Miksi vain Suomessa on katastrofaalisen huono syntyvyys?
Monelta jää pohtimatta se, että miksi juuri Suomessa - maailman onnellisimmassa maassa - on tämä tilanne. Missään muussa maassa ei tilanne syntyvyyden kanssa ole näin huono. Sosiaaliturvakin on meillä maailman paras. Mikä siis mättää juuri Suomessa?
Kommentit (986)
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan on kyllä totta, että nykyajan työelämä ja kotielämä ei ole oikein reilu naisille.
Ennenvanhaan mies kävi töissä ja nainen hoiti kodin ja lapset.
Nykyään nainen ja mies käyvät töissä, mutta usein kotityöt ja lastenhoito kaatuvat enimmäkseen naisille.
Kun sitten nainen kyllästyy, ja ottaa eron, niin nainen joutuu käymään töissä, sekä joutuu yksinään hoitamaan lapset ja kodin. Ennen eroa mies ehkä teki jotain. Eron jälkeen on maksavinaan ja tekevinään joskus jotain, jos jaksaa.
Ehkä tuo vanha työnjako oli kuitenkin reilumpi?
Naulan kantaan. Vaatii älyä hoksata se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ei olla saatu mitään muita tukia kuin lapsilisä.
Kuka hoitaa sairaan lapsesi, tai työsi sillävälin, jos olet töissä?
Nyt on pakko kysyä, että miten oletat asian hoituvan?
Kukaan ei tule sairasta lasta hoitamaan, ellet tietty erikseen palkkaa siihen apua. Töissä, jossa etätyö on mahdollista, voi tulla kyseeseen töiden teko kotoa käsin samalla kun hoitaa sairasta lasta.
Mutta tämä nyt on vähän outo kysymys. Kun se, että saa hoidettua sairaan lapsen, pitäisi olla vähänniinkuin perusoletus, eikä mikään iso etuus.
No mieti kuka tekee ne työt, kun hoidat lasta. Ihan konkreettisesti. Eli jostain se on kuitenkin pois. Jolloin se on etu sinulle jonka kuittaa joku muu. Sinulle se on itsestäänselvyys etkä näe sitä muuna, miksi? Luulisi ymmärtävän tämänkin faktan tässä asian takana että joku muu hoitaa sitten työt.
Höpsistä rallaa.
Suomalaiset ovat niin huonoja ihmissuhteissa ja nykyään, kun ei ole enää "pakko" lisääntyä, niin se ihmissuhdetaidottomuus näkyy syntyvyydessä. Suomalaiset myös pakenevat tunneongelmiaan mieluummin älylaitteeseen kuin että lähtisivät selvittämään solmujaan.
Internet olisi paljon parempi paikka, jos täällä ei olisi kommentointimahdollisuutta. Olisi vain kuratoitua sisältöä, kuten Wikipedia, Yle Areena, Netflix, nettikaupat, firmojen ja puolueiden nettisivut jne. Nämä av:n kaltaiset alustat, jotka antavat vapaat kädet ihmisille ja moderaattoreille perseillä miten huvittaa, eivät oikeastaan ole sisältöä. Me kaikki vain olemme töissä täällä tekemässä rahaa Sanoma Medialle, Facebookille, Instagramille jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä itse hoidan lapseni ja työni, myös silloin kun sairastavat.
Kyllä se niin menee käytännössä, että kun perheellisen lapsi on sairas, hoitaa muut sen duunin, perheettömällä taas ei ole lasta, jolloin väkisinkin perheettömät tekevät vielä perhellisten töitäkin osin.
Ihan vaan faktaa tämäkin saako sanoa ääneen tätä totuutta vai ei.
Ei mitään muuta kuin että nämä eivät jankkaamalla miksikään muutu. Ihmettelen vain sitä kun perheelliset vaativat perheettömiltä lisää itselleen eivätkä myönnä saavansa etua toisen kustannuksella.
Minä olen tuurannut monen perheettömän työkaverin poissaoloja töissä. Olen joutanut työajoissa ja lomissa, jos joku on sellaista tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon yhden kopioimissa 'lapsiperheiden' tuissa ei ole yhtäkään, josta tavallinen ihminen voisi jotenkin hyötyä. Paitsi tietenkin ne ihmiset, jotka ovat sosiaalivirastossa töissä.
Miksi lapsen hankinta on sidottu sosiaaliturvaan? Eikös sosiaaliturvaa käytä syrjäytyneet ja muut vähäosaiset.
Minusta ei pidä hankkia lapsia jos eläminen perustuu sosiaalitusvaan. Kyllä jokaisen pitää pystyä elättämään perheensä omalla palkalla. Minusta olisi noloa olla sosiaaliturvan asiakas.
Asumistukeakin saa hyvin jos on lapsia.
Päiväys: 08.09.2020
Arvio yleisen asumistuen määrästä antamillasi tiedoilla:
Yleinen asumistuki 01.09.2020 alkaen
77,26 e/kk
Yleisen asumistuen määrän perusteet
Ilmoitetut tiedot
Hyväksyttävät tiedot
Asunnon sijaintikunta
Helsinki
Helsinki
Ruokakuntaan kuuluvien lukumäärä
Aikuisia: 1 Lapsia: 2
Aikuisia: 1 Lapsia: 2
Ruokakunnan bruttotulot yhteensä
3500,00 e/kk
3500,00 e/kk
Ansiotulovähennys
300,00 e/kk
Huomioidut tulot
3200,00 e/kk
Asumismuoto
Vuokra-asunto
Vuokra-asunto
Vammaisen lisätilan tarve
Alivuokralaisen maksama vuokra
Vuokra
1000,00 e/kk
1000,00 e/kk
Erillinen vesimaksu
Ei
Ei
Erilliset lämmityskustannukset
Ei
Ei
Vuokraan sisältyy sähkö
Ei
Ei
Asumismenot yhteensä
1000,00 e/kk
Enimmäisasumismenot
958,00 e/kk
Perusomavastuu
861,42 e/kk
Eli kyseisillä spekseillä kahden lapsen yksinhuoltaja saa asumistukea noin 138,58 euroa? Kannattaako kadehtia?
Ja kuitenkin suhteutetaan, että yksin asuvalla on vain yksi suu ruokittavana, kahden lapsen yh:lla kolme.
Sen takia vähän outo kommentti tuo lainauksissa oleva "asumistukeakin saa hyvin jos on lapsia".Se yksinhuoltaja tienaa 3500kk ja saa tukea. Yksin asuvalta se lopuun kun tulot ylittävät 1850€)kk ja sinusta perheitä ei Suomessa tueta ollenkaan, eikä keskituloisia ainakaan. Mitä trollille kuuluu? Tuo 3500 on yli suomalaisen keskitulon. Sanoin vain että lapsiperheet eivät ole niitä joita ei tueta ja on olemassa paljon heikommassa asemassakin olevia, mutta sitten alkoikin tätä trollaus. Hulluhan se on joka totuuden sanoo ääneen ja sitä puolustaa. Maailma on paljon parempi paikka, kun kaikki valehtelee ja kasvattaa lapsistaan samanlaisia jos kännykän tuijottelultaan muistavat. Ja keksivät muista keskustelijoista harhojensa edustajia.
Ei tarvitse sinunkaan mitään ymmärtää ja hengissä pysyt, kiitos yhteiskunnalle.
Voi urpoliini, tajuatko sinä, ettei se asumistuki ole mikään käteen jäävä raha, vaan se menee suoraan asumiseen. Lapset tarvitsee myös tilaa elää ja olla, kuten meistä jokainen. Ei kolme ihmistä voi asua 20 neliön kämpässä, mutta sinkku voi.
Se ei lapsi rakas olekkaan pointti vaan se että perheitä tuetaan Suomessa esimekiksi asumistuella huomattavasti enemmän kuin yksinasuvaa. Sen sinun elämäsi siis maksaa se sinkkumies joka asuu 20 neliön yksiössä, mutta et ole siitä edes kiitollinen. Etkä suostu hyväksymään tosiasiaa että joku muu maksaa lapsistasi. Selvä, ahneutesi tuli hyvin viestissäsi selväksi.
Onhan sinustakin maksettu aikoinaan. Lisääkö pitäisi maksaa? Ahneutesi tuli hyvin viestissäsi selväksi.
Ero on siinä etten minä kiellä saaneeni etuja vaan perheelliset jankkaajat. Typeryytesi tulee esiin jankkaamisessasi. Vai olitko se kymmenes sivupersoonasi joka vain sattuu pommittamaan samaa uudestaan ja uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se niin menee käytännössä, että kun perheellisen lapsi on sairas, hoitaa muut sen duunin, perheettömällä taas ei ole lasta, jolloin väkisinkin perheettömät tekevät vielä perhellisten töitäkin osin.---.
Mun toisella lapsella on astma ja refluksi ja toisella migreeni ja toistuvia kitarisatulehduksia. Olen ne työni tehnyt jopa öisin siellä sairaalassa. Ihan itse.
http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/patologi.html
etkö ole tuta nähnyt koskaan? Migeeniin ainakin voi vaikuttaa paljon ennakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tule sairasta lasta hoitamaan, ellet tietty erikseen palkkaa siihen apua. Töissä, jossa etätyö on mahdollista, voi tulla kyseeseen töiden teko kotoa käsin samalla kun hoitaa sairasta lasta.
Mutta tämä nyt on vähän outo kysymys. Kun se, että saa hoidettua sairaan lapsen, pitäisi olla vähänniinkuin perusoletus, eikä mikään iso etuus.
No mieti kuka tekee ne työt, kun hoidat lasta. Ihan konkreettisesti. Eli jostain se on kuitenkin pois. Jolloin se on etu sinulle jonka kuittaa joku muu. Sinulle se on itsestäänselvyys etkä näe sitä muuna, miksi? Luulisi ymmärtävän tämänkin faktan tässä asian takana että joku muu hoitaa sitten työt.
Käytännössä menee näin työpaikoilla. Eikä se minua haittaa, eniten haittaa näiden perheellisten valehtelu ja itsekkyys tässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on aidoin mahdollisuus valita. On monenlaisia ehkäisyvälineitä ja tärkeintä on se että normi lasten hankinnasta pakollisena aikuisuuden ja parisuhteen osana on saatu parhaiten murrettua. Ei ole enää pakko lisääntyä jos ei halua.
Kyllä muissakin Pohjoismaissa esim. on valinnan vapaus, mutta niiden syntyvyys ei ole romahtanut. Eli vielä jäi se olennainen kysymys auki, että miksi suomalaiset eivät halua lisääntyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se niin menee käytännössä, että kun perheellisen lapsi on sairas, hoitaa muut sen duunin, perheettömällä taas ei ole lasta, jolloin väkisinkin perheettömät tekevät vielä perhellisten töitäkin osin.---.
Mun toisella lapsella on astma ja refluksi ja toisella migreeni ja toistuvia kitarisatulehduksia. Olen ne työni tehnyt jopa öisin siellä sairaalassa. Ihan itse.
http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/patologi.html
etkö ole tuta nähnyt koskaan? Migeeniin ainakin voi vaikuttaa paljon ennakkoon.
Ai nyt sä olet jo lääkärikin?
Mistä muuten kuvitteleet että vain perheettömät paikkaisi perheellisiä.
Entäs työpaikat joissa on töissä vain perheellisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se niin menee käytännössä, että kun perheellisen lapsi on sairas, hoitaa muut sen duunin, perheettömällä taas ei ole lasta, jolloin väkisinkin perheettömät tekevät vielä perhellisten töitäkin osin.
Ei mitään muuta kuin että nämä eivät jankkaamalla miksikään muutu. Ihmettelen vain sitä kun perheelliset vaativat perheettömiltä lisää itselleen eivätkä myönnä saavansa etua toisen kustannuksella.
Kukaanhan ei edelleenkään ole vaatinut yhtää mitään lisää. Ketju koskee sitä, että miksi lapsia ei enää hankita.
Ja btw, jos töissä pitää hoitaa poissaolevan töitä, niin samalla tavallahan näiden lapsettomienkin työt hoidetaan jos he ovat itse sairaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä menee näin työpaikoilla. Eikä se minua haittaa, eniten haittaa näiden perheellisten valehtelu ja itsekkyys tässä ketjussa.
Ei mene.
Ja sinä tässä valehtelet ja olet itsekäs.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan on kyllä totta, että nykyajan työelämä ja kotielämä ei ole oikein reilu naisille.
Nykyään nainen ja mies käyvät töissä, mutta usein kotityöt ja lastenhoito kaatuvat enimmäkseen naisille.
Kun sitten nainen kyllästyy, ja ottaa eron, niin nainen joutuu käymään töissä, sekä joutuu yksinään hoitamaan lapset ja kodin. Ennen eroa mies ehkä teki jotain. Eron jälkeen on maksavinaan ja tekevinään joskus jotain, jos jaksaa.
No kun nykymiehet eivät halua yksin kustantaa koko perheen elämää. Laiskan miehen poistuminen perheestä vähentää kotitöiden määrää. Lisäksi jää pois vtutus, kun toiseen ei tarvitse pettyä yhä uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaanhan ei edelleenkään ole vaatinut yhtää mitään lisää. Ketju koskee sitä, että miksi lapsia ei enää hankita.
Ja btw, jos töissä pitää hoitaa poissaolevan töitä, niin samalla tavallahan näiden lapsettomienkin työt hoidetaan jos he ovat itse sairaana.
Perheellisillä on enemmän poissaoloja koska he ovat pois myös kun lapsi sairastaa. ihan matematiikkaa. Hassua kun ei hyväksytä totuutta asioissa ei suostusta tunnustamaan että saa etuja joita perheettömällä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheellisillä on enemmän poissaoloja koska he ovat pois myös kun lapsi sairastaa. ihan matematiikkaa. Hassua kun ei hyväksytä totuutta asioissa ei suostusta tunnustamaan että saa etuja joita perheettömällä ei ole.
Ja he hoitavat silti työnsä.
Tutkimusten mukaan pienten lasten vanhemmat tekee eniten töitä ja ovat luotettavimpia työntekijöitä.
No miksi sitten esim. Italiassa ja Espanjassa on vielä alhaisempi syntyvyysluku. Siellä ollaan niin peijakkaan sosiaalisia ja koko perheyhteisö isovanhempineen asuu samassa taloudessa, noin karrikoidusti sanottuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne työt saattaa tehdä myös toinen perheellinen. Tai kuten omissa töissäni on ollut, ne työt odottavat minua kun palaan töihin, eli eivät ole menneet kenenkään toisen hoidettaviksi.
Oikeasti, vaikea välillä edes muistaa keskustelevansa ketjussa, jossa ihmetellään matalaa syntyvyyttä.
Kaikki on pilattu.
Ostovoimaa ei ole, vakituista työtä ei ole. Kaikki on vaan päin P E R S E T T Ä
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin oli, naiset kuvittelivat että ottamalla osan miesten velvollisuuksista itselleen miehet tekisivät samoin.. eivät tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä vaikea saada tästä ajatuksesta kiinni.
Eli haluaisit, että lapsettomalla on oikeus jäädä hoitamaan sairasta lasta kotiin? Vai mitä meinaat tällä, että perheellisellä on etuja joita lapsettomalla ei ole?