Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakko makuuttaminen päiväkodissa

Vierailija
10.10.2013 |

Tiedän että tämä on varmaa keskusteltu monta kertaa täällä, mutta kyselen nyt kuitenkin.

Mikä on kohtuullinen paikalla oleminen 5 vuotiaalle jos se ei nuku päiväunia.

Tilanne on nyt semmoinen, että meidän lapsi joutuu makamaan hiljaa joka päivä 1 tunti ja 10 minuuttia. Minun mielestä tämä on pitkä aika makaa hiljaa ja vaan odottaa että pääsee pois.

Meille on nyt valiteltu että lapsi "riehuu" nukkarissa. Olemme yrittäneet puhua kotona, että siellä pitää olla hiljaa. Lapsi on kertonut että hän joutuu makamaan pitkään. Meillä oli sopimus päiväkodin kanssa, jos lapsi nukahtaa hän nukkuu tunnin. Mikä on ok, meille on myös kerrottu että he pääsevät hiljaisiin leikkeihin jos ei nuku sadun jälkeen.

Kyselin siis tänään päiväkodissa kuinka kauan hän joutuu makamaan, ja vastaus oli yksi tunti ja kymmenen minuuttia.

Kun vähän tiedustelin voisiko lapsi päästä aikaisemmin pois, niin tyly vastaus oli. Meidän pitää suunitella, ja meillä ei ole henkilökuntaa.

Onko tämä teidän mielestä oikein?

Kommentit (186)

Vierailija
81/186 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 12:48"]

Ymmärrän kyllä työntekijän näkökulmasta, että tuolla alalla on säästöjen ym. takia menty siihen, että paperityöt ym. tehdään ja kahvilla+ syömässä käydään nukkariaikana. Se on kuitenkin väärin, ja hassua miten työntekijät itsekin puolustavat toimintatapaa. Kai siihen on niin aivopesty, että se tuntuu oikealta? Oikeasti työantajan kuuluisi järjestää niin, että on mahdollisuus kahvitaukoihin ja paperitöihin muutenkin, kuin pakkomakuuttamalla lapsia. Jännä, miten joissakin päiväkodeissa tämä onnistuu, ja toisissa ei sitten niin millään. Periaatteessa kai kaikissa kunnallisissa pitäisi kuitenkin kokonaisuutena olla vastaavanlaiset henkilökuntaresurssit?

Leikitään hetki ajatusleikkiä, että siirretään tämä toimintatapa toiselle alalle. Olen itse sairaanhoitaja. Laitettaisiin kaikki potilaat makaamaan hiljaa 1½ tunniksi, jotta päästään rauhassa syömään, kahville ja kirjaamaan? Kelloihin ei vastattaisi tuona aikana, korkeintaan käytäisiin sanomassa äkäisesti "shhh!". Jos tulisi valituksia, perusteltaisiin sillä, ettemme muuten pääse tauolle tai kirjaamaan. Jep.

9

[/quote]

Itse asiassa melkein noin miedän aluesairaalan lastenosastolla tehdään. Lounaan jälkeen 1,5h "hiljainen aika". Silloin pienemmät on päiväunilla ja isommat lepäilevät huoneessaan (savan toki katsoa videota tai pelailla videopelejä, jos itse osaavat). Henkilökunta on sitten ruokatauolla suunillee kahdessa erässä. Paikalle olevat pitävät lapsia silmällä, tekevät paperihommia ja "ovat palaverissa" (eli juttelvat keskenään kansliassa, joko asiasta tai asian vierestä). Mutta tänä aikana on ihan turha haaveilla, että lapsi saisi mitää muuta kuin välttämätömimmän hoidon. Oma lapseni joutuu pitkäaikaisairauden takia olemaan aika usein sairaalassa, jiten päiväjärjestys on tullut tutuksi mm. tämän vuoksi en jätä häntä sinne kovin pitkäksi aikaa ilman omaa vanhempaa (joutuu olemaan usein yksin huoneessa ilman valvoltaa, vaikka ei osaa esim. painaa soittokelloa, jos tulee ongelmia).

Vierailija
82/186 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhaopettaja oli hyvin hiljainen. Katsotaan nyt. Mutta lapsi ei enää mene sinne. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/186 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 11:04"]

Lastentarhaopettaja oli hyvin hiljainen. Katsotaan nyt. Mutta lapsi ei enää mene sinne. AP

[/quote]

Ikävää, että olette ajautuneet tuollaiseen tilanteeseen. Onko teillä mahdollisuutta vaihtaa lasta toiseen päiväkotiin? Tuossahan on jo mennyt tieto valmiiksi ylemmälle tasolle, ettei yhteistyö tässä päiväkodissa onnistu

Vierailija
84/186 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkomakuuttaminen on oikeasti rääkkäystä. Arvatkaas, mitä mä muistan omasta päiväkotiajastani? Juuri tuon pakkomakuuttamisen. Muistan kivojakin asioita mutta selkein muisto on hoitajasta istumassa sänkyni laidalla ja hokemassa: "Silmät kiinni, silmät kiinni!" Minä en nukkunut päiväunia päiväkodissa n. 3 v. alkaen, muistan kyllä että en vaan saanut unta, en mitenkään. Minua ei väsyttänyt. Olin päivähoidossa koulun alkuun saakka. Oli ahdistavaa! Ja kaikista erikoisinta on se, että vaikka minulla on tosi hyvät välit äitiini, en kertonut hänelle tuosta kuin vasta aikuisena. Koska luulin että vika on minussa kun en saa nukutuksi.

Vierailija
85/186 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihto ei onnistu. Ainut päiväkoti meidän alueella. Siinä on myös tuleva eskari. Joten tilanne on aika sietämätön tällä hetkellä. Katsotaan mitä huominen kokous tuo mukana. Minulla on tosi paha mieli lapsen puolesta. Miten pitkäksi aikaa tämä vaikuttaa? Mitä voisin nyt tehdä? Mitä minun olisi pitänyt tehdä? On niin paska olo. AP

Vierailija
86/186 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut lapset käyttäytyvät häiritsevästi päiväkodissa, ellei täti ole kahden metrin päässä ohjaamassa koko ajan. Unilelulla leikitään nukkarissa niin, että tulee ääntä/kohinaa, eikä kieltoa osata noudattaa. Ehkä nämä samat lapset myös kotona ja kylässä remuavat omaehtoisesti, eikä kieltoa osata noudattaa. Samat tyypit etuilevat/ tuuppivat esim. liukumäkijonoissa. Ja vanhemmat eivät joko ole paikalla, katsovat poispäin tai pitävät sitä hyväksyttävänä pärjääjien käytöksenä.

PK-tädit sitten hermoilevat näiden muutaman lapsien takia, ja koko lapsikatras joutuu siitä kärsimään. Tosin PK-tädeissä on myös komentooria, jotka haluavat asiat tehtävän aina samalla tavalla kuin ennenkin, ja lisäksi vain heidän omalla tavallaan. Ovat jopa keskenään eripuraisia - ja silloin on lasten oikeudet/ymmärretyksi tuleminen ihan hukassa.

Kurjaa on myös se, ettei monetkaan vanhemmat uskalla epäkohtiin puuttua - vaan hiljaa yrittävät pärjätä.

Vierailija
87/186 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin inhosin päiväkodissa juuri kahta asiaa. Ensimmäinen oli juurikin tuo nukkari, toinen oli kurahousut. Kaikki vaan eivät saa nukuttua, ja vilkkaalle lapselle on kamalaa maata tunti paikoillaan. Meillä onneksi sai nousta ylös sadun jälkeen, jos ei silloinkaan vielä nukuttanut.

Vierailija
88/186 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 12:35"]

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 11:52"]

Mä tiedän, että saan motkotusta mielipiteestäni, mutta mitä kamalaa on siinä, jos lapsen täytyy rauhoittua vähän yli tunti. Maata paikoillaan, on se hyvä opettaa kärsivällisyyttäkin tuossa vaiheessa. 

Kotiäidit ovat höpöttäneet täällä tiuhaan tahtiin, että ei lapselle aina tarvitse virikkeitä keksiä, kun jotkut vievät lapsensa päiväkotiin virikkeiden takia, niin miksi lapsi ei voisi olla tuntia päiväkodissa ilman virikkeitä paikoillaan. Tarviiko aina olla menossa? Mun mielestä se on hyvä, että oppivat samalla rauhoittumista ja kärsivällisyyttä.

Meillä 3 vuotias nukkuu vieläkin päiväunet. Ja kun herää ennen kahta, nukahtaa vallan mainiosti illalla klo 20.00 aikoihin. 

[/quote]

Lukekaa loppuun saakka. AP:n lapsi joutuu makamaan klo 14.15. saakka. suurin osa teistä on siis sitä mieltä, että lapset pitää makaa hiljaa 2,5 tuntia. AP:n lapsi on 5 vuotias, vähän eri kun 3 vuotias. Hän ei nukahda ja pitää makaa hiljaa, ilman unilelua, ei saa nostaa päätä pimeässä huoneessa. Ihan outoo sakkia !

[/quote]

Mitä vaarallista siinä on jos vaikka 5-vuotiaskin joutuu rauhoittumaan 2,5 tuntia päivässä? 15 tunnin päivästä 2,5 tuntia joutuu rauhoittumaan niin voi kamala? Turhaa hysteriaa tehdään tästäkin hommasta, mutta se onkin se, mutta meijän lapsen pitäisi saada tehdä mitä haluaa. Vähät välit muista. Laskin päivän alkaneeksi klo 06.00 aamulla ja nukkumaan meno klo 21.00. 

Vierailija
89/186 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö tämä jatkuu? Omat taisteluni käytiin vuosia sitten, silloinen pakkonukutettu päivähoitolaiseni on jo autokoulussa.

Surullista, että n. 15 vuodessa ei ole tapahtunut mitään muutosta parempaan. menestystä ap:lle kokouksessa. Kerronpa rohkaisuksi omani. Jyväskylän yliopiston päiväuniguru oli täällä käymässä ja hänen kanssaan pääsimme hyvää yhteisymmärrykseen lapsemme päiväunista. Sitten oli isompi kokous, jossa oli koko pitäjän hoitajat ja vanhempia kuuntelemassa. Muu päiväkodin henkilökunta istui samassa pöydässä minua vastapäätä ja nyökytteli muutosehdotuksiin "kyllä onnistuu", ja heidän takanaan kauempana istunut johtaja intti kaiken aikaa vastaan. Eräs vanhemmistakin nuhteli minua kovin kiukkuisesti, että mitä minä päivähoitoasiaan sekaannun, vanhempien asia on olla vastuussa lapsistaan ja huolehtia heistä. Siihen totesin, että juuri siksi täällä ollaan, kun katson olevani vastuussa lapsestani silloinkin, kun hän on päivähoidossa. Siihen hän hiljeni.
Lopputulos koko manööveristä oli se, että aikaisin aamulla hoitoon mennyt lapseni sai nukkua päiväunet aikaisemmin, eli silloin kun joku henkilökunnasta meni sisään valmistelemaan lounasta. Ei siis missään "nukkarissa", vaan ilmeisesti oleskelutilan sohvalla, että lounaanlaittaja oli koko ajan lähellä.

Ei kyse ole siitä, että yhden lapsen pitäisi tehdä mitän vaan muista välittämättä. Jotain joustavuutta voi odottaa päivähoitopaikaltakin, että se ei olisi lähes kidutusta.

Vierailija
90/186 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein. Muistan omalta päiväkotiajalta lapsena että kuusivuotiaanakin piti maata "päiväunilla" tunti, vaikkei kotona ollut nukkunut päiväunia enää pariin vuoteen eikä päiväkodissakaan koskaan nukahtanut. 

Olen ollut töissä päiväkodissa tämän vuosituhannen puolella eikä kyllä todellakaan ollut niin kiire tai työvoimapula ettei olisi voinut tulla leikkimään sellaiset lapset jotka eivät vaan nukahda. Jouduin välillä keksimään itselleni tekemistä sillä aikaa kun lapset nukkuivat, ja oli tosi tylsää. Tavarat oli nopeasti järjestelty ja lopun aikaa pyörittelin sitten peukaloita ja odottelin koska ensimmäiset heräilevät.

Ja olen samaa mieltä kuin 26, ei missään työpaikassa ole yli tunnin pituisia taukoja.

Vierailija
91/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa. Ei niitä suunnittelupalavereja ole joka päivä. Kerran viikossa vakio käytäntö. Ja silloin tulee yleensä muilta osastoilta vahdit.

Ja juurikin on päässyt muualle leikkimään hiljaa jos ei nuku. Tuo ei kuulosta reilulta.

Vierailija
92/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Jos haluat lapsellesi yksilöllistä hoitoa, palkkaa hoitaja. Muussa tapauksessa opeta lastasi mukautumaan sääntöihin. Koulussa ei voi aikanaan sooloilla. Siellä pitää istua hiljaa paikallaan.

Vierailija
93/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"meille on myös kerrottu että he pääsevät hiljaisiin leikkeihin jos ei nuku sadun jälkeen.". Mites tuo, eikö se pääsekään hiljaisiin leikkeihin? Mitä päiväkodinjohtaja sanoi kun kysyitte?

Vierailija
94/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös eskari-iässäkin oli vielä pakko makuuttamista ja nukuttamista. Ymmärrän, että päivän aikana on hyvä hetkeksi rauhoittua. Lapsi usein nukahti, mikä johti siihen, että illalla ei uni tullut ajoissa. Sitten jäi yöunet liian lyhyiksi ja aamu oli vaikea ja tokihan hän sitten taas nukkui ne päiväunet, kun yöunet oli liian lyhyet.

Tästä keskusteltiin paljon ja muilla perheillä oli samaa ongelmaa. Minusta riittävät yöunet on ensisijainen juttu ja sitten päiväunet, jos niitä tarvitaan.

Lastentarhanope perusteli käytäntöä jollain tutkimuksella, jossa on todettu, että ennen klo 14 nukutut päiväunet ei vaikuta iltanukahtamiseen. hän oli lapseton ihminen, jonka kohdalla oikeasti välillä tuntui, että käytäntö on hänellä pahasti hukassa, kirjaviisautta kyllä löytyi.

Päiväunilta ei voinut nousta, koska henkilökunnan tauko oli siihen aikaan ja ei siellä ole henkilökuntaa vahtimaan lapsia.

Jossain määrin olen kolmosen linjoilla, mutta jotenkin pitäisi päiväkodin huomioida myös se, että päiväkodin rytmi ei voi hankaloittaa koko vuorokausirytmiä.

Vierailija
95/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein. Päiväkodin tavat kannattaa kyseenalaistaa, kyseenalaistaa ja kyseenalaistaa. Lapselleen saa vaatia yksilöllistä hoitoa sellaisissa asioissa, joissa kyse on vain henkilökunnan mukavuusalueen rikkomisesta. Ryhmässä on joka tapauksessa 2 aikuista, joista toinen on valvojana ja toinen tekee muita juttuja. Hän ehtii kyllä katsomaan niiden lasten perään, jotka eivät nuku.

Koulussa on erilaiset säännöt kuin päiväkodissa ihan jo siksi, että päiväkodissa sitä aikuisväkeä on enemmän ja heillä on enemmän aikaa. Tai siis olisi, jos eivät pitäisi oikeutenaan olla hoitamatta lapsia tuntia päivässä. Minä olen tehnyt kirjallisen kyselyn päiväkodin johtajalle ja alueen vastaavalle pomolle sekä mennyt ihan itse käymään päiväkodissa lasten uniaikaan. Sieltä löytyi 3 lasta leikkimästä ja oma pakkonukkumassa (valveilla), joten saivat aika lailla selitellä sitä, miksi kolmelle riiitti hoitaja, neljäs ei päässyt mukaan.

Vierailija
96/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan aivojen kehittymisen kannalta lapset tarvitsisivat päiväunia kouluikäiseksi saakka. Toki aina löytyy poikkeuksia. Mutta jos toitotatte jatkuvasti että "meidän lapsi ei nuku päiväunia", niin silloin se ei ainakaan nuku. 

Vierailija
97/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein. Eikä tämä asia vieläkään ole korjaantunut, vaikka sama ongelma on ollut esillä vuosikymmeniä. Noin 12 vuotta sitten olisin voinut kirjoittaa jokseenkin täsmälleen saman tekstin kuin 5.

Henkilökunta ei ole vielä oivaltanut, että he ovat siellä lapsia varten, eivätkä lapset henkilökuntaa varten. Sitä ei sitten millään suostuta ymmärtämään, että väärä päivärytmi hoitopaikassa sekoittaa myös kodin iltarutiinit, kuten liian myöhäinen päiväuniaika tekee lapsesta lähes sekapäisen, kun iltaisin ei sitten saa unta jos päivällä on nukkunut liian myöhään.

Vierailija
98/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastemme päiväkodilla on myös tuollainen käytäntö. Vielä eskarilaistenkin on pakko maata hiljaa 1h15min. Perusteluksi on minullekin sanottu "henkilökuntaresurssit", ei ole kuulemma ketään valvomassa. Sanoin, että minun puolestani tämä eskarilainen voi leikkiä vaikka yksin leikkihuoneessa (eivät todellakaan valvo muutenkaan leikkejä koko ajan!), niin sanottiin, että ei sekään käy.

Meillä tämä on ollut ongelmana esikoisen kanssa, koska kotona lopetti päiväunet jo 2-vuotiaana, mutta päiväkodilla taas nukahtaa siinä vaiheessa, kun on maannut hiljaa hereillä jo 45min-tunnin, ja on lopulta jopa vaikea saada hereille edes välipalalle! Tämä taas kostautuu siten, että illalla ei rauhoitu nukkumaan kuin vasta 23-24, mikä on todella paskamaista, jos seuraavana aamuna herätys on klo 6. Ja tämä myös ylläpitää kierrettä: on väsynyt valvottuaan illalla myöhään, joten nukahtaa taas päiväunille jne.

Voit varmaan arvata mitä mieltä olen asiasta... Muiden lastemme kanssa ei ole ollut samaa ongelmaa, heillä taas on selkeästi ollut se tilanne, että kaipaavat pienet päivätirsat aikaisen aamuherätyksen takia eikä ole ollut illallakaan ongelmia mennä nukkumaan.

Vierailija
99/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella oudolta käytännöltä. Meidän kolme lastamme jättivät päiväunet pois jo aika aikaisessa vaiheessa, ja päiväkodissa saivat siirtyä lukemaan tms touhuamaan jo noin 20 minuutin lepäilyn jälkeen. Joskus tietysti sattuivat nukahtamaankin. Missään vaiheessa ei päiväkodille ollut mikään ongelma etteivät nukkuneet.

Vierailija
100/186 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen usein siellä nukkarissa. Ei minuakaan huvittaisi istua hiljaa mutta päivähoitoon kuuluu lepohetki. Päivähoidon henkilökunnalle kuuluu lakisääteiset tauot ihan kuten muillekkin ja lepohetken aikana on paperitöitä ja palavereja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi