työmatkan kesto - lapsiperheet
Onko teidän mielestänne 45 minuutin liian pitkä lapsiperheessa, jossa nuorin lapsi kaksivuotias ja vanhempien työpäivät minimissään 8h/päivä? Mikä teidän mielestänne työmatkan enimmäiskesto, jonka voisitte kestää?
Kommentit (10)
Mulla on juuri tuollainen, tai 45-50 min. onhan se pitkä ja vie aikaa perhe-elämältä, mutta näillä mennään. Työ on kiinnostavaa, liukumat käytössä ja koti mukavalla lapsiystävällisellä alueella eli en haluaisi muuttakaan. Espoosta kuljen julkisilla Helsinkiin, autolla menisi aika sama aika. Nyt voin kuitenkin käyttää lukemiseen, äänikirjojen kuunteluun, ostoslistojen tekoon yms.
Mulla menee julkisilla 20 min - 30 min, olen siihen tyytyväinen. Jos otan oman auton, menee 10 min.
45 min olisi varmaan aika maksimi mulle, sujuva arki kun on tärkeää ja helpottaa paljon. Toki kaikki on suhteellista - jos jäisin työttömäksi ja hyvä työpaikka olisi tunnin matkan päässä, niin vamasti ottaisin sen mieluummin kuin olisi työttömänä. Mutta nyt kun matka on lyhyt, niin vapaaehtoisesti paikan vaihtaminen niin, että matka pitenisi, on vaikea ajatus.
Työmatkani on 45 min/suuntaansa. Lapset hoitoon 7.00 ja nouto hoidosta 17.00. Ei, kaikki eivät voi valita ja lapsille päivähoito on (palstan mukaan) parasta maailmassa.
Matkan pituus n 15 km, pk-seutu lähiöiden välillä
25-35 min autolla
35 min polkupyörä + juna
30-40 min juna + bussi
45 min polkupyörä
jos sää sallii käytän polkupyörää ainakin osittaiseen siirtymiseen. Olen lisäksi isä. Perheessämme vain 1 auto.
Lyhentäkää ja limittäkää työpäivää. Molemmilla on siihen oikeus.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 15:42"]
Lyhentäkää ja limittäkää työpäivää. Molemmilla on siihen oikeus.
[/quote]
Ei taida onnistua, jos on töissä vaikka hoitoalalla, siellä ei ihmeemmin liukuvaa työaikaa noudateta. Eikä esim. bussikuski kovin helpolla pääse tekemään vain toivomiaan vuoroja. Työpäivän lyhentäminen muuten ei ole mikään oikeus vaan viikottaisen työajan.
Hoitoalalla ja bussikuskina voi olla kotona hoitovapaalla. Ei tarvii laittaa ollenkaan vauvaa hoitoon.
Ja aina voi vaihtaa parempaan työhön, kuten me teimme.
Meillä limitettiin: mies vei aamulla, minä hain iltapäivällä. Menin jo seiskaan ja pääsin kolmelta, työmatkaan menee 35min normaalitilanteessa, vesi/lumisateella on joskus mennyt 2.5h. Etäpäiviä on hyödynnetty, teen niitä edelleenkin 2-3/viikko vaikka lapset ovat jo koulussa. Säästä omiakin hermoja
Meillä lasten hoitopäivä oli 7 tuntia. Mies meni seiskaan ja pääsi kolmelta, minä menin ysiin ja pääsin viideltä, työmatka 10 minuuttia. Asumme lähiössä kerrostalossa juurikin optimaalisten työmatkojen takia ja ehdimme olla lasten kanssa sekä aamulla että illalla.
Kun lapset olivat pieniä, työmatkani oli 10min suuntaansa, nyt lapset ovat teinejä ja työmatkani 30min suuntaansa.