Aikuisia opettavat! Ärsyttävät aikuisopiskelijoiden tavat
Kysely aikuisia opettaville: mitkä aikuisopiskelijan "tavat" ärsyttävät (ja miksi)?
Aloitan itse. Opiskelija on keikkatyönsä takia poissa opintojakson pakolliselta aloitustunnilta ja kyselee sitten jälkikäteen ohjeita lukuisilla epämääräisillä sähköposteilla eikä vaikuta tutustuneen kirjallisesti annettuihin ohjeisiin.
Olisi edes yrittänyt ottaa asioista selvää opettajalta kyselemättä, kun kerran itse päätti olla tulematta vartavasten järjestettyyn aloitustilaisuuteen.
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ohjeesi olivat epäselvät, ja pakkohan sitä on opintojen ohella tehdä töitä aikuisena.
Tai sitten ne opiskelijat ovat lukutaidottomia...
Työkeikkoja ei käsittääkseni ole mikään pakko ottaa aikuisopiskelijankaan, ainakaan pakollisten opintojen päälle/ajankohtiin.
Ärsyttää heidän minä-keskeisyys eli heidän mielestään koko tunti pitää käyttää siihen, että he ymmärtävät, vaikka koko muu ryhmä asian ymmärtää. Ei tajuta millään, ettei voida ihan jokaisen toivetta ottaa huomioon, vaan mennään suunnitelmien ja sen keskiverto-opiskelijan tahtiin
En ole itse opettaja, mutta olen ollut nuori aikuinen aikuisopiskelijoiden joukossa, ja ne varttuneemmat aikuiset usein keskeyttelevät äkäisenä opettajia ja kyseenalaistavat hirveästi asioita. Eivät myöskään osaa tietokoneita yhtä taitavasti kuin nuoremmat, tähän kannattaa varautua, ettei anna liian vaikeita ohjeita kun atk taidot on lähinnä sähköposti ja google search.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ohjeesi olivat epäselvät, ja pakkohan sitä on opintojen ohella tehdä töitä aikuisena.
En ole opettanut aikuisia, mutta yliopistolla tämän kommentin asenne tuli hyvin esiin vähän vanhempien opiskelijoiden käytöksessä. Mikään ei koskaan ollut heidän vastuullaan selvittää tai tehdä, vaan aina syy oli jossakussa muussa.
Kuten tämä, että ”ohjeet ovat epäselvät”. Onhan se toki mahdollista, mutta harvemmin totta. Ja usein näistä käy aika nopeasti selville, että onko niitä ohjeita vaivauduttu edes vilkaisemaan.
Yliopistolla nuoret opiskelijat kuuntelivat ja vastastivat luennoitsijoiden kysymyksiin, jos jotain kysytään.
Aikuisopiskelijat kommentoivat jatkuvasti väliin jotain nälkävuodenmittaisia monologeja omista kokemuksistaan. Säälittää aina ne luennoitsijat, jotka kärsivällisennäköisesti kuuntelevat näitä turhia viivytyksiä. Aina nuo monologit eivät edes liity aiheeseen kun nimellisesti.
Vierailija kirjoitti:
En ole itse opettaja, mutta olen ollut nuori aikuinen aikuisopiskelijoiden joukossa, ja ne varttuneemmat aikuiset usein keskeyttelevät äkäisenä opettajia ja kyseenalaistavat hirveästi asioita. Eivät myöskään osaa tietokoneita yhtä taitavasti kuin nuoremmat, tähän kannattaa varautua, ettei anna liian vaikeita ohjeita kun atk taidot on lähinnä sähköposti ja google search.
Tämä!
Kaikki luennot kuluvat sellaiseen ihan turhaan besserwisseröintiin. Minä menen luennoille kuuntelemaan luennoitsijaa ja luennon aihetta, en sitä kun joku Jarmo-Sirpa päättää jokaisesta pienestä yksityiskohdasta alkaa kyseenalaistaa luennoitsijaa. Kysyä toki saa, mutta jotakin rajaa tuolle vänkäämiselle.
Hmmmm... Aloituksen ajanohta ja erinäiset muut asiat huomioiden tuli mieleen, että onkohan aloittaja puolisoni opettaja. Mutta tokkopa näin välttämättä on, eiköhän noita samankaltaisia tilanteita maailmaan mahdu ties miten paljon.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistolla nuoret opiskelijat kuuntelivat ja vastastivat luennoitsijoiden kysymyksiin, jos jotain kysytään.
Aikuisopiskelijat kommentoivat jatkuvasti väliin jotain nälkävuodenmittaisia monologeja omista kokemuksistaan. Säälittää aina ne luennoitsijat, jotka kärsivällisennäköisesti kuuntelevat näitä turhia viivytyksiä. Aina nuo monologit eivät edes liity aiheeseen kun nimellisesti.
Kasvatustieteellinen on tässä pahin. Aina kun esiteltiin jotain tutkimustulosta niin jonkun oli pakko viitata ja ilmoittaa, ettei hänen lapsensa kyllä tee noin/ole tuollainen/osasi kyllä jo aiemmin jne.
Ihan kuin se olisi ketään kiinnostanut tai sillä olisi ollut mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Usein he myös perusteettomasti kyseenalaistavat luennoitsijaa.
Luennoitsija: "nykytiedon valossa suositellaan x"
Aikuisopiskelija: "minä olen ollut alalla jo 15 vuotta ja meillä on kyllä aina ollut y....*10 minuutin jankkaus omista kokemuksista"
Huoh. Juurihan sanottiin, että NYKYTIEDON VALOSSA, eikä niitten sun 15 vuotta vanhojen oppien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisistä oikein puhut? Esim. 70-80-luvulla syntyneet osaavat yleensä monipuolisemmin käyttää koneita kuin 2000-luvulla syntyneet. Nuoret osaa lähinnä somen käytön, keski-ikäiset hallitsevat myös toimisto-ohjelmat jne.
Ope
No onpas täällä paljon huonoja kokemuksia.
Itselläni on ihan hyvät kokrmukset. Ovat vastuuntuntoisia, haluavat suorittaa opinmot mahdollisimman nopeasti, pyytävät korvaavat tehtävät jos joutuvat olemaan pois ja ovat oma-aloitteisia esim. harjoittelupaikkojen suhteen. Myös se on ollut mukavaa nähdä, että nuoret opiskelijat tulevat hyvin toimeen aikuisempien kanssa ja molemmat saavat oppia toisiltaan. Mutta ehkä näissä on kovasti alakohtaisia eroja ja toisilla aloilla esim.sujuva kommunikointi ja yhteistyö toisten kanssa on tärkeämpää kuin toisilla.
Aikuisopiskelijat yleensä pystyvät pitämään puhelimen poissa käsistään, nuoremmilla se tuntuu liimautuneen sormiin lähtemättömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatustieteellinen on tässä pahin. Aina kun esiteltiin jotain tutkimustulosta niin jonkun oli pakko viitata ja ilmoittaa, ettei hänen lapsensa kyllä tee noin/ole tuollainen/osasi kyllä jo aiemmin jne.
Ihan kuin se olisi ketään kiinnostanut tai sillä olisi ollut mitään väliä.
Vanhempainillat on juuri tuollaisia. Usein olen tuntenut suurta myötähäpeää kun joku lapsen luokkakaverin vanhempi luennoi kasvatusmetodeistaan opelle😄
Vähän säälittävää keskustelua. Että ihan aikuisopiskelijat kysyvät ja kyseenalaistavat. No eikös itsenäinen ajattelu ole opiskelun pointti? Minä ainakin olisin tyytyväinen jos koku uskaltaa ajatella itse. Kun minä olin opiskelija, kukaan ei kysynyt mitään luennoitsijoilta.
Olin aikuisena oppilaana nuorisopuolella käsi- ja taideteollisessa, samoissa tiloissa oli myös saman linjan aikuispuoli. Aikuispuolen oppilaat käyttäytyivät epäasiallisesti nuorisopuolta kohtaa, vaikka puolet "nuorisosta" oli alaa vaihtavia aikuisia. Etuilivat työstökoneille, jättivät paikat epäsiistiin kuntoon työskentelyn jälkeen ja yksin omivat koko hitsaamon itselleen, vaikka oli useampi kone kaikkien käytössä. Tauoilla naureskeltiin ja väheksyttiin "pentujen touhuilulle". Heidän opettaja vielä puolusti heidän käytöstään ja käyttäytyi ainakin yhtä huonosti itse meitä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisistä oikein puhut? Esim. 70-80-luvulla syntyneet osaavat yleensä monipuolisemmin käyttää koneita kuin 2000-luvulla syntyneet. Nuoret osaa lähinnä somen käytön, keski-ikäiset hallitsevat myös toimisto-ohjelmat jne.
Ope
No harvempaa 2000-luvulla syntynyttä pidetään "aikuisopiskelijana". Meillä yliopistolla vuosikurssilaiset olivat pääsääntöisesti vuosina 85-95 välillä syntyneitä, ja hallitsivat hyvin tvt:n käytön. Sitten näillä +40v opiskelijoilla oli hankaluuksia lähes kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on ihan hyvät kokrmukset. Ovat vastuuntuntoisia, haluavat suorittaa opinmot mahdollisimman nopeasti, pyytävät korvaavat tehtävät jos joutuvat olemaan pois ja ovat oma-aloitteisia esim. harjoittelupaikkojen suhteen. Myös se on ollut mukavaa nähdä, että nuoret opiskelijat tulevat hyvin toimeen aikuisempien kanssa ja molemmat saavat oppia toisiltaan. Mutta ehkä näissä on kovasti alakohtaisia eroja ja toisilla aloilla esim.sujuva kommunikointi ja yhteistyö toisten kanssa on tärkeämpää kuin toisilla.
Olet ihan oikeassa, mutta keskustelun aloittaja halusi kuulla nimenomaan ärsyttäviä puolia. Olen itse aikuisopiskelija, ja olen huomannut että aikuisopiskelijoissa on sekä hyviä että huonoja ominaisuuksia. Hyvänä puolena voisin mainita korkean motivaation, huonona ainakin omassa ryhmässäni on välillä sellainen marmattava minäminä-asenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ihan oikeassa, mutta keskustelun aloittaja halusi kuulla nimenomaan ärsyttäviä puolia. Olen itse aikuisopiskelija, ja olen huomannut että aikuisopiskelijoissa on sekä hyviä että huonoja ominaisuuksia. Hyvänä puolena voisin mainita korkean motivaation, huonona ainakin omassa ryhmässäni on välillä sellainen marmattava minäminä-asenne.
Tottapa tuo aloittajan toive. Uskon kuitenkin, että täällä valittelua tehokkaampi tapa saada muutosta olisi ottaa asia oppilaiden kanssa puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein he myös perusteettomasti kyseenalaistavat luennoitsijaa.
Luennoitsija: "nykytiedon valossa suositellaan x"
Aikuisopiskelija: "minä olen ollut alalla jo 15 vuotta ja meillä on kyllä aina ollut y....*10 minuutin jankkaus omista kokemuksista"
Huoh. Juurihan sanottiin, että NYKYTIEDON VALOSSA, eikä niitten sun 15 vuotta vanhojen oppien mukaan.
Nykytieto = uusin muotikoulukunta esim. kasvatustieteessä
Taustaltaan ei-akateeminen aikuinen ei välttämättä tajua, miten noloksi itsensä tekee jos kannattaa jotain epämuodikasta koulukuntaa.