Kätilöliitto: Synnytyksessä voi kokeilla rajojaan
Luitteko Helsingien Sanomien jutun liittyen synnytykseen ja kivunlievitykseen? Mitä mieltä olette Kätilöliiton edustajan kommentista?
Olen itse synnyttänyt luomuna ja minulle se oli paras mahdollinen tapa, muutenkin keskustelua esim. epiduraalin ja spinaalin haittavaikutuksista synnytykseen ja sen kulkuun on liian vähän. Mutta synnytys ei todellakaan ole mielestäni parempi tms. jos se on tapahtunut luonnollisesti ja tärkeintä on että kätilöt olisivat mahdollisimman puolueettomia synnytystilanteissa ja kuuntelevat synnyttäjää.
Kommentit (122)
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:43"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:30"]
Mua huvitti kun hesarissa ensimmäistä lastaan odottava tuleva äiti sanoi tietävänsä, että hänellä on korkea kipukynnys ja arveli voivansa työntää kivun kokemuksen pois mielestään synnytyksen aikana ja selviävänsä sillä ilman kivunlievitystä :D Toisaalta vähän huolestuttavaakin, jos ihmisillä on tämäntasoiset käsitykset...
Itse ainakin menin synnyttämään kuin olisin ollut menossa mestauslavalle ja joo, todellakin halusin epiduraalin heti ja onneksi sen molemmilla kerroilla sain heti. Näin Helsingissä. En haluaisi ollut synnyttänyt missään muualla kuin Helsingissä.
[/quote]
Synnytin aiemmin tänä vuonna ensimmäistä kertaa, tiesin raskaana ollessani että haluan synnyttää luomuna ja mielen avulla sekä hengittämisellä pystyn sietämään kipua hyvin. Ja niin kävikin että synnytin luomuna. Mielestäni ei kannata naureskella jos toinen haluaa yrittää synnyttää luomuna vaikka olisikin ensisynnyttäjä. Nimenomaan sillä että uskot itseesi on suuri merkitys siihen synnytätkö luomuna vai et.
[/quote]
No on aika epärealistista ajatella, että pystyy laittamaan sen kivun taka-alalle! Missä kohtaa mä dissasin luomusynnytystä? Kyllä mä uskon, että jotkut siihen pystyy, esim. koko maassa keskimäärin 9% ei käytä kuulemma kivunlievitystä HS:n mukaan. Mutta kun mennään synnyttämään eikä edes oteta ajatukseen, että itse ei ehkä kestäkään sitä kipua, niin se huvittaa.
Varmaankin osa noista 9% jotka eivät saa kivunlievitystä, vielä haluaisivat sen, mutta lääkäriä ei saa kun tarttis tai ovat ns. syöksysynnytyksiä, joissa sitä ei ehdi antaa.
Minunkin täytyy sanoa, että epiduraali avautumisvaiheen loppuvaiheessa oli ihana lepotauko! Siinä pisteessä en enää jaksanut liikkua enkä tehdä mitään. Tuon epiduraalilevon jälkeen kestin ponnistusvaiheen tosi hyvin, jaksoin taas liikkua ja loppu meni tosi sutjakasti.
Mielestäni näitä kätilöliiton avauksia aiheesta on vähän liikaa eivätkä kannanotot tunnu asiallisilta. Haluaisin, että synnytyslääkärit ottaisivat asiaan kantaan.
Sekä synnytysvalmennuksessa että synnytyssalissa kätilöt suhtautuivat pikemminkin niin, että varsinkin ensisynnyttäjän kannattaa ottaa epiduraali.