Anopin ensimmäinen lapsenlapsi ja rajat.
Anopilla on tapana tulla kylään miten sattuu, etukäteen ilmoittamatta. Ja USEIN! Jonkin verran on tuota onnistuttu vähentämään ihan sillä, että on pidetty kiinni jo sovituista menoistamme, eli ei olla anopin yllätysvierailun takia jätetty väliin mitään, vaan pahoiteltu, että ollaan jo sovittu menevämme tänään muualle ja siihen on ollut anopin tyytyminen, vaikka ajaa meille viidenkymmenen kilometrin päästä. Mitäs ei ilmoita ja kysy sopiiko. Mutta silti tulee kylään pari kolme kertaa viikossa ja olettaa, että aina on tarjottavaa valmiina ja ollaan valmiita seurustelemaan. Missään ei vahingossakaan auta.
Nyt on kuitenkin ensimmäinen lapsenlapsensa pian meille syntymässä ja pelkään, että sama meno jatkuu ja entisestään pahenee, emmekä saa hetken rauhaa vauvan kanssa. Minähän varmaan anopin mielestä voin ottaa vieraita vastaan milloin vain, kun olen äitiyslomalla, ja anoppi on todella innoissaan vauvasta. Itse haluaisin kuitenkin ihan kaikessa rauhassa tutustua vauvaan, enkä kaipaa ketään vieraita ainakaan ensimmäiseen pariin viikkoon. Enkä jatkossakaan halua, että meille pamahdetaan kylään tuosta vain. Pienen vauvan kanssa saa valvoa ihan tarpeeksi ja varmasti koetan nukkua päiväunetkin kun vauva nukkuu, mutta miten se onnistuu, jos anoppi tunkee kylään ilmoittamatta harva se päivä!
Kommentit (546)
Vierailija kirjoitti:
Olemalla hiljaa, kuuntelemalla, vaikenemalla ja sietämällä isovanhemman epäasiallista käytöstä ja puhetta sallit epäasiallisen ja huonon kohtelun jatkumisen.
Isovanhemman puheet ja uhkailut "Otan Sinulta vauvan/lapsen mukaan ja vien kotiini" eivät ole tasapainoisen ja terveen ihmisen puheita. Kyseinen isovanhempi on luonnehäiriöinen, rajaton ja tasapainoton ihminen. Hänelle pitää laittaa rajat ja näyttää kaapin paikka.
Jos normaali keskustelu ei auta ja asioista ei voi sopia, on otettava järeämmät keinot käyttöön. Ensin kannattaa vähentää yhteydenpito minimiin. Määräilevä, rajaton ja tuppautuva isovanhempi haluaa laittaa lapsiperheen arjen, pyhät ja päivärytmin sekaisin. Kun hankala ja rajaton isovanhempi saa hääräillä ja määräillä aikuisen lapsensa ja lapsiperheen asioissa, se on kuin heittäisi bensaa liekkeihin. Lapset kärsivät, kun isovanhemmat pilaavat lastenkasvatuksen. "No eikö äitisi ja isäsi anna sitä ja tätä, kyllä isovanhempi antaa periksi". Tämä on haitallista lapsen kehitykselle.
Yhteydenpitoa ja mahdollisuuksia rajattomaan käytökseen kannattaa rajoittaa minimiin. Älä käy kylässä hankalissa mummoloissa. Älä kutsu hankalia isovanhempia kylään. Älä vastaa puhelinsoittoihin ja viesteihin äläkä soita tai lähetä viestejä. Älä pyydä mitään apua hankalalta isovanhemmalta.
Jos tämä ei auta, niin laita seuraavaksi väliaikainen porttikielto. Pahimmissa tilanteissa ihmissuhteeseen tulee välirikko. Äärimmäinen toimenpide on hakea oikeudesta isovanhemmille lähestymiskielto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista ikävin onkin anoppi, jolle mikään ei kelpaa. Teet niin tai näin niin aina hän ottaa oikeudekseen marmattaa jostain, vaikka olkarätistä että on väärän värinen.
Jatkuvasti jotain ilkeää huomauttelua, eivät tajua että mollaavat siinä samalla omaa lastaan kun tämän puoliso ei kelpaa ei sitten mihinkään.
Minulle opetettiin lapsena että ellei ole jotain myönteistä ja mukavaa sanottavaa niin silloin on paras olla hiljaa.
Tuo viimeinen virke sitten varmaan selittääkin, miksi niin moni on valmis sietämään ihan melkein mitä vaan, vaikka toinen käyttäytyy törkeästi. Koska tästä käytöksestä ei ole mitään myönteistä ja mukavaa sanottavaa, niin kärsitään sitten hiljaa.
Juuri näin. Mun suurin virhe oli, ettäyritin tulla narskun kanssa toimeen. Hän kiitti ja teki elämästäni helvetin. Vaikea tuollaisesta on päästä eroon, mutta määrätietoisella toiminnalla asia ratkesi parhain päin.
Kiva huomata et muillakin on rajattomia anoppeja. Oma anoppini on aina ostellut ja tuonut meille tavaraa, vaikka on pyydetty että ei toisi. Yksi kesä soitti pojalleen että löysi halvalla ruohonleikkurin ja se pitäisi hakea naapurikunnasta. Meille tietenkin, heillä on jo oma. Leikkuri oli kuvasta päätellen vanha ja ruosteinen, eikä tarvittu leikkuria muutenkaan. "Muttakun halvalla saisi!". Oli anopin argumentti. Mies kuitenkin sanoi että ei sellaista tarvita. No seuraavana aamuna anoppi soittaa että osti meille sen leikkurin ja meidän pitäisi se tänään hakea naapurikunnasta. Sanoin miehelle että jos se ilmestyy meidän pihalle niin poltan sen. Mies vei sitten sen vanhemmilleen ja kylläpä oltiin loukkaantuneita kun meille ei mikään kelpaa.
Saimme esikoisemme ja imetys ei onnistunut. Vauvaa ruokittiin pullosta korvikkeella ja pumpatulla maidolla. Kerran anoppi kysyi minulta "koska lapsi alkaa oikeasti syödä". Eli rinnasta syömään. Anopin mielestä imetyksen onnistuminen oli tahdosta kiinni. Korvike oli ihan huonoa tavaraa. Lapsi nukkuu huonosti koska saa korviketta. Vaikka siis oikeasti lapsi nukkui hyvin.. Vauva oli pari kertaa anopilla hoidossa ja annoin ohjeeksi sekoittaa pumpattua maitoa ja korviketta. Anoppi jätti korvikkeen turhana pois. Eli sitten sain itse hiki hatussa pumpata illan että lapsi saisi muutakin kuin korviketta.. En ottanut anopin imetysneuvoja kuuleviin korviini. Joten sitten hän alkoi paasata miehelleni miten imetyksen saa onnistumaan. " Minä vaan haluan auttaa" on anopin tunnuslause ja tapa naamioida kaikki tekemänsä asiat hyviksi.
Vierailija kirjoitti:
Kiva huomata et muillakin on rajattomia anoppeja. Oma anoppini on aina ostellut ja tuonut meille tavaraa, vaikka on pyydetty että ei toisi. Yksi kesä soitti pojalleen että löysi halvalla ruohonleikkurin ja se pitäisi hakea naapurikunnasta. Meille tietenkin, heillä on jo oma. Leikkuri oli kuvasta päätellen vanha ja ruosteinen, eikä tarvittu leikkuria muutenkaan. "Muttakun halvalla saisi!". Oli anopin argumentti. Mies kuitenkin sanoi että ei sellaista tarvita. No seuraavana aamuna anoppi soittaa että osti meille sen leikkurin ja meidän pitäisi se tänään hakea naapurikunnasta. Sanoin miehelle että jos se ilmestyy meidän pihalle niin poltan sen. Mies vei sitten sen vanhemmilleen ja kylläpä oltiin loukkaantuneita kun meille ei mikään kelpaa.
Saimme esikoisemme ja imetys ei onnistunut. Vauvaa ruokittiin pullosta korvikkeella ja pumpatulla maidolla. Kerran anoppi kysyi minulta "koska lapsi alkaa oikeasti syödä". Eli rinnasta syömään. Anopin mielestä imetyksen onnistuminen oli tahdosta kiinni. Korvike oli ihan huonoa tavaraa. Lapsi nukkuu huonosti koska saa korviketta. Vaikka siis oikeasti lapsi nukkui hyvin.. Vauva oli pari kertaa anopilla hoidossa ja annoin ohjeeksi sekoittaa pumpattua maitoa ja korviketta. Anoppi jätti korvikkeen turhana pois. Eli sitten sain itse hiki hatussa pumpata illan että lapsi saisi muutakin kuin korviketta.. En ottanut anopin imetysneuvoja kuuleviin korviini. Joten sitten hän alkoi paasata miehelleni miten imetyksen saa onnistumaan. " Minä vaan haluan auttaa" on anopin tunnuslause ja tapa naamioida kaikki tekemänsä asiat hyviksi.
Mun anoppi on hamstraaja. Ei ihan vielä pääse himohamstraajat ohjelmaan, mutta lähellä ollaan. Mitä jos mä tilaisin roskalavan pihaan ja kantaisin ylimääräiset tavarat lavalle, kun oon niin huolissani paloturvallisuudesta ja ettei vaan anoppi kompuroi kasoja kiertäessään. Ihan hyvällä mä vaan haluan auttaa...
Olisikohan anoppi iloinen, vai tykkäisikö pahaa, kun joku ihan omin luvin hänen kodissaan pistäisi paikkoja siihen kuntoon, että itse tykkäisi olla?
Aikanaan miehen kanssa rakennettiin taloa. Siellä tuli tietysti kaikenlaista roskaa ja miehen kanssa haluttiin kierrättää ja lajitella mahd.paljon. Sekajäte, pahvi, muovi, metalli yms. Meillä oli kaikki lajiteltuina autokatoksessa. No appivanhemmat tulivat käymään ja tekivät nuotion meidän takapihalle. Ja polttivat roskia. Minä sain hepulin että millä p*rkeleen luvalla tekivät niin. "Me vaan autetaan niin teidän ei tarvii kuskata näitä kaatopaikalle ja maksaa siitä". A.roskien vieminen sinne ei maksa mitään. B.vaikka maksaisikin niin ei oo teidän murhe. C.mitäpä jos vaikka kysyisi ensin ennenkuin tekee tulet toisten pihalle. Anopilla ei kuulema käynyt edes mielessä etteikö he voisi tällä tavalla auttaa. Sanoin etten minäkään vissiin kulje heidän pihallaan ja ala tuikkaamaan tuleen kaikkea minkä tulkitsen roskaksi. Olin liian jyrkkä mielipiteissäni ja kiittämätön anopin mielestä. He siis itse polttavat aikalailla kaiken paitsi biojätteen "kun se on niin kätevää ja helppoa polttaa". Niin kyllähän nyt muutkin toimivat samalla tavalla..
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan miehen kanssa rakennettiin taloa. Siellä tuli tietysti kaikenlaista roskaa ja miehen kanssa haluttiin kierrättää ja lajitella mahd.paljon. Sekajäte, pahvi, muovi, metalli yms. Meillä oli kaikki lajiteltuina autokatoksessa. No appivanhemmat tulivat käymään ja tekivät nuotion meidän takapihalle. Ja polttivat roskia. Minä sain hepulin että millä p*rkeleen luvalla tekivät niin. "Me vaan autetaan niin teidän ei tarvii kuskata näitä kaatopaikalle ja maksaa siitä". A.roskien vieminen sinne ei maksa mitään. B.vaikka maksaisikin niin ei oo teidän murhe. C.mitäpä jos vaikka kysyisi ensin ennenkuin tekee tulet toisten pihalle. Anopilla ei kuulema käynyt edes mielessä etteikö he voisi tällä tavalla auttaa. Sanoin etten minäkään vissiin kulje heidän pihallaan ja ala tuikkaamaan tuleen kaikkea minkä tulkitsen roskaksi. Olin liian jyrkkä mielipiteissäni ja kiittämätön anopin mielestä. He siis itse polttavat aikalailla kaiken paitsi biojätteen "kun se on niin kätevää ja helppoa polttaa". Niin kyllähän nyt muutkin toimivat samalla tavalla..
Aika hyvä nuotio on, jos lasit ja metallit saavat hävitettyä.
Mut joo, ei pidä olla liian omatoiminen "auttaessa" toisten kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi: ostan teille ruohonleikkurin.
Nuoripari: Ei tarvita.
A: No kun halvalla saisi...
NP: no ei tarvita, vaikka ilmaiseksi saisi.
...
A: Ostin sen leikkurin teille, käykää hakemassa Perähikiästä.
NP vie leikkurin anopille. Anoppi suuttuu.
Oikeasti, tuon anopin tavoin toimivat. Mitä palikka puuttuu päästä? Miksi luulet tietäväsi lapsesi perheen tarpeet kuin he itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...
NP vie leikkurin anopille. Anoppi suuttuu.Oikeasti, tuon anopin tavoin toimivat. Mitä palikka puuttuu päästä? Miksi luulet tietäväsi lapsesi perheen tarpeet kuin he itse?
Koska heille se oma lapsi pesueineen on vain oman itsen jatko. Ei irrallinen ihminen ollenkaan. Ks. narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...
NP vie leikkurin anopille. Anoppi suuttuu.Oikeasti, tuon anopin tavoin toimivat. Mitä palikka puuttuu päästä? Miksi luulet tietäväsi lapsesi perheen tarpeet kuin he itse?
Koska heille se oma lapsi pesueineen on vain oman itsen jatko. Ei irrallinen ihminen ollenkaan. Ks. narsisti.
Näinhän se on. Itselle kun ei tulisi ikinä mieleen toimia niin, ei voi vaan ymmärtää. Mutta onko se huono asia, jos ei ymmärrä narsistia?
Näitä lukiessa mietityttää, että mikä nykyajan naisissa on vikana?! Niin törkeää tekstiä suolletaan anopeista ja apeista. Ensin ei saada rahaa ja apua tarpeeksi, ja sitten on niin kauheaa, kun lasten kanssa haluttaisiin olla. Tuntuu, että suurin osa näistä kirjoittajista on itse aika sairaita narsisteja, jotka saavat sairasta "vertaistukea" yhtä ilkeiltä palstalaisilta.
T: nainen, joka osaa käyttäytyä normaalisti kaikkien kanssa
Hyvä sinun on sanoa jos lähipiirissäsi ei ole narsisteja. Eiköhän suurin osa ole ihan uhreja ketkä täällä avautuu. Avaa silmäsi ja yritä nähdä omaa napaasi pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko noin saamaton mies, ettei saa asetettua rajoja äidilleen?
Fiksu mies tietää miten tärkeä lapsi on isoäidille.
Tollo on, jos ei tajua edes mikä on perheen ja suvun raja.
Ei sen tarvi jos ei miniäkään tiedä.
Millä lailla miniä ei tiedä?
Jos se on sulle hämärä niin katso sanakirjasta. Sinä et sinne perheeseen kuulu ellet ole sne perhen isä, äiti tai lapsi.
Sanoin aikoinani anopille, että ollaan samaa perhettä. Anoppi meinasi alkaa itkemään.
M51
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko noin saamaton mies, ettei saa asetettua rajoja äidilleen?
Fiksu mies tietää miten tärkeä lapsi on isoäidille.
Tollo on, jos ei tajua edes mikä on perheen ja suvun raja.
Ei sen tarvi jos ei miniäkään tiedä.
Millä lailla miniä ei tiedä?
Jos se on sulle hämärä niin katso sanakirjasta. Sinä et sinne perheeseen kuulu ellet ole sne perhen isä, äiti tai lapsi.
Sanoin aikoinani anopille, että ollaan samaa perhettä. Anoppi meinasi alkaa itkemään.
M51
Ette te ole. Anoppi on vaimosi sukulainen.
Vierailija kirjoitti:
Näitä lukiessa mietityttää, että mikä nykyajan naisissa on vikana?! Niin törkeää tekstiä suolletaan anopeista ja apeista. Ensin ei saada rahaa ja apua tarpeeksi, ja sitten on niin kauheaa, kun lasten kanssa haluttaisiin olla. Tuntuu, että suurin osa näistä kirjoittajista on itse aika sairaita narsisteja, jotka saavat sairasta "vertaistukea" yhtä ilkeiltä palstalaisilta.
Olet nainen joka ei osaa lukea😂😂😂😂
Taas taitaa olla anoppina joku helvetin idiootti ja tyhmä kanaemo.
Nainen on kuin pajatso. Laitetaan jotain sisään ja katsotaan mitä ja paljonko tulee ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet nainen joka ei osaa lukea😂😂😂😂
Kyllä hän osaa lukea. Luetun ymmärtämisessä taas näyttää olevan pahoja puutteita.
Vierailija kirjoitti:
Et ole siis joutunut narsistin kanssa läheisiin tekemisiin. Onnea!
Miksi muuten niin moni olettaa, että lapsiperhe on jatkuvasti tyhjentämässä anopin (tai vanhempiensa) kukkaroa? Kyllä me ainakin ollaan ihan omavaraisia, vaikka on ollut tässä välillä työttömyyttäkin.
Vierailija kirjoitti:
Osaan minäkin käyttäytyä normaalisti kaikkien kanssa. Eihän se tässä ketjussa se ongelma ole, ettei miniät/tyttäret osaisi käyttäytyä normaalisti, vaan se että isoäidit/isoisät eivät osaa.
Minun äitini on ollut aina rajaton. Olen joutunut jopa muuttamaan niin, etten anna osoitetta, koska muuten hän olisi taas siellä oven takana, eikä pysyisi edes siellä.
Lasteni kanssa hänestä tuli niin käyttäytymiskyvytön, että piti hakea lähestymiskielto. Sitä ei määrätä siksi, että se uhri ei osaisi käyttäytyä.
t. rajattoman äidin tytär
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten niin moni olettaa, että lapsiperhe on jatkuvasti tyhjentämässä anopin (tai vanhempiensa) kukkaroa? Kyllä me ainakin ollaan ihan omavaraisia, vaikka on ollut tässä välillä työttömyyttäkin.
Ei minun äidilläni ole rahaa tai omaisuutta. Sehän ei toki estä häntä kiristämästä minua vanhoilla matoilla tai jollain typerällä kirppistaululla.
Olemalla hiljaa, kuuntelemalla, vaikenemalla ja sietämällä isovanhemman epäasiallista käytöstä ja puhetta sallit epäasiallisen ja huonon kohtelun jatkumisen.
Isovanhemman puheet ja uhkailut "Otan Sinulta vauvan/lapsen mukaan ja vien kotiini" eivät ole tasapainoisen ja terveen ihmisen puheita. Kyseinen isovanhempi on luonnehäiriöinen, rajaton ja tasapainoton ihminen. Hänelle pitää laittaa rajat ja näyttää kaapin paikka.
Jos normaali keskustelu ei auta ja asioista ei voi sopia, on otettava järeämmät keinot käyttöön. Ensin kannattaa vähentää yhteydenpito minimiin. Määräilevä, rajaton ja tuppautuva isovanhempi haluaa laittaa lapsiperheen arjen, pyhät ja päivärytmin sekaisin. Kun hankala ja rajaton isovanhempi saa hääräillä ja määräillä aikuisen lapsensa ja lapsiperheen asioissa, se on kuin heittäisi bensaa liekkeihin. Lapset kärsivät, kun isovanhemmat pilaavat lastenkasvatuksen. "No eikö äitisi ja isäsi anna sitä ja tätä, kyllä isovanhempi antaa periksi". Tämä on haitallista lapsen kehitykselle.
Yhteydenpitoa ja mahdollisuuksia rajattomaan käytökseen kannattaa rajoittaa minimiin. Älä käy kylässä hankalissa mummoloissa. Älä kutsu hankalia isovanhempia kylään. Älä vastaa puhelinsoittoihin ja viesteihin äläkä soita tai lähetä viestejä. Älä pyydä mitään apua hankalalta isovanhemmalta.
Jos tämä ei auta, niin laita seuraavaksi väliaikainen porttikielto. Pahimmissa tilanteissa ihmissuhteeseen tulee välirikko. Äärimmäinen toimenpide on hakea oikeudesta isovanhemmille lähestymiskielto.