Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pino: asiavirheitä, joita kuulee usein ihmisten puheissa

Vierailija
17.10.2013 |

Aloitan:

"On niin muhkeat huulet, että taitaa olla pumpattu botoxia!"

Kommentit (498)

Vierailija
341/498 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvoille pitää tehdä säännöllinen ihon kuorinta, jottei vaan tulisi kuolleita ihosoluja kasvojen pintaan (useampi kosmetologi minulle neuvonut).

hiuksia pitää hoitaa, jotta ei tulisi kuolleita hiuksia. (Kampaajan sanomaa, taustalla siis ilmeisesti ajatus, että hiuksia on eläviä ja kuolleita?)

Vierailija
342/498 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 19:58"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 19:48"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 19:46"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 19:43"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 19:41"]Lapsella täytyy olla nimi ennen kastamista, mutta monet vanhemmat haluavat paljastaa nimen vasta kastetilaisuudessa.[/quote]

Aha, missä se nimi pitää olla? On toisinaan takahuoneessa papille annettu 2 min ennen seremoniaa....

[/quote]Just siinä. Nimetöntä lasta ei kasteta.

[/quote]

Heh, kyllä kastetaan =) Ei sillä nimee vielä sillon ole jos se on lomakkeeseen merkattu. =D

[/quote]

no kyllä mun lapsella on jo nyt nimi , vaikka ei ole vielä edes syntynyt. Joten ennemmin sanoisit "kasteessa ilmoitettu nimi" tms, koska kyllä mä uskon, että olette lapsen nimen päättäneet ennen tilaisuutta.

[/quote]

Sun lapsella voi olla, siksi sanoinkin että MEIDÄN lapset on saaneet kasteessa nimen. Koska vasta väestörekisterissa siitä tulee virallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/498 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 16:50"]

Aikuiset eivät tiedä, mikä on kiinteistö. Erityisen kummaa se on silloin jos omaisuus koostuu käytännössä kokonaan kotina käytetystä kiinteästä omaisuudesta.

[/quote]

tähän törmätty monta kertaa :D

Vierailija
344/498 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain haastattelussa pappi kertoi, että joku oli pyytänyt häntä antamaan lapselle nimen. Hän oli vastannut, että kastamaan hän voi kyllä tulla, mutta nimen saatte antaa ihan itse. Mielestäni tuossa on hyvin kiteytetty kasteen idea.

JA ettekö te ole kuunnelleet kastekaavaa? Sehän menee "vanhemmat ovat antaneet sinulle nimen xxx "  ja vasta myöhemmin tulee "minä kastan sinut xxx"

Eli vanhemmat ovat antaneet lapselle jo ennen tilaisuutta nimen (vaikka sitten 2 min ennen). Pappi sitten kastaa tämän lapsen, joka on saanut vanhemmiltaan nimen. Kastettavaa pitää kutsua nimeltä.

Meidän lapset ovat saaneet nimensä 0-6 pv ikäisinä. Paperit on toimitettu maistraattiin heti kun oavt tulleet.

Vierailija
345/498 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 19:59"]

hiuksia pitää hoitaa, jotta ei tulisi kuolleita hiuksia. (Kampaajan sanomaa, taustalla siis ilmeisesti ajatus, että hiuksia on eläviä ja kuolleita?)

[/quote]

Voi apua :D

ap

Vierailija
346/498 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ohhoh, entäpä jos pappina onkin lapsen vanhempi, joka päättää nimen siunatulla kastehetkellä! Silloin lapsi saakin kasteessa jumalan siunauksen lisäksi nimen!

Vierailija
347/498 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 20:02"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 19:41"]Lapsella täytyy olla nimi ennen kastamista, mutta monet vanhemmat haluavat paljastaa nimen vasta kastetilaisuudessa.[/quote]

Aha, missä se nimi pitää olla? On toisinaan takahuoneessa papille annettu 2 min ennen seremoniaa....

[/quote]

Heh, kyllä kastetaan =) Ei sillä nimee vielä sillon ole jos se on lomakkeeseen merkattu. =D

[/quote]

no kyllä mun lapsella on jo nyt nimi , vaikka ei ole vielä edes syntynyt. Joten ennemmin sanoisit "kasteessa ilmoitettu nimi" tms, koska kyllä mä uskon, että olette lapsen nimen päättäneet ennen tilaisuutta.

[/quote]

Sun lapsella voi olla, siksi sanoinkin että MEIDÄN lapset on saaneet kasteessa nimen. Koska vasta väestörekisterissa siitä tulee virallista.

[/quote]

no saan sulta kyllä sellasen käsityksen, että lapsella ei ole nimeä ennen kuin se on virallista ja totesin, että kyllä on. Kasteen yhteydessä se nimi toki ilmoitetaan, mutta ei kasteen tarkoitus ole antaa nimeä, usko jo.

Vierailija
348/498 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alv on 24 %, niin ostamani paidan hinnasta veroa oli 24 % hinnasta.

Vierailija
349/498 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä:

"Filosofian maisterin opiskeluaine yliopistossa on ollut filosofia."

ap

Vierailija
350/498 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 20:16"]

Mutta ohhoh, entäpä jos pappina onkin lapsen vanhempi, joka päättää nimen siunatulla kastehetkellä! Silloin lapsi saakin kasteessa jumalan siunauksen lisäksi nimen!

[/quote]Jos mennään kastekaavan mukaan, niin noin ei käy.

Vierailija
351/498 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 20:34"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 20:16"]

[/quote]Jos mennään kastekaavan mukaan, niin noin ei käy.

[/quote]

Hö.

Vierailija
352/498 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täsä kasteasiassa puhutaan tavallaan yhtä aikaa kahdesta asiasta. Hän, joka väittää, että hänen lapsensa ovat saaneet nimet kasteessa, tarkoittaa selvästikin, että lapset on nimetty ajallisesti about samaan aikaan kasteen kanssa. Ikäänkuin "lapsemme ovat saaneet nimet ristiäisissä". Se on mahdollista. Mutta kun sanotaan "kasteessa", puhutaan kyllä siitä sakramentista, jossa lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi. Sillä ei ole mitään tekemistä nimeämisen kanssa. Suomessa on vain yleinen perinne, että lapsen nimeä ei kerrota ennen kastetta, ja siksi ihmiset ovat alkaneet yhdistää nämä kaksi asiaa toisiinsa. On ymmärrettävää, että väärinkäsitys syntyy, mutta kyseinen väittäjä on kyllä väärässä. Asian voi tarkastaa vaikkapa kirkosta, jos haluaa.  (:

Vierailija
353/498 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mulle ei ikinä nouse kuume" tai "Mun normaalilämpö on 35, ja jos mulla on lämpö 36,8 niin mulla on kuumetta." 

Jokaiselle nousee ihan kunnon kuume tietyissä sairauksissa. Jos kuumetta ei ole vuosiin ollut, et vain ole sairastanut erityisen rajuoireisia tauteja. Ja "kunnon" taudissa se kuume on ihan oikeaa kuumetta eli yli 38 astetta, "normaalilämmöllä" ei ole väliä. Sitäpaitsi ihmisen ruumiinlämpö on viritetty niin tarkkaan turvaamaan entsyymien optimaalinen toiminta, että  kyllä se normaalilämpö on kaikilla aika lailla sama.

Vierailija
354/498 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 20:02"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No sitten ne sun lapset on saaneet nimen vasta kasteen jälkeen. Useinhan ne ristiäiset on lauantaina tai sunnuntaina. Joten se pappi kirjaa sen nimen sinne rekisteriin vasta maanantaina. Eli se sun lapsi sai nimen siis vasta maanantaina eli päivän-kaksi kasteen jälkeen. Eli ei edelleenkään saanut sitä nimeä kasteessa, vaan vasta kun se on oikeasti rekisteröity. Tuolla sun omalla logiikalla :)

Vierailija
355/498 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,25 h on 1 h 25 min... Huoh.

Vierailija
356/498 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te kuulette niin paljon näitä asiavirheitä? Minä en ilmeisesti ole sellaisten ihmisten kanssa tekemisissä, jotka eivät tiedä mistä puhuvat. En nimittäin ole valtaosaa näitä teidän mainitsemia asiavirheitä kuullut ikinä tosielämässä. Joitakin täällä palstalla kyllä, mutta en pidä tätä tosielämänä.

Vierailija
357/498 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 23:14"]

Itse asiassa nykyään ollaan sitä mieltä, että hyvin suuri osa päänsäryistä onkin oikeasti migreenityyppisiä! Kaikki migreenit eivät ole siis niitä "2 päivää sängyn pohjalla ja oksentaen koko ajan", kaikissa ei ole auraa, osassa ei edes pahoinvointia. Mutta mikäli päänsärky syntyy aivoverisuonten laajenemisesta, se on migreeniä.

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 22:03"]

Se, että migreeni = normaali päänsärky. 

Niin moni nimittää ihan normaalia päänsärkyään migreeniksi tajuamatta mitä migreeni oikeasti on.

[/quote]

[/quote]

Migreenissähän ei aina edes särje päätä.

Vierailija
358/498 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 11:58"]

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 06:28"]

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 00:22"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 23:57"]

Niin ja lisäys tuohon automatkajuttuun vielä: sanoin matemaattisesti, koska käytännössä tilanteessa on aina monta muuttujaa. Jarrutusmatkaan vaikuttaa jarrujen kunto, reaktioaika, tien pinta ja vallitseva sää jne, joten todellisuudessa tuloksissa olisi paljon vaihtelua.

[/quote]

Kiitos kaavoista, palauttelin asioita mieleen ja siis tuolla tavalla matemaattisesti kärjistäen massa ei tosissaan vaikuta jarrutusmatkaan. Taisin muistella laskemiani vähän monimutkaisempia tehtäviä, joissa piti lisäksi huomioida kitkakertoimen muutos auton massan muuttuessa (auton tiehen aiheuttaman puristusvoiman voiman vaikutus kitkakertoimeen tms.).

[/quote]Aivan samalla ne kitkakertoimen muutokset vaikuttaa kaiken painoisiin autoihin. Auton painolla ei ole merkitystä jarrrutusmatkaan. Piste.

[/quote]

Teoreettisessa ideaalitilanteessa (kiinteä kappale ilman liikkuvia osia tyhjiössä) massa ei ehkä vaikuta, mutta käytännössä on toisin, sillä oikea auto ei käyttäydy ideaalisen mallin mukaan. Kitkaan vaikuttaa moni asia, jotka voivat muuttua auton massan muuttuessa. Pitäisi huomioida ilmanvastus, auton liikkuvien osien vaikutus ynnä muut.

[/quote]Ei tarvi huomioida jos puhutaan auton PAINON vaikutuksesta jarrutusmatkaan. Paino ei vaikuta jarrutusmatkaan, mutta se voi lisätä sitä, yhtä hyvin se voi myös lyhentää sitä, riippuu muista tekijöstä.

Miten joku voi kuvitella että paino vaikuttaisi ilmanvastukseen?!?

Vierailija
359/498 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 15:57"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 13:06"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 20:35"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 20:28"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 20:26"]

Euroon siirtyminen on aiheuttanut hintojen nousun.

[/quote]

mm. banaanit maksoi 9,90 mk/kg, tarjouksella 8,90 ja euroon siirtyminen aiheutti sen että ne maksoikin 1,99 e/kg.

[/quote]

Sitä kutsutaan inflaatioksi. Myös esim. Ruotsissa hinnat on kasvaneet samaa tahtia, vaikkei heillä euroja olekaan.

[/quote]

Hauska inflaatio, yhdessä yössä =)

Jos muistat, nii varta vasten sanottiin, että jotkut tuotteet kallistuu.

[/quote]

Ohis: Markat eivät vaihtuneet euroiksi yhdessä yössä. Muutos tapahtui asteittain, muistaakseni puolen vuoden ajan. Aika pitkään kävi markat vielä maksuvälineiksi sen jälkeen kun eurot tulivat myös kiertoon.

Ja käytännössä inflaatio voi tapahtua yhdessä yössä. Vaikkakin hintojen nousuhan ei ole itse inflaatiota, vaan sen seurausta.

[/quote]

Markka ja euro olivat yhtaikaa maksuvälineinä pari kuukautta ja kyllä:  monet hinnat nousivat.

[/quote]Euro oli sähköisessä maksuliikenteessä ja hyllyjen reunoissa vuoden ennen kuin raha tuli käyttöön.

Vierailija
360/498 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 21:02"]

Missä te kuulette niin paljon näitä asiavirheitä? Minä en ilmeisesti ole sellaisten ihmisten kanssa tekemisissä, jotka eivät tiedä mistä puhuvat. En nimittäin ole valtaosaa näitä teidän mainitsemia asiavirheitä kuullut ikinä tosielämässä. Joitakin täällä palstalla kyllä, mutta en pidä tätä tosielämänä.

[/quote]

jotkut on sellasia, että "vanha kansa tietää" ja niitä on sit kuullu mummoilta ja muilta. Jotkut sellasia, että lapsena kaverit kertonut ja sit oon myöhemmin saanu tietää, no ei se niin olekaan. Oon siis ite vasta 21 eli oon aika paljon kuullu lapsena/teini-iässä näitä harhaluuloja.