Aikuisia opettavat! Ärsyttävät aikuisopiskelijoiden tavat
Kysely aikuisia opettaville: mitkä aikuisopiskelijan "tavat" ärsyttävät (ja miksi)?
Aloitan itse. Opiskelija on keikkatyönsä takia poissa opintojakson pakolliselta aloitustunnilta ja kyselee sitten jälkikäteen ohjeita lukuisilla epämääräisillä sähköposteilla eikä vaikuta tutustuneen kirjallisesti annettuihin ohjeisiin.
Olisi edes yrittänyt ottaa asioista selvää opettajalta kyselemättä, kun kerran itse päätti olla tulematta vartavasten järjestettyyn aloitustilaisuuteen.
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Yliopistolla nuoret opiskelijat kuuntelivat ja vastastivat luennoitsijoiden kysymyksiin, jos jotain kysytään.
Aikuisopiskelijat kommentoivat jatkuvasti väliin jotain nälkävuodenmittaisia monologeja omista kokemuksistaan. Säälittää aina ne luennoitsijat, jotka kärsivällisennäköisesti kuuntelevat näitä turhia viivytyksiä. Aina nuo monologit eivät edes liity aiheeseen kun nimellisesti.
Toki omien kokemusten jakaminen on hyvä asia, mutta ne pitkät jaaritukset voisi jättää vähemmälle ja etenkin, jos kokemus ei edes varsinaisesti liity käsiteltävään asiaan.
Ap
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpas täällä paljon huonoja kokemuksia.
Itselläni on ihan hyvät kokrmukset. Ovat vastuuntuntoisia, haluavat suorittaa opinmot mahdollisimman nopeasti, pyytävät korvaavat tehtävät jos joutuvat olemaan pois ja ovat oma-aloitteisia esim. harjoittelupaikkojen suhteen. Myös se on ollut mukavaa nähdä, että nuoret opiskelijat tulevat hyvin toimeen aikuisempien kanssa ja molemmat saavat oppia toisiltaan. Mutta ehkä näissä on kovasti alakohtaisia eroja ja toisilla aloilla esim.sujuva kommunikointi ja yhteistyö toisten kanssa on tärkeämpää kuin toisilla.
Totta tämäkin! Kannattaa kuitenkin huomata, että tämä keskustelu avattiin ärsyttäviin tapoihin liittyvänä. Niille positiivisille asioille voisi avata erillisen keskustelun:)
Ap
Suosittelen rehellistä keskustelua oppilaasi kanssa siitä ettet ole tyytyväinen opiskeluunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vähän säälittävää keskustelua. Että ihan aikuisopiskelijat kysyvät ja kyseenalaistavat. No eikös itsenäinen ajattelu ole opiskelun pointti? Minä ainakin olisin tyytyväinen jos koku uskaltaa ajatella itse. Kun minä olin opiskelija, kukaan ei kysynyt mitään luennoitsijoilta.
Kun käsitellään jotain aihetta tutkimuksen pohjalta, ei sinun henkilökohtaisella kokemuksellasi ole asiassa mitään painoarvoa. Eikä se kiinnosta ketään. Vänkäämällä luennolla viet vain muiden aikaa. Kukaan ei tule sinne kuuntelemaan sinun henkilökohtaisia näkemyksiäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistolla nuoret opiskelijat kuuntelivat ja vastastivat luennoitsijoiden kysymyksiin, jos jotain kysytään.
Aikuisopiskelijat kommentoivat jatkuvasti väliin jotain nälkävuodenmittaisia monologeja omista kokemuksistaan. Säälittää aina ne luennoitsijat, jotka kärsivällisennäköisesti kuuntelevat näitä turhia viivytyksiä. Aina nuo monologit eivät edes liity aiheeseen kun nimellisesti.
Kasvatustieteellinen on tässä pahin. Aina kun esiteltiin jotain tutkimustulosta niin jonkun oli pakko viitata ja ilmoittaa, ettei hänen lapsensa kyllä tee noin/ole tuollainen/osasi kyllä jo aiemmin jne.
Ihan kuin se olisi ketään kiinnostanut tai sillä olisi ollut mitään väliä.
Huutnaur... 😊
Ja kiitos ketjusta!
Hyvä aihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän säälittävää keskustelua. Että ihan aikuisopiskelijat kysyvät ja kyseenalaistavat. No eikös itsenäinen ajattelu ole opiskelun pointti? Minä ainakin olisin tyytyväinen jos koku uskaltaa ajatella itse. Kun minä olin opiskelija, kukaan ei kysynyt mitään luennoitsijoilta.
Kun käsitellään jotain aihetta tutkimuksen pohjalta, ei sinun henkilökohtaisella kokemuksellasi ole asiassa mitään painoarvoa. Eikä se kiinnosta ketään. Vänkäämällä luennolla viet vain muiden aikaa. Kukaan ei tule sinne kuuntelemaan sinun henkilökohtaisia näkemyksiäsi.
Kova usko sinulla on näihin tutkimuksiin. Todellisuudessa pääosa tutkimuksista on lähinnä kokoelma tutkijan omia mielipiteitä jotka on puettu "tieteen" kaapuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on ihan hyvät kokrmukset. Ovat vastuuntuntoisia, haluavat suorittaa opinmot mahdollisimman nopeasti, pyytävät korvaavat tehtävät jos joutuvat olemaan pois ja ovat oma-aloitteisia esim. harjoittelupaikkojen suhteen. Myös se on ollut mukavaa nähdä, että nuoret opiskelijat tulevat hyvin toimeen aikuisempien kanssa ja molemmat saavat oppia toisiltaan. Mutta ehkä näissä on kovasti alakohtaisia eroja ja toisilla aloilla esim.sujuva kommunikointi ja yhteistyö toisten kanssa on tärkeämpää kuin toisilla.
Olet ihan oikeassa, mutta keskustelun aloittaja halusi kuulla nimenomaan ärsyttäviä puolia. Olen itse aikuisopiskelija, ja olen huomannut että aikuisopiskelijoissa on sekä hyviä että huonoja ominaisuuksia. Hyvänä puolena voisin mainita korkean motivaation, huonona ainakin omassa ryhmässäni on välillä sellainen marmattava minäminä-asenne.
Tottapa tuo aloittajan toive. Uskon kuitenkin, että täällä valittelua tehokkaampi tapa saada muutosta olisi ottaa asia oppilaiden kanssa puheeksi.
Aloittajan toive oli saada aikaan kokemusten jakoa opettajien välillä. Semmosta vertaistukea siis, jotta huomaa ettei ole ärsytyksensä kanssa yksin.
Opiskelijoiden kanssa voi keskustella kasvotusten, mutta sen lisäksi voi keskustella myös täällä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kova usko sinulla on näihin tutkimuksiin. Todellisuudessa pääosa tutkimuksista on lähinnä kokoelma tutkijan omia mielipiteitä jotka on puettu "tieteen" kaapuun.
Jos sinä et ymmärrä, miksi sinun henkilökohtaiset kokemuksesi eivät kumoa jokaista laajan ja tarkastetun tutkimuksen tulosta, ei sinun paikkasi ole korkeakoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatustieteellinen on tässä pahin. Aina kun esiteltiin jotain tutkimustulosta niin jonkun oli pakko viitata ja ilmoittaa, ettei hänen lapsensa kyllä tee noin/ole tuollainen/osasi kyllä jo aiemmin jne.
Ihan kuin se olisi ketään kiinnostanut tai sillä olisi ollut mitään väliä.
Kasvatustieteistä en tiedä, mutta jotkut psykan lapsen kehityksen vaiheet ovat kyllä juuri paria omaa lastaan hoitajan sylissä 50+luvulla seuranneen aivoituksia.
Joku kiintymyssuhdeteoria voitaisiin päivittää hyvin, niin että lapsi tarvitsee turvalliset pysyvät hoitajat eikä yhä vaan korostettaisi ensisijaisesti äitiä.
Eli aikoinasn aikuisopiskelijana kyllä kritisoin noita, ei tuntunut opea haittaavan.
Vierailija kirjoitti:
Itsenäinen ajattelu tietenkin tärkeää, mutta kannattaa varmaan miettiä, että missä tilanteessa omia ajatuksiaa esittää ja mihin asiaan niitä heittää kommentiksi. Jos on vaikka 150 ihmistä kerralla paikalla, niin ei niitä ikiomia juttujaan tai "älynväläyksiään" kannata sinne välttämättä tuoda, etenkinj jos ne ovat vielä jalostumattomia.
Ap
Olen itse aikuisopiskelija ja olen huomannut kurssini joissakin opiskelijoissa samoja piirteitä kuin ap. Osa osaa yhdistää työn, opiskelun ja perhe-elämän mallikkaasti, mutta sitten on näitä, jotka ovat jatkuvasti poissa tunneilta ja vaativat milloin mitäkin erityisjärjestelyjä tai helpotuksia. Nämä tapaukset purjehtivat kouluun näyttävästi myöhässä ties mistä syystä, mutta syy ei ole koskaan itsessä vaan jossain muussa: kiire, stressi, lapset ym.
Ehkä opiskelua ei kannattaisi aloittaa, jos se ei meinaa sopia yhteen muun elämän kanssa.
Tieteeseen kuuluu se, että väitteitä ei kyseenalaisteta.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Vaikka itse olen sellainen vanhempi opiskelija (mutta hiljaa!), niin muutaman aikuisopiskelijan jatkuva monologi on rasittavaa. "Mutta eikö olekin näin..." -alkuiset kommentit omine kokemuksineen on ärsyttäviä! Jostain syystä etenkin yli 50 v ikäisillä on mahdoton halu osoittaa, että luennoitsijan kertoma joko on mahdottoman totta tai totta vain joskus. Näin etenkin silloin, kun referoidaan jotain tutkimusta yhden lauseen verran.
Nuorten kysymykset on siitä asiasta, mukaan ei oteta koko elämänkokemusta, vaan on selkeä halu tietää tunnin aiheesta ilman perusteluja oman elämäkerran kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan alasta. Jossain kasvatustieteissä ei varmaan kannata kauheasti puhua omista lapsistaan. Mutta joissain tapauksissa aikuisopiskelijoilla on vankka kokemus työelämästä ja luennoitsijalla vain teoriaosaaminen. Silloin voi olla hyvinkin hedelmällistä kertoa miten vaikka tietty tutkinusmenetelmä toimii "oikeassa elämässä".
Tuo luennoilla keskeyttäminen ja besserwisseröinti kyllä naurattaa koska on niin totta :D Näin ainakin kun olin yliopistossa ja esim.historian luennolla saattoi olla avoimen yliopiston aikuisopiskelijoitakin. Ehkä on niin kova ego vanhemmalla että kokee että pitää alkaa päsmäröimään siellä, nuoremmat tunnollisesti hiljaa opiskelevat. Joskus ne besserwisseröinnit on just vähän ohi aiheenkin tai monologia omista asioista. Ehkä ajattelevat että luento on sosiaalinen tilanne ja pääsevät vihdoin puhumaan jonkun kanssa. Väärä areena valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tämäkin! Kannattaa kuitenkin huomata, että tämä keskustelu avattiin ärsyttäviin tapoihin liittyvänä. Niille positiivisille asioille voisi avata erillisen keskustelun:)
Ap
Suosittelen rehellistä keskustelua oppilaasi kanssa siitä ettet ole tyytyväinen opiskeluunsa.
Kiitos kommentista. Tästä tulikin mieleen uusi ärsyttävä "tapa", joka liittyy niemnomaan aikuisopiskelijoihin. Kehittävään palautteeseen saatetaan vastata suoranaisille haukuilla tai ainakin se näkyy opintojakson palautteessa. Esimiehelle/rehtorille saatetaan myös kannella, jos opettaja antaa liian suoraan palautetta, vaikka sen tekisi opiskelijaa kunnioittavalla tavalla.
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kiitos kommentista. Tästä tulikin mieleen uusi ärsyttävä "tapa", joka liittyy niemnomaan aikuisopiskelijoihin. Kehittävään palautteeseen saatetaan vastata suoranaisille haukuilla tai ainakin se näkyy opintojakson palautteessa. Esimiehelle/rehtorille saatetaan myös kannella, jos opettaja antaa liian suoraan palautetta, vaikka sen tekisi opiskelijaa kunnioittavalla tavalla.
onpa herkkähipiäistä porukkaa. Mitä alaa opetat?
Vierailija kirjoitti:
Olen itse aikuisopiskelija ja olen huomannut kurssini joissakin opiskelijoissa samoja piirteitä kuin ap. Osa osaa yhdistää työn, opiskelun ja perhe-elämän mallikkaasti, mutta sitten on näitä, jotka ovat jatkuvasti poissa tunneilta ja vaativat milloin mitäkin erityisjärjestelyjä tai helpotuksia. Nämä tapaukset purjehtivat kouluun näyttävästi myöhässä ties mistä syystä, mutta syy ei ole koskaan itsessä vaan jossain muussa: kiire, stressi, lapset ym.
Ehkä opiskelua ei kannattaisi aloittaa, jos se ei meinaa sopia yhteen muun elämän kanssa.
Jep! Joskus olen jollekin sanonutkin, että elämäntilanteesi ei ehkä nyt ole paras mahdollinen vaativille opinnoille. Ja uskokaa tai älkää, niin monesti äiti-ihmisillä on vastasyntyneitä vauvoja koulussa ja esim. luennoilla mukana. Ja ne sitten ravaa luokan ja käytävä väliä vauvan tarpeiden mukaan. Eikö voisi edes vauvan takia vähän hellittää?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
onpa herkkähipiäistä porukkaa. Mitä alaa opetat?
Sosiaali- ja terveysalaa
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ohjeesi olivat epäselvät, ja pakkohan sitä on opintojen ohella tehdä töitä aikuisena.
En ole opettanut aikuisia, mutta yliopistolla tämän kommentin asenne tuli hyvin esiin vähän vanhempien opiskelijoiden käytöksessä. Mikään ei koskaan ollut heidän vastuullaan selvittää tai tehdä, vaan aina syy oli jossakussa muussa.
Kuten tämä, että ”ohjeet ovat epäselvät”. Onhan se toki mahdollista, mutta harvemmin totta. Ja usein näistä käy aika nopeasti selville, että onko niitä ohjeita vaivauduttu edes vilkaisemaan.
Ohjeet on epäselvät, mutta kummasti kaikki muut ymmärsivät ne.
Ap