Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko syöpään kuoleminen rauhallinen ja kaunis kuolema?

Vierailija
11.10.2013 |

Tuttavallani on todettu erittäin aggressiivinen syöpä, viikko sitten annettin elinaikaa 2-4 kk. Sädehoitoa annetaan kuitenkin, ei voida leikata kaikkia pois (syöpä on vatskalvoissa) ja levinnyt myös muualle.
Luulen että ystäväni on shokissa, eikä osaa ajatella asiaa kirkkaasti.

Minulle hän vain kertoilee siitä miten kaunis ja rauhallinen kuolema tulee olemaan.

Minä kuitenkin epäilen, ettei kuolema ole niin ihana kokemus, eikös se ole aika kivulias syöpään kuoleminen?

Kommentit (146)

Vierailija
41/146 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 15:38"]On kamala kuolema, jos viimeinen tunne on tukehtumisen tunne, kuten usein on ennen kuin sydän pysähtyy ja hapenottokyky katoaa. Tiedän useita ihmisiä jotka ovat kuolleet pakokauhun tunteeseen. Omaisille se on pahinta, kuolema on kuitenkin hyvin nopea ja armollinen kuolevalle niissä tilanteissa. Olen töissä saattohoidossa.
[/quote]

Mä en kyllä pystyis tekee sun duunia. Hatun nosto sinulle!

Vierailija
42/146 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 15:59"]

nelosen mummo ja isä saivat vahvoja kipulääkkeitä, joten välttämättä niitä kipuja ei ollut, kuolivat kumpikin tukehtumalla :(

[/quote]

Mun isä sairastaa keuhkosyöpää eikä sitä voida leikata. Painaa jo pahasti henkitorvea :( Pelkää juuri tuota tukehtumiskuolemaa. Voitko kertoa, onko se ihan kamalaa katseltavaa ja näyttikö siltä, että läheisesi kärsi siitä? Aion aikanani olla minäkin isäni vieressä loppuun asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/146 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovutan. Täällä halutaan vaan kiusata. Keksitään tarinoita että voidaan maalailla tukehtumiskertomuksia. Nyt riitti palstailu. Lopullisesti.

Vierailija
44/146 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:23"]

En vaan ymmärrä miten jotkut tässäkin ketjussa oikein tahallaan kiduttavat meitä herkempiä ihmisiä kirjoittamalla näitä makaabereja kuolemankuvauksia. Ajattelisitte vähän. Mun isällä todettiin keuhkosyöpä joka on levinnyt lähimpiin imusolmukkeisiin, ja toistaiseksi ainakin hoito on tehonnut hyvin ja isän tila parantunut, hengityskin kulkee taas paremmin. En todellakaan halua nyt lukea mistään tukehtumiskuolemista!!!!! Antakaa ennemmin neuvoja siitä, miten vakuuttaa sairaalahenkilökunta antamaan loppuvaiheessa riittävä kivunlievitys jos isäni tähän syöpään kuolee. Hän itse "ottaisi" mieluummin nopean sydänkohtauksen, mutta eipä sitä kuolintapaansa saa noin vain valita.

[/quote]

Minun isäni kuoli keväällä keuhkosyöpään- tai no ainakin suurimmalta osalta sen ansiosta. Hän sai sen toivomansa sydänpysähdyksen ennen kuin syöpä ehti kiduttaa loppuun asti.

Isä eli 5 kk diagnoosista, sädehoidosta huolimatta. Kipuja oli paljon, vaikka niitä lääkittiin. Hengitys huononi koko ajan, ja liman nousu aiheutti kovaa tukehtumisen tunnetta. Lima kun alkoi nousemaan kunnolla vasta muutama viikko sädetyksen jälkeen-siihen asti hengittäminen tuntui helpottuvan. Ja tupakkaa muuten meni maaliviivalle asti pari toppaa päivässä.

Isällä kerran kokeiltu sytostaatti loppujen lopuksi vain vei nopeammin pois, sivuvaikuitukset oli kertakaikkiaan kamalat, ja siitä ei mennytkään kuin kolme viikkoa kuolemaan. Pitää todellakin muistaa että sekin hoito voi tuossa tilassa olla tappavaa ja viedä senkin viimeisen elämänlaadun.

Valitettavasti syöpä voi tappaa, ja valmistautuminen siihenkin vaihtoehtoon on ihan hyväksi myös omaisille. Minun isälleni elinaikaa lupailtiin puolesta vuodesta pariin vuoteen kun syöpä löydettiin, joten kuoleman tiedettiin varmasti tulevan. Siihen kuolemista hän ei oikein ehtinyt itse hyväksyä, ja minua omaisena tieto kaikesta mahdollisesta tulevasta helpotti, niin surullista ja raadollista kuin se onkin.Selvitin hyvissä ajoin kivunlievitysvaihtoehdot, kotisairaanhoidon, saattohoitopaikat, oirekirjon, lääkkeiden sivuvaikutukset, jopa hautajaisasiat. Tämä kaikki helpotti, kun tietojen keruu ja osa surutyöstäkin tuli tehtyä osissa ja pikkuhiljaa.

Ymmärrän että asiasta lukeminenkin voi ahdistaa, mutta asiat ei poistu vain jos ne sulkee silmistään tai on puhumatta siitä. Joskus nekin on kohdattava. Hienoa että isäsi hoito tehoaa helpottavasti, mutta helppo taistelu tuskin on tulossa, päättyy se kuolemaan tai voittoon.

Voimia sinne, niin potilaalle kuin teille omaisille.

Vierailija
45/146 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan tapauksesta. Yksi kaverini kuoli aivokasvaimeen, eikä se ollut kivulias. Toinen kuoli munasarjasyöpään, ja se oli äärimmäisen kivulias.

Vierailija
46/146 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:34"]Olen tosi pahoillani isäsi tilanteen vuoksi. Toivon sinulle jaksamista. Mutta sinun on ihan hybä jollain tasolla varautua siihen, että tästä tulee rankkaa ja hoitotoimenpiteet ja taudin eteneminen on kauheata katsottavaa. [/quote] Mitä helvettiä auttaa kauhukuvien maalailu?! Mulle ainakin on tärkeämpää että me ollaan nyt isäni tukena ja autetaan häntä loppuun saakka. En halua maalailla piruja seinille. Eli kiitos osanotosta, mutta tunge pessimismisi perseeseesi.

[/quote]

Sain kuvan että olet erityisen herkkä, voivat nämä tulevat tilanteet järkyttää kovastikin jos syöpätaistelun rajutkin vaiheet tulee sinulle yllärinä ja puskasta. silloin et ole valttämättä kovin tukenakaan, vaan aiheutat itse lisää huolta potilaalle.

Positiivinen asenne toki auttaa, mutta kun olet isäsi tukena, näet kaiken sen mitä tuleman pitää. Ja kaikki ei todellakaan ole kaunista katseltavaa. Niin se vain on: ei kukaan tällaista kerro huvikseen kellekään saati kiusatakseen. JOs haluat sulkea silmäsi näiltä tosiasioilta, suosittelen pysymään poissa netistä ylipäätään. Ei nämä tässäkään ketjussa olleet syöpäkuolema-kertomukset valehtelua ole. Tuollaista se voi olla.

Pahoitteluni joka tapauksessa että elämä lyö kovaa sielläkin. Toivon että löydät itsellesi sopivan tavan hyväksyä tuon tilanteen.

Vierailija
47/146 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuttavallani on todettu erittäin aggressiivinen syöpä, viikko sitten annettin elinaikaa 2-4 kk. Sädehoitoa annetaan kuitenkin, ei voida leikata kaikkia pois (syöpä on vatskalvoissa) ja levinnyt myös muualle."

Osaatko sanoa, miksi sädehoitoa annetaan? Sädehoito ei ole vatsanalueella suositeltua, vaikka ennustus olisi hyvä. Sädehoito polttaa kanavia, jonka kautta sitä annetaan. Jos voit ottaa puheeksi, kysele ystävältäsi, miksi sädehoito tulee kyseeseen.

"Luulen että ystäväni on shokissa, eikä osaa ajatella asiaa kirkkaasti."

Kieltäminen on paras puolustus tässä tilanteessa, niin surullista kuin se onkin. Ole tukena, jos ystäväsi jossain kohtaa romahtaa.

"Minulle hän vain kertoilee siitä miten kaunis ja rauhallinen kuolema tulee olemaan. Minä kuitenkin epäilen, ettei kuolema ole niin ihana kokemus, eikös se ole aika kivulias syöpään kuoleminen?"

Syöpäkivut, varsinkin vatsanalueella on järkyttäviä, ja pahoinvointi voi olla rankkkaa. Ääritilanteissa ja varsinkin saattohoitovaiheessa lääkkeet on voimakkaita, pistetään mm. morfiinia, joka reagoi kropassa kuten Panacod, ja oikein toimiessaan huumaa hieman.

Vierailija
48/146 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:13"][quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 15:38"]On kamala kuolema, jos viimeinen tunne on tukehtumisen tunne, kuten usein on ennen kuin sydän pysähtyy ja hapenottokyky katoaa. Tiedän useita ihmisiä jotka ovat kuolleet pakokauhun tunteeseen. Omaisille se on pahinta, kuolema on kuitenkin hyvin nopea ja armollinen kuolevalle niissä tilanteissa. Olen töissä saattohoidossa.
[/quote]

Mä en kyllä pystyis tekee sun duunia. Hatun nosto sinulle!
[/quote]

Pakokauhun tunteeseen ei voi kuolla. Kuoleva ei tunne tukahtumisen tunnetta, joka muuten johtuu siitä, kun pallea lakkaa toimimasta. Hebgitys muuttuu pinnallisemmaksi, mikä näkyy ääreisverenkierron muutoksena esim. Lautumina. Kuolema ei ole kivualiasta, paitsi jos taustalla on syy kuten juuri syöpä. Saattohoidossahan uhminen pidetään mahdollisimman kivuttomana ja kiputiloja tarkkaillaan. Toki riippuu yksiköstä, mutta meillä ainakin kipulääkitys on sen mukainen, että hyvin harvalla on kipuja ollenkaan.

Vierailija
49/146 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttu kuoli rauhallisesti, veti viimeisen henkäyksen ja poistui. Toinen tuttu huusi loppuun saakka apua yms. Riippunee vähän henkilöstä ja siitä miten on tilanteen käsitellyt/hyväksynyt myöskin. Tietysti kivuista ja muista myöskin.

Vierailija
50/146 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä syöpäkipu on? Missä ja millaisena se tuntuu..

Vierailija
51/146 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:44"]Yksi tuttu kuoli rauhallisesti, veti viimeisen henkäyksen ja poistui. Toinen tuttu huusi loppuun saakka apua yms. Riippunee vähän henkilöstä ja siitä miten on tilanteen käsitellyt/hyväksynyt myöskin. Tietysti kivuista ja muista myöskin.
[/quote]

Apua-huudot kertoo yleensä siitä, että ihminen on jo ns hämärän rajamailla. Verrattavissa siihen, kun monesti kuolevat muistisairaat alkavat olemaan kiireisiä ja koko ajan kotiinlähdössä.

Vierailija
52/146 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:45"]Mitä syöpäkipu on? Missä ja millaisena se tuntuu..
[/quote]

Riipuu syövästä. Esimerkiksi maksasyöpähän on täysin kivuton muuten, mutta etäpesäkkeissä voi tuntua kipua ja niitä voi olla missä vaan.

Vierailija
53/146 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini äiti kuoli syöpään ja oli kivuliasta, koska lääkäri ei suostunut antamaan tarpeeksi morfiinia! Äitini valitti asiasta paljon ja ihan loppuhetkillä viikkojen kitumisen jälkeen sai vähän nostettua annosta, ei tarpeeksi kuitenkaan ja oli aivan kamalissa kivuissa. Kohtusyöpä oli, joka oli levinnyt vaikka minne. En ymmärrä miten KUOLEVILLE usein ei anneta tarpeeksi morfiinia?!? Turha niistä sivuvaikutuksisa puhua koska ihminen tosiaan on kuolemassa... Surullista :(

Vierailija
54/146 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä viesti on kuvottava?

Vierailija
55/146 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut lääkärit kieltämättä "nössöilee" kipulääkityksen kanssa. Saattohoitopotilaan kanssa yleensä en ymmärrä syytä. Onko väliä kuoleeko muutama tunti tai päivä aiemmin morfiinin takia jos kumminkin on kuolemassa?

Itse olen tehnyt erittäin monen lääkärin kanssa töitä ja jos nössö sattuu kohdalle ja en saa päätöstä taivutettu niin kysyn lääkärin pään yli. Eli menen puhumaan ylilääkärin kanssa yleensä. Jos ei hän ole paikalle jään vaikka panttaamaan niin että oma lääkäri lähtee ja soitan sitten surutta päivystäjälle.

Valitettavasti joskus vaan kipulääkemääräystä ei saa millään kuntoon. Silloin olen ollut luova.Kaiken kirjaan mutta tiedän että olen esim ylittänyt antokertoja/vrk kun kipulääkitys on riittämätön. Joka ikinen kerta kun olen niin tehnyt tiedän että minulta voi lähteä ammatinharjoittamislupa mutta ei kuolevaa voi pitää tuskissa. Joka kerta olen jälkeenpäin heti kun mahdollista selvittänyt asian oman osaston lääkärin kanssa tai ylilääkärin kanssa. Ei ole tullut minulle noottia vielä.... t. Se tk sh

Vierailija
56/146 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:59"]Äitini äiti kuoli syöpään ja oli kivuliasta, koska lääkäri ei suostunut antamaan tarpeeksi morfiinia! Äitini valitti asiasta paljon ja ihan loppuhetkillä viikkojen kitumisen jälkeen sai vähän nostettua annosta, ei tarpeeksi kuitenkaan ja oli aivan kamalissa kivuissa. Kohtusyöpä oli, joka oli levinnyt vaikka minne. En ymmärrä miten KUOLEVILLE usein ei anneta tarpeeksi morfiinia?!? Turha niistä sivuvaikutuksisa puhua koska ihminen tosiaan on kuolemassa... Surullista :(
[/quote]

Lääkärin sana menee omaisen sanan edelle. Oliko isoäidilläsi hoitotahto? Kaikki eivät halua kipulääkettä tuutin täydeltä. Liika morfiinihan myös lamaannuttaa hengityksen, pitää muistaa, että mm. Morphin sisältää 20mg/ml morfiinia eli on todella vahvaa. Millin lisäyksetkin suuria. Olisi lääkäriltä hoitovirhe antaa ko. valmistetta liikaa.

Vierailija
57/146 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni pappa kuoli tukehtumalla. Hänellä tosin oli keuhkokuume. Oli tajuissaan ja selväjärkinen. Tunnin kesti pahin tukehtumisen tunne. Repi paitansa edestä riekaleiksi siinä taistellessaan. Happea happea.

Toisaalta taysissa keuhko-osastolla työskentelevä sairaanhoitajatuttuni ei ole kohdannut tukehtumiskuolemaa siellä, mutta onko siellä sitten ylipäätään näitä kauan sairastavia.

Luin syöpään kuolevan lääkäriopiskelijan kirjan: paljain jaloin. Siinä kuvattiin, millaista syöpä hänen kohdallaan oli. Tosin ei viime hetkiä, kun ei varman silloin jaksanut kirjoittaa.

Eikös ole tärkeää, että asioita ei kaunistella, vaan kerrotaan rehellisesti?

Vierailija
58/146 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 16:25"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:59"]Äitini äiti kuoli syöpään ja oli kivuliasta, koska lääkäri ei suostunut antamaan tarpeeksi morfiinia! Äitini valitti asiasta paljon ja ihan loppuhetkillä viikkojen kitumisen jälkeen sai vähän nostettua annosta, ei tarpeeksi kuitenkaan ja oli aivan kamalissa kivuissa. Kohtusyöpä oli, joka oli levinnyt vaikka minne. En ymmärrä miten KUOLEVILLE usein ei anneta tarpeeksi morfiinia?!? Turha niistä sivuvaikutuksisa puhua koska ihminen tosiaan on kuolemassa... Surullista :( [/quote] Lääkärin sana menee omaisen sanan edelle. Oliko isoäidilläsi hoitotahto? Kaikki eivät halua kipulääkettä tuutin täydeltä. Liika morfiinihan myös lamaannuttaa hengityksen, pitää muistaa, että mm. Morphin sisältää 20mg/ml morfiinia eli on todella vahvaa. Millin lisäyksetkin suuria. Olisi lääkäriltä hoitovirhe antaa ko. valmistetta liikaa.

[/quote]

Lääkäri ei anna morfiinia, hoitaja antaa niiden rajojen sisäpuolella mitä lääkäri on määrännyt. Lääkkeitä ei annostella millilitran välein :) Sitä paitsi vaikka laimeampaa morkkua ei olisikaan, on hoitajat kyllä koulutettuja tekemään erilaisia laimennoksia kaupallisista valmisteista. Tarvittaessa tuo morfiinikin voitaisiin annostella mikrogramman tarkkuudella (1mg =1000 mikrogrammaa).

Vierailija
59/146 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 16:33"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 16:25"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:59"]Äitini äiti kuoli syöpään ja oli kivuliasta, koska lääkäri ei suostunut antamaan tarpeeksi morfiinia! Äitini valitti asiasta paljon ja ihan loppuhetkillä viikkojen kitumisen jälkeen sai vähän nostettua annosta, ei tarpeeksi kuitenkaan ja oli aivan kamalissa kivuissa. Kohtusyöpä oli, joka oli levinnyt vaikka minne. En ymmärrä miten KUOLEVILLE usein ei anneta tarpeeksi morfiinia?!? Turha niistä sivuvaikutuksisa puhua koska ihminen tosiaan on kuolemassa... Surullista :( [/quote] Lääkärin sana menee omaisen sanan edelle. Oliko isoäidilläsi hoitotahto? Kaikki eivät halua kipulääkettä tuutin täydeltä. Liika morfiinihan myös lamaannuttaa hengityksen, pitää muistaa, että mm. Morphin sisältää 20mg/ml morfiinia eli on todella vahvaa. Millin lisäyksetkin suuria. Olisi lääkäriltä hoitovirhe antaa ko. valmistetta liikaa.

[/quote]

Lääkäri ei anna morfiinia, hoitaja antaa niiden rajojen sisäpuolella mitä lääkäri on määrännyt. Lääkkeitä ei annostella millilitran välein :) Sitä paitsi vaikka laimeampaa morkkua ei olisikaan, on hoitajat kyllä koulutettuja tekemään erilaisia laimennoksia kaupallisista valmisteista. Tarvittaessa tuo morfiinikin voitaisiin annostella mikrogramman tarkkuudella (1mg =1000 mikrogrammaa).
[/quote]

Totta kai voidaan laimentaa esim 0.9% NaCl 9/10, mutta ymmärsit varmaan pointtini. Pääsääntöisesti lääkäri määrää kuitenkin annokset, vaikka hoitajat sen antaa. Huolimattomasti kirjoitin, kun en selventänyt lääkärin antavan luvan ei yleensä itse lääkettä.

Vierailija
60/146 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

76 jatkaa vielä... Harvoin törmää, että esim juuri Morphin tälläisissä tapauksissa laimennettaisiin vaikkapas 1mg/ml vahvuiseksi, kun ei ole tarkoitua antaa pieniä annostuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi