Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anopin ensimmäinen lapsenlapsi ja rajat.

Vierailija
21.10.2013 |

Anopilla on tapana tulla kylään miten sattuu, etukäteen ilmoittamatta. Ja USEIN! Jonkin verran on tuota onnistuttu vähentämään ihan sillä, että on pidetty kiinni jo sovituista menoistamme, eli ei olla anopin yllätysvierailun takia jätetty väliin mitään, vaan pahoiteltu, että ollaan jo sovittu menevämme tänään muualle ja siihen on ollut anopin tyytyminen, vaikka ajaa meille viidenkymmenen kilometrin päästä. Mitäs ei ilmoita ja kysy sopiiko. Mutta silti tulee kylään pari kolme kertaa viikossa ja olettaa, että aina on tarjottavaa valmiina ja ollaan valmiita seurustelemaan. Missään ei vahingossakaan auta.

Nyt on kuitenkin ensimmäinen lapsenlapsensa pian meille syntymässä ja pelkään, että sama meno jatkuu ja entisestään pahenee, emmekä saa hetken rauhaa vauvan kanssa. Minähän varmaan anopin mielestä voin ottaa vieraita vastaan milloin vain, kun olen äitiyslomalla, ja anoppi on todella innoissaan vauvasta. Itse haluaisin kuitenkin ihan kaikessa rauhassa tutustua vauvaan, enkä kaipaa ketään vieraita ainakaan ensimmäiseen pariin viikkoon. Enkä jatkossakaan halua, että meille pamahdetaan kylään tuosta vain. Pienen vauvan kanssa saa valvoa ihan tarpeeksi ja varmasti koetan nukkua päiväunetkin kun vauva nukkuu, mutta miten se onnistuu, jos anoppi tunkee kylään ilmoittamatta harva se päivä!

Kommentit (546)

Vierailija
501/546 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös ensimmäinen lapsenlapsi sai anopin innostumaan liikaa. Onneksi oli koronarajoitukset eikä vierailut osastolle onnistuneet. Mies joutui kuitenkin hieman rajanvetoa tekemään kotiutumisen jälkeen.

Anopin mielestä vauva on vain hänen poikansa tai muiden sukulaisten näköinen ja tästä jankkaa koko ajan. Odottaa myös ilmeisen innokkaana tuleeko lapselle samanväriset hiukset kuin hänelle itselleen ja tätäkin hokee jatkuvasti.

Kutsui myös itseään vauvan äidiksi. Ja se vitutti kaikista eniten.

Meillä kaikki lasten ominaisuudet on isän (ja varsinkin anopin) suvusta. Ja kaikki mitä lapset oppi, niin "just niinkuin isänsä." Aikaa ihmeellistä, kun mun lapsissa ei muka näy _mitään_ mun piirteistä. Onkohan mun mies kloonannut itsensä?

Voi ei. Olen usein sanonut noin, enkä ole tajunnut että se voisi loukata. Näen lapsessa oman lapseni piirteitä, ja hän on "just niin kuin ... pienenä".

En tiedä millainen toinen vanhempi on ollut pienenä, mutta toisen anopin mielestä lapsi on samanlainen kuin hänen lapsensa oli. Ehkä me molemmat näemme lapsesta vain sen puolen, vaikka ulkonäkö on molempien.

Eli näet että lapsi on molempien näköinen mutta silti tuot esille näkeväsi vain oman lapsesi piirteitä. Miten et ole tajunnut että se ei tunnu kivalta? Tuollaisen kuuleminen jatkuvasti tuntuu kurjalta. Ihan niin kuin lapsi ei olisi toisen vanhemman ollenkaan ja sitä halutaan toistuvasti tuoda esille.

No en tosiaan ole tajunnut, koska hän ei ole tuonut sitä esiin "asioidessamme" ja sanoi, että hänen äitinsä näkee lapsessa hänet, oman lapsensa pienenä. Tietysti olen sanonut myös sen, että lapsi on äitinsä näköinen. Lähinnä kyse on ilmeistä ja tekemisistä.

Lapsen äidistä on tärkeintä, että ymmärrän lapsen olevan oma itsensä, piirteistä ja ilmeistä huolimatta.

Olisiko mahdollista, että hän ei ole pahastunut? Tähän asti hän on osannut ilmaista mitä tuntee ja ajattelee, samoin minä. Tiedän, että kaikki anopit ja miniät eivät "asioi" samalla tavalla keskenään. Ihmiset ovat erilaisia ja toimivat eri tavoilla.

Vierailija
502/546 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko anoppisi henkisesti ihan terve? Ja oletko itse ollut parisuhteen alussa liian kiltti miniä? Miten miehesi suhtautuu äitinsä epäasialliseen ja rajattomaan käytökseen?

Teitkö poliisille ilmoituksen kotirauhan rikkomisesta? Suomessa jokaisella ihmisellä on lailla määrätty oikeus kotirauhaan omassa kodissaan. Anopilla EI ole mitään oikeutta tunkea miniän kotiin ilmoittamatta, sopimatta tai väkisin. Toimit oikein, kun lukitsit kotisi oven ja suljit kaihtimet.

Äitinä pitäisin fyysistä ja henkistä välimatkaa tuollaiseen anoppiin! En antaisi lapsia ikinä hoitoon enkä kylään anoppilaan ja anoppihirviölle!

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsilla on pieni ikäero. Elämä oli hektistä, ja silloin kun lapset nukkuivat päikkäreitä, keitin itselleni kahvia ja hörpin sen ja katsoin samalla yhden jakson jotain hömppää telkkarista. Anoppi näki tässä jotain pahaa, tuo "lapseton" hetki olisi pitänyt siivota, valmistella aterioita tms muuta kotityötä eikä vaan laiskotella. Otti sitten tavakseen tulla meille juuri mun vapaan hetken koittaessa. No. Ovi lukkoon vaan. Sitten alkoi ikkunoista kurkkiminen ja ihan älytön oven takominen. En reagoinut näihinkään, ja kaihtimet kiinni. Varmaan kuukauden päivät jaksoi tätä häiriköintiä. Itse selitti asian, että on "huolissaan", että jotain on sattunut.

No eihän tuo anoppi ole muuta kuin omasta mielestään henkisesti terve. Kovin on raukka narsistinen.

Poliisia en hoksannut aikanaan soittaa. Olin todella ahdistunut, mutta yritin kaikkeni, että tulisin toimeen hänen kanssaan. Onhan kyse rakkaan puolison äidistä. Vanhempani toki ovat opettaneet kotona, että kaikkien kanssa voi tulla toimeen. Voi toki, mutta mun olisi pitänyt olla kynnysmatto, jotta anopin kanssa pysyisin väleissä. Valitsin lopulta oman henkisen hyvinvoinnin.

Nykyään tilanne on se, että välit anoppiin on poikki. Voin käydä anoppilassa, kun mies käy siellä velvollisuuskäynnillä. Mies itsekin välttelee parhaansa mukaan äitiään, eli ihan maksimissaan ollaan puoli tuntia, n. kahdesti vuodessa. Anoppi ei tapaa lapsiani ilman valvontaa. On sen verran arvaamaton tapaus, että en uskalla ottaa riskiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/546 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vataja 38920 kirjoitti:

Meillä on ovet auki kaikille 24 tuntia vuorokaudessa eikä tarvitse soittaan etukäteen

Meillä myös. Tulisi edes joku kylään. On todella yksinäistä lasten kanssa. Oikein toivoisin jonkun pistäytyvän. Pelkään lasteni luonteen muodostuvan kovin sopeutumattomaksi joukkoon. Aina vain minä ja isi seurana. Ei oikein hersy mielikuvitukseni mihinkään. Rahaa ei ole liiaksi, jotta voisi viihtyillä julkisilla paikoilla. Joskus tuntuu kuin olisin joku aspergeri ihmisjoukossa, jos sinne pääsen. En ole muutoinkaan lahjakas sosiaalisissa tilanteissa. Sukulaiset ja isovanhemmat käy harvoin. Ystäviä on minulla vain 1. Mieheni kaverit ei meillä käy kotona tapaavat jossain muualla. Joka päivä käyn tällä sivustolla ihmettelemässä muiden elämiä.

Kyllä niitä paikkoja löytyy. Leikkipuisto, pulkkamäki? Joku puisto tai metsä? Ei maksa mitään.

Haluatko oikeasti sinne ihmisen, joka haukkuu sinut, kaiken mitä teet, samalla moittii puolisoasikin? Pistä osoite, lähetän hänet sun luo.

Vierailija
504/546 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsi kun en aikanaan keksinyt loukkaantua kun miehen sukulaiset ja omaiset, anoppini muiden muassa, näkivät lapsissani niitä miehen piirteitä - ja omat sukulaiseni näkivät minun piirteitäni. Otin tämän jutustelun vaan ihan normaalina.

Mielestäni anoppini oli ihan mukava, joskus ärsyttävä mutta niin olin varmaan minäkin joskus, hänen mielestään. Kun ei ollut vauvapalstaa, niin enpä onneksi tajunnut että anoppini olikin ehkä hirviö....

Lämmöllä muistelen.

Vierailija
505/546 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vitsi kun en aikanaan keksinyt loukkaantua kun miehen sukulaiset ja omaiset, anoppini muiden muassa, näkivät lapsissani niitä miehen piirteitä - ja omat sukulaiseni näkivät minun piirteitäni. Otin tämän jutustelun vaan ihan normaalina.

Mielestäni anoppini oli ihan mukava, joskus ärsyttävä mutta niin olin varmaan minäkin joskus, hänen mielestään. Kun ei ollut vauvapalstaa, niin enpä onneksi tajunnut että anoppini olikin ehkä hirviö....

Lämmöllä muistelen.

Sekin vaikuttaa, millä tavalla sitä lapsen ulkonäköä havainnoi. Ja kuinka usein.

Vierailija
506/546 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää anopit täällä jotka ihmettelee ettå mitä voi sanoa ja miten voi - onko teillä muuallakin käytöstavat yhtä hukassa?

Kas kun siellä lapsen ja miniän/vävyn perheessä riittää ihan ne samat hyvät tavat kuin muuallakin.

Jos mietit että olikohan asiatonta mennä ilmoittamatta 6.30 tai olikohan asiatonta repiä se lapsenlapsi väkisin syliin äidiltään tai että kommentoisitko työkaverin tissin kokoa kuten menit miniälle möläyttämään…

Jos työkaverille et menisi aamulla 6.30 ilmoittamatta, repisi tämän lasta tai kommentoisi tissiä niin älä tee sitä miniällekään!

Vierailija
507/546 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ilkeälle anopille järjestää ilmaisen menolipun jonnekin, josta ei ihan heti pääse takaisin? Vaikka Pekingin olympiakylän koronaeristyshotelliin?

Vierailija
508/546 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää anopit täällä jotka ihmettelee ettå mitä voi sanoa ja miten voi - onko teillä muuallakin käytöstavat yhtä hukassa?

Kas kun siellä lapsen ja miniän/vävyn perheessä riittää ihan ne samat hyvät tavat kuin muuallakin.

Jos mietit että olikohan asiatonta mennä ilmoittamatta 6.30 tai olikohan asiatonta repiä se lapsenlapsi väkisin syliin äidiltään tai että kommentoisitko työkaverin tissin kokoa kuten menit miniälle möläyttämään…

Jos työkaverille et menisi aamulla 6.30 ilmoittamatta, repisi tämän lasta tai kommentoisi tissiä niin älä tee sitä miniällekään!

TÄMÄ.

Vierailija
509/546 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko anoppisi henkisesti ihan terve? Ja oletko itse ollut parisuhteen alussa liian kiltti miniä? Miten miehesi suhtautuu äitinsä epäasialliseen ja rajattomaan käytökseen?

Teitkö poliisille ilmoituksen kotirauhan rikkomisesta? Suomessa jokaisella ihmisellä on lailla määrätty oikeus kotirauhaan omassa kodissaan. Anopilla EI ole mitään oikeutta tunkea miniän kotiin ilmoittamatta, sopimatta tai väkisin. Toimit oikein, kun lukitsit kotisi oven ja suljit kaihtimet.

Äitinä pitäisin fyysistä ja henkistä välimatkaa tuollaiseen anoppiin! En antaisi lapsia ikinä hoitoon enkä kylään anoppilaan ja anoppihirviölle!

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsilla on pieni ikäero. Elämä oli hektistä, ja silloin kun lapset nukkuivat päikkäreitä, keitin itselleni kahvia ja hörpin sen ja katsoin samalla yhden jakson jotain hömppää telkkarista. Anoppi näki tässä jotain pahaa, tuo "lapseton" hetki olisi pitänyt siivota, valmistella aterioita tms muuta kotityötä eikä vaan laiskotella. Otti sitten tavakseen tulla meille juuri mun vapaan hetken koittaessa. No. Ovi lukkoon vaan. Sitten alkoi ikkunoista kurkkiminen ja ihan älytön oven takominen. En reagoinut näihinkään, ja kaihtimet kiinni. Varmaan kuukauden päivät jaksoi tätä häiriköintiä. Itse selitti asian, että on "huolissaan", että jotain on sattunut.

No eihän tuo anoppi ole muuta kuin omasta mielestään henkisesti terve. Kovin on raukka narsistinen.

Poliisia en hoksannut aikanaan soittaa. Olin todella ahdistunut, mutta yritin kaikkeni, että tulisin toimeen hänen kanssaan. Onhan kyse rakkaan puolison äidistä. Vanhempani toki ovat opettaneet kotona, että kaikkien kanssa voi tulla toimeen. Voi toki, mutta mun olisi pitänyt olla kynnysmatto, jotta anopin kanssa pysyisin väleissä. Valitsin lopulta oman henkisen hyvinvoinnin.

Nykyään tilanne on se, että välit anoppiin on poikki. Voin käydä anoppilassa, kun mies käy siellä velvollisuuskäynnillä. Mies itsekin välttelee parhaansa mukaan äitiään, eli ihan maksimissaan ollaan puoli tuntia, n. kahdesti vuodessa. Anoppi ei tapaa lapsiani ilman valvontaa. On sen verran arvaamaton tapaus, että en uskalla ottaa riskiä.

Tämä oma kotikasvatus on varmastikin auttanut minunkin anoppia. Eli kun on oppinut, että kaikkien kanssa pitää tulla toimeen ja vanhempia ihmisiä kunnioittaa ja kyseessä miehen äiti, niin meni aikaa ennen kuin tajusin, että tein mitä vain, mikään ei riitä anopille. Toki sitten vielä uskotteli itselleni, että hormonit on sekasin näin synnytyksen jälkeen, koska eihän kukaan voi kohdella ketään noin... Mutta pakko se oli vain havahtua ja tajuta, että anoppi on ihan hirveä ihminen.

Vierailija
510/546 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista ikävin onkin anoppi, jolle mikään ei kelpaa. Teet niin tai näin niin aina hän ottaa oikeudekseen marmattaa jostain, vaikka olkarätistä että on väärän värinen.

Jatkuvasti jotain ilkeää huomauttelua, eivät tajua että mollaavat siinä samalla omaa lastaan kun tämän puoliso ei kelpaa ei sitten mihinkään.

Minulle opetettiin lapsena että ellei ole jotain myönteistä ja mukavaa sanottavaa niin silloin on paras olla hiljaa.

Vierailija
511/546 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä anoppi tuli katsomaan vastasyntynyttä ja sanoi useita kertoja että ottaa vauvan mukaansa kotiin. Ei sitä tehnyt mutta tuntuihan se pahalta.

Vierailija
512/546 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä anoppi tuli katsomaan vastasyntynyttä ja sanoi useita kertoja että ottaa vauvan mukaansa kotiin. Ei sitä tehnyt mutta tuntuihan se pahalta.

Itsekkin mietin vastaavissa tilanteissa, että odottaako hän vastausta "vie vain" vai mikä oli ideana.

Meillä kyllä homma eteni niin, että kun mummo tuli sisälle ilmoittamaan "tulin hakemaan Patun meille" ja minä "ihmettelin" että eihän me olla semmoisesta sovittu, Patu on äidin kanssa tänään kotona. Mummo tajusi, että ei saakaan lasta mukaansa ja istui alas juttelemaan ihan muista jutuista. Sitten hän siinä aina välillä totesi, "kyllä minä voisin ottaa Patun meille". Ja minä vastasin aina, että varmasti, mutta Patu on nyt kotona äidin kanssa. Lopulta mummo sitten lähti kotiinsa ja pappa tuli vaatimaan, että mummon pitää saada hoitaa.

Vierailija
513/546 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekkin mietin vastaavissa tilanteissa, että odottaako hän vastausta "vie vain" vai mikä oli ideana.

Meillä kyllä homma eteni niin, että kun mummo tuli sisälle ilmoittamaan "tulin hakemaan Patun meille" ja minä "ihmettelin" että eihän me olla semmoisesta sovittu, Patu on äidin kanssa tänään kotona. Mummo tajusi, että ei saakaan lasta mukaansa ja istui alas juttelemaan ihan muista jutuista. Sitten hän siinä aina välillä totesi, "kyllä minä voisin ottaa Patun meille". Ja minä vastasin aina, että varmasti, mutta Patu on nyt kotona äidin kanssa. Lopulta mummo sitten lähti kotiinsa ja pappa tuli vaatimaan, että mummon pitää saada hoitaa.

Samaa olen miettinyt. En kyllä uskalla testata joten taidan olla vaan hiljaa kuten tähänkin asti.

Ymmärrän että lapsenlapset ovat isovanhemmille tärkeitä ja rakkaita, mutta eihän se oikeuta käyttäytymään miten tahansa. On tarpeeksi paha että anoppi on päällepäsmäri, mutta tuo että appiukkokin hilluu kimpussa on jotain käsittämätöntä. Mikä ihme saa appivanhemmat kuvittelemaan että heillä on mitään oikeutta vaatia toisten ihmisten vauvaa itselleen?

Olisi niin mielenkiintoista saada vastaus tuohonkin kysymykseen. Lukea perustelut miksi ajattelevat niin ja käyttäytyvät miten käyttäytyvät. Harmi kun ei ole saatu perusteluja lukea tässäkään ketjussa. Kummasti moni anoppeja kritisoivista viesteistä kuitenkin saa alanuolia. Perustelut vaan uupuu, "yllättäen".

Vierailija
514/546 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt. En kyllä uskalla testata joten taidan olla vaan hiljaa kuten tähänkin asti.

Ymmärrän että lapsenlapset ovat isovanhemmille tärkeitä ja rakkaita, mutta eihän se oikeuta käyttäytymään miten tahansa. On tarpeeksi paha että anoppi on päällepäsmäri, mutta tuo että appiukkokin hilluu kimpussa on jotain käsittämätöntä. Mikä ihme saa appivanhemmat kuvittelemaan että heillä on mitään oikeutta vaatia toisten ihmisten vauvaa itselleen?

Olisi niin mielenkiintoista saada vastaus tuohonkin kysymykseen. Lukea perustelut miksi ajattelevat niin ja käyttäytyvät miten käyttäytyvät. Harmi kun ei ole saatu perusteluja lukea tässäkään ketjussa. Kummasti moni anoppeja kritisoivista viesteistä kuitenkin saa alanuolia. Perustelut vaan uupuu, "yllättäen".

Narsistin käsikassaroita nuo appiukot ja kälyt on. Tottuneet juoksemaan kun pomo käskee.

Meillä appi selitti jokaikinen kerta anopin tempausten jälkeen, että "se on emon rakkautta".

Vierailija
515/546 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistin käsikassaroita nuo appiukot ja kälyt on. Tottuneet juoksemaan kun pomo käskee.

Meillä appi selitti jokaikinen kerta anopin tempausten jälkeen, että "se on emon rakkautta".

Hyi helvetti.

Vierailija
516/546 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska lapsenlapsi on heidän mielestään heidän lapsensa. 

Vierailija
517/546 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska lapsenlapsi on heidän mielestään heidän lapsensa. 

Joskus kun olen mummolta kysynyt syytä hänen toimintaansa niin hän ei ole ikinä mitään pahaa sanonut tai tehnyt ja on vain niin kovasti avuksi meille, kun me vanhemmat ei osata.

Vierailija
518/546 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista ikävin onkin anoppi, jolle mikään ei kelpaa. Teet niin tai näin niin aina hän ottaa oikeudekseen marmattaa jostain, vaikka olkarätistä että on väärän värinen.

Jatkuvasti jotain ilkeää huomauttelua, eivät tajua että mollaavat siinä samalla omaa lastaan kun tämän puoliso ei kelpaa ei sitten mihinkään.

Minulle opetettiin lapsena että ellei ole jotain myönteistä ja mukavaa sanottavaa niin silloin on paras olla hiljaa.

Tuo viimeinen virke sitten varmaan selittääkin, miksi niin moni on valmis sietämään ihan melkein mitä vaan, vaikka toinen käyttäytyy törkeästi. Koska tästä käytöksestä ei ole mitään myönteistä ja mukavaa sanottavaa, niin kärsitään sitten hiljaa.

Vierailija
519/546 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä ihan helvetin loukkaavaa jos isovanhempia ei kiinnosta tipan tippaa lapsenlapset eivätkä lainkaan pidä yhteyttä. Sen on kuulkaa niin että jos tekee LAPSEN, on velvoitettu olemaan sen lapsen elämässä silloinkin kun lapsi on aikuinen ja saa omia lapsia. En tajua tuota tolloa joka väittää että on ihan ookoo että vanhemmat ei pidä mitään yhteyttä eikä tapaa lainkaan lapsenlapsia. Häiriintynyt ajatus.

Toistaiseksi on isovanhemmissa paljon sitä ikäluokkaa, jotka eivät oikeastaan valinneet tekevänsä lapsia, niitä vain tuli, kuten papin eteen meneminenkään ei aina ollut ihan vapaaehtoisesti haluttu asia. Sitä en kiellä, etteikö lapsista tunnu pahalta, kun vanhempi ei välitä, mutta yrittäkää armahtaa vanhempia, jotka ovat aikansa uhreja, pakotettu muottiin johon ei venynyt eikä taipunut. Nykyään naimisiin meno ja lasten teko painostettuna on pitkälti vieras käsite, isovanhempien nuoruudessa tavallista. Jossain 1970-1990 välissä muutos levisi pitkin Suomea ja tuon ajan lapset saavat ihan itse valita, tekevätkö lapsia vai eivät.

Jos näissä nuoremmissa isoäideissä on lastensa hylkääjiä, voidaan miettiä miksi edes tekivät lapsen tai lapsia.

Vierailija
520/546 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä ihan helvetin loukkaavaa jos isovanhempia ei kiinnosta tipan tippaa lapsenlapset eivätkä lainkaan pidä yhteyttä. Sen on kuulkaa niin että jos tekee LAPSEN, on velvoitettu olemaan sen lapsen elämässä silloinkin kun lapsi on aikuinen ja saa omia lapsia. En tajua tuota tolloa joka väittää että on ihan ookoo että vanhemmat ei pidä mitään yhteyttä eikä tapaa lainkaan lapsenlapsia. Häiriintynyt ajatus.

Toistaiseksi on isovanhemmissa paljon sitä ikäluokkaa, jotka eivät oikeastaan valinneet tekevänsä lapsia, niitä vain tuli, kuten papin eteen meneminenkään ei aina ollut ihan vapaaehtoisesti haluttu asia. Sitä en kiellä, etteikö lapsista tunnu pahalta, kun vanhempi ei välitä, mutta yrittäkää armahtaa vanhempia, jotka ovat aikansa uhreja, pakotettu muottiin johon ei venynyt eikä taipunut. Nykyään naimisiin meno ja lasten teko painostettuna on pitkälti vieras käsite, isovanhempien nuoruudessa tavallista. Jossain 1970-1990 välissä muutos levisi pitkin Suomea ja tuon ajan lapset saavat ihan itse valita, tekevätkö lapsia vai eivät.

Jos näissä nuoremmissa isoäideissä on lastensa hylkääjiä, voidaan miettiä miksi edes tekivät lapsen tai lapsia.

Eikä ole! Höpö höpö.

Nykyiset isovanhemmat on kyllä kaikki ehkäisyn aikakaudelta.

Heidän äitinsä kohdalla asiat oli vielä toisin.