Hammastarkastuksen järkyttävä tulos
On ollut vaivaa hampaissa siellä täällä ja edellisestä tarkastuksesta oli aikaa. Pari hammasta välillä hoidettu päivystyksessä niin että ensin juurihoidettu ja sitten kuitenkin lopulta poistettu. Aiemminkin jo muutama hammas poistettu.
Mutta nyt sitten hammaslääkäri antoi hoitosuunnitelman ja kaikkiaan ainakin 14 hammasta pitäisi paikata, luultavasti useimmat juurihoitaakin. Ainakin 3 pakko poistaa, mutta mahdollisesti jopa 6-7 hammasta.
Eli sellaiset ns. osaproteesit on tulossa porailujen ja juurihoitojen jälkeen joka tapauksessa, mutta hammaslääkäri sanoi että juurihoidettujen hampaiden kestosta ei ole takuuta, ja koska ne hampaiden uudet paikat tulevat olemaan varsin suuria, niin vaihtoehtona on myös kokoproteesit jos sellaiset haluan „jo nyt“. Eli kaikki pois ja tekohampaat tilalle!
Mitähän ihmettä tässä kannattaisi tehdä? Hoidoista tulee iso lasku ja käyntejä ainakin 20-30 pitkää istuntoa, eikä sekään houkuttele. En tiedä mitä tekisin?
Kommentit (66)
Eli minun hampaistani on siis kyse.
Pesen aamuin illoin huolellisesti, lankaakin käytän, enkä mielestäni hoida ollenkaan huonosti mutta ei vaan tunnu kestävän. Ehkä vähän napostelua on liikaa, mutta ei jatkuvasti. Lapsuudessa äiti varmaankin tartutti minulle ja siskoilleni karieksen, koska kaikilla meillä on suut täynnä reikiä ja hampaita poistettukin. Itse olen nyt 43v, ja äidille on laitettu jo n. 35v tekohampaat.
Tiedän että ne tekohampaat minullakin edessä on, mutta olisikohan se sitten järkevää jo antaa juurihoitojen yms olla ja antaa ottaa kaikki pois? Paljon on jo kokemusta juurihoidoista ja tuntuu hirvittävältä ajatukselta jopa kymmenen hampaan juurihoito ja sitten paikkaukset päälle. Hammaslääkärin mukaan uusituista paikoistakin tulee niin isoja että täytyy laittaa jotain nastoja tueksi yms ja kesto on varsin arveluttava.
Mutta ei ne kokoproteesitkaan juuri houkuttele, muuta kuin että olisihan se ihanaa päästä kivuliaista hammashoidoista lopullisesti eroon.
Onko muilla vastaavista tlanteista tai päätöksistä kokemuksia? Olisi kiva kuulla ihan faktaa mitä tässä nyt kannattaisi oikein tehdä?
jos tekarit on joka tapauksessa tulossa niin helpommalla pääset jos otat ne vaan nöyrästi heti kun että tehdään ensin juurihoidot ja korjaukset jos sitten kuitenkin kohta ne on edessä. ei siinä tuolissa ole herkkua tiedossa jos noin kamalasti juurihoitoja ja paikkausta.
Jos ne on takahampaat niin eikö olisi halvempi/helpompi poistattaa? yksityisellä ainakin maksaa hampaan paikkaus maksaa 200-300e ja +juurihoito 300e niin hampaanpoisto maksaisi vaan 100e, harkitsen siksi. Ja suklaan syöntiä aion vähentää, minulle tullut reikiä etenkin suklaasta ja kaikesta sokerisesta vuosien aikana.
Tekarit ottaisin minäkin. Nyt vihoittelee se ainoa juurihoidettu hammas ja sen verran tarpeekseni ole siitäkin hampaasta saanut, että nyt se lähtekööt poistoon. Paikattiin ekan kerran 12-vuotiaana ja paikka lohkeili parin vuoden välein. Sitten oli sen juurihoidon vuoro. Epämiellyttävä kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Hakeudu julkiselle, jos et jo ole.
Ei julkiselle hammaslääkärille pääse. Vuoden jonot.
Jotenkin luilin että Suomessa ihmisillä llisi hampaat hyvässä kunnossa. Voi järkytys. Kai nyt kaikki jo tietää että tulehdus suussa voi edetä elimistössä eteenpäin ja aiheuttaa hoitamattomana jopa kuoleman ääritapauksissa?
Mars mars sinne hammaslääkäriin tarkastukseen, vähintään joka toinen vuosi. Suuhygienistille joka vuosi tai joka toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakeudu julkiselle, jos et jo ole.
Ei julkiselle hammaslääkärille pääse. Vuoden jonot.
Mene jonoon sitten ja odotellessa yksityiselle.
En ole itsekään käynyt julkisella yli 25 vuoteen, enkä ole varma haluanko käydä ikinä. Tottunut yksityisen palvelutasoon ja laatuun.
Alkuperäinen hammasongelmainen kirjoitti:
Eli minun hampaistani on siis kyse.
Pesen aamuin illoin huolellisesti, lankaakin käytän, enkä mielestäni hoida ollenkaan huonosti mutta ei vaan tunnu kestävän. Ehkä vähän napostelua on liikaa, mutta ei jatkuvasti. Lapsuudessa äiti varmaankin tartutti minulle ja siskoilleni karieksen, koska kaikilla meillä on suut täynnä reikiä ja hampaita poistettukin. Itse olen nyt 43v, ja äidille on laitettu jo n. 35v tekohampaat.
Tiedän että ne tekohampaat minullakin edessä on, mutta olisikohan se sitten järkevää jo antaa juurihoitojen yms olla ja antaa ottaa kaikki pois? Paljon on jo kokemusta juurihoidoista ja tuntuu hirvittävältä ajatukselta jopa kymmenen hampaan juurihoito ja sitten paikkaukset päälle. Hammaslääkärin mukaan uusituista paikoistakin tulee niin isoja että täytyy laittaa jotain nastoja tueksi yms ja kesto on varsin arveluttava.
Mutta ei ne kokoproteesitkaan juuri houkuttele, muuta kuin että olisihan se ihanaa päästä kivuliaista hammashoidoista lopullisesti eroon.
Onko muilla vastaavista tlanteista tai päätöksistä kokemuksia? Olisi kiva kuulla ihan faktaa mitä tässä nyt kannattaisi oikein tehdä?
Minä en tiedä faktaa, kun en ole ammattilainen, mutta minulla on sellainen mielikuva, että kannattaa pitää mahdollisimman pitkään kiinni niistä omista hampaista. Juurihoidettukkin hammas on parempi kuin tekohammas. Tekohampaissa on omat haitat, luusto alkaa vetäytymään jne. Laita mieluummin nastoja ja siltoja yksi kerrallaan suuhun tarvittaessa.
Minulla on juurihoidettu yksi hammas 25 vuotta sitten ja silloin sanottiin, että se pysyy suussa noin 10 vuotta. Hyvin on pysynyt tähän saakka.
Käyt hakemassa sen toisen mielipiteen ihan ensimmäiseksi. Et kerro mitään saaneesi tuollaisen toisesta paikasta.
Sitten mietit uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin luilin että Suomessa ihmisillä llisi hampaat hyvässä kunnossa. Voi järkytys. Kai nyt kaikki jo tietää että tulehdus suussa voi edetä elimistössä eteenpäin ja aiheuttaa hoitamattomana jopa kuoleman ääritapauksissa?
Mars mars sinne hammaslääkäriin tarkastukseen, vähintään joka toinen vuosi. Suuhygienistille joka vuosi tai joka toinen.
Hammaslääkäri on joillekin julkisellakin puolella liian kallis, ja toimeentulotuen hakeminen kustannuksiin työlästä ja epävarmaa. Laskujen kohtuullistamista kunnat ei rahapulassa "muista" tehdä. Osa tuntemistani 30+-vuotiaista ei ole käynyt hammaslääkärissä ala-asteen jälkeen, kun laman jälkeen koululaisten tarkastuksista leikattiin.
Sitten ihmisillä on näitä hammaslääkärissä koettuja kauhuja, kuten ilman puudutusta hampaan poistoa, haukkumista ilman opastusta (ihan kuin lasta haukkumalla muutenkaan ikinä saataisiin mitään hyvää aikaan), yöunet vieviä oikomishoitosärkyjä. Tämä meno jatkui 2000-luvun puolelle ainakin lasten ja nuorten hammashuollossa.
Sitten kun elämässä on muutakin murhetta niin hammassärkyä hoidetaan buranalla, kunnes hampaat on pakko repiä pois.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta kysyn, miten olet päässyt tuohon kuntoon??? Miten usein käyt hammaslääkärissä?
Pesetkö ja lankaatko hampaita miten usein?
Juotko happamia ja tai sokerijuomia? Naposteletko?
Hampaiden pitää saada lepoa jatkuvasta happohyökkäyksestä! Syö 4-5 tunnin välein. Eikä mitään suuhun paitsi kahvia ja vettä tai xylitoli pastilleja ja purkkaa näiden välillä.
Aamuin illoin huolellinen hampaiden pesu, pese myös ikenet, kieli ja kitalaki!! Lankaa hampaasi kerran päivässä, illalla.
Hampaiden tarkastus1-2 vuoden välein, kerran vuodessa hammashygienistillä hammaskiven poisto.
Nämä ovat perusasioita useimmille.
Mitkähän mätäsuut tätäkin alapeukutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ihan uteliaisuudesta kysyn, miten olet päässyt tuohon kuntoon??? Miten usein käyt hammaslääkärissä?"
Eri, mutta voin vastata.
Kotoa ei tullut sellaista kasvatusta, että miten niitä hampaita hoidetaan. Harjataan joo, mutta kun senkin voi tehdä tosihyvin tai tosi huonosti. Rutiini jäi puuttumaan. Sitten hammaslääkärissä aina haukuttiin, huokailtiin, voivoteltiin ja haukuttiin lisää. Siis sen sijaan, että laitettaisiin kolme kertaa vuodessa suuhygienistille ja kerran hammaslääkäriin, niin päädyttiin vain haukkumaan.Ja kuka sinne vapaaehtoisesti menee haukuttavaksi?
Täällä sama. Olen 1970-luvullla syntynyt. Vanhemmat kyllä käski harjata hampaat ja valvoi että joka ilta se tehdään, mutta he ei koskaan opettaneet, että hampaat pitää harjata joka puolelta jne. Korkeintaan jos ihan vähän meinasi etuhampaita vaan pyyhkäistä, äiti saattoii sanoa "takaa kans", mutta sellainen 10 sekunnin harjaus vähän purupintoja alahampaista ja edestä riitti. Vanhemmat itse olivat saaneet suunnilleen rippilahjaksi tekarit, joten eivät osanneet paremmin neuvoa.
Ja kouluhammaslääkärissä sitten tosiaan päiviteltiin, kauhisteltiin ja huudettiin. "Voi kamala miten voi pienen lapsen suussa olla kaikkea mahdollista: reikiä, hammaskiveä, ientulehdus". Sielläkään ei tosiaan neuvottu miten hampaita sitten oikeasti hoidetaan eikä ohjattu useammin puhdistukseen tms, vaan vain jäkätettiin.
Erikoista selittelyä. Itsekin olen 70-luvun lapsi.ja kotoa eu hampaidenhoito-oppia tullut. Reikiä ja oli karkkia mässytettiin. Onneksi tynnyristä pääsee vanhemmiten pois ja voi parantaa tapansa myös hampaiden hoidon suhteen.
Nyt ei auta Ap. ta haukkuminen. Mene nyt vielä toiselle hammaslääkärille käymään. Ja jos ne vaihtoehdot ovat nuo, suosittlen sinulle osaproteeseja. Ne oikein nätit ja niitä pestään kuin omiakin hampaita. Välit pitää tikuttaa tai langata puhtaaksi jokailta. Melkein kaikki potilaat ovat tyytyväisiä osaproteesiin. Nykyään tehdään hienoja. Ei kannata hermojaan menettää vaikka kavereilla on hienot hampaat. Yleensä hyvät hampaat on akuisella jonka äiti on ne harjannut hyvin iltaisin. Kasvavat lapset eivät voi valita äitiä, eikä perhettä,eikä ruokia. Hyvässäkin taustassa lapsilla on usein huonot hampaat. Mehut, napostelu, kesät sukulaisilla. Ihan yhtä hyvin he pärjäävät elämässä ja lääktiede menee eteenpäin kovaa. Lääkärille pitäisi määrätä sakkoja potilaan haukkumisesta. Vain onneton lääkäri haukkuu potilasta. Kiitos kun kerroit muillekin tästä kohtelusta. Moni huonhampainen on elänyt yli 100 v uotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemus 15v takaa. Kävin tarkastuksessa eräällä yksityisellä. Nuori, innokas lääkäri löysi useita korjauskohteita suustani. Hämmennyin, en heti tilannut aikaa vaan menin toiselle yksityiselle. Vanhempi, osaavan oloinen lääkäri. Sanoi, että demineralisoituneita reijän alkuja, joita ei kannata alkaa paikata. Ei tehty mitään. 5v sitten aloitin oikomisorojektin ja hampaat todettiin ehjiksi. Käyn siis väh 2v välein tarkastuksessa ja tuon innokkaan paikkaushalukkaan jälkeen kukaan ei ole löytänyt korjattavaa.
Onko niihin remineralisoituneisiin hampaisiin jäänyt tummat pisteet entisten reiänalkujen kohdille, vai ovatko hampaat taas valkoiset?
Itselläni on pari tuollaista alkavaa reikää jotka näyttävät mustilta pisteiltä, ja mietin näkeekö sen paljain silmin kun hampaat korjaantuvat hyvällä itsehoidolla.
Itselläni oli pieni reiän alku, jota hammaslääkäri ei lähtenyt paikkaamaan. Mielestäni on pienentynyt neljän vuoden aikana. Ei ainakaan suurentunut.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tehtiin 40 vuotiaana vasta ensimmäistä kertaa elämässä hammaskiven poisto ja hampaiden puhdistus. Sekin yksityisellä. Ei kukaan sanonut, että hampaani reikiintyy ja ikenet tulehtuu pelkän hammaskiven takia. Paikattiin vaan.
Mulla sama, paitsi olen montakymmentä vuotta nuorempi. Kärsin ientulehduksista yli kymmenen vuotta, kunnes yksityisessä hammastarkastuksessa laittoivat lähetteen hammaskiven poistoon. Ientulehdukset lähti. Ikenet eivät punoita, eivät ole kipeät ja vuoda verta. Sain aina lapsena kuulla sitä samaa, että harjaa hampaat paremmin ja aina oli tosi kivulias käynti, kun tökitään kipeitä ikeniä. Ehkä siitä syystä olen aina jännittynyt mennessäni hammaslääkäriin. Kukaan ei kertonut hammaskivestä ja sen tuomista ongelmista koskaan ja jos olisin tiennyt tästä aikaisemmin, niin olisin käynyt poistattamassa kivet ajat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemus 15v takaa. Kävin tarkastuksessa eräällä yksityisellä. Nuori, innokas lääkäri löysi useita korjauskohteita suustani. Hämmennyin, en heti tilannut aikaa vaan menin toiselle yksityiselle. Vanhempi, osaavan oloinen lääkäri. Sanoi, että demineralisoituneita reijän alkuja, joita ei kannata alkaa paikata. Ei tehty mitään. 5v sitten aloitin oikomisorojektin ja hampaat todettiin ehjiksi. Käyn siis väh 2v välein tarkastuksessa ja tuon innokkaan paikkaushalukkaan jälkeen kukaan ei ole löytänyt korjattavaa.
Onko niihin remineralisoituneisiin hampaisiin jäänyt tummat pisteet entisten reiänalkujen kohdille, vai ovatko hampaat taas valkoiset?
Itselläni on pari tuollaista alkavaa reikää jotka näyttävät mustilta pisteiltä, ja mietin näkeekö sen paljain silmin kun hampaat korjaantuvat hyvällä itsehoidolla.
Hyvinkin varmaan. En syynää poskihampaitani joka kulmasta niin kaamean tarkkaan :)
Tuohan on ihan kauheaa jos kymmenkunta hammasta on juurihoidettava ensin? Ei takuulla mitään järkeä, kun juurihoidetut ei ikinä kestä montaa vuotta jos ei kruunuteta. Otata pois vaan, kun kyllä niillä nykyajan proteeseilla pärjää mainiosti! Itse en ainakaan kestäisi tuollaista hoitoa vaan ottaisin ehdottomasti tekohampaat ennemmin! Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Mulle tehtiin 40 vuotiaana vasta ensimmäistä kertaa elämässä hammaskiven poisto ja hampaiden puhdistus. Sekin yksityisellä. Ei kukaan sanonut, että hampaani reikiintyy ja ikenet tulehtuu pelkän hammaskiven takia. Paikattiin vaan.
Miten ja missä voi elää 40v. niin, että ei tiedä hammaskivestä mitään?
Multa on vedetty jo 8 hampia pois eikä kukaa ole ehdottanu proteeseja. Julkisella oon käynyt ja tarjotaan heti et vedetäänkö pois eikä enää juurihoitoa. Hankalaa alkaa olla pureseklla kun aukkoja mut onneksi ovat etuhampaiden takana. Näkyy hymyilles mutta ihan sama onhan muilkin aukkoja. Luulen et tällä menolla mennään siihen et kohta on jo kaikil meil nuorilla aikuisilla pelkät tekarit suussa ku ennenvanhaa.