Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eilisessä Olet mitä syöt ohjelmassa Pippa sanoi 163 cm pitkälle Hennalle, että normaalipainon rajoissa oleva maksimipaino olisi tuolle pituudelle 65 kg

Vierailija
04.09.2020 |

Normaalipanon rajoissa oleva minimipaino taas alkoi jopa nelosella.

Että ehkäpä tämänkin palstan naiset alkaisivat vähitellen ymmärtämään, että kun täällä aina välillä saa lukea erinäisistä ketjuista, että "olen 160cm/70kg" tai "olen 160cm/80kg" tai "olen 170cm/80kg" tai "olen 170cm/90kg", että noissa kaikissa on kyse jo ylipainosta, vaikka tällä palstalla naiset pitävät sitä normaalina! Voi järkytys!

Minä olen ollut koko ajan oikeassa, kun olen sanonut, että useimmissa tapauksissa naisen kuuluisi painaa sen verran, että pituus - 115. Ainoastaan kovin lyhyillä naisilla tuo ei päde. T. Mies

Kommentit (355)

Vierailija
181/355 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset voivat loppua jos laihtuu nopeasti tai urheilee kovasti, vaikka paino sinänsä ei olisi liian alhainen, ts. rasvaa on kehossa riittävästi normaali estrogeenituotantoon.

Itse olen 168 ja minulla on ollut normaalit kuukautiset vaihteluvälillä 52 kg -70 kg. 70 kg:n jälkeen alkoi ongelmat. Liika rasva kun aiheuttaa niitä, sekin.

Vierailija
182/355 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukematta koko ketjua kommentoin:

Olen 163cm ja normisti painan 49kg-51kg, hieman vuodenajasta riippuen. Treenaan, eli lihasta löytyy jonkinverran, ja rasvaprosenttini vaihtelee 12-17% välillä. En harrasta mitään dieettejä, ruoan punnitsemista tms, syön lautasmallin mukaan terveellistä itsetehtyä ruokaa, herkuttelen välillä ja alkoa otan joskus.

Painoin 65kg ollessani viimeisilläni raskaana :D en osaa kuvitellakaan, että painaisin koskaan noin paljon!!! Suuriosa siitäkin oli turvotusta, 11kg jäi synnärille... Mutta silti. Olo oli iso. En voi uskoa, että joku täällä väitti 70kg painon olevan ok pituiselleni :D

N31

Naiselle 12-17 on sairaalloisen matala rasvaprosentti. Tarvitaan vähintään 20, ja terveellinen määrä ulottuu 30% asti.

Tarvitaan vähintään 20 mihin? Jos kroppa toimii matalammallakin rasvaprosentilla, mihin sitä rasvaa tarvitaan lisää? 

Eri, mutta itsellänikin rasva% reilusti alle 20 ja keho toimii kuten pitääkin. 

Kuukautisiin. Vaihtelu tietysti on yksilöllistä, mutta tietty määrä pitää olla naisella rasvaa, että tulee kuukautiset ja limakalvot pysyy terveinä.

Kyllä, vaihtelu on yksilöllistä, ja itse en tarvitse noin paljon rasvaa kuukautisiin. Tietty määrä varmasti pitää olla, mutta sinä et ole se, joka voi sanoa, että sitä on oltava vähintään 20% ja muu on sairaalloista. Oma rasvaprosentti on alle 15 ja säännölliset kuukautiset. 

Newsflash: En MINÄ tuota 20% rajaa ole keksinyt. Se on ihan yleisesti käytössä oleva fakta, perustuu lääketieteelliseen käsitykseen terveestä naisvartalosta. Toki naisten terveyden tutkiminen on suhteellisen uusi asia lääketieteessä, ja siksi liikkeellä on vielä vanhaakin ”ihminen on mies” -tyyppistä ”tietoa”.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/355 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi lihavuustutkija Kirsi Pietiläinen pitää normaalin tasvaprosentin alarajana naisilla 25:ttä.

Vierailija
184/355 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 149 cm pitkä ja painan 62 kg.

Rasvaprosenttini on 22% (ammattilaisen tutkimana) ja olen lihaksikas. Vaatekoko on 34/XS. Urheilen paljon ja syön terveellisesti.

Olenko siis lihava kun BMI on 28??

No nyt on lihaksikaskääpiö. Aivan varmasti ylipaino kuluttaa kehoa ja vielä enemmän lyhyessä varressa.

Vierailija
185/355 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 149 cm pitkä ja painan 62 kg.

Rasvaprosenttini on 22% (ammattilaisen tutkimana) ja olen lihaksikas. Vaatekoko on 34/XS. Urheilen paljon ja syön terveellisesti.

Olenko siis lihava kun BMI on 28??

No nyt on lihaksikaskääpiö. Aivan varmasti ylipaino kuluttaa kehoa ja vielä enemmän lyhyessä varressa.

Tuskin kuluttaa enemmän. Absoluuttinen paino on pieni, ja samaa materiaalia ne nivelet ovat kuin pitkilläkin ihmisillä.

Vierailija
186/355 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen 176 ja olen painanut välillä 59-105 aikuisena. Sopivin paino ollut n. 78-84 hyvinvoinnin kannalta. Normaalipainon raja 76. Epämukavan raja 90. Laihuuden raja 59. Ja tiedän kaikki faktat mikä terveellistä ja mikä ei. Miksi muiden painosta pitää jauhaa? Jokainen tavoitelkoon omaa hyvää painoa tai kärsiköön, jos ei viitsi.

Vierailija
187/355 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 163cm ja 64 kg, käytän 36-38 kokoisia vaatteita, eikä todellakaan kiristä mistään. 52 kiloisena minulta lakkasi kuukautiset.

Täällä 162 cm ja 42 kg. Ei ole kuukautiset lakanneet 😵 Meitä on näköjään erilaisia.

Vierailija
188/355 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, oon 160 cm ja 68 kg, urheilen viikossa 8 tuntia, mutta kyllä oon niin huonossa kunnossa ilmeisesti että pakko edes kolme kiloa laihduttaa, jos se on ihan maksimi. 😧😧

Vierailija
189/355 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsos kun ovat menneet muuttelemaan painotaulukoita. Ehkäpä ajatuksena on se, että ihmiset ovat 20 kg suositusta painavampia, eli aiemman painotaulukon mukaan normaalipainoisia.

Aika hissukseen ovat olleet painotaulukoiden muuttamisesta. Olen ollut anorektisen laiha ja reilusti alle (uudenkin) painotaulukon alarajan. Alhaisessa painossa ei ole mitään hienoa, eikä laihuutta pitäisi mainostaa, eikä siihen painostaa.

Sitä ei ole muuteltu sitten 1800-luvun. Nykyinen uusi painoindeksilaskuri vain huomioi myös pituuden. Ihminen on ylipainoinen kun painoindeksi on yli 25. Tällä sivustolla on muutama sekopää jotka ei tajua että painoindeksin alarajan yli oleva ei ole ylipainoinen. Painoindeksin alaraja vain merkkaa sitä, että sen alle olet epäterveellisen laiha. Ihan kuin bmi 25 jälkeen on pikkuhiljaa epäterveellisesti lihava.

On muutettu normaalipainoa alaspäin.

https://images.interactives.dk/painoindeksitaulukko_kunto-plus_610-U1Iv…

Kuntoplussan on suppeampi, mutta ero uuteen näkyy.

https://peda.net/valkeakoski/opetuspalvelut/pk/naakan-koulu/oppiaineet/…

Minun pituudelle oli normaalipainon yläraja ennen 72 kg ja nyt on 68 kg.

Siis eihän normaalipainon yläraja ole mihinkään muuttunut? Laskukaava on edelleen paino (kg) jaettuna pituuden (m) neliöllä ja ylipainonraja 25? Ainakin omat lukemani oli tuossa taulukossa ihan vanhan kaavan mukaiset.

Ilmeisesti olette eri pituisia. Miten töppänä pitää olla, ettei sitä  ymmärrä?

Vierailija
190/355 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tämä kuukautisjankutus oikein on?

Miksi Afrikassa ja muualla maailman köyhissä kolkissa alipainoiset, suorastaan nälkiintyneet naiset sikiää kuin kanit, mutta suomalaisella av-mammalla on pakko olla reilummin rasvaa jotta kuukautiskierto toimii?

Itselläni ei ole ikinä loppuneet kuukautiset eikä ollut edes mitään häiriötä kierrossa, vaikka olen ollut joskus niin laiha että jouduin osastolle ja sanottiin, että jos et syö niin pakko laittaa letkuihin.

En jaksanut pitää edes selkää suorassa ja päätä ylhäällä ja vatsani kohdalla oli sellainen iso kuoppa, mutta kuukautiset tykitteli menemään ihan normaaliin tahtiin.

Vierailija
191/355 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutikset, menkkojen loppuminen normaalipainossa on läskien uusin selitys, miksei voi laihduttaa😁😂

Vierailija
192/355 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 163cm ja normisti painan 49kg-51kg, hieman vuodenajasta riippuen. Treenaan, eli lihasta löytyy jonkinverran, ja rasvaprosenttini vaihtelee 12-17% välillä. En harrasta mitään dieettejä, ruoan punnitsemista tms, syön lautasmallin mukaan terveellistä itsetehtyä ruokaa, herkuttelen välillä ja alkoa otan joskus.

Painoin 65kg ollessani viimeisilläni raskaana :D en osaa kuvitellakaan, että painaisin koskaan noin paljon!!! Suuriosa siitäkin oli turvotusta, 11kg jäi synnärille... Mutta silti. Olo oli iso. En voi uskoa, että joku täällä väitti 70kg painon olevan ok pituiselleni :D

N31

Naiselle 12-17 on sairaalloisen matala rasvaprosentti. Tarvitaan vähintään 20, ja terveellinen määrä ulottuu 30% asti.

Tarvitaan vähintään 20 mihin? Jos kroppa toimii matalammallakin rasvaprosentilla, mihin sitä rasvaa tarvitaan lisää? 

Kuukautisiin. Vaihtelu tietysti on yksilöllistä, mutta tietty määrä pitää olla naisella rasvaa, että tulee kuukautiset ja limakalvot pysyy terveinä.

Minulla ei ole koskaan ollut ongelmia hormonitoiminnan kanssa, kuukautiset on olleet säännölliset ja raskaaksikin olen aina tullut helposti, tästä alhaisesta rasvaprosentista huolimatta! Kuten tuossa viestissäni kirjoitin, en harrasta ruokavalioni kyyläämistä enkä laihduttele, vaan syön hyvin ja liikun paljon. Tuo 12-17% on siis minulle luontainen, ja tunnen monia muitakin hoikkia naisia joilla sama juttu. Ei se 20-30% rasvaa oo kaikilla pakko olla, jotta on terve!

Itse saisin ehkä rasvaprossani noihin mittoihon, jos lopettaisin urheilun ja söisin joka päivä kilon sokeria tms epäterveellistä...

N31

Vierailija
193/355 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N31

Esimerkiksi siihen, ettei tule osteoporoosia. Ei ne menkat ole mikään ainoa autuaaksitekevä. Huippu-urheilijanaisilla tunnetaan paljon muitakin haittoja juuri liian matalasta rasvaprosentista. Eikä menkat ole myöskään tae hedelmällisyydestä, minkä säilyttäminen olisi nuoremmille naisille tärkeää.

Se 20% on minimi terveelle hormonitoiminnalle ja sille, ettei kroppa rasitu rasvan puutteesta. Minimi ei ole maksimi. Moni haitta vie vuosia kehittyä, eli se että kokee tänään olevansa ihan ok ei tarkoita, että tilanne olisi ok. Vähän kuten massiivinen lihavuuskin, haitta ei ole ihan vaan subjektiivinen juttu.

Jahas, olen elänyt ikäni alle 20 rasvaprosentilla. Kolme lastakin tehnyt. Terve kuin pukki. Koskakohan ne vaivat sitten alkaa???

N54

Vierailija
194/355 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä ysärillä normipaino laskettiin pituus miinus 110 ja kas, itse olen 163cm ja 53 kiloa on mulle just täydellinen paino. Olo on hyvä, vaatteet istuu nätisti eikä joka suupalaa ei tarvitse laskea. Olen ollut myös 60-kiloinen sekä alle 50-kiloinen eikä kumpikaan paino tuntunut "omalta" kuten tämä.

Missä laskettiin? Geijo-urpojen Amiskassa ilmeisesti? Lääketieteessä lasketaan ihan eri tavalla ja Luotan enemmän lääketieteen ammattilaisiin kuin amis-geijoon

Ihan kuule terveystiedon tunnilla nämä asiat käsiteltiin. 

Tuolla kaavalla osuu ainakin omassa pituudessani myös mainiosti normibmi:n sisään. Aika jännä kyllä, että normipainoisuus aiheuttaa moisen vi han ja tarpeen ilkeilyyn, koska oikeasti kuvittelin että jokainen saa olla just sen painoinen kun hyvältä tuntuu. Ilmeisesti tämä oikeus koskeekin vain ylipainoa :-(

Vierailija
195/355 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta ap. Olen saman pituinen ja kyllä 65kg on ehdoton maksimi.

15 vuotiaana painoin 48 kiloa eli alarajalla ja olin laiha lapsi.

16-38v 3 lapsen jälkeenkin painoin 55kg, jos paino putosi tuosta yhtään olin tosi nälkiintyneen näköinen.

Nyt 60v ihannepainoni on n 62kg

Eli olen käynyt normaalipainon koko skaalan ja ihannepaino selvästi vaihtelee myös iän mukana. Ylipainoa ei ole ollut koskaan

Vierailija
196/355 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemusterapeutti kertoi minulle kerran, että joillakin naisilla voi alkaa hormonitoiminta reistailla jo BMI 20, joillakin toimii vielä BMI 16. Itsellä tuli menkat vielä alipainorajalla, mutta ovat kyllä niukentuneet verrattuna pulskempiin aikoihin.

Vierailija
197/355 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 163 cm, ja voin jakaa omia kokemuksiani:

- 52 kg sain kuulla jatkuvasti kommentteja siitä, olenko syömishäiriöinen, koska olen niin "luiseva"

- 66 kg minulta udeltiin, olenko raskaana

- 55-57 kg minulla oli ehkä freesein olo, kun en ollut enää laihaläski vaan oli myös hieman lihasta.

Ehkä huvittavinta tässä on se, että jokaisessa painossa elintapani ovat olleet suht samanlaiset: säännöllistä liikuntaa ja ei eineksiä, herkuttelupäivä maks kerran viikossa. Annoskooilla oikeastaan kikkailin painoa tuonne "kultaiselle keskitielle" (kyllä, ruoka maistui aika hyvin lähestyessäni 70 kiloa).

Opinpa sen, ettei kannata olla ennakko-olettamia toisten elintavoista - ne voivat mennä aivan metsään! Jollakin kroppa näyttää paremmalle normaalipainon alarajalla, jollakin ylärajalla riippuen ihan siitä, onko paljon lihasta vai ei, ja mihin sitä rasvaa kertyy.

Vierailija
198/355 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sun logiikka ei oikein päde. 163-115 on 48. Eli sun laskukaavalla 163-senttisen ihmisen normaalipaino olisi 48 kiloa. Noilla mitoilla painoindeksi on 18,1, mikä on alipainoa. Normaalipainon alaraja on BMI 18,5. Ja sekin on vaan alaraja, joten äläpäs höpötä siellä.

Vierailija
199/355 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laskin uudella tiukemmalla BMI painonindeksilaskurilla painoni, toki tässä ei ole huomioitu lihasmassaa. Ap:n pituus - 115 kaava johti laskurilla lievään alipainoon.

Esim. 164 cm pitkällä naisella uuden BMI-kaavan mukaan:

- normaalipainon alaraja 50,5 kg

- 49 kg lievästi alipainoinen (pituus - 115),

- 47.5 kg merkittävästi alipainoinen (vain 1.5 kg vähemmän painoa ap:n "alarajasta").

Muutkin voivat käydä testaamassa:

https://www.laskurini.fi/terveys/painoindeksilaskuri/uusi-painoindeksil…

Eli ap:n mukaan kaikkien naisten tulee olla merkittävän alipainon ja lievän alipainon rajamaastossa. Miehet.

Vierailija
200/355 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohukaunotar?