"emme ehkäisi, mutta emme yritä lastakaan" ihmetyttää...
Olen nyt siina iassa, etta iso osa ystavapariskunnista raskautuu ja menee naimisiin ja perheita perustetaan kuin sienia sateella :D
Itsekin olen vastikaan naimisiin mennyt ja miehen kanssa olemme paattaneet, etta ehkaisy jatetaan pois uuden vuoden jalkeen ja toivomme tietysti, etta saisimme uuden elaman aluille. Meille ainakin tama askel, etta jatetaan kondomit pois kaytosta tarkoittaa jo itsesaan sita, etta yritamme raskautua. Ollaan puhuttu miehen kanssa, etta ihan aluksi ei ainakaan aleta pissailemaan ovistikkuihin ja lasketa tarkkaan ovulaatiopaivaa vaan harrastetaan seksia niin kuin ollaan harrastettu jo monen vuoden ajan, ihan normaalisti, paivittain. Sitten tietysti jos raskautuminen nayttaa hankalemmalta niin voidaan sitten alkaa laksemaan ja tahtaamaan tarkemmin niihin tarppipaiviin.
Mutta asiaan: Nyt niita raskausuutisia ollaan kuultu tiheaan tahtiin ja mika mua ihmetyttaa on se, etta useat tuttumme ovat sanoneet etta lapsi oli ihan totaalinen yllatys ja puhuneet raskaudesta kuin vahinkoraskaudesta ja kun olen uteliaisuuttani sitten kysellyt niin ovat kertoneet etta ehkaisy jatettiin pois pari kuukautta sitten. Miten ihmeesa raskaus voi olla yllatys silloin? Siis ymmarran, etta jos pariskunta on jattanyt ehkaisyn jo vuosia sitten pois, karsineet lapsettomuudesta ja sitten yhtakkia pam ollaankin yllattaen raskaana vaikka kaikki toivo olikin jo melkein menetetty. Mutta etta ihan alle puolen vuoden ehkaisyttoman kauden jalkeen raskauduttiin, mika ihmeen yllatysraskaus se on?
sitten kun olen todennut, etta ahaa siis aloitte yrittamaan raskautumista pari kuukautta sitten siis? Niin sitten on pariskunnat vastanneet ei ei ei emme todellakaan yrittaneet raskautua. Siis mika idea on pariskunnalla sitten jattaa ehkaisy pois ja olettaa ettei raskaudu?
Itse en tata nyt vain millaan ymmarra. Jos te muut palstalaiset olette tormanneet samaan tai voitte selittaa taman oudon ilmion niin kertokaa ihmeessa!
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:43"]
Ihan pakko nyt sanoa,että sana RASKAUTUA on niin järkyttävää suomenkieltä kuin olla ja voi.Älä käytä sitä enää.
[/quote]
Samalla kun tota sanaa kirjoittelin niin mietin etta ihan hirvee sana, mutta antaa menna :D Suomenkieleni on muutenkin talla hetkella hiukan ruosteessa ja sitten viela tallaisesta aiheesta. Raskausjutut ovat aika herkkia juttuja kirjoittaa, jos vahingossa kirjoittaakin tehdaan lasta niin siita moni loukkaantuu ja myos monta muuta termia ovat yhta tulenarkoja, joten yritin kirjoittaa mahdollisimman neutraalilla savylla. Mutta tiedostan kylla, etta raskautuminen on kylla ihan hirveen kuuloinen termi :D
ap
Vähän off topic, mutta vastaavasti en itse ymmärrä sitä, että joku jättää ehkäisyn pois ja sanoo että lapsi saa tulla jos on tullakseen, mutta ei haittaa vaikka ei tulisikaan?!? Eikö niin isoa asiaa kuin lasta pidä oikeasti ja vakavasti harkiten haluta, jos sellaisen tulemiselle antaa mahdollisuuden? Tätä ajatusta vasten väkisinkin itsestä tuntui, että jokaiset ehkäisyn pois jättämisen jälkeen tulevat kuukautiset olivat pettymys. Voiko joku siis oikeasti olla ilman ehkäisyä niin, että on yhdentekevää saako lasta tai ei?
Vähän off topic, mutta vastaavasti en itse ymmärrä sitä, että joku jättää ehkäisyn pois ja sanoo että lapsi saa tulla jos on tullakseen, mutta ei haittaa vaikka ei tulisikaan?!? Eikö niin isoa asiaa kuin lasta pidä oikeasti ja vakavasti harkiten haluta, jos sellaisen tulemiselle antaa mahdollisuuden? Tätä ajatusta vasten väkisinkin itsestä tuntui, että jokaiset ehkäisyn pois jättämisen jälkeen tulevat kuukautiset olivat pettymys. Voiko joku siis oikeasti olla ilman ehkäisyä niin, että on yhdentekevää saako lasta tai ei?
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:29"]
no mulle oli ainakin yllätys että raskauduin niin pian. Ei suunniteltu lasta mutta kun olin vuosia syönyt e-pillereitä niin tuumin ettei se teho nyt heti lakkaa, varsinkin kun ystäväpiirissä lasta yritetty kuukausia.. toisaalta kukaan ystävistäni ei ole suunnitellut että heti tärppäisi vaan ennenmminki tyyliin "puolen vuoden päästä olen jo ehkä raskaana" siksi voi puhua yllätysestä että natsasikin heti.
vähän kuin lottovoitto vaikka lottoatkin joka lauantai on se yllätys kun se osuu omalle kohdalle:)
[/quote]
Sama homma. Lopetin pillerit ja heti tärppäsi. Oli yllätys, että tulin heti raskaaksi, kun moni tuttu oli YRITTÄNYT raskautta ovistikkujen kanssa kuukausikaupalla. Luulin jotenkin, että varmaan meilläkin menee sitten kuukausia, ennen kui ntärppää
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:48"]
[/quote]
eiköhän tämä ole luonnekysymys, jotkut vaan ei tahdo/osaa asettaa selkeitä tavoitteita, on helpompaa ajatella, että lapsi tulee jos on tullakseen.... taustalla olevia tunteita ei voi tietää, usein edes se henkilö itse ei niistä ihan tarkkaan ole selvillä
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:15"]
Kiitos vastauksista!
Esimerkiksi puhuttiin naisten kanssa porukalla, etta kuinka monesta kierrosta ovat raskautueet ja sitten nama jotka olivat jattaneet ehkaisyn pois pari kuukautta ennen raskautumista sanoivat etta "no itse asiassa en voi vastata tohon koska raskautta ei oltu suunniteltu ja se oli taysi yllatys etta en voi sanoa etta meilla olisi ollut mitaan yrittamista" Siis ajan takaa sita, etta onhan se jonkinlainen yritys jos jattaa tietoisesti ehkaisyn pois?!
[/quote]
Minusta tämä kuulostaa "hienovaraiselta vihjeeltä" siitä, että aapee yrittää udella asioita, joita toiset pitävät yksityisasioinaan eivätkä halua jakaa. Siis kauniimmalta tavalta sanoa, että "v*ttuako se sulle kuuluu".
Mun mielestä yksinkertainen ei siis välttämättä ole vastauksen antaja, vaan aapee, joka yrittää väkisin udella asioita, joita hänelle ei haluta eikä ole tarpeen kertoa.
[/quote]
En halua udella naita asioita ystaviltani, tuokin kysymys minka eras silloin parhaillaan raskaana oleva ystavani kysyi, en olisi itse uskaltanut kysella.
Muutenkin olen hiukan epavarma millaisia asioita on soveliasta sanoa raskaana olevalle ja mita ei, joten olen varmaan joskus toykeankin hiljainen.
Itse en varmaan edes haluaisi kertoa etta milloin jatimme ehkaisyn pois, mutta useat ystavani ovat itse tasta asiasta alkaneet jutella ja halunneet kertoa joten olen sitten mukana kysellyt..
Mutta ihmetellyt olen asiaa aaneen vain taalla vauvapalstalla, missa ei tarvitse sitten kenekaan verisesti loukkaantua kun emme toisiamme tunne. Oikeassa maailmassa en todellakaan sanoisi asiasta sanaakaan ja pitaisin ihmettelyt ihan oman paan sisalla
ap
Miksei ole ok, että lapsi saa tulla jos tulee, mutta ei koe maailmanlopuksi jäädä vaikkapa lapsettomaksikin? tai esim. ajatella, että mennään näin pari vuotta ja jollei lasta tule, katsotaan miltä sitten tuntuu? sitten voi harkita esim. adoptiota tai sijaisvanhemmuutta, jos ajatus vanhemmuudesta alkaa tuntua todella tärkeältä.
mulle ensimmäinen raskaus oli yllätys kun alkoi heti ehkäsyn jättämisen jälkeen ;) mutta siis joo kyselijöille vastasin että tiedossa oli että saattaisi käydä ja oli toivottavaakin :) toinen oli yllätys, kun sitä yritettiin vuosi, ja kun lopulta se testi näyttikin plussaa, niin olin positiivisesti erittäin yläätynyt että se haave toteutuu sittenkin!
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 14:04"]
Miksei ole ok, että lapsi saa tulla jos tulee, mutta ei koe maailmanlopuksi jäädä vaikkapa lapsettomaksikin? tai esim. ajatella, että mennään näin pari vuotta ja jollei lasta tule, katsotaan miltä sitten tuntuu? sitten voi harkita esim. adoptiota tai sijaisvanhemmuutta, jos ajatus vanhemmuudesta alkaa tuntua todella tärkeältä.
[/quote]
Toivon todellakin, etta itse pystyisin suhtautumaan asiaan tuolla tavalla.
Pahoin kylla pelkaan, etta sitten kun jatamme ehkaisyn pois niin jos ei heti tarppaa niin kylla uskon, etta jokaiset kuukautuiset saavat mieleni vahintaankin hieman alakuloiseksi ja mita kauemman tuollaista jatkuisi, uskon etta sita kauheammalta se tuntuisi, valitettavasti.
Mutta itsellani ei ole sita mitaan vastaan, etta jotkut jattavat ehkaisyn, toivovat vauvaa, mutta eivat pida sita maailmanloppuna jos eivat voi perinteisin keinoin jalkikasvua saadakaan.
Se vain tuntuu kummalliselta, etta jatetaan ehkaisy pois ja se sitten oli todellinen yllatysraskaus ihan muutaman kuukauden paasta, jopa voidaan nimittaa raskautta niinkin kauhealla sanalla kuin "vahinkoraskaus". Hmph
ap
[/quote]
Raskauden todennäköisyys voi kasvaa, jossei koko ajan ole kyttäämässä stressaantuneena ovistikkuja tai pettymyksen vallassa itkemässä alkaneita kuukautisia. Kyllä tällaiset "rentoilijat" varmasti haluavat lapsen ja ovat miettineet asiaa, mutteivät halua stressata asiasta liikaa, ja mukautuvat tilanteeseen ajallaan. (oli tilanne sitten lapsi tai lapsettomuus)
yhdellä ystävälläni näin että sanoo lapsen olleen yllätys, vaikka ei ehkäisyä. Siksi koska nykyään ihmiset haukkuu niin helposti jos tulee lapsi ja ei vaikka ole 100000000000 e vuosi tuloja tai toinen työtön. Lasten saamisesta on tullut joku tabu jota ei saa yrittää yli kansoittumisen vuoksi jnejne siksi sanovat että lapsi tuli yllättäen, vaikka todellisuudessa sitä toivoneet. Mieti itseäsi kun sanot "sieniä sateella" Oletko ehkä juuri se ystävä jolle ei haluta kertoa että lasta yritettiin, koska olet pinnallinen ja typerä, etkä ymmärrä miksi joku haluaa lapsen ilman vakityötä :)
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 14:04"]
[/quote]
Toivon todellakin, etta itse pystyisin suhtautumaan asiaan tuolla tavalla.
Pahoin kylla pelkaan, etta sitten kun jatamme ehkaisyn pois niin jos ei heti tarppaa niin kylla uskon, etta jokaiset kuukautuiset saavat mieleni vahintaankin hieman alakuloiseksi ja mita kauemman tuollaista jatkuisi, uskon etta sita kauheammalta se tuntuisi, valitettavasti.
Mutta itsellani ei ole sita mitaan vastaan, etta jotkut jattavat ehkaisyn, toivovat vauvaa, mutta eivat pida sita maailmanloppuna jos eivat voi perinteisin keinoin jalkikasvua saadakaan.
Se vain tuntuu kummalliselta, etta jatetaan ehkaisy pois ja se sitten oli todellinen yllatysraskaus ihan muutaman kuukauden paasta, jopa voidaan nimittaa raskautta niinkin kauhealla sanalla kuin "vahinkoraskaus". Hmph
ap
[/quote]
Jep, olen kanssasi samoilla linjoilla. Tuohon edelliseeni pitikin lainata viestiä nro 20, mutta lainaus pääsi unohtumaan. :)
[/quote]
Meillä on tilanne, että ehkäisy on jätetty pois ja lapsi tulee jos on tullakseen. Eikä silti haittaisi yhtään, vaikkei tulisikaan. Tilanteita on monia, vauvakuume iski molempiin, siksi saa tulla. Ja toisaalta taas lapsia on useampi jo valmiiksi, että jos nyt ei tärppäisikään, niin sitten jatkettaisiin niin kuin ennenkin. Tekemällä ei tehdä.
[/quote]
Minulla on kaksi lasta, joita tehtiin vuosi ja toista 8 kk. Kuopuksen ollessa kaksi vuotta jätimme ehkäisyn pois asenteella tulee jos on tullakseen, mutta ei haittaa jos ei tule. Ehkä ihminen on vain silloin valmis hyväksymään elämänsä sellaisena kuin se menee, eikä halua suunnitella liikoja.
Minulla on ollut ennen esikoista yksi keskenmeno ja kuopuksen jälkeen (10 vuoden ehkäisemättömyyden aikana) kolme ja lääkärin mukaan munasarjani ovat laiskat. Meillä ei ole varaa mennä isompiin yksityisiin hoitoihin, eikä kunnalliseen jonoon meitä huolita. Olen onnellinen noista kahdesta, ja aikaisemmin minulle oli aivan yhdentekevää, tuleeko lisää lapsia, koska vihaan raskaana oloa historiani vuoksi, mutta rakastan lapsia, silti elämässäni on muutakin puuhaa kuin lapset enkä arvota itseäni äitiyden kautta. Lisäksi puolisoni on ollut hyvä ja osallistuva isä, joten koko lastenhoito ei ole ollut minun yksinomainen velvollisuuteni.
Nyt on ikää jo 43 v. ja olen pohtinut sterilisaatiota parin vuoden kuluttua.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 14:17"]
yhdellä ystävälläni näin että sanoo lapsen olleen yllätys, vaikka ei ehkäisyä. Siksi koska nykyään ihmiset haukkuu niin helposti jos tulee lapsi ja ei vaikka ole 100000000000 e vuosi tuloja tai toinen työtön. Lasten saamisesta on tullut joku tabu jota ei saa yrittää yli kansoittumisen vuoksi jnejne siksi sanovat että lapsi tuli yllättäen, vaikka todellisuudessa sitä toivoneet. Mieti itseäsi kun sanot "sieniä sateella" Oletko ehkä juuri se ystävä jolle ei haluta kertoa että lasta yritettiin, koska olet pinnallinen ja typerä, etkä ymmärrä miksi joku haluaa lapsen ilman vakityötä :)
[/quote]
Kiitos hienosta kommentistasi, joka kertoo enemman sinusta kuin kenestakaan muusta ;)
Mutta ihan selvyyden vuoksi, mielestani on vain ihanaa, etta niita lapsia tulee kuin sienia sateella ja olen erittain liikuttunut ja iloinen jokaisesta uudesta elamasta. Ja mieleeni ei tulisi todellakaan arvostella aaneen kenenkaan ehkaisyja tai ehkaisyjen poisjattamista ja senpa takia koin, etta tallainen keskustelupalsta olisi sopivin paikka jos kuitenkin nyt haluan hiukan vaahdota asiasta mika on minua omassa paassani hiukan arsyttanyt viime aikoina.
Ja mita tulee vakitoihin ym, niin itsellanihan ei edes ole vakitoita talla hetkella, miehellani kyllakin ja uskon, etta monenkin mielesta meidan pitaisi odottaa vahintaankin viisi vuotta ennen kuin aletaan edes harkitsemaan lasta. (ainakin taalla missa itse asun, ensimmaisen lapsen synnyttajien keski-ika on 30 v) mutta kerranhan taalla eletaan ja kylla uskon etta kaikki tulee jarjestymaan jos meilla kay niin ihana tuuri etta saamme perheenlisaysta ensi vuonna :)
Sana "yrittää" tuo koko touhuun suorittamisen tunnun. Mekin oltiin vuosi ilman ehkäisyä, ennen kui tärppäsi. En silti koe yrittäneen tulla raskaaksi, kuin vasta viimeisen pari kk ajan, kun aloin haeskella ovista tikkujen kanssa. Ennen sitä ei oltu hirveästi tuhlattu asialle ajatuksia. Mitä nyt tietysti puhuimme mahdollisuudesta ennen kun jätin pillerit pois. Sinäänsä asian ei olisi pitänyt tulla yllätyksenä, mutta olihan se sitä silti. Jotenkin se vain on ihan eriasia ajatella, että raskaus on mahdollinen, kun sitten nähdä testissä ne pari viivaa, tai "raskaana" Jotenkin asiasta tulee vain niin totta kertaheitolla.
Minulla on myös tuttu, joks on saanut jo kaksi yllätysvauvaa. En ole koskaan tajunnut tätä termiä, kun ekassa ehkäisy jätettiin pois yli puoli vuotta ennen raskautumista ja toisessa sitten tärppäsi heti, kun ehkäisy oi jätetty. Kummassakin tapauksessa ehkäisy on jätetty pois, koska vauva on suunnitelmissa ja toivotti mutta vauvaa ei ole tekemällä tehty.
En ymmärrä tätä ajatusmaailmaa. Voi olla yllätys, että tärppäsi noin nopeasti mutta eihän se raskaus ole yllätys eikä se vauva mikään yllätysvauva, kun kerran on ollut toivottu ja tarkoituksella jätetty ehkäisykin pois. Edelleenkään ei voi olla mitään yllätysvauvaa, jos ei ehkäise. Ihan sama, haluaako sen vauvan vai ei.
Minulla on raskautuminen kestänyt vuosia, ja kummallakin kerralla on tärpännyt, kun en ole sitä osannut odottaa. Ei se vauva silti ole mikään yllätysvauva. Raskaus toki on ollut iloinen yllätys, mutta vauvaa on toivottu emmekä ole ehkäisseet, joten ilman muuta kyseessä on tietoinen valnta eikä mikään kohtalon järjestämä yllätys.
Ei vaan avaudu käsite yllätyksestä ja vahingosta. Jos kerrot kaverillesi, että sinulla on syntymäpäivät ja toivot lahjaksi käsilaukun ja sitten saat sen laukun, niin eihän se ole mikään yllätyslahja! Toki on aina mahdollista, ettei kaveri ostakaan sitä laukkua mutta yllätyksestä ei voi puhua, kun olet etukäteen varmistanut, että kaveri tietää sekä syntymäpäiväsi että lahjatoiveesi. Eikä missään nimessä sitä voi kutsua miksikään vahingoksi!
Olen ihmetellyt kaverini ajatusmaailmaa ja tullut siihen tulokseen, että hän ei uskalla myöntää edes itselleen, että lasta on tehty tarkoituksella, koska jokin siinä pelottaa. Menettämisen pelko? Vastuun pelko? On ehkä helpompi todeta, että vauva tuli meille kohtalon oikusta ja nyt väsyttää kuin myöntää, että itse tämän paketin halusi ja kannan siitä kaikki seuraukset ilolla.
Kyllä, mulla sama juttu, esikoinen sai alkunsa heti kun olin jättänyt pillerit pois, olin nuori, mutta kuitenkin vuosia syönyt pillereitä, ajattelin että tässä nyt vähintään muutama kuukausi menee ennenkuin ne myrkyt on poistuneet kropasta ja systeemit palautuneet normaaliksi. Toisaalta taas nykyisen aviomieheni kanssa ei käytetty koskaan ehkäisyä, minä en enää pillereitä halunnut syödä koska olin huomannut että ne ei sovi minulle, ja mieheni oli sitä mieltä että vauva tulee jos on tullakseen. Minulle se oli ok koska minulla oli jo yksi lapsi, mutta miehellä ei. Tottakai minä toivoin että tärppäisi, koska halusin että mieskin saa oman lapsen. Meni kuitenkin 3 vuotta ennen kuin tulin raskaaksi, ja sekin meni kesken. Vasta 8 vuoden "yrittämisen" jälkeen saimme kaksoset, olimme jo luopuneet toivosta. Mies ei halunnut mitään tutkimuksia tai hoitoja, ja minä vaan sitten toivoin joka kuukausi että kuukautiset eivät tulisi, ja olin aina vähän pettynyt kun tuli.
Mutta me ei silti mitenkään yritetty, seksiä meillä oli vain jotain kerran viikossa, eikä mitään ovulaatiota laskeskeltu.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 14:17"]
[/quote]
Kiitos hienosta kommentistasi, joka kertoo enemman sinusta kuin kenestakaan muusta ;)
Mutta ihan selvyyden vuoksi, mielestani on vain ihanaa, etta niita lapsia tulee kuin sienia sateella ja olen erittain liikuttunut ja iloinen jokaisesta uudesta elamasta. Ja mieleeni ei tulisi todellakaan arvostella aaneen kenenkaan ehkaisyja tai ehkaisyjen poisjattamista ja senpa takia koin, etta tallainen keskustelupalsta olisi sopivin paikka jos kuitenkin nyt haluan hiukan vaahdota asiasta mika on minua omassa paassani hiukan arsyttanyt viime aikoina.
Ja mita tulee vakitoihin ym, niin itsellanihan ei edes ole vakitoita talla hetkella, miehellani kyllakin ja uskon, etta monenkin mielesta meidan pitaisi odottaa vahintaankin viisi vuotta ennen kuin aletaan edes harkitsemaan lasta. (ainakin taalla missa itse asun, ensimmaisen lapsen synnyttajien keski-ika on 30 v) mutta kerranhan taalla eletaan ja kylla uskon etta kaikki tulee jarjestymaan jos meilla kay niin ihana tuuri etta saamme perheenlisaysta ensi vuonna :)
[/quote]
onnea teille <3
Kerrotko mitä tämä kommentti kertoo minusta ja kerro tarkoin älä asian vierestä vai käytitkö vain kulunutta kliseetä?
Ihan varmuuden vuoksi kerron, että olen 21 ja odotan esikoistani ja asun kaupungissa pohjoisessa, jos erehdyit minua luulemaan kirjoituksen kaltaiseksi :)
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:15"]
Kiitos vastauksista!
Esimerkiksi puhuttiin naisten kanssa porukalla, etta kuinka monesta kierrosta ovat raskautueet ja sitten nama jotka olivat jattaneet ehkaisyn pois pari kuukautta ennen raskautumista sanoivat etta "no itse asiassa en voi vastata tohon koska raskautta ei oltu suunniteltu ja se oli taysi yllatys etta en voi sanoa etta meilla olisi ollut mitaan yrittamista" Siis ajan takaa sita, etta onhan se jonkinlainen yritys jos jattaa tietoisesti ehkaisyn pois?!
[/quote]
Minusta tämä kuulostaa "hienovaraiselta vihjeeltä" siitä, että aapee yrittää udella asioita, joita toiset pitävät yksityisasioinaan eivätkä halua jakaa. Siis kauniimmalta tavalta sanoa, että "v*ttuako se sulle kuuluu".
Mun mielestä yksinkertainen ei siis välttämättä ole vastauksen antaja, vaan aapee, joka yrittää väkisin udella asioita, joita hänelle ei haluta eikä ole tarpeen kertoa.