Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kätilöliitto: Synnytyksessä voi kokeilla rajojaan

Vierailija
21.10.2013 |

Luitteko Helsingien Sanomien jutun liittyen synnytykseen ja kivunlievitykseen? Mitä mieltä olette Kätilöliiton edustajan kommentista?

http://www.hs.fi/kotimaa/Kätilöliitto+Synnytyksessä+voi+kokeilla+rajojaan/a1382233481937?ref=hs-art-new-4

Olen itse synnyttänyt luomuna ja minulle se oli paras mahdollinen tapa, muutenkin keskustelua esim. epiduraalin ja spinaalin haittavaikutuksista synnytykseen ja sen kulkuun on liian vähän. Mutta synnytys ei todellakaan ole mielestäni parempi tms. jos se on tapahtunut luonnollisesti ja tärkeintä on että kätilöt olisivat mahdollisimman puolueettomia synnytystilanteissa ja kuuntelevat synnyttäjää.

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kipu esti synnytyksen etenemisen. Epiduraalin ansiosta nukahdin ja unen aikana avauduin niin, että heräsin ponnistamaan. Vauva voi hyvin. Toki minulle piti myös laittaa oksitosiinitippa, koska epiduraalista yleensä joudutaan tarkkailemaan synnytystä ja vauvaa, supistusten teho vähenee.

Itse en kivussa vaan pysynyt pystyssä, vaan olin ihan horkassa, ulvoin, oksensin ja tärisin. Sekin oli väärin.

Vierailija
82/122 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia kätilöt kuuluttelee jotain "lapsen hapensaanti on parempi ilman puudutuksia"- höpötyksiä, joilla ei ole tieteellistä pohjaa? Epiduraali itse asiassa parantaa usein sikiön hapensaantia, kun äiti hengittää paremmin ilman kipua ja kipukramppeja. Ainoa epiduraalin sivuvaikutus voi olla äidin hetkellinen verenpaineen lasku, joka torjutaan nestehoidolla. 

Luomu-mutu-mielipiteiden sijaan kannattaa katsoa vaikka terveyskirjastosta synnytyskivun hoito ja anestesialääkärin ohjeet synnytyskivun hoidosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis voihan lääkitys/kivunlievitys heikentää  vauvan hyvinvointia, mutta entä jos äiti on monta päivää väsyttänyt itsensä supistuksilla ja liian aikaisin ponnistuksilla niin eikö epiduraali ole silloin hyvä että saa levätä ja vauvaa seurataan kokoaika, että hänet jaksaa vielä puskea mailmaan?

Vierailija
84/122 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassa olet? Tuli tuossa sekin mieleen, että synnytys voi pelottaa monia todella paljon. Ei silloin tee mieli alkaa kokeilla rajojaan, ja itse säästäisin tietoisen rajojeni kokeilun muutekin tilanteisiin, joissa itselläni on varma ja vahva olo....

Vierailija
85/122 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:14"]

Oikeassa olet? Tuli tuossa sekin mieleen, että synnytys voi pelottaa monia todella paljon. Ei silloin tee mieli alkaa kokeilla rajojaan, ja itse säästäisin tietoisen rajojeni kokeilun muutekin tilanteisiin, joissa itselläni on varma ja vahva olo....

[/quote]

Anteeksi, huutomerkin paikalle lipsahti nolosti kysymysmerkki!! En siis mitenkään ole kyseenalaistamaasa ap:n ajatuksia. Kiitos ja anteeksi :/

Vierailija
86/122 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo kuulostaa jopa uhkaavalta. Ikäänkuin olisi väärin käyttää niitä puudutuksia ja lievityksiä mitä lääkärit ja kätilöt aivan itse ovat alkaneet tarjota. Minä en halua enää koskaan kokea niitä "rajoja" joita synnytys tarjoaa. Ihan epiduraaliakin edeltävästi kivut ovat olleet helvetilliset. Puudutus on tuntunut taivaalta siihen verrattuna. Synnytyksen ei tarvitse olla mitään kivunsietourheilua. Kehittäkööt alaansa niin, että synnytys voisi olla parempi kokemus. Onko kätilöillä taitoa lievittää kipua ilman lääkkeitä? Kokemukseni on, että vanhemmat ovat aika lailla keskenään synnytyssalissa, koska kätilöillä on monta synnyttäjää yhtä aikaa. 

Vierailija
87/122 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän takia vaikkapa luomenpoistoa ei tarjota ilman puudutteita, kun kipu kuitenkin auttaisi kokeilemaan rajojaan? Siinäkin voisi oppia paljon uutta itsestä ja voimaantua oikein olan takaa!

Jos miehet synnyttäisivät, keskusteltaisiinko asiasta tähän sävyyn?

Vierailija
88/122 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin rajojani todellakin, teholle kuuden litran vuodon vuoksi ja onneksi säilyin hengissä. Tulipa testattua rajansa, harmi vain etten enää voi lapsia saada sillä seuraavaan synnytykseen varmasti kuolisin. No, rajojen kokeilua kai sekin :(

Vierailija
89/122 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:21"]

Minkähän takia vaikkapa luomenpoistoa ei tarjota ilman puudutteita, kun kipu kuitenkin auttaisi kokeilemaan rajojaan? Siinäkin voisi oppia paljon uutta itsestä ja voimaantua oikein olan takaa!

[/quote]

Koska luomenpoistossa kivunlievitys ei vaikuta leikkauksen kulkuun. Kivunlievitys voi taas vaikuttaa todella ratkaisevasti synnytyksen kulkuun - sekä hyvässä että pahassa (mulla omakohtaista kokemusta siitä pahasta).

Vierailija
90/122 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkkiä lukematta minusta on todella tyhmää pitää synnytystä jonain egokeskeisenä omien rajojen kokeiluna.

Vierailija
91/122 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:21"]

[/quote]

Hyvä pointti! Oliskohan mun pitänyt kinuta aikoinaan umpilisäkkeen poisto ilman nukutusta tai mitään? Olin nimittäin silloin aika arka teini, joka olisi tosiaan tarvinnut voimaannuttavan kokemuksen!

Vierailija
92/122 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

6. Miten sä voit menettää 6 litraa verta, jos ihmisessä on vain 5 litraa?

Vierailija
93/122 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, mä unohdin, että puudutteiden negaiivisista vaikutuksista ei saa puhua AV:lla.

7

Vierailija
94/122 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua huvitti kun hesarissa ensimmäistä lastaan odottava tuleva äiti sanoi tietävänsä, että hänellä on korkea kipukynnys ja arveli voivansa työntää kivun kokemuksen pois mielestään synnytyksen aikana ja selviävänsä sillä ilman kivunlievitystä :D Toisaalta vähän huolestuttavaakin, jos ihmisillä on tämäntasoiset käsitykset...

Itse ainakin menin synnyttämään kuin olisin ollut menossa mestauslavalle ja joo, todellakin halusin epiduraalin heti ja onneksi sen molemmilla kerroilla sain heti. Näin Helsingissä. En haluaisi ollut synnyttänyt missään muualla kuin Helsingissä.

Vierailija
95/122 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio, kiitos. En halua enää toista kertaa "löytää rajojani".

Vierailija
96/122 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihminen voi vuotaa vaikka 10-12 litraa... Tuollainen vuoto selittyy sillä, kun toisesta päästä tungetaan monesta pussista siirtoverta paineella suoniin ja se holvaa toisesta päästä hyytymättä ulos kunnes saadaan vuoto loppumaan. Synnytyksen tai sektion jälkeiset vuodot voi olla tätä luokkaa. Monesti mukana on hyytymishäiriö (DIC). 

Vierailija
97/122 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:29"]

[/quote]

Verta voi menettää paljon enemmän kuin oman veritilavuutensa. Vuotavaan ihmiseen tiputetaan koko ajan valtava määrä nesteitä ja punasoluja.

Vierailija
98/122 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:29"]

[/quote]

ootko hieman yksinkertainen? Jos aluksi oli 5 litraa ja saa lisäverta, niin todellakin voi vuotaa vaikka 20 litraa. Kyllä se suonissa virtaava veri mun mielestä omaa verta on, vaikka olisikin pussista tullutta.

Vierailija
99/122 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on typerää verrata synnytystä vaikkapa johonkin umpisuolenpoistoon.. Eihän niitä voi verrata! Synnytys tapahtuu/alkaa ns. itsestään (eli luonnostaan) ja kehon omat hormonit auttavat sietämään kipua.

11: Olen myös huomannut että kivunlievityksen haittavaikutuksista synnytyksen kulkuun sekä vauvan vointiin ei saa keskustella..

-Ap

Vierailija
100/122 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein ajoitettu puudutus, esim. epiduraali tai spinaali voi myös saada kivun takia pysähtyneen synnytyksen käyntiin, kun synnyttäjä pystyy rentoutumaan ja lepäämään. Näin mm. itsellä kävi ja tiedän muitakin. Aika yksipuolista tuo kätilöiden "kaikki puudutukset ja toimenpiteet on aina pahasta" -mantra. Mulle synnytys ei todellakaan ole mikään luovuuden estradi tai retriitti tai elämysmatka tai tilaisuus voimaantumiseen (kauhunväristys...). Tavoite on vain saada ilman äidin tai lapsen vaurioita se tenava mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti ulos maailmaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi