Eilisessä Olet mitä syöt ohjelmassa Pippa sanoi 163 cm pitkälle Hennalle, että normaalipainon rajoissa oleva maksimipaino olisi tuolle pituudelle 65 kg
Normaalipanon rajoissa oleva minimipaino taas alkoi jopa nelosella.
Että ehkäpä tämänkin palstan naiset alkaisivat vähitellen ymmärtämään, että kun täällä aina välillä saa lukea erinäisistä ketjuista, että "olen 160cm/70kg" tai "olen 160cm/80kg" tai "olen 170cm/80kg" tai "olen 170cm/90kg", että noissa kaikissa on kyse jo ylipainosta, vaikka tällä palstalla naiset pitävät sitä normaalina! Voi järkytys!
Minä olen ollut koko ajan oikeassa, kun olen sanonut, että useimmissa tapauksissa naisen kuuluisi painaa sen verran, että pituus - 115. Ainoastaan kovin lyhyillä naisilla tuo ei päde. T. Mies
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 163cm ja 64 kg, käytän 36-38 kokoisia vaatteita, eikä todellakaan kiristä mistään. 52 kiloisena minulta lakkasi kuukautiset.
Oletko ikinä koittanut että lakkaavatko ne kuukautiset? Ei niin helposti lopu.
Olen 166cm ja kun painoin 48kg niin menkat tulivat yhtä tasaisesti kuin nyt 5kg painavampana.
Olen kokeillut, en kai olisi muuten sitä kirjoittanut? En ole sitä mieltä etä 64 kiloisena olisin normaalipainoinen (kas kun en tajunnut vääntää rautalangasta palstalaisille). Niin ja esim farkuissa en käytä joustovyötäröitä tai elastaania sisältäviä, haluan että vaatteet tuntuu mukavilta päällä ja voin liikkua vapaasti niissä. Mikä siis asiassa niin pahasti nyppii? En nyt oikein jaksa tajuta mutta jatkakaa toki haukkumistanne "rakkaat" palstalaiset.
Olen 173 cm ja 83 kg, kookas harteikas naisihminen. Parhain koko on ollut noin 40-vuotiaana, kun painoa oli 75 kg, nuorena 62-63 kg olin ihanan hoikka. Pitää olla tyytyväinen, että on terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 157 cm ja 49-kiloisena loppui kuukautiset. Ei siis ollut hyvä paino minulle.
Mielenkiintoinen ilmiö. 164cm ja painoin aikanaan 39kg (syömishäiriö) siis ihan kuitenkin aikuisena. Silloinkaan ei vielä kuukautiset jääneet pois. Muuten olo oli kyllä jo aika heikko.
Mitenhän tämä selittyy vai onko vain yksilöllisiä eroavaisuuksia?
Nyt painan 51 ja voin erinomaisesti.
Bingo! Nyt kun vielä muut tajuaisivat että olemme erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 172 cm ja 128 kg ja tulinpa vain huvikseni kertomaan sen.
Mutta sinä oletkin pelkkää lihasta, joten BMI ei päde
Elä höpötä hassu, läskiä se on.
T. Sama lyllerö
Ap yrittää saada kaikki naiset hedelmättömiksi. 18,5 on minimipainoindeksi, että pääsee edes hedelmällisyyshoitoihin julkiselle puolelle. Itse olen taistellut alipainon ja hedelmättömyyden kanssa. Kunpa itselleni olisi joku nuorena sanonut, että alipainoisena ei tule raskaaksi. Olen vasta viimeisen puolen vuoden aikana ymmärtänyt alipainon ja hedelmättömyyden yhteyden. Ap:n laskukaava on siis väärin, koska se tuottaa huomattavan alipainoisia naisia. Myös mies on tuolla laskukaavalla Auschwitzistä palannut luuranko.
Itse olen 163cm ja painoin 23 vuotiaaksi 47 kg enkä ollut edes liian laiha. Nyt 30 vuotiaana painan 60 kg ja oon mielestäni ihan kamalan näköinen. Pitäisi saada ainakin 5 kg pois
Miten jonkun nimi voin olla Pippa.Tulee mieleen Pi_ppa,aina kun kuulen tuon ..Pippa Laukka.
Vierailija kirjoitti:
Olen 164 cm ja kun painoin 55-57 kg ihmiset luulivat minulla olevan syömishäiriö ja olinkin tosi huonon ja luisevan näköinen. Hormonitoiminta heitteli myös. Nyt painan 68-70 kg, käytän vaatekokoa 38 ja olen sutjakka ja terveen näköinen. Eli ei se aina mene kuten Pippa opettaa.
Hei jotain rajaa nyt näihin juttuihin :D ei varmasti kukaan luullut sinulla olevan syömishäiriö PAINOSI takia, kun olit 55-57 kg. Tai sitten ihmettelijät olivat 100-kiloisia ilman mitään käsitystä normaalista painosta.
Olet 70-kiloisena hieman tukeva etkä sutjakka. Sutjakka olisit 54-kiloisena.
Se menee täsmälleen kuten lääketiede opettaa.
T. täsmälleen samoissa mitoissa ollut ja oleva ( toisinpäin vaan)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa tästäkin ketjusta taas, miksi suomalaisista 70% on ylipainoisia. Selittelyä selittelyn perään.
Tämä. Suu vaahdossa messutaan kuinka ylipaino on uusi normaali tai jopa ihannepaino. Tulee mieleen keisarin uudet vaatteet - "hyvältä näyttää", vaikka oikeasti näyttää ihan joltain muulta. Hooooooohhoijaa.
Kyllä se ihmisen oma defenssi on VAHVA. Täällä kuvitellaan aidosti, että bmi 21 on keskitysleiriuhri, jolla ei hormonitoiminta pelaa ja vasta bmi 26 on sitten hoikka ja terve.
Ei h*mmetti oikeasti.
Olen 175cm pitkä ja paino on vaihdellut aikuisiällä bmi 18,9 - 23 välillä. 23:ssa olen omaan silmään liian löysässä kunnossa ja olen aina kiristellyt siinä vaiheessa.
Saan varmaan alapeikkuja, mutta en ymmärrä miten ihmiset pääsevät "vahingossa" lihomaan valtavia määriä, jos kyse ei ole sairaudesta tai raskauden jälkeisistä kiloista.
Kun huomaan, että vaatteet alkaa kiristää, siivoan ruokavalioni ja ta-daa! - taas mahtuu. Siinä vaiheessa kun vanha vaatekoko alka puristaa, on vielä niin vähän pudotettavaa, että ryhtiliike ei vaadi mitään valtavaa urakkaa. Helpommalla pääsee, kun ryhdistäytyy, eikä mene vaan ostamaan uusia isompia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Lukematta koko ketjua kommentoin:
Olen 163cm ja normisti painan 49kg-51kg, hieman vuodenajasta riippuen. Treenaan, eli lihasta löytyy jonkinverran, ja rasvaprosenttini vaihtelee 12-17% välillä. En harrasta mitään dieettejä, ruoan punnitsemista tms, syön lautasmallin mukaan terveellistä itsetehtyä ruokaa, herkuttelen välillä ja alkoa otan joskus.
Painoin 65kg ollessani viimeisilläni raskaana :D en osaa kuvitellakaan, että painaisin koskaan noin paljon!!! Suuriosa siitäkin oli turvotusta, 11kg jäi synnärille... Mutta silti. Olo oli iso. En voi uskoa, että joku täällä väitti 70kg painon olevan ok pituiselleni :D
N31
Naiselle 12-17 on sairaalloisen matala rasvaprosentti. Tarvitaan vähintään 20, ja terveellinen määrä ulottuu 30% asti.
Vierailija kirjoitti:
Olen 175cm pitkä ja paino on vaihdellut aikuisiällä bmi 18,9 - 23 välillä. 23:ssa olen omaan silmään liian löysässä kunnossa ja olen aina kiristellyt siinä vaiheessa.
Saan varmaan alapeikkuja, mutta en ymmärrä miten ihmiset pääsevät "vahingossa" lihomaan valtavia määriä, jos kyse ei ole sairaudesta tai raskauden jälkeisistä kiloista.
Kun huomaan, että vaatteet alkaa kiristää, siivoan ruokavalioni ja ta-daa! - taas mahtuu. Siinä vaiheessa kun vanha vaatekoko alka puristaa, on vielä niin vähän pudotettavaa, että ryhtiliike ei vaadi mitään valtavaa urakkaa. Helpommalla pääsee, kun ryhdistäytyy, eikä mene vaan ostamaan uusia isompia vaatteita.
Mulla sama, koska olen käyttänyt samaa vaatekaapin sisältöä 10 vuotta ja painoni on vaihdellut sinä aikana bmi 19-23.
En todellakaan haluaisi painaa enempää ja koko ikäni olenkin ollut normaalipainoinen. En yhtään ymmärrä tätä ylipainon normalisointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 163cm ja normisti painan 49kg-51kg, hieman vuodenajasta riippuen. Treenaan, eli lihasta löytyy jonkinverran, ja rasvaprosenttini vaihtelee 12-17% välillä. En harrasta mitään dieettejä, ruoan punnitsemista tms, syön lautasmallin mukaan terveellistä itsetehtyä ruokaa, herkuttelen välillä ja alkoa otan joskus.
Painoin 65kg ollessani viimeisilläni raskaana :D en osaa kuvitellakaan, että painaisin koskaan noin paljon!!! Suuriosa siitäkin oli turvotusta, 11kg jäi synnärille... Mutta silti. Olo oli iso. En voi uskoa, että joku täällä väitti 70kg painon olevan ok pituiselleni :D
N31
Naiselle 12-17 on sairaalloisen matala rasvaprosentti. Tarvitaan vähintään 20, ja terveellinen määrä ulottuu 30% asti.
Tarvitaan vähintään 20 mihin? Jos kroppa toimii matalammallakin rasvaprosentilla, mihin sitä rasvaa tarvitaan lisää?
Eri, mutta itsellänikin rasva% reilusti alle 20 ja keho toimii kuten pitääkin.
On täällä jutut, uskomatonta jauhamista mikä on oikein ja mikä väärin. Eläkää vaan omaa elämäänne ja antakaa muiden olla rauhassa painoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun ovat menneet muuttelemaan painotaulukoita. Ehkäpä ajatuksena on se, että ihmiset ovat 20 kg suositusta painavampia, eli aiemman painotaulukon mukaan normaalipainoisia.
Aika hissukseen ovat olleet painotaulukoiden muuttamisesta. Olen ollut anorektisen laiha ja reilusti alle (uudenkin) painotaulukon alarajan. Alhaisessa painossa ei ole mitään hienoa, eikä laihuutta pitäisi mainostaa, eikä siihen painostaa.
Sitä ei ole muuteltu sitten 1800-luvun. Nykyinen uusi painoindeksilaskuri vain huomioi myös pituuden. Ihminen on ylipainoinen kun painoindeksi on yli 25. Tällä sivustolla on muutama sekopää jotka ei tajua että painoindeksin alarajan yli oleva ei ole ylipainoinen. Painoindeksin alaraja vain merkkaa sitä, että sen alle olet epäterveellisen laiha. Ihan kuin bmi 25 jälkeen on pikkuhiljaa epäterveellisesti lihava.
On muutettu normaalipainoa alaspäin.
https://images.interactives.dk/painoindeksitaulukko_kunto-plus_610-U1Iv…
Kuntoplussan on suppeampi, mutta ero uuteen näkyy.
https://peda.net/valkeakoski/opetuspalvelut/pk/naakan-koulu/oppiaineet/…
Minun pituudelle oli normaalipainon yläraja ennen 72 kg ja nyt on 68 kg.
Siis eihän normaalipainon yläraja ole mihinkään muuttunut? Laskukaava on edelleen paino (kg) jaettuna pituuden (m) neliöllä ja ylipainonraja 25? Ainakin omat lukemani oli tuossa taulukossa ihan vanhan kaavan mukaiset.
Uusi laskuri ja samalta sivulta näkee vanhankin.
https://www.laskurini.fi/terveys/painoindeksilaskuri/uusi-painoindeksil…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N31
Tarvitaan vähintään 20 mihin? Jos kroppa toimii matalammallakin rasvaprosentilla, mihin sitä rasvaa tarvitaan lisää?
Kuukautisiin. Vaihtelu tietysti on yksilöllistä, mutta tietty määrä pitää olla naisella rasvaa, että tulee kuukautiset ja limakalvot pysyy terveinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N31
Kuukautisiin. Vaihtelu tietysti on yksilöllistä, mutta tietty määrä pitää olla naisella rasvaa, että tulee kuukautiset ja limakalvot pysyy terveinä.
Kyllä, vaihtelu on yksilöllistä, ja itse en tarvitse noin paljon rasvaa kuukautisiin. Tietty määrä varmasti pitää olla, mutta sinä et ole se, joka voi sanoa, että sitä on oltava vähintään 20% ja muu on sairaalloista. Oma rasvaprosentti on alle 15 ja säännölliset kuukautiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N31
Esimerkiksi siihen, ettei tule osteoporoosia. Ei ne menkat ole mikään ainoa autuaaksitekevä. Huippu-urheilijanaisilla tunnetaan paljon muitakin haittoja juuri liian matalasta rasvaprosentista. Eikä menkat ole myöskään tae hedelmällisyydestä, minkä säilyttäminen olisi nuoremmille naisille tärkeää.
Se 20% on minimi terveelle hormonitoiminnalle ja sille, ettei kroppa rasitu rasvan puutteesta. Minimi ei ole maksimi. Moni haitta vie vuosia kehittyä, eli se että kokee tänään olevansa ihan ok ei tarkoita, että tilanne olisi ok. Vähän kuten massiivinen lihavuuskin, haitta ei ole ihan vaan subjektiivinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Oma naisihanteeni on onnellinen, iloinen, viisas ja kaunis. En hanki naista kilohinnalla, enemmänkin ilohinnalla. Katsokaa isoa kuvaa älkääkä niitä varvikossa pyöriviä numeroita.
Terveisin. Mies 38
Toivot myös varmasti, että hän on terve ja energinen.
Siis eihän normaalipainon yläraja ole mihinkään muuttunut? Laskukaava on edelleen paino (kg) jaettuna pituuden (m) neliöllä ja ylipainonraja 25? Ainakin omat lukemani oli tuossa taulukossa ihan vanhan kaavan mukaiset.