Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammastarkastuksen järkyttävä tulos

Vierailija
04.09.2020 |

On ollut vaivaa hampaissa siellä täällä ja edellisestä tarkastuksesta oli aikaa. Pari hammasta välillä hoidettu päivystyksessä niin että ensin juurihoidettu ja sitten kuitenkin lopulta poistettu. Aiemminkin jo muutama hammas poistettu.
Mutta nyt sitten hammaslääkäri antoi hoitosuunnitelman ja kaikkiaan ainakin 14 hammasta pitäisi paikata, luultavasti useimmat juurihoitaakin. Ainakin 3 pakko poistaa, mutta mahdollisesti jopa 6-7 hammasta.
Eli sellaiset ns. osaproteesit on tulossa porailujen ja juurihoitojen jälkeen joka tapauksessa, mutta hammaslääkäri sanoi että juurihoidettujen hampaiden kestosta ei ole takuuta, ja koska ne hampaiden uudet paikat tulevat olemaan varsin suuria, niin vaihtoehtona on myös kokoproteesit jos sellaiset haluan „jo nyt“. Eli kaikki pois ja tekohampaat tilalle!
Mitähän ihmettä tässä kannattaisi tehdä? Hoidoista tulee iso lasku ja käyntejä ainakin 20-30 pitkää istuntoa, eikä sekään houkuttele. En tiedä mitä tekisin?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää haukkumista. Meillä joillakin hampaat ovat alusta asti huonot. Minulla ja sisaruksillani myös. Itse olen jo turhautunut hammaslääkärissä ravaamiseen, hampaat hajoaa suuhun kuitenkin. Todella inhottava, hävettävä ja masentava " ominaisuus". Ei haukkuminen auta yhtään. :(

Vierailija
42/66 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin viime vuonna hammaslääkärissä ekaa kertaa 5 vuoteen. Harjaan hampaat huolellisesti, mutta napostelen kotona ollessa ja sitten kun on tosi ahdas suu, niin lankaaminen tuppaa jäämään. Olikohan mulla joku 10 reikää, en enää edes muista. Kaikki onneksi suht pieniä, ainut vähän isompi projekti oli kun vanha paikka piti poistaa, kun reikä oli kasvanut paikasta huolimatta. Loppujen lopuksi ei ollut iso projekti, kävin 1-2 kertaa kuussa puolen vuoden ajan. Ostin sähköhammasharjan ja oon ripotellut lankainpaketteja sinne sun tänne, että tulis käytettyä niitä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taas täällä.

Niin siis lähinnä takahampaista kyse. Senkin vuoksi ymmärsin että jos takaa joudutaan paljon poistamaan, niin ne osaproteesit on hankalammat ettei jotenkin saada etuhampaista riittävästi tukea niille? Varsinkin ylhäältä saattaa käydä takahampaat vähiin.

Olisi kiva kuulla vielä jos jollain on proteeseista ihan omia kokemuksia eli millaiselta ne sitten suussa tuntuu? Ja onko osaproteesit olleet kestävä ratkaisu, kun minun hammaslääkäri oli enemmän sitä mieltä että ne ovat aina joka tapauksessa enemmänkin väliaikainen ratkaisu ennen kokoproteeseja.

Joka tapauksessa jo huomenna on seuraava aika ja peröti puolitoistatuntia varattuna. Eli pahimpia hampaita aloitetaan jo huomenna tekemään ja käsittääkseni huomiseksi pitäisi sitten jo päättääkin mitä haluan. Voi olla että jos huomenna on oikein kivuliasta juurihoitoa yms millä aloitetaan, niin alkaa poistot houkuttamaan. Inhottavan vähän aikaa jäi miettiä, mutta se on siksi että nyt on pakko alkaa tekemään kun niin huonoja hampaita on niin paljon.

Vierailija
44/66 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ainakin osaproteesien kiinnitys pinteet kuluttavat tukihampaita ja jo kaksi tukihammasta on hajonnut 6vuoden aikana mikä mulla on osaproteesit ollut. mulle sanoi hammaslääkäri silloin että usein osaproteesit vaan lykkäävät kokoproteesien laittamista. eli varoitti että ne joskus minullekkin ehkä tulee. ehkäpä kokoproteesit olisivat helpommat kun nyt on proteesit varsin ikävän näköisillä metalli pinteillä jotka näkyy ja silti vielä kaupan päälle omien hampaiden poraukset ja juurihoidot siltikkin. itse varmaan ottaisin kyllä kokoproteesit jos hammaslääkäri joku päivä tarjoaa. ja sinuna ottaisin myös jos vaihtoehto noin isot poraukset ja juurihoidot. hyi olkoon että tärisittää ihan kun ajattelen että pitäisi tuollainen kokea. kerro vielä mitä tulee kun olet käynyt huomenna. ja varmasti parempi ettet joudu liian kauan miettimään ja vatvomaan. mutta kiinnostaa kuulla kun voi tosiaan tulla itsellekin eteen. ikääkin mulla jo vähän enemmän kuin sulla eli 47.

Vierailija
45/66 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ne tekarit niin kauheat ole? Sehän tuntuu kamalalta kun sanotaan mummo/pappasuuksi, mutta minkäs voit. Kaikilla ei vaan hampaat kestä. Kauniit hampaat saa ja ilman kipuja.

Vierailija
46/66 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi juurihoitoa takana ja kolmatta ei tule! Oli niin kamalia kokemuksia että en halua ikinä enää, joten euraavat saavat vetää samantein pois. Kuolisin jos pitäisi kymmenen hammasta juurihoitaa! En ymmärrä mitä edes mietit, jos sinulla on kerran jo kokemuksia juurihoidoista? En ymmärrä mitä järkeä koko juurihoidpissa, kun sanotaan että ne hampaat ovat aikapommeja suussa...

Vierailija
47/66 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähän olet kuin mun kissat.

Vierailija
48/66 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakeudu julkiselle, jos et jo ole.

Ei julkiselle hammaslääkärille pääse. Vuoden jonot.

Mene jonoon sitten ja odotellessa yksityiselle.

En ole itsekään käynyt julkisella yli 25 vuoteen, enkä ole varma haluanko käydä ikinä. Tottunut yksityisen palvelutasoon ja laatuun.

Ihan laadukkaita lääkäreitä julkisellakin on, varsinkin jos he näkee että välität hampaistasi ja alat hoitaa ohjeiden mukaan.

Vierailija
49/66 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihoidettu hammashan on kuollut hammas ja siksi kivuton. Itsellä löytyi muussa pään kuvauksessa tulehtunut juuri, en tiedä miten kauan lie muhinut tulehdus siellä ennen kuin sattumalta löytyi. Silti piti vielä käydä erikoislääkärillä, ennenkuin poistolupa sille hampaalle heltisi.

Vierailija
50/66 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi tehdä omaan suuhuni tuollaista määrää juurihoitoja kun juurihoidetut hampaat ovat käsittääkseni terveysriski? Hyvin helposti voi jäädä tulehduksia kytemään ja tulla paljon vakavampia oireita.

Vierailija
51/66 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain aikoinaan aikanmoisen "reikäennusteen" hammaslääkäriltä. Hämmennyin niin tästä, että halusin toisen mielipiteen, ja varasin ajan toiselta hammaslääkäriasemalta tarkastukseen. Alunperin kahdeksasta ilmoitetusta korjaustarpeesta (reikä), löytyi vain 1, kun hampaat kuvattiin ja tutkittiin todella tarkasti.

Kannattaa siis pyytää myös toinen arvio, mun tapauksessa ensimmäinen (yksityinen asema) hammaslääkäri olisi tehnyt turhia toimenpiteitä ilmeisesti rahastusmielessä.

Vierailija
52/66 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammassärky voi tulla aivan yllättäen.

Itse kävin tarkistuksessa viimeksi tammikuussa. Kaikki hyvin.

Nyt hirveä särky. Ikenet tulehtuneet.

Puhdistus. Pakko oli mennä sen säryn vuoksi.

Vierailija
53/66 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ihan uteliaisuudesta kysyn, miten olet päässyt tuohon kuntoon??? Miten usein käyt hammaslääkärissä?"

Eri, mutta voin vastata.

Kotoa ei tullut sellaista kasvatusta, että miten niitä hampaita hoidetaan. Harjataan joo, mutta kun senkin voi tehdä tosihyvin tai tosi huonosti. Rutiini jäi puuttumaan. Sitten hammaslääkärissä aina haukuttiin, huokailtiin, voivoteltiin ja haukuttiin lisää. Siis sen sijaan, että laitettaisiin kolme kertaa vuodessa suuhygienistille ja kerran hammaslääkäriin, niin päädyttiin vain haukkumaan.

Ja kuka sinne vapaaehtoisesti menee haukuttavaksi?

Täällä sama. Olen 1970-luvullla syntynyt. Vanhemmat kyllä käski harjata hampaat ja valvoi että joka ilta se tehdään, mutta he ei koskaan opettaneet, että hampaat pitää harjata joka puolelta jne. Korkeintaan jos ihan vähän meinasi etuhampaita vaan pyyhkäistä, äiti saattoii sanoa "takaa kans", mutta sellainen 10 sekunnin harjaus vähän purupintoja alahampaista ja edestä riitti. Vanhemmat itse olivat saaneet suunnilleen rippilahjaksi tekarit, joten eivät osanneet paremmin neuvoa. 

Ja kouluhammaslääkärissä sitten tosiaan päiviteltiin, kauhisteltiin ja huudettiin. "Voi kamala miten voi pienen lapsen suussa olla kaikkea mahdollista: reikiä, hammaskiveä, ientulehdus". Sielläkään ei tosiaan neuvottu miten hampaita sitten oikeasti hoidetaan eikä ohjattu useammin puhdistukseen tms, vaan vain jäkätettiin.

Erikoista selittelyä. Itsekin olen 70-luvun lapsi.ja kotoa eu hampaidenhoito-oppia tullut. Reikiä ja oli karkkia mässytettiin. Onneksi tynnyristä pääsee vanhemmiten pois ja voi parantaa tapansa myös hampaiden hoidon suhteen.

Ei minuakaan oikein vanhemmat tuossa opastaneet. Kouluaikoina ehti tulla pysyviin hampaisiin reikiä ja ne paikattiin. Itse sitten aloitin joskus teini-iässä huolellisen hammashoidon, ja reikiä ei sen koommin ole tullut. Aikuisiällä vielä vaihdatin rumat amalgaamit keraamisiin, hampaan värisiin paikkoihin ja kruunuihin. Nyt on hammaskalusto myös ulkonäöltään lähes täydellinen. Näin viisikympppisenä ei ole tehty mitään juurhoitoja saati poistoja. Eikä ole tarvinnut paikatakaan kolmeenkymmeneen vuoteen. Käyn vuosittain tarkastuksessa ja suuhygienistillä.

Vierailija
54/66 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko virolainen hammaslääkäri? Ne tuppaa löytämään paljon olemattomia reikiä. Yksi semmoinen oli lehdissä joitain vuosia sitten, taisi antaa halvalla groupon-lahjakortteja tarkastukseen ja yllättäen olikin kymmeniä reikiä jotka olisi halunnut paikata hinnaston mukaan.

Vierailija
55/66 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammassärky voi tulla aivan yllättäen.

Itse kävin tarkistuksessa viimeksi tammikuussa. Kaikki hyvin.

Nyt hirveä särky. Ikenet tulehtuneet.

Puhdistus. Pakko oli mennä sen säryn vuoksi.

Mulla kanssa jäi keväinen puhdistus väliin ja nyt tulehtui toisten takahampaiden kohdalta ikenet. Sain ajan vasta viikkojen päähän, mutta sain sen tulehduksen sammumaan harjaamalla ja hammasvälisuihkuttamalla ahkerasti sekä Paroel -lääkkeellä.

Vierailija
56/66 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäinen hammasongelmainen kirjoitti:

Eli minun hampaistani on siis kyse.

Pesen aamuin illoin huolellisesti, lankaakin käytän, enkä mielestäni hoida ollenkaan huonosti mutta ei vaan tunnu kestävän. Ehkä vähän napostelua on liikaa, mutta ei jatkuvasti. Lapsuudessa äiti varmaankin tartutti minulle ja siskoilleni karieksen, koska kaikilla meillä on suut täynnä reikiä ja hampaita poistettukin. Itse olen nyt 43v, ja äidille on laitettu jo n. 35v tekohampaat.

Tiedän että ne tekohampaat minullakin edessä on, mutta olisikohan se sitten järkevää jo antaa juurihoitojen yms olla ja antaa ottaa kaikki pois? Paljon on jo kokemusta juurihoidoista ja tuntuu hirvittävältä ajatukselta jopa kymmenen hampaan juurihoito ja sitten paikkaukset päälle. Hammaslääkärin mukaan uusituista paikoistakin tulee niin isoja että täytyy laittaa jotain nastoja tueksi yms ja kesto on varsin arveluttava.

Mutta ei ne kokoproteesitkaan juuri houkuttele, muuta kuin että olisihan se ihanaa päästä kivuliaista hammashoidoista lopullisesti eroon.

Onko muilla vastaavista tlanteista tai päätöksistä kokemuksia? Olisi kiva kuulla ihan faktaa mitä tässä nyt kannattaisi oikein tehdä?

Mulla ei oo faktaa/kokemusta tuollaisesta, mutta pari ajatusta.

Ensinnäkin: voi hyvän tähden, miten surullinen oon sun puolesta! Oikeasti ihan vatsanpohjassa murjaisi, kun luin aloituksen.

Oon itse 46 v. Mäkin olen saanut suht huonon kotiopetuksen hampaiden hoidon suhteen, mutta mulla ei ollut reikiä alakoulussa ja ilmeisesti hammasluu on aika hyvä. Moni reikä pysähtynyt. Yks juurihoidettu, halkesi, poistettiin.

Sun kirjoituksessa se järkky kohta oli ”muutama jo poistettu”. Ymmärrän nyt, että tuota taustaa vasten (sun äidillä jo nuorena proteesi) se on tavallaan tuntunut normaalilta. Mulle tuon yhden poistaminen ei tuntunut siltä, ja sen jälkeen yrittänyt tehdä kaikkeni.

Meidän ero on luultavasti vain geenilotto hammasluun suhteen. Oon tehnyt paljon väärin (15-30 v välillä syömishäiriö, masennus, vähän päihteiden väärinkäyttöä).

Kuten joku muu, mäkin ehkä näkisin, että isojen rahojen laittaminen juurihoitoihin on turhaa.

Mutta: mitä jos jokaisen menetetyn hampaan vastineeksi olisi, yksi kerrallaan (vaikkei samaan paikkaan) mahdollista laittaa keinojuuri-implantti?

Yksi sellainen kerrallaan menoeränä. Vs paikkaukset, juurihoidot, sillat tms.

Ja joo, keinojuuri-implantteja saa vain yksityiseltä.

Mulla siis nää hampaat pysyvät hyvin suussa, mut paikattuja takahampaita neljä. Niihin suunnittelen ns lopullisia paikkoja eli sellaisia suun ulkopuolella tehtäviä keraamisia tms.

Per*ele kun oikeasti paha mieli sun puolesta. Oot kuitenkin tehnyt niin paljon oikein.

Vierailija
57/66 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se juurihoito nykyisinkin miten kamalaa? Eikö se puudutu? Joskus nuorena mulle tehtiin, mutta silloin muutenkin oli hampaanhoitolaitteet aika kiduttavia vehkeitä.

Vierailija
58/66 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tehtiin 40 vuotiaana vasta ensimmäistä kertaa elämässä hammaskiven poisto ja hampaiden puhdistus. Sekin yksityisellä. Ei kukaan sanonut, että hampaani reikiintyy ja ikenet tulehtuu pelkän hammaskiven takia. Paikattiin vaan.

Miten ja missä voi elää 40v. niin, että ei tiedä hammaskivestä mitään?

Suomessa voi elää, ei yhtäkään reikää, eikä hammaskiveä koskaan. Ikää 42 v, äiti oli tosi tarkkana hampaiden kanssa, ei turhia välipaloja ja kunnon pesu aamuin, illoin fluoria unohtamatta.

Vierailija
59/66 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tehtiin 40 vuotiaana vasta ensimmäistä kertaa elämässä hammaskiven poisto ja hampaiden puhdistus. Sekin yksityisellä. Ei kukaan sanonut, että hampaani reikiintyy ja ikenet tulehtuu pelkän hammaskiven takia. Paikattiin vaan.

Miten ja missä voi elää 40v. niin, että ei tiedä hammaskivestä mitään?

Suomessa voi elää, ei yhtäkään reikää, eikä hammaskiveä koskaan. Ikää 42 v, äiti oli tosi tarkkana hampaiden kanssa, ei turhia välipaloja ja kunnon pesu aamuin, illoin fluoria unohtamatta.

Joillakin on lottotuuriakin. Perimästäkin paljon riippuu, miten hyvän hampaiston saa, tietysti hoidollakin on suuri merkitys. Joillakin on hampaat kauniissa järjestyksessä ja ne on helppo pitää puhtaana, toisilla hampaat voi olla liian lähekkäin ja esimerkiksi hammasvälien hoito on hankalaa.

Vierailija
60/66 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vuorottelen; joka toinen vuosi hammastarkastus ja joka toinen gynekologi ;-) Molemmat yksityisellä, koska näissä asioissa ei pihistellä.

Ap, onhan sinulla sähköhammasharja? Kysyn, kun vanhemmissa sukupolvissa osa pitää sitä vieläkin turhukkeena, vaikka pesutulos sillä on merkittävästi parempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi