Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammastarkastuksen järkyttävä tulos

Vierailija
04.09.2020 |

On ollut vaivaa hampaissa siellä täällä ja edellisestä tarkastuksesta oli aikaa. Pari hammasta välillä hoidettu päivystyksessä niin että ensin juurihoidettu ja sitten kuitenkin lopulta poistettu. Aiemminkin jo muutama hammas poistettu.
Mutta nyt sitten hammaslääkäri antoi hoitosuunnitelman ja kaikkiaan ainakin 14 hammasta pitäisi paikata, luultavasti useimmat juurihoitaakin. Ainakin 3 pakko poistaa, mutta mahdollisesti jopa 6-7 hammasta.
Eli sellaiset ns. osaproteesit on tulossa porailujen ja juurihoitojen jälkeen joka tapauksessa, mutta hammaslääkäri sanoi että juurihoidettujen hampaiden kestosta ei ole takuuta, ja koska ne hampaiden uudet paikat tulevat olemaan varsin suuria, niin vaihtoehtona on myös kokoproteesit jos sellaiset haluan „jo nyt“. Eli kaikki pois ja tekohampaat tilalle!
Mitähän ihmettä tässä kannattaisi tehdä? Hoidoista tulee iso lasku ja käyntejä ainakin 20-30 pitkää istuntoa, eikä sekään houkuttele. En tiedä mitä tekisin?

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäinen hammasongelmainen kirjoitti:

Eli minun hampaistani on siis kyse.

Pesen aamuin illoin huolellisesti, lankaakin käytän, enkä mielestäni hoida ollenkaan huonosti mutta ei vaan tunnu kestävän. Ehkä vähän napostelua on liikaa, mutta ei jatkuvasti. Lapsuudessa äiti varmaankin tartutti minulle ja siskoilleni karieksen, koska kaikilla meillä on suut täynnä reikiä ja hampaita poistettukin. Itse olen nyt 43v, ja äidille on laitettu jo n. 35v tekohampaat.

Tiedän että ne tekohampaat minullakin edessä on, mutta olisikohan se sitten järkevää jo antaa juurihoitojen yms olla ja antaa ottaa kaikki pois? Paljon on jo kokemusta juurihoidoista ja tuntuu hirvittävältä ajatukselta jopa kymmenen hampaan juurihoito ja sitten paikkaukset päälle. Hammaslääkärin mukaan uusituista paikoistakin tulee niin isoja että täytyy laittaa jotain nastoja tueksi yms ja kesto on varsin arveluttava.

Mutta ei ne kokoproteesitkaan juuri houkuttele, muuta kuin että olisihan se ihanaa päästä kivuliaista hammashoidoista lopullisesti eroon.

Onko muilla vastaavista tlanteista tai päätöksistä kokemuksia? Olisi kiva kuulla ihan faktaa mitä tässä nyt kannattaisi oikein tehdä?

Mulla ei oo faktaa/kokemusta tuollaisesta, mutta pari ajatusta.

Ensinnäkin: voi hyvän tähden, miten surullinen oon sun puolesta! Oikeasti ihan vatsanpohjassa murjaisi, kun luin aloituksen.

Oon itse 46 v. Mäkin olen saanut suht huonon kotiopetuksen hampaiden hoidon suhteen, mutta mulla ei ollut reikiä alakoulussa ja ilmeisesti hammasluu on aika hyvä. Moni reikä pysähtynyt. Yks juurihoidettu, halkesi, poistettiin.

Sun kirjoituksessa se järkky kohta oli ”muutama jo poistettu”. Ymmärrän nyt, että tuota taustaa vasten (sun äidillä jo nuorena proteesi) se on tavallaan tuntunut normaalilta. Mulle tuon yhden poistaminen ei tuntunut siltä, ja sen jälkeen yrittänyt tehdä kaikkeni.

Meidän ero on luultavasti vain geenilotto hammasluun suhteen. Oon tehnyt paljon väärin (15-30 v välillä syömishäiriö, masennus, vähän päihteiden väärinkäyttöä).

Kuten joku muu, mäkin ehkä näkisin, että isojen rahojen laittaminen juurihoitoihin on turhaa.

Mutta: mitä jos jokaisen menetetyn hampaan vastineeksi olisi, yksi kerrallaan (vaikkei samaan paikkaan) mahdollista laittaa keinojuuri-implantti?

Yksi sellainen kerrallaan menoeränä. Vs paikkaukset, juurihoidot, sillat tms.

Ja joo, keinojuuri-implantteja saa vain yksityiseltä.

Mulla siis nää hampaat pysyvät hyvin suussa, mut paikattuja takahampaita neljä. Niihin suunnittelen ns lopullisia paikkoja eli sellaisia suun ulkopuolella tehtäviä keraamisia tms.

Per*ele kun oikeasti paha mieli sun puolesta. Oot kuitenkin tehnyt niin paljon oikein.

Implantteja saa myös julkiselta (juuri asiasta ham.lääkärini kanssa keskustelin) mutta jono on yli vuoden eikä hintaa mitenkään älyttömästi julkista pienempi.

Vierailija
62/66 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei auta Ap. ta haukkuminen. Mene nyt vielä toiselle hammaslääkärille käymään. Ja jos ne vaihtoehdot ovat nuo, suosittlen sinulle osaproteeseja.  Ne oikein nätit ja niitä pestään kuin omiakin hampaita.  Välit pitää tikuttaa tai langata puhtaaksi jokailta. Melkein kaikki potilaat ovat tyytyväisiä osaproteesiin. Nykyään tehdään hienoja. Ei kannata hermojaan menettää vaikka kavereilla on hienot hampaat. Yleensä hyvät hampaat on akuisella jonka äiti on ne harjannut hyvin iltaisin. Kasvavat lapset eivät voi valita äitiä, eikä perhettä,eikä ruokia. Hyvässäkin taustassa lapsilla on usein huonot hampaat. Mehut,  napostelu, kesät sukulaisilla.  Ihan yhtä hyvin he pärjäävät elämässä ja lääktiede menee eteenpäin kovaa. Lääkärille pitäisi määrätä sakkoja potilaan haukkumisesta.  Vain onneton lääkäri haukkuu potilasta. Kiitos kun kerroit muillekin tästä kohtelusta. Moni huonhampainen on elänyt yli 100  v uotiaaksi.

En ole ap, mutta kiitos empaattisesta ja ihanasta viestistäsi. Itselläkin taustalla vanhemmat, jotka eivät hampaidenhoidon merkitystä käsittäneet, ei mitään ohjausta, eikä edes hammasharjoja ollut meillä lapsilla. Sokeripullaa ym. syötiin ja muutenkin ravinto oli yksipuolista. Reikiä hampaissa ja hammassärkyä jo lapsena. Takahampaita jouduttiin jossain vaiheessa poistamaan. Ehkä hammasluu sen verran kovaa, että valtaosa hampaista säilyi. Ostin jossain vaiheessa itse hammasharjan ja tahnaa. Opiskeluaikana sain edullisesti hoidatettua hampaitani. Niin totta, että niillä aikuisilla hyvät hampaat, joiden äidit harjanneet hyvin lapsen hampaat. Oman tytön kohdalla näin tein, hän on 25v ja hampaita ei ole tarvinnut paikata eikä muutenkaan hammaslääkärillä operoida. Ap:lle itsekin suosittelen osaproteeseja. Tsemppiä sinulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha haukkua ja syyllistää- oon melkein kuusikymppinen,lapsena ja nuorena ei harjaa tunnettu ja syötiin mitä saatiin kiinni,mummon sokerimehuja,pullaa,sokerikahvia jne.

Minulla on tasan kolme reikää, valkoiset,tasaiset ja kauniit hampaat. Neljä lasta,kenelläkään ei yhtään reikää ( huolto toki ollut parempaa).

Hammasluu lienee se juttu ja geeneistä kiinni?

Vierailija
64/66 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin Ap taas täällä, huonosti nukutun yön jälkeen.

Kiitos tsemppaavista viesteistänne, ja niitä kyllä tarvitaan. Eilen oli tosiaan pitkä hoitoaika hammaslääkärille, ja siinä nyt sitten päädyttiin sellaiseen ratkaisuun että itku meinasi hoitotuolissa tulla! Elikkäs yläleuasta poistetaan nyt sitten kaikki loput 11 hammasta ja sinne laitetaan ihan sellainen kokoproteesi. Alaleuasta poistetaan 4 hammasta, mutta sinne jätetään viimeiset 8 hammasta tukemaan sinne tehtävää osaproteesia. Siis 5 hammasta minulta on poistettu jo aiemmin, mutta niiden tilalle ei ole tehty mitään vaan on vaan olleet aukot.  

Hammaslääkärin mukaan kokoproteesi on ihan hyvä yläleuassa, ja hän arvioi että muutaman vuoden sisään sen saisin joka tapauksessa, joten nuo pitkät juurihoidot eivät ole kuin sen väliaikaista viivyttämistä. Samoin hän oli vielä katsellut röntgenkuvia tarkemmin ja arvioi että joka tapauksessa niistä juurihoidettavista olisi osa hyvin luultavasti jouduttu kuitenkin poistamaan, eli että se 6-7 poistettavaa ei olisi todennäköisesti riittänyt vaikka olisi ryhdytty juurihoitoihin.

No alaleuassa saan sitten kuitenkin vielä kokea juurihoitoja ja paikkauksia, kun siellä korjataan muutama hammas että saadaan sille osaproteesille hyvä tukevuus. Se tulee kuulemma olemaan sellainen ns. metallirankainen proteesi joka tulee metallisilla koukuilla kiinni tai oliko se nyt pinteillä oikealta nimeltään. Tulee siis kuulemma ihan näkyville mm. kulmahampaisiin ne metallit, joten se sitten paistaa pitkälle mitä suussani on. 

Että niin tässä nyt kävi että tekohampaat sitten tulee. Eikä paljon viime yönä sen vuoksi nukuttanut!

Vierailija
65/66 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin Ap taas täällä, huonosti nukutun yön jälkeen.

Kiitos tsemppaavista viesteistänne, ja niitä kyllä tarvitaan. Eilen oli tosiaan pitkä hoitoaika hammaslääkärille, ja siinä nyt sitten päädyttiin sellaiseen ratkaisuun että itku meinasi hoitotuolissa tulla! Elikkäs yläleuasta poistetaan nyt sitten kaikki loput 11 hammasta ja sinne laitetaan ihan sellainen kokoproteesi. Alaleuasta poistetaan 4 hammasta, mutta sinne jätetään viimeiset 8 hammasta tukemaan sinne tehtävää osaproteesia. Siis 5 hammasta minulta on poistettu jo aiemmin, mutta niiden tilalle ei ole tehty mitään vaan on vaan olleet aukot.  

Hammaslääkärin mukaan kokoproteesi on ihan hyvä yläleuassa, ja hän arvioi että muutaman vuoden sisään sen saisin joka tapauksessa, joten nuo pitkät juurihoidot eivät ole kuin sen väliaikaista viivyttämistä. Samoin hän oli vielä katsellut röntgenkuvia tarkemmin ja arvioi että joka tapauksessa niistä juurihoidettavista olisi osa hyvin luultavasti jouduttu kuitenkin poistamaan, eli että se 6-7 poistettavaa ei olisi todennäköisesti riittänyt vaikka olisi ryhdytty juurihoitoihin.

No alaleuassa saan sitten kuitenkin vielä kokea juurihoitoja ja paikkauksia, kun siellä korjataan muutama hammas että saadaan sille osaproteesille hyvä tukevuus. Se tulee kuulemma olemaan sellainen ns. metallirankainen proteesi joka tulee metallisilla koukuilla kiinni tai oliko se nyt pinteillä oikealta nimeltään. Tulee siis kuulemma ihan näkyville mm. kulmahampaisiin ne metallit, joten se sitten paistaa pitkälle mitä suussani on. 

Että niin tässä nyt kävi että tekohampaat sitten tulee. Eikä paljon viime yönä sen vuoksi nukuttanut!

Kuulostaa ihan järkevältä päätökseltä. Kyllä sä hyvin pärjäät sen proteesin kanssa. Vähenee myös riski saada tulehdusten takia monia vaikeita sairauksia. Tsemppiä vain!

Vierailija
66/66 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kauhea. Mä en ole uskaltanut edes käydä hammaslääkärissä sen jälkeen, kun eron jälkeen meni 10 v alkoholistina. Saattoi silloin mennä viikkoja, etten edes pessyt hampaita, kun iltaisin sammuin sänkyyn. Eiikä muutenkaan kiinnostanut mikään pätkääkään. Luulen, etten tule käymään hammaslääkärissä loppuikänäni, tippukoon sitten ne hampaat mitkä tippuu.

Mene vaan. Itselläni oli 15 v tauko erinäisistä syistä, kunnes uskaltauduin sinne hammaslääkäriin. Eihän se kivaa ollut, mutta onneksi hammaslääkäri ei alkanut liiemmin voivottelemaan saati haukkumaan, vaan asiallisesti hoiti. Sen jälkeen olen käynyt noin puolentoista vuoden välein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä