YH:t jättävät säännönmukaisesti kertomatta, että saavat lapsilisät ja elatustuet plus vapaat viikonloput joka toinen kerta. 

Työtön ei saa lainaa, työterveyshuoltoa (moni työnantaja antaa muitakin etuja), eläkekertymä olematon, sosiaaliset suhteen vähenevät, mielenterveysongelmat lisääntyy jne.  Yhteiskunnan alimmalla askelmalla oleminen, muiden potkimana ja halveksimana ei ole sellaista herkkua, että kukaan siellä oikeasti haluaisi olla. 

Eipä taida noita työpaikkoja kaikille olla. Korona-ajalla on ollut iso vaikutus silläkin. Ehkä kannattaisi suunnata se energia muuhun kuin katkeruuteen työttömiä kohtaa ja olla iloinen siitä, että yleensä on työpaikka ja vielä kokoaikainen. Jos työ taas ei sovi, niin nykyään on varsin tavallista vaihtaa ammattia. Myös paikkakuntaa voi vaihtaa. Jos jotain nyt sitten pitäisi muuttaa, niin noita päivähoitomaksuja voisi kyllä tarkistaa.

Vierailija
657/902 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin keskustelu osoittaa harvinaisen selvästi sen, kuinka helppoa päättäjillä on. Köyhät ovat toistensa kimpussa ja syyttelevät toisiaan.

Työttömällä, varsinkaan pitkäaikaistyöttömällä, ei koskaan mene paremmin tai helpommin kuin työssä käyvällä. Poikkeuksena ovat sellaiset työttömät, jotka ovat jo ehtineet rahansa ja omaisuutensa tienata, esim. 40 vuoden työuralla.

Ei pidä pelkkiä rahasummia tuijottaa. Menot vaihtelevat ihmisillä myös paljon. Sillä on paljonkin merkitystä, onko sinkku vai jakaako talouden toisen kanssa. YH:t jättävät säännönmukaisesti kertomatta, että saavat lapsilisät ja elatustuet plus vapaat viikonloput joka toinen kerta. 

Työtön ei saa lainaa, työterveyshuoltoa (moni työnantaja antaa muitakin etuja), eläkekertymä olematon, sosiaaliset suhteen vähenevät, mielenterveysongelmat lisääntyy jne.  Yhteiskunnan alimmalla askelmalla oleminen, muiden potkimana ja halveksimana ei ole sellaista herkkua, että kukaan siellä oikeasti haluaisi olla. 

Eipä taida noita työpaikkoja kaikille olla. Korona-ajalla on ollut iso vaikutus silläkin. Ehkä kannattaisi suunnata se energia muuhun kuin katkeruuteen työttömiä kohtaa ja olla iloinen siitä, että yleensä on työpaikka ja vielä kokoaikainen. Jos työ taas ei sovi, niin nykyään on varsin tavallista vaihtaa ammattia. Myös paikkakuntaa voi vaihtaa. Jos jotain nyt sitten pitäisi muuttaa, niin noita päivähoitomaksuja voisi kyllä tarkistaa.

Tätä muitten "potkimana ja halveksittavana oloa" en ole koskaan älynnyt.  Ei minua kiinnosta jonkun työttömyys, ei edes vapaaehtoinen työttömyys saa halveksuntaani. Arvostan muutenkin lähtökohtaisesti ihmistä enkä asemaa. Julkinen mielipide tosin oli muutaman vuoden sellainen että ymmärrän hyvin miksi työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyi enemmän ihmisiä kuin ennen.

658/902 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpöhöpö. Paljonko bruttopalkkasi ja vuokrasi ovat? Kerro ne ja jatketaan keskustelua sitten.

Brutto 2150, käteen karvan alle 1800 euroa/kk. Vuokra 850 (halvempia yksiöitä ei meinää löytyä). Palkasta jää 950 euroa käteen. Siitä ruoat 250 euroa kk. Opintolainan lyhennys 150 euroa kk (haluan nopeasti pois, että pääsisin joskus säästämään), puhelin + vakuutukset + matkakortti+ muita pakollisia maksuja, kuten lääkärikäynnit ja lääkkeet yht. 150-200 euroa kk. Laske siitä lyökö leiville.

Eli sinulle jää käteen 950 euroa. Toimeentulotuella jäisi n. 500 euroa. Minusta tuossa on iso ero.

Ero on 450 euroa. Huomaa myös, että tyyppi joutuu maksamaan lääkärin ja matkakortin omasta pussistaan, toisin kuin sossun asiakas, eli vähennä ainakin satanen. Ero 350 euroa. Toinen ei tee mitään, toinen painaa niskalimassa hommia ja 350 euron erotus.

Ja lääkkeet, silmälasit, vakuutukset kelalta. Matkatukia porukoiden luokse ym mitä jaksaa keksiä saa harkinnanvaraisena. Pesukoneet ja muun paskan. Kuka jää voitolle? Se maleksija..

Mitä vttua?

Vierailija
659/902 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyviä pointteja mutta pääkaupunkiseudun lähärinä (sotelaisena) on pakko huomauttaa siitäkin että meillä alkaa olla ihan hirveä pula työntekijöistä. Riippuu vähän millä sektorilla työskentelee mutta aika monesti tilanne on se että vakituista henkilökuntaa ei saada, paikkoja on tarjolla, kun avoinna olevaan paikkaan joku laittaa hakemuksen niin esimies tuulettaa työpaikalla että nyt on hyvä hakija. Eli toisin sanoen tämä työ kelpaa syystä tai toisesta entistä harvemmalle sotekoulutetulle. Se on ongelma. Mutta se nyt ei ollut tämän ketjun pointti. Vaikkakin onhan todettu että koulutettuja alalta poistuneita on paljon. Ovatko sitten työttöminä vai muissa töissä. Mutta se että rahaa käytetään alalle kouluttautumiseen niin sen sijaan sotealaa pitää korjata jotta alalta lähteneet voisivat harkita paluuta. Sori mutta meni tosiaan vähän ohi aiheen.

Vierailija
660/902 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sen kaverinkin pitää jossain asua?

Ehkä ongelma on lähihoitajien palkkaus ja verotus. Eli sinulle kuuluisi tietysti jäädä enemmän käteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme