Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä tuntuu, kun tarvisee silmälasit?

Vierailija
20.11.2013 |

Olen ruennut tiedostamattani jännittämään silmänympäryslihakset aina kun käännän päätäni. Tuntuu että silmät ei osaa zuumata oikein. Nään kuitenkin mielestäni ihan hyvin. Lukiessa rivit tuntuu pomppivan ja pitää katsoa tarkkaan mutta nään hyvinkin pientä tekstiä. Kauas nään ihan hyvin myöskin. Jos katson lähelle ja siirrän katseeni jonnekin kauas menee hetki ennen kun kuva on selvä. Päässä, silmien ympärillä on ruennut tuntumaan oudolta. On huimausta ym... Voisiko olla, että tarvitsen lasit siitä huolimatta, että nään ihan hyvin? Vai onko minulla jokin muu vakavampi sairaus päässä :(

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet? Ettei olisi ikänäköä?

Vierailija
2/16 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

29v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla asentohuimaustakin, siihen liittyy noita rivien pomppimisia ja päänkääntämisongelmia.

Vierailija
4/16 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy optikolla, sillähän se selviää.

Itsellä alkoi lukeminen, valokuvaaminen (juurikin tuo mainitsemasi etäisyyksien välinen "zoomaus") noin tunnissa särkeä päätä ja silmiä, varsinkin otsan kohdalla. Kävin optikon näöntarkastuksessa ja jo siinä huomasin, että en näe kunnolla, vaikka niin olin luullut.

Sain lasit, lukeminen ei satu, teksti ei enää pompi, ei ole zoomausongelmia jne. Luen myös nykyään paljon enemmän kuin ennen, luulin jotenkin etten pidä lukemisesta, mutta se johtuikin vain siitä että tekstiä oli hankala lukea kun se pomppi.

Vierailija
5/16 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näöntarkastus optikolla on yksi maailman helpoimpia asioita ja siinä selviää tarvitko laseja vai et.

Yleensä näkö heikkenee niin hitaasti että siihen tottuu, eikä tajua että ei näe konnolla. Sitten kun saa lasit, ei pärjää enää ilman, kun ei hyväksy sitä että ei enää näe, vaan haluaa nähdä kunnolla.

Itse olen huomannut että likinäköni on alkanut parantua kun ikää on tullu yli neljäkymmentä, huomasin siitä että nykyään näen aamulla hrätessä kellon ilman laseja, muutama vuosi sitten en nähnyt. En kuitenkaan lähde päivittämän vielä laseja, koska nämä nykyiset on vielä hyvät.

Vierailija
6/16 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myös ola hajataitteisuutta. Ei ainakaan olisi haitaksi, vaikka tilaisit ajan silmälääkärille.

Ei se oikeastaan tunnu miltään, kun huomaa tarvitsevansa lasit. Näköhän heikenee hitaasti, joten siihen huononevaan näköön ehtii tottua, kunnes siten tulee se hetki, ettei näe selvästi lähelle tai kauas. Ikänäkö on sitten juttu sinänsä. Olethan sinäkin varmasti nähnyt, miten vanhemmat ihmiset passailevat sanomalehteä sopivalle hollille, että pystyisivät lukeman tekstin. Jossain vaiheessa vain käsivarret eivät enää riitä, joten on hankittava lukulasit.

On se muuten omituista, että vieläkin on vanhempia ihmisiä, jotka häpeävät silmälaseja. Kuvittelevatkohan he, että se tihrustaminen on nuorekkaamman näköistä? Ihmettelee lähes koko ikänsä laseja käyttänyt täti-ihminen

Vierailija
7/16 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomasin tarvitsevani lasit, kun luennoilla ei enää nähnyt kaikkea mitä powerpointeissa oli ja siitä, että busseja pysäytellessä oli välillä epäselvää onko bussin numero 63 vai 68 jne.. Tuntui, että varmat päätökset teki aina kamalan myöhään. Minulla kesti hetken ennen kuin sain lasit, koska ensimmäinen optikko piti näköäni sen verran hyvänä, ettei laseista olisi hyötyä. Myöhemmin menin sitten hankkimaan toisen mielipiteen, kun tilanne ärsytti liikaa. Toinen optikko totesikin, että vaikka näkö sinänsä on hyvä, niin hajataitto vaikeutti tekstien lukemista. Nyt minulla on lasit, joita käytän lähinnä vain luennoilla, televisiota katsellessa ja joskus bussia odotellessa. Lasien riisumisen jälkeen on vähän kyllä zoomausongelmia ennen kuin nään selvästi.

Helpoin tapa on kyllä käydä tarkastuttamassa näkö. Loppujen lopuksi pieni vaiva mutta suuri hyöty.

Vierailija
8/16 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, näkö heikkenee hitaasti ja siihen ehtii tottua. Itsekin koin näkeväni tosi hyvin, ennen kuin sain lasit. Vasta lasit päässä tajusin, että tältähän se maailma näyttääkin. Sitä ehtii unohtaa, miltä se tuntuu kun näkee tarkasti. Ja kyllä minäkin näen sillä tavalla hyvin, että pärjäisin ihan hyvin ilman laseja. Maailma olisi vaan vähän sumea, ihan kuin olisi koko ajan kyyneleet silmissä. Ei lasien tarve automaattisesti tarkoit sitä, että on ihan sokea ja kävelee päin seiniä.

Joten optikkohan sen tietää. Varaa aika. Maksaa kolmekymppiä ja on ilmainen jos ostat lasit samalla.

Vierailija
9/16 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mulla on ollut 5 vuotiaasta asti silmälasit, ja aina on ollut tosi hyvä näkö, se taittovika vaan on haitannut. Nykyään mulla on tullut vähän karsastustakin, sekin tuntuu ikävältä kun on väsynyt.

Kyllä minäkin pystyn ilman lasejakin olemaan hetken, lukemaankin, mutta pää tulee kipeäksi ja huono olo.

Lapsena kun sain silmälasit katsoin mummolassa peltojen toisella puolella olevan naapurin taloa, että jaa siinä on savupiippukin, olin ennenkin luullut näkeväni talon ihan hyvin, mutta en ollut nähnyt sapupiippua.

Vierailija
10/16 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käy tuollalailla,jos käytän vanhoja laseja joiden vahvuus on riittämätön..justiinkin toi sun mainitsema zuumausefekti kuvaa tosi hyvin sitä tilannetta kun katsoo etenkin hämärässä kaukaa lähelle tai vice verca ja silmät ei heti tarkenna. Väsyneenä tää korostuu vielä entisestään ja joskus tuntuu että silmät menee kieroon vaikka silmälääkärin mukaan ei ole pientäkään hajataittoa. Käy tosiaan optikolla :)

Vierailija
11/16 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni alkoi hämäränäkö heiketä ihan ekaksi, seuraavaksi en nähnyt luentosalin takarivistä taululle :) enkä esim. edessä ajavan auton rekisteritunnusta, kun olin auton takana liikennevaloissa. Siinä vaiheessa kyydssä istunut isäni ystävällisesti huomautti, että saattaisi olla näöntarkastuksen aika... Olin tuolloin n. 21-vuotias.

Nyt alkaa lähinäkö heiketä, sen huomaa alati pienenevistä teksteistä purkinkyljissä.

Vierailija
12/16 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni alkoi hämäränäkö heiketä ihan ekaksi, seuraavaksi en nähnyt luentosalin takarivistä taululle :) enkä esim. edessä ajavan auton rekisteritunnusta, kun olin auton takana liikennevaloissa. Siinä vaiheessa kyydssä istunut isäni ystävällisesti huomautti, että saattaisi olla näöntarkastuksen aika... Olin tuolloin n. 21-vuotias.

Nyt alkaa lähinäkö heiketä, sen huomaa alati pienenevistä teksteistä purkinkyljissä.

Vierailija
13/16 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särkeekö usein päätä? Mulla oli sun kaltaisten oireiden lisäksi pää usein kipeä ja hajataitosta kaikki johtui.

Vierailija
14/16 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näkö aina hitaasti huonone. Mulla oli tosi hyvä näkö vielä 19-vuotiaaksi, mutta muutamassa kuukaudessa huomasin juurikin siristeleväni katsoessani telkkarista tekstitettyjä sarjoja. Menin aika pian optikolle ja muistan vieläkin sen tunteen, miten maailma taas kirkastui, kun optikko asetti näkötauluun oikeat vahvuudet. Tämän jälkeen näkö on koko ajan asteittain hitaasti huonontunut, mutta laseihin tietysti jo tottunut. Keväällä pitää hommata taas uudet.

Tulevaisuudessa haaveilen korjausleikkauksesta, mutta katsoo nyt. :)

Vierailija
15/16 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä. Päänsärkyä on, mutta ei mitenkään paljoa. (ennen oli yli 20 päivää/kk) Voisiko siis olla mahdollista, että väsyneenä nämä kaikki oireet korostuu? Olen ollut nyt väsynyt jonkun aikaa ja samoihin aikoihin nämä oireeni ovat pahentuneet. Täytyypä yrittää käydä siellä optikolla.

Vierailija
16/16 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 13:54"]

AP tässä. Päänsärkyä on, mutta ei mitenkään paljoa. (ennen oli yli 20 päivää/kk) Voisiko siis olla mahdollista, että väsyneenä nämä kaikki oireet korostuu? Olen ollut nyt väsynyt jonkun aikaa ja samoihin aikoihin nämä oireeni ovat pahentuneet. Täytyypä yrittää käydä siellä optikolla.

[/quote]

On paljon mahdollista, että väsyneenä vaivat korostuvat. Silmä joutuu kuitenkin tekemään paljon töitä sen eteen, että näkisit hyvin ja väsyneenä silmätkin ovat väsyneemmät. 

Minulla ei esiintynyt hajataiton yhteydessä päänsärkyjä mutta väsyneenä näkö oli selvästi heikompi kuin pirteänä. Esimerkiksi aamuluennoilla oli paljon enemmän vaikeuksia nähdä kuin myöhemmin päivällä. Tämä käy minusta hyvin järkeen, koska aamulla ensimmäiseksi tai illalla viimeiseksi esimerkiksi kirjan lukeminen vaatii paljon enemmän. Samoin, jos lukee pitkään yhtä jaksoisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan