Pakko makuuttaminen päiväkodissa
Tiedän että tämä on varmaa keskusteltu monta kertaa täällä, mutta kyselen nyt kuitenkin.
Mikä on kohtuullinen paikalla oleminen 5 vuotiaalle jos se ei nuku päiväunia.
Tilanne on nyt semmoinen, että meidän lapsi joutuu makamaan hiljaa joka päivä 1 tunti ja 10 minuuttia. Minun mielestä tämä on pitkä aika makaa hiljaa ja vaan odottaa että pääsee pois.
Meille on nyt valiteltu että lapsi "riehuu" nukkarissa. Olemme yrittäneet puhua kotona, että siellä pitää olla hiljaa. Lapsi on kertonut että hän joutuu makamaan pitkään. Meillä oli sopimus päiväkodin kanssa, jos lapsi nukahtaa hän nukkuu tunnin. Mikä on ok, meille on myös kerrottu että he pääsevät hiljaisiin leikkeihin jos ei nuku sadun jälkeen.
Kyselin siis tänään päiväkodissa kuinka kauan hän joutuu makamaan, ja vastaus oli yksi tunti ja kymmenen minuuttia.
Kun vähän tiedustelin voisiko lapsi päästä aikaisemmin pois, niin tyly vastaus oli. Meidän pitää suunitella, ja meillä ei ole henkilökuntaa.
Onko tämä teidän mielestä oikein?
Kommentit (186)
meillä on ainakin 3 hoitajaa koko ajan alle 20 lapsen ryhmässä keskipäivällä. Ei kai kaikkien tarvitse joka päivä tehdä paperihommia? Ei sitä infoa kotiin\vasuihin näissä määrin kantaudu...?
Ja vanhempi lapsi, jos hän lukee\piirtää itsenäisesti hiljaa ja rauhallisesti, niin aikuinenko ei pysty samalla tekemään muistiinpanojaan?
lipä tuota ymmärrystä lakisääteisistä tauoista riitä niillä hoitajilla sitten muille aloille kuitenkaan? Veikkaan, että jokainen päiväkodissa työskentelevä on joskus turhautunut kun ei saa palvelua.. Muista silloin, että työntekijä saattaa olla sillä lakisääteisellä tauolla, tai vaikka paperihommissa. Ja odota. Ja ole hiljaa.
132: hyvä, että sinä vedät lonkalta kaikki opetustuokiot. Itse suunnittelen kulloistenkin teemojemme, kaupungin ja päiväkodin vasun, ja lasten iän ja tavoitteiden mukaisesti toimintaa. Sitä kutsutaan varhaiskasvatukseksi, joka on nykyään suunnitelmallista ja tavoitteellista toimintaa. Pienryhmätoiminnasta taisin mainita viestissäni, ellet huomannut.
Kyllä, suunnitteluun menee aikaa iltapäivästä ja yritän pitää myös 10 min kahvitauon, mikä ei aina onnistu. Mutta joka ikinen aamupäivä ryhmässämme on ohjattua, laadukasta toimintaa, vasun sisältöjen mukaisesti. Ja kyllä, ennalta suunniteltu ja valmisteltukin toiminta voi olla lasta osallistavaa. Lisäksi aikuisen valvomaa vapaata/ohjattua leikkiä ja ulkoilua. Se tunnin päiväuniaika ei vie tätä pois todellakaan. Mutta ikävä kyllä ne suunnittelut ja paperityötkin ja palaverit on hoidettava.Viikkosunnitelma ja -kertomus vanhemmillekin on ollut suosittu, mutta en minä sitä työaikani ulkopuolella tekisi.
Lapset lepäävät tunnin kuunnellen satua ja sitten musiikkia, jonka jälkeen valveilla olijat saavat nousta ylös.Muut jäävät nukkumaan. Kyllä, väitän että tämä myös mahdollistaa sen, että joka viikolle on kivaa toimintaa, kuten jumppaa, nukketeatteria, musiikkia, draamaa, ohjattua liikuntaa ja pyatymme toimimaan vasun mukaisesti. Lapset ja vanhemmat ovat ainakin olleet tyytyväisiä, se on pääasia.
Jos lapsi traumatisoituu päiväunista niin päiväkoti ei ole hänelle oikea paikka. Lapsi kotihoitoon. Toimintaterapiastakin voisi olla apua. Noin traumaherkkä lapsi ei tule selviämään koulusta ilman tukitoimia. [quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 12:54"]
Yhden mamma sanoo, että ei tarvitse käyttää kuriksia vaikka Tauno leikkii mutaleikkejä tunnin ulkona ja haalari on ihan paskanen ja muutaman tunnin päästä pitäisi taas lähteä ulos. Kiva!
[/quote]
Ehkä ihan vähän kärjistetty esimerkki.
Harva lapsi traumatisoituu ulkovaatteista, mutta pakkolepo paikallaan hämärässä voi todella olla toisille lapsille ahdistavaa. Ymmärrätkö? Vaikkei sinun Nico-Petteristä se olisikaan, niin toisista se voi olla. Ja päiväunien takia ahdistuva lapsi on erittäin ikävä viedä päivittäin hoitoon. Jos vaihtoehtona olisi yksi hoitaja, joka vahtisi hiljaisia ja rauhallisia leikkejä loppupäiväunien ajan, sen jälkeen kun pakollinen lepo on saatu.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 21:19"]
132: hyvä, että sinä vedät lonkalta kaikki opetustuokiot. Itse suunnittelen kulloistenkin teemojemme, kaupungin ja päiväkodin vasun, ja lasten iän ja tavoitteiden mukaisesti toimintaa. Sitä kutsutaan varhaiskasvatukseksi, joka on nykyään suunnitelmallista ja tavoitteellista toimintaa. Pienryhmätoiminnasta taisin mainita viestissäni, ellet huomannut.
Kyllä, suunnitteluun menee aikaa iltapäivästä ja yritän pitää myös 10 min kahvitauon, mikä ei aina onnistu. Mutta joka ikinen aamupäivä ryhmässämme on ohjattua, laadukasta toimintaa, vasun sisältöjen mukaisesti. Ja kyllä, ennalta suunniteltu ja valmisteltukin toiminta voi olla lasta osallistavaa. Lisäksi aikuisen valvomaa vapaata/ohjattua leikkiä ja ulkoilua. Se tunnin päiväuniaika ei vie tätä pois todellakaan. Mutta ikävä kyllä ne suunnittelut ja paperityötkin ja palaverit on hoidettava.Viikkosunnitelma ja -kertomus vanhemmillekin on ollut suosittu, mutta en minä sitä työaikani ulkopuolella tekisi.
Lapset lepäävät tunnin kuunnellen satua ja sitten musiikkia, jonka jälkeen valveilla olijat saavat nousta ylös.Muut jäävät nukkumaan. Kyllä, väitän että tämä myös mahdollistaa sen, että joka viikolle on kivaa toimintaa, kuten jumppaa, nukketeatteria, musiikkia, draamaa, ohjattua liikuntaa ja pyatymme toimimaan vasun mukaisesti. Lapset ja vanhemmat ovat ainakin olleet tyytyväisiä, se on pääasia.
[/quote]
Meillä on varmaan aika eri käsitys lasta osallistavasta toiminnasta. Teemat ja toiminnat tulee meillä yksin omaan lapsista käsin, aikuiset ei niitä päätä. Ja toki helpompaa olisi ottaa kaikkien vasut esille ja yksin suunnitella yksi ja sama askartelu jossa kaikkien tavoitteet toteutuisi. Mutta se, että toimii vaikkapa 6 lapsen kanssa askartelussa eikä itsellä ole valmista orava-askartelua lapsille mallina, onkin jo vähän haastavampaa. Mielestäni kuitenkin lapsi oppii asioita kaikkein parhaiten silloin kun hän tekee jotain itselleen mieluista hommaa. Ja mun tehtävä on tuoda juuri tähän lapselle mieluiseen juttuun ne asiat esille, mitä ko lapsi "opettelee".
Esimerkiksi tällä hetkellä valmistelemme 6 lapsen kanssa muulle päiväkodille näyttelyä aiheesta "kivoja asioita". Ja mun valmistelut tähän ovat olleet tasan siinä, että otin esille ison paperin ja tussit. Siihen lapset piirsivät sitten itselleen kivoja asioita ja samalla juttelimme niistä. Nyt olemme alkaneet tekemään asioita näkyväksi muille, jokainen askartelee omia juttujaan (kävimme sitä ennen tutustumassa päiväkodin varastoihin ja lapset saivat sieltä itse etsiä ne tarvikkeet joita itse kukin tarvitsi juttuihinsa, sotkua ei tullut yhtään). Lapset suunnittelevat myös näyttelyä varten pientä näytelmää, jonka he haluavat esittää muille. Minä en siis ole tuonut heille valmiiksi pureskeltuna mitään muuta kuin kaksi sanaa. Ja usko pois, ihan kaikkien vasujen tavoitteet toteutuu tässä projektissa, jonka lapset ovat itse saaneet suunnitella ja toteuttaa.
Miksi ei saa olla unilelua??? Se on tosi outoa. [quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 20:34"]
AP, on taas takaisin linjoilla.
Monet on kysellyt miksi lapsi ahdistuu levosta. No, tätä minäkin ihmettelin. Joka päivä koko syksyn on tullut henkikökunnalta palautetta kun lapsi ei nuku, se riehuu nukkarissa jne. Olemme lapselle selittäneet unesta, yrittänyt neuvoa kivoista ajatuksista. Kuinka tärkeä on levätä. Kaikki mitä tuo yksi työntekijä neuvoi. Meidän puolesta lapsi saa nukkua jos se nukahtaa. Tämä ei ole se ydin. Me ei olla missään tapauksessa kieletty, vaadittu että lapsi pitää olla hereillä.
Tarkennan nyt mitä minulle tänään kerrottiin.
11.00 Lounas
11.45 - 12.15 Satu, hiljainen hetki. Tämä on meidänkin mielestä ok.
12.15 - 13.15 Hiljaa makaamista. Ei unilelua, ei saa nostaa päätä sängystä. Tämä myös ok jos lapsi on nukahtanut.
13.15 saa siirtyä hiljaisiin leikkeihin, jos on ollut kiltisti. Jos ei, niin jäät makaamaan.
14.30 Lapset herätetään
15.00 Välipala ja ulos.
Eli jos lapsi ei ole ollut kiltisti hän pääsee pois vasta 14.15 - 14.30.
Lapsi on siis joutunut makamaan hiljaa 11.45 - 14.15 tänään hereillä (2,5 tuntia). Tämän takia minun lapsen ahdistuu.
Onko tämä oikein? Ei ole, ja vien asian nyt eteenpäin.
[/quote]
Lukematta vastauksia vastaan. Olen siis lastentarhanopettaja. Meillä on lapsia, jotka vanhempien toiveesta pääsevät HETI sadun jälkeen pois, lepäämättä siis minuuttiakaan hiljaisuudessa. Muilla tämä aika on n.15-20 min. Se ei ole ongelma sinänsä, meillä vuorotellaan kahvitauot ja palaverien aikaan toisesta osastosta tulee nukuttaja. MUTTA ei se ihan niin yksinkertaistakaan ole, mitä voisi kuvitella. On myös vanhempia, jotka haluavat, suorastaan vaativat että heidän lapsensa pitää nukkua. Se, että joku lapsi lähtee suoraan sadulta pois, osa sitten 15 min päästä ja osa hieman myöhemmin, tarkoittaa sitä, että koko ajan ovi käy. Suurin osa lapsista ei haluaisi nukkua ja he sitten kyselevät, että milloin saa nousta (koska on näitä, joilla on lupa lähteä aiemmin) ja odottelevat, että milloin pääsee pois (vaikka vanhemmat toivovat että nukkuisivat). Lapset seuraavat mitä muut tekevät ja kyllä siitä usein pientä ääntä kuuluu, kun toiset menevät pukemaan ja hipsivät makkarista pois. Ymmärrän vanhempia mainiosti, koska pienenä vihasin päiväunia, mutta käytännön puoli ei ole ollenkaan niin yksinkertainen, kun kaikki perheet eivät suinkaan ole päiväunia vastaan ja heidän lapsillaan taas pitäisi olla se oikeus rauhallisiin päiväuniin. Itse en pidä kahvitaukoa ollenkaan, joten se on minulle yksi lysti.
Luin tuon ap:n viimeisen viestin ja kyllähän tuo lapsesi "makuutusaika" kuulostaa kyllä järkyttävän pitkältä. Kyllä siinä puolen tunnin hiljaisuudessa nukahtaa, jos on nukahtaakseen (eri asia sitten, jos vanhemmat haluavat, että lasta yritetään nukuttaa vielä tämänkin jälkeen, näitäkin vanhempia on.)
t.Äskeinen lto
139:eli sinäkin teet siis suunnittelutyötä. Pakko sinunkin on jollakin ajalla olla tutustunut siihen vasuun ja tehdä ryhmänne oma vasu, joista tässä juuri puhuttiin, kun kerta puhut laadukkaasta varhaiskasvatuksesta ja vasun toteutumisesta. En tietääkseni ole väittänyt, että teen/suunnittelen kaiken valmiiksi lasten puolesta. Mutta niin se vaan on, että jotain suunnitelmaa on yksinkertaisesti oltava, jos vasua aiot noudattaa. SSe on sitten oma asiasi, teetkö suunnittelutyön yksin vai lasten läsnäollessa. Hieman riippuu lapsistakin, onko ryhmässäsi 6 tavis vai esim.2 tavis ja 4 tuen tarpeessa olevaa lasta. Turha siis päteä sillä, ettei pktyöhön kuuluisi suunnittelua ja että pärjäät hyvin ilmankin. Se on täyttä p:aa ja oman ammattikuntasi alasajamista. Ja eiköhän teilläkin ole viikkosuunnitelmat/vasut/viikkokertomukset/neuvolaselvi tykset, joita teet toivottavasti työaikanasi, etkä marttyyrinä omalla ajallasi. Toki viisas pääsee vähemmällä, mutta suunnittelutkin/paperihommat on hoidettava. Tämä on ihan fiksua tehdä noin tunnin nukkariajalla(käytännössä 20 min, sillä 30 min nukkarivahtina ja 10 min kahvitauko, ellei jätä kahvitaukoa pitämättä/suunnittele jotain sellaista, jota voi tehdä pimeässä nukkarissa, ja jos ei ole jokin niistä palaveriviikonpäivistä).
Kiitos.
Olen puhunut.Menestystä urallesi.
Jos sen ei kerran milläänlailla pitäisi häiritä henkilökunnan paperitöitä, että lapsi istuu siinä vieressä lukemassa tai piirtelemässä, eikä lapsi edes tarvitse mitään vahtimista kunhan saa olla hereillä, niin mikset sitten itse ota häntä töihin mukaan? Eiköhän se vähintään yhtä häiriötön oleminen onnistu sielläkin...
144: totta. Lapsi vaan mukaan töihin, esim.toimistolle tai varastohommiin (kuten yksi lto kertoi ottavansa lapset kaikkeen toiminnan suunnitteluunkin mukaan ja varastoon askarteluja ja jumppia valmistelemaan).
Eihän se haittaa päiväkodissakaan, jos soitat samalla vaikka neuvolaan, kun kaksi lasta tappelee vieressä, yksi on pissannut housuun ja yksi on leikannut saksilla sormeensa ja huutaa. Samalla voit toki kirjoittaa ja pohtia seuraavan viikon teemaa, laatia neuvolaselvitystä tietokoneella, todellinen, oikea ammattilainen vielä toki hakee kuuden lapsen kanssa soittimia seuraavan päivän musiikkihetkeen ja etsii nuottikirjaa. Mutta se ei riitä, tietenkin voit muiden lasten kuullessa pitää tiimip
145 jatkoa:tiimipalaverin,mutta ette voi keskustella lasten tärkeistä asioista, koska lapset ovat kuulolla veressä päiväunien sijsta
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 22:06"]
Luin tuon ap:n viimeisen viestin ja kyllähän tuo lapsesi "makuutusaika" kuulostaa kyllä järkyttävän pitkältä. Kyllä siinä puolen tunnin hiljaisuudessa nukahtaa, jos on nukahtaakseen (eri asia sitten, jos vanhemmat haluavat, että lasta yritetään nukuttaa vielä tämänkin jälkeen, näitäkin vanhempia on.)
t.Äskeinen lto
[/quote]
Kiitos ! Olen samaa mieltä, ja niin kuin sanoin, en ole lepohetkeä vastaan, en myöskään vastusta sitä että hän saa nukkua jos nukahtaa. Mutta tuo makuuttaminen ja tänään 2.5 tuntia on aivan liikaa. Paha mieli on lapseni puolesta. Miksi minä en aikaisemmin ymmärtänyt hänen tuskaa. Huomenna lähtee puhelut päiväkodin johtajalle ja sen jälkeen hänen esimiehelle. AP
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 21:19"]
[/quote]
Suunnitteluun menee koko iltapäivä. Yhden tunnin toimintaa. Älä edes viitsi. Aamulla on tunnin toimintaa 9.00 - 10.00 ja sitten mennään ulos leikkimään. Lapset tuovat kotiin saman näköisiä tonttuja, sieniä, maalattuja vaahteralehtiä jne. Miten ne opettajat pysytyvät suunnittelemaan korjaamaan kokeita jne? Se mistä ne niin hienosti puhutte varaiskasvatussuunitelmaa (VASU) ja kasvatuskumppannuus on paperinpyörittämistä. Näin täyttämällä papereihin hienoja sanoja näytätte tehokkaita päättäjille, mutta me nähdään kun me viedään ja haetaan lapset, mitä te oikeasti teette. Yhdessäkään kevätjuhlassa tai joulujuhlassa ei ole ollut mitään muuta kun vanhemman ja lapsen askartelua yhdessä. Kyllä minäkin osaan tuoda sinne käpyja ja tehdä tonttuja. Ei se nyt vaadi hirveästi suunnittelua.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 22:34"]
145 jatkoa:tiimipalaverin,mutta ette voi keskustella lasten tärkeistä asioista, koska lapset ovat kuulolla veressä päiväunien sijsta
[/quote]
Tätä minä en ymmärrä? Mistä teidän pitää keskustella, ja miksi? Joka ikinen päivä. Rehellisesti alkaa vaikuttaa siltä, että haluatte juoruta rauhassa kahvimuki kädessä.
No hoh hoh mitä liioittelua. Kuka käskee soittamaan neuvolaan juuri silloin kun kaksi tappelee,yhdellä on pissat ja yhdellä haava sormessa? Ja miten usein teillä on tällainen tilanne yhtä aikaa ? Tuskin koskaan.
Miksi muuten lukea vasuja,jos silti jokainen tekee sen saman joulutontun? Missä se yksilöllisyys ja sen tukeminen silloin näkyy?
Edelleen olen sitä mieltä, että tässäkin ketjussa monet työntekijät tekevät turhaa työtä sen sijaan että olisivat lasten kanssa. Kaikki ne, jotka ovat halunneet tehdä lepoajan lapsille mieluisammaksi,ovat siinä onnistuneet. Ne,jotka selittävät paperitöistä ynnä muusta,eivät ole asiaa edes kokeilleet eivätkä siten koe perheiden toiveita tarpeeksi tärkeinä.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 13:57"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 13:44"]
[/quote]
Lapsi menee nukkariin 11.45.
Luetaan satu 11.45 - 12.15 Tämä ok, jotain tapahtuu ja jos nukahtaa, niin hyvä
12.15 - 13.15. Pitää makaa hiljaa hämärässä huoneessa. Ei saa pitää uni lelua, ei kirjaa eikä edes kelloa. Jos nukahtaa, niin herätetään klo 14.30.
Tämäkö on okein? Eli oikeasti lapset ovat sängyssä 11.45 - 14.30. Ja me haetaan lapsi päiväkodista klo 16.00. Viedään aamulla klo 08.00. Eli hoito-aika on seuraavanlainen:
08.00 - 09.00 aamupiiri + aamupala
09.00 - 10.00 ohjattua toimintaa
10.00 - 11.00 Ulkona
11.00 - 11.30 Lounas
11.45 - 14.30 Lapset nukkuvat tai pakko makuutetaan. Pitää olla hiljaa!
15.00 Välipala ja ulos.
Eihän siinä monta tuntia varhaiskasvatusta ole. - AP
[/quote]
Noinhan se on! Lapset joutuvat olemaan siellä nukkarissa noin 12.00 - 14.30 eli 2.5 tuntia, jona aikana ne varhaiskasvatuksen ammattilaiset hakkaavat tietokoneilleen tietoja lapsista, joiden kanssa he ovat noin tunnin päivässä.
Suomalainen varhaiskasvatus on säilytystä, jossa lapsia pakkonukutetaan tuntitolkulla vedoten siihen, että aikuiset tarvitsevat taukonsa ja on niin paljon kirjattavaa. Ei ihme, että meillä on maailman terveimmät lapset ja maailman masentuneimmat teinit, joiden kanssa ei päiväkodissa halua olla kukaan! Jos ei olisi pakollista ruokailua, laitettaisiin ne lapset nukkariin jo 9.00 ja päästettäisiin pois 15.00! Hoitajat on niin ansainneet leponsa!
[/quote]
missä päiväkoideissa välipala on vasta kello 15??? kyllä se on jo klo14 koska keittiön henkilökunta lähtee kotiin kun heidän päivänsä on Alkanut jo klo:6 aamulla!
ja eiköhän aamuvuoroon tullut lastenhoitajakin lähde jo kotiin...
en kuunapäivä itse suostus alkaa kaksin pukemaan iltavuorolaisen kanssa lapsia ulos vasta sen jälkeen kun aamu on jo lähtenyt kotiin! meillä mennää nukkariin klo12 satu+musa n.45min sit pääsee pois ne jotka ei nuku!
yhdelle on opetettu kotona jo että ottaa 45min tirsat ja joka kerta hän tekee sen kuin kellon lyömällä...
ja melkein kailla lapsilla on se vaihe ettei haluu nukkua ja kaskumaan kun tää vaihe on mennyt ohi niin lapsi nukkuu sopivat unet eikä kotoa ole kukaan sanonut ettei saa lastaan illalla nukkumaan... ja kaskumaan ku lapsilla on ei haluu ja haluu vaiheita vähän väliä.... silloin pitää jaksaa olla just se aikuinen joka määrää... sorken morken ny vaan...
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 10:18"]
Olen usein siellä nukkarissa. Ei minuakaan huvittaisi istua hiljaa mutta päivähoitoon kuuluu lepohetki. Päivähoidon henkilökunnalle kuuluu lakisääteiset tauot ihan kuten muillekkin ja lepohetken aikana on paperitöitä ja palavereja.
[/quote]
Mitkä ihmeen lakisääteiset tauot kestää yli tunnin päivässä? Päiväkodin henkilöstölle ei kuulu mitään erityisä ruoka- ja kahvitaukoja, joiden aikana he voivat kieltäytyä hoitamasta lapsia!
[/quote]
Tauot työpäivän aikan ovat lakisääteiset. Päivähoidon henkilöstöllä sellainen tauko on yhden kerran päivässä, silloin nukkariaikaan. Ei se tuntia kestä yhdellä henkilöllä, mutta kun tauon pitää vuorotellen kolme henkilöä, siinä menee yhteensä tunti.
Myös niitä paperitöitä oikeasti on, ja pomo sen päättää voiko ne odottaa, ei av-palstan mammat. Käytännössä yhtäjaksoista aikaa niiden tekemiseen on reilummin ainoastaan silloin kun lapset lepäävät. Luuletteko te, että ne kasvatuskeskustelut, lapsikuvaukset, vasut, kasvunkansiot, neuvolan tai koulun yhteistyölomakkeet, toiminnan suunnittelut yms. taivaasta tipahtelevat jonkun enkelin ´valmiiksi tekeminä, niin ettei ihan päivähoidon henkilökunnan niistä tarvitse huolehtia?
Myös päiväkodin tilat sekä valvovien lasten määrä asettaa rajoituksia. Ei auta, vaikka sinä sanoisit, että meidän Annikin voi jättää yksin hiljaa piirtelemään, jos valveilla on kymmenen muutakin lasta, joita ei voi jättää vahtimatta. Kyse on myös vastuukysymyksistä. Jos lapsi satuttaa itsensä eikä paikalla ole ollut yhtään aikuista valvomassa, vastuu on aina päiväkodin. Vastuu ei vanhemmalle siirry vaikka kuinka meidän Nico-Jalmari äipäin mielestä osaisikin käyttäytyä kunnolla. Hiljaiset leikitkin harvemmin pysyvät pitkään hiljaisina, kun leikkijöitä on paljon. Aikuisen täytyy olla läsnä katsomassa perään ja muistuttamassa lapsia pienemmästä äänenkäytöstä. Yleensä kun siellä ihan seinän takana on nukkumassa ne lapset, jotka unta tarvitsevat.
Päiväkodeissa myös siivotaan ryhmähuoneet ruokailun jälkeen. Monesti klo on jo 13 kun se koko talon ainoa siivooja on ehtinyt siivota viimeisenkin monista ryhmä- ja wc-tiloista.
Jos unille ehditään n. klo 11.45, loppuu satu siinä 12.20-12.25. Klo 13 ne, jotka eivät ole nukahtaneet, pääsevät pois. Ja taatusti yhtään ansaitsematonta luppoaikaa ei ole kellään työntekijälläkään siinä ehtinyt olemaan. Tätä on valitettavasti arkitodellisuus päiväkodeissa.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 18:53"]
Päiväkoti on ainoa työpaikka, jossa työntekijät vaativat itselleen keskellä päivää kahden tunnin palkallisen lepoajan. Ei onnistuisi missään muussa työpaikassa. Ei ihme, että päivähoitomenot on huikeat, kun väki ei edes viitsi tehdä töitään. Päiväkodissa voisi olla selkeästi aamuvuoro, josta väki lähtee pois 11.30 päiväunien aikaan ja iltavuoro, johon tullaan klo 14.00. Siinä välissä riittää se nukkujien valvoja, muita ei tarvita.
[/quote]
Kukaan ei tässä ketjussa ole sanallakaan vaatinut mitään kahden tunnin lepohetkiä henkilökunnalle :D
Kiva tuo ehdottamasi malli ;D Eli 22 lasta hoitaa yksi ihminen aamulla, yksi nukkariaikana ja yksi illalla? Kukaan ei toki tarvitse taukoa työpäivänsä aikana, edes sitä 15-30 minuutin pituista kuin nykyisin? Ja mitään paperihommiakaan ei ole, kun sinä niin sanot =DDDDDDD
Joku täällä mesoo,että hoitajillekkin lakisääteiset tauot.Totta,mutta jos ryhmässä on 13 lasta ja 3-4 hoitajaa ja kaksi vaikka ei nuku,ei siellä kaikkien tarvitse vahtia ja ei sitä kahvilla/lounastauolla olla sitä koko päiväuniaikaa 2h.On päiväkodeissa erilaisia ryhmiä joissa eri rytmit.Parille ei nukkujallekkin voi vartin kahvittelun ajaksi saada toisesta ryhmästä tauottajan lainaksi.Juuri tämänkin takia päiväkodit pitää sisäisiä palavereja,jossa sumplitaan käytännöt.
Ja isompien ryhmissä ei nuku kukaan,kyllä sielläkin osataan vuorotella kahvitauot...samaten pienten ryhmissä.